Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ha prima. Je hebt het roetfilter er dus nu al goed een jaar tussenweg zonder problemen? Was omprogrammeren nog nodig zodat de ECU niet registreert dat het regeneratieproces mislukt en je dus een Check Engine krijgt op den duur?
Ander vraagje: wat is ongeveer je gemiddelde verbruik? Nu met standaard 150pk rijd ik hier in NL 1 op 13, in Duitsland op de autobahn met de cruise op 180 red ik dat ook. Dus waarschijnlijk ligt het aan mn rijstijl maar vond het toch wat fors voor een dieseltje.. :)
Haha ik zie het vaak zo van tijd is geld.
Daarnaast zie ik het wel weer gebeuren dat ze de Hollander 2 uur laten wachten zonder resultaat met het verwijderen van het DPF en daarna een lekkere rekening presenteren. Dan wordt het alsnog een duur ritje.Morgen moet ik toch naar de vriendelijke dealer toe voor een APK, dan zal ik meteen vragen of ze mijn ECU niet kunnen flashen naar een versie zonder roetfilter. (Ik acht de kans klein maar ik kan het proberen..)
Hoi Jurgen,
Zoals ik het interpreteer spreekt het elkaar niet tegen. Probleem is dat de auto met tuning meer roet gaat produceren zonder dat de ECM hierop inspeelt. Zou deze namelijk de informatie van de druksensor in het roetfilter gebruiken zou deze eerder gaan genereren om problemen te voorkomen. Nu houd de ECM vast aan dezelfde vaste interval die dan niet meer voldoet.
EDS geeft aan dat ze het wel al eerder hebben gedaan, alleen dat het niet altijd bij de Saabs lukt omdat ze niet van alle versies de gegevens hebben. Het zou ter plekke geprobeerd moeten worden. Aangezien ik uit Groningen moet komen is het ritje om te proberen of het überhaupt gaat lukken nogal prijzig. :( Hebben ze bij jou ook het roetfilter verwijderd?
Ik ging tot nu toe eigenlijk ook uit van wat jij beweerd. Nu lees ik in het werkplaatshandboek het volgende:
‘ECM berekend de hoeveelheid roet in de roetvanger. Let op: de drukverschilsensor (744) wordt niet gebruikt om te meten of de vanger vol is, maar voor diagnose en handmatige regeneratie. De berekening van de hoeveelheid roet wordt hoofdzakelijk gebaseerd op de belasting en het toerental van de motor. ECM registreert de rijstijl en bepaald een geschikt moment voor regeneratie. Een auto die vaak stationair en met lage toerentallen loopt zal eerder proberen te regenereren’
Ben bang dat de ECM dus ongeacht de waarden van de druksensor alsnog probeert te regenereren. De ECM berekend of de regeneratie succesvol is aan de hand van de temperaturen in het roetfilter. Alleen denk ik dat deze temperaturen in een leeg roetfilter niet meer gehaald worden –> regeneratie niet mogelijk –> Check engine..? :mad:
Kortom: ik ben benieuwd naar de ervaringen van Paazhaaz. :)
Dus dan is de suggestie van Blackwidow de mogelijke oplossing, als het zou werken. Als ik zo zie is het alleen toegankelijk voor bedrijven en niet voor particulieren. Zou zo niet weten welk bedrijf de benodigde kennis hiervoor heeft. (zou niet veel vraag naar zijn, dus dan is het niet interessant om in te investeren voor een garage) Ik zal de distributeur proberen te contacteren.
In het buitenland is de 9-3 met Z19DTH ook wel zonder roetfilter geleverd, dus zou het dan mogelijk zijn om bij een dealer de ECU te laten flashen naar een andere versie? Of is het met Tech 2 ‘uit te zetten’?
-
AuteurBerichten