Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Probleem is inmiddels opgelost, na al het bovenstaande nog 1 laatste ding geprobeerd en dat is een andere gasklep gemonteerd. Probleem is sindsdien verholpen. Nu al 5 maanden zonder bovenstaande storing. Probleem kwam aan het licht doordat het uitleesapparaat aan de auto hing en data aan het loggen was, zodoende was te zien terwijl ik mn voet stabiel op het gas had dat de auto de gasklep half dicht trok waardoor de auto inhield.
Probleem opgelost dus. Krijg alleen af en toe nog een storingslampje (auto met sleuteltje) met dan de melding onbekende storing. Verbruik gaat dan gelijk +10% omhoog, iemand suggesties? Heb er niet echt last van en als je de motor uit en aan zet is het direct weg.
Update: Auto geeft nog steeds problemen. ECU is voor revisie geweest, wel iets gerepareerd maar loste probleem niet op. Motor loopt nog steeds zowel op gas op benzine niet lekker. Op Benzine draad de auto niet soepel stationair, motor schokt en ook aan de uitlaat hoor je dat hij niet lekker loopt. Gisteren geconstateerd dat de LMM van nog geen half jaar oud kapot was gegaan en deze uitgewisseld met het origineel (die nog wel werkte)
Iemand nog suggesties? Want ik heb inmiddels alles wat logisch leek geprobeerd.
Overigens gaat bij het starten van de motor ook de Traction control wel is in storing, kan iemand mij vertellen of deze ingebakken zit in de ECU of dat dit een aparte module is?
Ha Jeroen,
Je had gereageerd op het topic dat ik had lopen over het stoterig gedrag van mijn motor. Inmiddels ben ik achter de oorzaak, de klepzittingen waren ingeslagen door rijden op LPG, de boel is schoongemaakt en gereviseerd. Rijd er nu weer een paar dagen mee en de problemen zijn weg.
Ik kon niet vinden of jouw auto op LPG rijd, maar dit was er iig in mijn geval aan de hand, echter had ik geen storingsmeldingen.
Mvg, Robbert
Afgelopen vrijdag de boel weer in elkaar gezet en de auto rijd weer prima, motor draait weer heel soepel zowel op benzine als op LPG. verhoogd stationair bij koude motor wil af en toe nog wel een beetje op en neer schommelen maar ik denk dat dit veel minder zal worden als de LPG installatie afgesteld is. Het schokkend wegrijden is helemaal weg en de motor loop weer normaal, ook in de regen rijden met de airco aan enz. leverde geen problemen meer op.
Gister de kop eraf gehaald en vandaag mee naar de dealer geweest, deze zei dat de kleppen inderdaad te diep lagen en de zittingen versleten waren. Daarna ermee naar een revisiebedrijf geweest, deze vond het op het eerste gezicht wel meevallen, maar op de testbank bleek dat de kop wel degelijk aan revisie toe is.
Dus eindelijk komt er wat uit. Kop word gereviseerd met LPG klep zittingen, volgende week vrijdag de boel weer in elkaar zetten en dan kijken wat het resultaat is. Maar verwacht wel dat dit het probleem op gaat lossen.
Even een update:
Auto is bij de LPG garage geweest en daar is de LPG Computer losgekoppeld van het systeem, was vrij simpel en de man was zo aardig om mij te laten zien hoe hij dat deed en hoe het werkte zodat ik het zelf weer kon aansluiten. Dit verhielp het probleem echter niet.
Auto daarna naar de Opel dealer gebracht. Deze heeft m helemaal nagekeken en de auto is elektronisch in orde. Ecu heeft een kleine software update gehad maar ook dit verhielp het probleem niet. De garage vermoed dat het in de kleppen zit, dat de zittingen ingeslagen zijn en dat de motor daarom niet lekker loopt in de opwarm fase. Zijn advies was om zelf de kop te lichten en dit te checken en bood zelfs aan om de kop even te inspecteren als ik m eraf had.
Gezien het feit dat er geen andere opties zijn vanavond maar begonnen de boel los te trekken, inmiddels is het inlaatspruitstuk los en de rest zal eer deze dagen volgen. Inlaatspruitstuk zelf was wel enigsinds vervuild maar niet schrikbarend. Ook was te zien dat de smeerolie zijn werk deed alleen is ook te zien dat het 2 van de 4 cilinders minder bereikt dan de andere 2.
@ Haasje, Bij vol vermogen is alles prima en de waarde van de Lambda sonde pendelt keurig op en neer, nette sinussen. Bobine zou er mee te maken kunnen hebben, maar moet er dan niet juist bij het vol vermogen vragen problemen ontstaan?
Vandaag de accupool op mn werk de hele dag los gehad om mn ECU te resetten, leverde geen resultaat, wel viel het me op dat de ECU te stand van de long term fuel trim gewoon onthouden had?? lijkt mij dat deze niet gereset is?
Ook compressie meting gedaan, keurig 15 bar op alle cilinders (wel met brandstof bij de lucht, kreeg de injector brug zo 123 niet uitgeschakeld). Heb wel een aantal goede logs gemaakt met dat de auto flink bokt. Het enige wat ik daaruit kan zien is dat de computer de gasklep gebruikt om te corrigeren want had mn voet zo stabiel mogelijk gehouden. Normaal zie je de stand van het gaspedaal en de waarde van de LMM elkaar volgen, in het geval van het bokken is het andersom, de gasklep wordt dicht gestuurd terwijl de LMM een toename in lucht laat zien.
Nou hoorde ik dat de ECU,s van deze auto’s ook een zwak punt zijn, krijg je dan altijd een foutmelding? Of kan deze storing ook te wijden zijn aan een kapotte ECU?
Terwijl ik dit schrijf zit ik ook te denken dat de ECU van de auto gekoppeld is met de ECU van het LPG systeem, zou kunnen proberen of dat loshalen effect heeft.
Vorige week maandag LMM vervangen. Heeft wat resultaat geleverd maar niet het gewenste. Auto trekt beter door dan voorheen en toont wat meer pit op hoge toeren maar het schokken is nog niet verdwenen.
Omdat de problemen zich in de eerste plaats voordoen op benzine heb ik dit hele weekend op benzine gereden en een fles injector reiniger in de tank gegooid om de boel te reinigen maar levert ook niet echt iets op, auto vertoont het zelfde schok gedrag als wanneer op LPG wordt gereden, schokken wanneer koud en na lange tijd hoge snelheid rijden ook af en toe en schok tussendoor. Olie peil bleek ook laag te staan dus dat ook maar bijgevuld.Diagnose op benzine komt alleen uit dat de long term feul trim standaard op +5% staat bij belaste motor, mate van de belasting lijkt niet uit te maken. Ben er wel achter dat het LPG systeem problemen geeft op dit gebied. Hierbij staat de trim standaard al op +8%-10% en na een lang stuk snelweg rijden gerust op +16%-17%, hierbij maakt mate van de belasting dus wel uit, en ik heb het idee dat dit vanaf het moment van inbouw al is, dus het inbouw station hier maar is mee confronteren.
Is er iemand die nog enig aanknopingspunt weet waar ik naar kan kijken? Want ik weet het inmiddels niet echt meer. Zit er over te denken om m naar de garage te brengen, Iemand ervaring met Opel dealers in de omgeving Rotterdam?
Vandaag de data van de afgelopen dagen bekeken en het volgende komt er uit:
– Problemen zijn het zelfde op gas als op bezine (getest na 20-25 km op benzine gereden te hebben en ook een koude start te maken op benzine)
– regeling lambda sonde lijkt oke te zijn.
– Meetwaarde LMM vertoont soms kleine piekjes. Waarde wordt vergeleken met stand van het gaspedaal, Vb: waarde LMM = 2,5 G/sec, stabiel (stationair) gasklep stand 2,0% en opeens zit er dan een waarde van de LMM van 5,01 g/sec tussen. En deze piekjes komen met regelmaat voor. (zie link naar screenshot)https://www.dropbox.com/s/bk7gg60wv7wjnz2/Schermafdruk%202014-09-16%2020.14.22.png?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
https://www.dropbox.com/s/8xdyqflxpgeqwea/Schermafdruk%202014-09-16%2020.11.08.png?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;Nou is mijn vraag: zijn dit soort piekjes normaal of zijn dit de tekenen van een haperende LMM? of is deze afwijking normaal?
Heb de tijd gehad om waarden te analyseren en mij is het volgende opgevallen.
Heb de auto een tijd op benzine als op LPG laten draaien en totaal ongeveer 30 km gereden waarvan de helft op gas en de helft op benzine. Wat mij opviel is dat bij het rijden op LPG de Long term feul trim op + 10-12% stond, bij rijden op benzine zakte deze al snel naar +4-5%.
Heb ook de vacuum slang losgetrokken bij stationair draaien op benzine en merkte en zag eigenlijk nauwelijks verschil tussen met en zonder.Mijns inziens duid dit erop dat de de Gain factor van het LPG systeem niet correct is omdat er standaard een tekort ontstaat wat met een warme motor wel weer afgeregeld word maar met een koude motor levert kan dit denk wel problemen opleveren.
Als er mensen andere ideeen hebben hoor ik dit graag want wil het graag oplossen. Wat ik overigens wel vreemd vind is dat met warm weer de longterm feul trim op benzine ook op +5% staat, ik zou eerder een negatief iets verwachten gezien het feit dat warmere lucht minder zuurstof bevat dan koude. misschien dan toch sprake van een vacuum lek?
Heb gister een OB2 uitleesapparaat binnen gekregen. En wat ik eruit haal is het volgende:
– Geen opgeslagen storingsmeldingen
– voltage Lambda sonde 1: tussen 0-0.2V
– Volgage Lamda sonde 2: tussen 0-0,2V
– LMM lijkt prima te functioneren
– Temperatuur intake lucht is ongeveer 10 graden hoger dan de buiten temp. (Weet iemand waar deze zit? of meet de LMM dat?)Maar uiteraard functioneerde de auto nu prima zodra de uitlees apparatuur er aangehangen werd. Echter toen ik 5 min ervoor mn vriendin naar de metro bracht bokte de auto hevig bij koude start, had zelfs weelspin zonder dat k eigenlijk t gaspedaal aanraakte. (toerental ging +/- 800 tpm op en neer) t verdween zodra ik de wijk uit was en een beetje snelheid kon maken. Ik heb nog geen meting kunnen doen van zo’n moment maar dat gaat wel komen.
Ik vroeg me wel af of die waarde van de Lambda sondes niet wat aan de lage kant is? kan ze uiteraard even lostrekken en even proberen te rijden.
Ik kon voor mijn 1.8 16v ook geen losse krijgen, moest ook een heel huisje hebben. Koste mij toen 70 euro
Bij mijn 1.8 ontlucht het systeem zichzelf. Waar en hoe het bij de 2L precies zit weet ik niet. bedacht me nog wel dat je een volgend simpel testje kunt doen om je thermostaat te checken. Ik heb toen mijn thermostaat kapot was de auto een keer koud gestart en stationair laten draaien tot deze op temperatuur was en ondertussen gevoeld wanneer de retour slang naar de radiateur warm werd en de hoek van de radiateur waar het water het eerst langs loopt, normaliter moet deze pas echt warm worden als de themostaat open gaat dus bij 90 graden oid. bij mij echter voelde ik voordat de naald op het dashboard uberhaupt omhoog kwam de slang en radiateur al warm worden en de thermostaat bleek dus idd ook lek te zijn. Met de nieuwe blijft het koud totdat deze opent. Wel opletten dat je je handen niet brand en dat je je hand niet tussen de fan steekt. Word de radiateur al warm bij de 60 graden oid dan kun je er zeer waarschijnlijk vanuit gaan dat je thermostaat niet meer goed sluit.
Bedankt voor de reacties, Ik ga binnenkort de auto aan de uitleesapparatuur hangen om eens te kijken wat daaruit naar voren komt. Heeft iemand nog een tip voor een goed programma hiervoor? (op een windows laptop)
klinkt als een kapotte thermostaat, heb het zelfde gehad bij mijn astra met 1.8 motor. Heb toen het huisje losgeschroefd en deze onder de kraan gehouden, op het zicht sloot de thermostaat goed maar het water liep er net zo hard doorheen als het er in kwam.
Ik lees inderdaad wat overeenkomsten met jouw probleem. Heb de auto ook een aantal keren gereset en daarna reed hij altijd weer goed, maar een paar keer rijden later was het altijd weer terug.
Heb net de LMM van de auto losgetrokken en zo is gereden en ik merkte eigenlijk heel weinig verschil, de auto trok een klein beetje minder dan voorheen op hoog toerental, maar dat was minimaal. voor het schokken veranderde het weinig. Overigens ging er bij mij helemaal geen storingslampje branden, ondanks dat heel de LMM niet aangesloten was.Bedankt voor de reacties, topic heeft even stil gelegen, probleem blijft echter bestaan. Met de hitte van deze zomer ging het eigenlijk een stuk beter, bij 30 graden had ik nauwlijks last van het stoten maar nu het weer tussen de 10-15 graden was is het weer drama, in de eerste versnelling zit je zowat met je hoofd op het stuur als je wegrijd met een koude motor en dat is nog op benzine.
Heb het gaskleppenhuis nog een keer los gehad en deze met de huidige pakking en wat vloeibare pakking echt goed dicht gemaakt en ook gezorgd dat de binnenkant netjes schoon is, overtollige pakkingsresten ook netjes weggehaald maar heeft blijkbaar niet geholpen.
Ben met de auto naar zuid Frankrijk geweest en dat ging vrij goed, motor liep vrij goed ook na koude start alleen na 500 km opweg en hele einden op de cruisecontrol begon hij toch weer een beetje te stoten, niet heel erg maar wel net irritant. Ook zonder de cruisecontrol aan hield het stoterige aan, het leek er op dat de motor moeite had om zich aan te passen aan een ander toerental, want probeerde je het toerental het zelfde te houden dan werd het minder maar ging je dan net een paar km harder rijden dan werd duurde het weer even voor het weer stabiel was. Wat me opviel was dat dit het meeste voorkwam als de Airco aan stond en het regende. Dat laatste was me al eerder opgevallen, als het regent loopt de motor echt een stuk slechter.
Het type gas dat in de Astra ligt is een BRC Gas systeem (http://www.brcautogas.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;) Is een systeem met dampgas injectie. De Astra is uit november 2000 en is uitgevoerd met de 1.8XE motor, die met de elektrische gasklep. En overigens ook zonder EGR klep.
Vacuum lek heb ik wel is geprobeerd te vinden dmv rem reiniger rond de slangen te spuiten maar dat had weinig effect, heeft iemand nog tips om dat te testen?
Zou het ook niet gewoon kunnen dat de LMM de geest heeft gegeven?
Bougies zijn 20.000 km geleden vervangen.
Volgas gaat overigens altijd goed, dan voel je echt geen stoterig gedrag, t is echt alleen het vasthouden van 1 toerental wat problemen geeft. Zal vandaag de LMM is los trekken kijken of ik verschil merk.
Kan zijn dat de motor te vroeg overschakelt naar LPG waardoor de boel bevriest, heb het zelf wel is gehad dat de motor compleet uitviel nadat de auto op gas schakelde, een misfire gebeurde ook wel is. Gas dealer heeft de overschakel temperatuur wat hoger gezet en afgelopen winter geen last meer van gehad.
-
AuteurBerichten