ro071

Aangemaakte reacties

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: blokkerende remmen #18556193
    ro071
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 August 2023

      <p style=”text-align: center;”>is het inmiddels opgelost?</p>

      trilt de auto bij remmen ?  Misschien ff de geleiders van remblokken opschuren en invetten.   Voelt het rempedaal wel goed aan ? Lekt die geen remvloeistof?  Kan zijn dat de remklauw kapot is.  En wat bedoel je met circulaire groeven en 2 nokachtige hoekjes ?

      In reactie op: Schrappend geluid komt en gaat #18556191
      ro071
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 August 2023

        Komt het schrappende  geluid na remmen  ?  Miss de ankerplaat van de remmen. Of misschien blijft je remzuiger ff hangen na remmen

        In reactie op: Start problemen Astra H GTC 2005 #18556189
        ro071
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 August 2023

          Draait motor wel rond ? Miss kabelbreuk ?  Of een zekering  ?

          In reactie op: Hoog geluid tijdens het rijden #18555577
          ro071
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 August 2023

            Hoeveel km heeft de auto gelopen? Miss een lager in versnellingsbak.  Heb je de auto bij een bedrijf gekocht ? Zo ja, daar naartoe gaan en hun moeten dit probleem kosteloos oplossen.

            In reactie op: Z14xep Distributieketting vervangen #18555539
            ro071
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 August 2023

              Ja maar met lucht sleutel krijg je hem niet in 1x precies op de juiste vastheid….. kan je het vliegwiel op een creatieve manier blokkeren? Of moet je daarvoor toch een speciale blokeer pen voor hebben?

              dus niet aandraaien met de krukas blokeerpen erin ?  De ene zegt dat dat wel kan, de ander zegt van niet.  Zelfde geld voor de blokeen pen nokkenassen laten zitten bij aandraaien krukasbout. De ene zegt kan je laten zitten, de ander zegt van niet… :scratch:

              de krukas bout is geen rek bout toch ?

              In reactie op: Afgebroken geleider wervelklep z14xep (astra h) #18555422
              ro071
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 August 2023

                Ik had het motortje losgekoppeld, en kleppen met hand bediend. Het voelt niet aan alsof ze vast zitten.   Als het afgebroken stukje het enige probleem is,  dan draai ik er gewoon een schroef ofzo in 😅

                Zijn de wervelkleppen beetje goed zichtbaar als je het inlaatspruitstuk demonteert?

                In reactie op: Z14XEP 2008, DISTRIBUTIEKETTING KAPOT ?? #18555388
                ro071
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 August 2023

                  daar was ik al bang voor, uitlaat los net na de kat.Klepstoters willen wel herrie maken ? Hoe bedoel je ?   Er worden 3 dingen gezegd over een z14xep dat als een diesel klinkt:

                  1: defecte klepstoters

                  2: uitgerekte ketting

                  3: dat is normaal voor een z14xep

                  lastig verhaal weer…..

                  ik heb gisteren nogmaals de kleppendeksel eraf getrokken… en ja hoor, een uitgerekte ketting. Moet wel zeggen dat het minimaal is.  Dit zou ook tikkende kleppen kunnen veroorzaken toch (dat die als een diesel klinkt) ?  Moet wel zeggen dat als ik een goed stuk heb gereden, het tikken van de kleppen wat erger lijkt (zoals bij koude start).

                  Stoters alleen kost €200 (febi). Tuimelaars €352.  Setje stoters+tuimelaars €480.    Klinkt wel verleidelijk de tuimelaars + stoters te doen (als ik ze doe).  Voor zover ik weet heeft een astra h uit 2008 met z14xep geen problemen met nokkenassen, of is dat wel zo  ? om de klepsteelrubbers te vervangen moet de kop eraf he ?

                  als je de stoters+tuimelaars (+eventueel klepsteelrubbers) , en oude nokkenas gebruikt, krijg je dan problemen met timing ?

                  ik ga deze week eerst alleen de ketting doen. Als ik me niet vergis: Stel de kleppen tikken dan nog zoals voorheen. Als ik dan een wat Liqui Molly hydro stoter adetief erin gooi en het tikken verdwijnt, dan zou je kunnen concluderen dat de klepstoters overleden zijn toch  ?

                  5w30 = “longtife” 30.000km. Nou lees ik verhalen dat het beter is het toch of elk jaar of elke 15.000 te verversen. Sommige zeggen zelfs dat of elk jaar of elke 7500km nog beter is.  Wat vind jij ?

                  Ik zit ook te twijfelen om zo’n tech 2 ding ofzo aan te schaffen.  Ik zag de iCarsoft OP V2.0 Opel voorbij komen (zie onderstaande foto).  Is dat wat ?    Kan je met dat ding bv als je mislampen heb, de functie bermverlichting bij sturen inschakelen? Of is het simpelweg alleen storingen uitlezen ?

                  IMG_3236

                  ro071
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 August 2023

                    Ik zeg je eerlijk, ik heb vroeger opleiding 2e autotechnicus gevolgd  en ik vind de cim module uit elkaar halen spannender dan de airbag demonteren 😅.

                    maar het verhaal van de toeter, zeg eens eerlijk, hoe vaak gebruik je die ? Lol. En de cruise control, hoe vaak werkte hij niet en hoe vaak wel ?

                    Als het net als bij mij echt sporadisch niet werkt, dan zou ik het lekker laten zitten…..

                     

                    maar ik snap je punt met de airbag, had ik zelf ook 😂 als je de plus daarna min van je accu los koppelt kan er vrij weinig gebeuren.

                    ik heb zelf recentelijk ook mn stuur moeten demonteren. Ik kan je alvast vertellen dat het best een gekloot is de airbag los te krijgen van het stuur #kutklemmetjes

                     

                    en over je garage, zoek een andere (mijn mening)😅.

                    In reactie op: Z14XEP 2008, DISTRIBUTIEKETTING KAPOT ?? #18555371
                    ro071
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 August 2023

                      Dank voor reactie.

                      Ik hoor veel mensen zeggen dat als een z14xep klinkt als een diesel, dat het dan of de kleppen zijn of de ketting.

                      Aangezien huidige ketting al 272.000 km heeft gedraaid, heb ik toch maar besloten hem gewoon te vervangen. komt opzich beet goed uit,  spanrol, multiriem, waterpomp/thermostaat en carterpakking zijn ook aan vervanging toe B-)

                      weet jij toevallig of je de carter eraf krijgt zonder de uitlaat te demonteren?

                       

                      ro071
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 August 2023

                        Als het alleen de toeter is, lekker laten zitten 😂.  Als die voor apk moet zorg dat de boord verlichting op minimaal staat.  Maar wat is af en toe ? Bij mij werkt die soms ook niet, sporadisch.  Heb je bij een lange rit ook problemen met cruise control ?

                        het gaat om de stuurkolom module. Is wel een bekend probleem, zelfs bij de astra h facelift.

                        in theorie is het geen hogere wiskunde dat ding te demonteren. Maar dat ding zelf echt uit elkaar halen kan wel een dingetje zijn, al die elektronische meuk gaat vaak met een klein foutje al kapot.

                        en veilig je airbag eruit halen doe je dmv je accu los te koppelen.

                         

                        waar woon je ergens in Nederland?

                        In reactie op: Vraag over reparatiekosten computer Astra H (2005) #18555284
                        ro071
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          27 August 2023

                          boordcomputer?  Dat schermpie in het midden van je dashboard waar je o.a de radiozender ziet ?

                          Is het batterijtje van je sleutel niet gewoon bijna leeg ? Er zit startonderbreker op. Als batterijtje bijna leeg is kan dit ook resulteren in het niet starten (heb dit zelf keer gehad).  Dit zou ook veel logischer zijn dan dat je boordcomputer ineens uit het niets kapot is.

                          Weet je zeker dat de accu nog goed is ? Hoe oud is de accu ?  Heb je al geprobeerd startkabels via andere auto erop te gooien ?

                          heeft die man van anwb ook gekeken naar of de motor wel brandstof kreeg ?

                          ik heb dit eergisteren ook gehad.  Hij deed precies het zelfde. Ff startkabels via andere auto erop en hij starte binnen 10seconde.  Daarna ff 10 minuten gereden en de auto weer geparkeerd. Gisteren wilde ik de auto starten en bij eerste poging deed die weer precies het zelfde. Toen ff paar tellen gewacht en weer geprobeerd en met beetje moeite starte de auto.  Vervolgens heb ik half uurtje gereden. Vanmiddag starte de auto gewoon weer zoals het hoort.

                          Ik zou sowieso geen €1500 gaan betalen voor een boordcomputer.  Ik zou ook een andere garage zoeken. Ze weten het niet zeker dat het de boordcomputer is.  Ze vertellen jou doodleuk ja de boordcomputer a €1500, en vervolgens dekken ze zichzelf in met een lijst met onderdelen dat wellicht ook vervangen moet worden.  Dat zeg je alleen als je niet zeker bent van je zaak. Als jijzelf nul verstand hebt van autos, en je garage komt niet met het idee van joh we kunnen ook een 2e hands monteren want we weten het niet zeker / vanwege de km stand, dan ben je gewoon iemand een oor aan het aannaaien.

                          Kortom wat ik zou doen:

                           

                          – Maak het weer normaal van wat die anwb man heeft gedaan.

                          – Probeer ff met startkabels andere auto, start die dan weer niet, vervang ff je batterij van je sleutel voor die paar euro en probeer het opnieuw met startkabels.

                          Mocht dit niks helpen dan zou ik is gaan denken aan een 2e hands boordcomputer via dus onderdelenlijn. Als je het zelf gaat bestellen, kijk wel ff goed naar het juiste type / nummer. Via je kenteken geeft die veel verschillende aan.

                          In reactie op: Z14XEP 2008, DISTRIBUTIEKETTING KAPOT ?? #18555266
                          ro071
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 August 2023
                            In reactie op: Historie Astra #18555203
                            ro071
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              27 August 2023

                              <p style=”text-align: left;”>Uit welk jaar komt je astra ?  Ik heb toevallig gisteren voor mezelf zo’n lijst aangevraagd bij een opel dealer (en gekregen). En dit terwijl mijn astra H (2008) een import is…. Gm ging falliet in 2009.   Ff een andere opel dealer bellen.</p>

                              In reactie op: Help. Voorremmen opel astra H 2005 #18555202
                              ro071
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 August 2023

                                De monteur zei dat je schijven krom waren.  Voelde je je auto (voornamelijk stuur) trillen bij remmen ?  Was de toonhoogte van het geluid van het aanlopen hetzelfde ?  Voelde je tijdens het ronddraaien van het wiel continu dezelfde weerstand ?  Het is normaal dat je wat geluid hoort hij het ronddraaien van het wiel.  Als je het wiel ronddraait dan voel je als het waren dat de remblok af en toe een heel klein kusje geeft aan de remschijf.

                                Welk merk remschijven waren het ?   Als de remmen vorige jaar bij apk niet aanliepen en gewoon door de apk kwam, lijkt het me sterk dat de schijven krom zijn/waren… en zeker als je rijstijl al jaren het zelfde is en je nog nooit een kromme remschijf hebt gehad.  TENZIJ de “kromme remschijven” er nog niet zoveel km op zitten en het een B merk is, en je voorheen altijd A merk hebt gehad. Of dat je in het afgelopen jaar op de snelweg een noodstop heb moeten maken icm B merk remschijven.

                                Heb je nieuwe nieuwe remklauwen gekocht ? Of bij de sloop?

                                Toen je nieuwe schijven+blokken had gemonteerd, liepen de remmen toen minder erg aan ?  Of was het hetzelfde ?    Met de nieuwe remklauw erbij, loopt die daarmee net zoveel aan als met de oude remklauw ?   Als de nieuwe remklauwen het aanlopen niet hebben verholpen, kan je al concluderen dat het niet in de remklauwen zit…  hij kwam niet door de apk, was dit alleen vanwege het feit dat ze aanliepen ? Of was het vanwege aanlopen icm niet voldoende remkracht?   Als ik je verhaal zo hoor zijn er 2 gedachten die ik krijg.  1: een lek in het systeem.  2: verkeerde manier van ontluchten.

                                Ff een checklist:

                                –  Lekt hij remvloeistof ?

                                – Voelt het rempedaal anders aan dan voor de remmen aanliepen ?

                                – Voelt het rempedaal het zelfde aan met de nieuwe remklauwen ?

                                – Voelt het koppelingspedaal anders aan dan voor de remmen aanliepen ?

                                – Met welk gereedschap druk je de remzuigers terug ?

                                – Als je de remzuigers terug drukt / het systeem ontlucht, is dan de dop van het remvloeistof reservoir eraf ?

                                – Gebruik je nieuwe remvloeistof ?

                                – Heb je het systeem gespoeld met nieuwe remvloeistof ?

                                – Zorg je ervoor dat het remvloeistof reservoir niet droog komt te staan tijdens het spoelen / ontluchten ?

                                – Als je ontlucht, doe je het dan op deze volgorde: RA, LA, RV, LV ?

                                – Hoe ontlucht je ?  Als je het via rempedaal doet, trap je het pedaal in als een kip zonder kop, of doe je het met beleid ?

                                – Blijf je bij elke remklauw net zo lang doorgaan tot je geen luchtbelletjes meer ziet ?  Of lukt dit niet ?

                                De linkerrem loopt meer aan dan rechts.  Gezien je probleem icm de km stand, zou ik beginnen met de remleiding links te vervangen. Gebruik nieuwe leidingen + afdicht ringen / pakkingen. Het beste is om voor die paar tientjes gelijk rechts ook mee te pakken.  Als de dop van het remvloeistof reservoir ook 240.000 km oud is, vervang deze ook even voor de zekerheid.

                                Mogelijke oorzaken waar ik aan denk zijn:

                                – Verkeerde manier van ontluchten

                                – Lekkage in een leiding

                                – Lekkage in de hoofdremcilinder

                                – Lekkage in de hydraulische druklager / leiding van (koppeling)

                                Of heeel misschien iets met de ABS sensoren. Maar denk niet dat dat ter sprake is.

                                In reactie op: Foutcode P0170 astra h z14xep #18552464
                                ro071
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  27 August 2023

                                  Hoe liep de motor ? Liep de motor stationair onregelmatig?  Als ik de rem intrap draait de motor gelijk weer normaal stationair….

                                  Moet wel zeggen dat sinds ik de ecu heb gereset de motor beroerder is gaan lopen, in de zin van bij elke koude start een onregelmatig toerental (zie filmpje).

                                  In reactie op: [Astra H] Welke banden? #18544685
                                  ro071
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    27 August 2023

                                    <p style=”text-align: left;”>  :bye: 235/45R17 is de verkeerde maat, te breed. Gevolg daarvan is dat de afwijking van de snelheidsmeter niet meer voldoet aan de norm. De juiste bandenmaat is 225/45R17. Voorbanden 225/45R17 en achterbanden 235/45R17 mag, alleen ideaal is het niet (wegligging is slechter).  Advies is toch altijd wel om rondom dezelfde maat (& merk/type) te hebben. Als de voorbanden 3mm of minder zijn kan je beter gelijk 4 nieuwe halen.  Je zou eventueel ook de verkeerde maat kunnen verkopen via marktplaats.</p>

                                    Zie dat je ook schrijft dit zou schelen in kosten. Het advies hieronder is het voordeligst op langer termijn.

                                    als je besluit 2 banden te kopen:

                                    -monteer de nieuwe banden op de achterwielen en rij de 235/45R17 op de voorwielen op.

                                    -koop een A merk. Gaat langer mee, op langer termijn minder montagekosten dan bij een B merk. Uitkomst is dat het vrijwel even veel kost. Verschil is dat A merk veel beter presteert kwa grip, remweg en brandstofverbruik.

                                    -het is 9/10 keer goedkoper de banden zelf online te bestellen ipv te kopen bij garage zelf.  Momenteel heeft http://www.autobandenmarkt.nl hele scherpe prijzen.

                                    -vanwege de inflatie zou ik gelijk 4 nieuwe banden kopen/bestellen.

                                    uit eigen ervaring (met mijn astra h hatchback icm een sportieve rijstijl) weet ik dat  je bij de Bridgestone turanza ER300 waar voor je geld krijgt.  Mocht je sportchassis hebben dan zou de Bridgestone potenza een net iets betere keus zijn.

                                    kortom voor zowel de portemonnee als de veiligheid is dit het beste.

                                    Succes :good:

                                     

                                     

                                     

                                     

                                     

                                     

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)