Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Net weer terug van de APK, met 170.594 op de teller.
Corsa B van 1994 ( C 1.4 SE – 60 Kw 1398cc)Alleen de remkrachtverdeler was defect.
Gezien de leeftijd van de auto is een goede gebruikte remkrachtverdeler (€ 25 i.p.v. nieuw € 215) gemonteerd.Mooi dat het gelukt is….Een stukje luxe voor een redelijk prijs, toch?
Gr,
Ron
Denk er wel aan dat de chip “richtingsgevoelig” is, dus monteer deze op dezelfde manier als waarmee hij in de oude sleutel zat. Deze wijsheid heb ik ook van de SPY site.
Op de website van SPY wordt gezegd, dat als je nog maar 1 transponder hebt, je deze aan de binnenkant van het dashboard kunt plakken, vlakbij het contactslot, waarmee je de startonderbreker uitschakeld, dus ik denk dat het erom gaat om de chip zo dicht mogelijk in de buurt van het contactslot te krijgen. M.a.w., zoek een plekje in de sleutel waar de chip in past. Hoeft NIET in contact te staan met het metaal van de sleutelbaard.
Als het maar in de buurt van het contactslot komt.Kijk eens op onderstaande site (van SPY)
http://www.spy-europe.nl/epages/61657728.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61657728/Categories/%22Transponder%20overzetten%22Hier staat uitleg hoe en waar de transponder te plaatsen.
Je hebt nog geluk dat je al CV hebt, anders had je ook nog de bedrading door de deuren moeten trekken.
Nu hoef je alleen ergens spanning te pakken. Meteen achter de accu zit een doorvoerrubber, maar die had je al gevonden zo op de foto te zien. De knipperdraden zitten dan weer onhandig aan de linkerkant achter het “schop-paneeltje”. De bruine draden van de AB Unit kun je daar zo aan de bedrading bevestigen.
Ik dacht dat het de groen/witte en groen/zwarte kabels zijn.Als je een kastje tegenkomt met de opdruk “KIEKERT” dan is dat de CV unit.
Of die links of rechts zit weet ik ff niet. Ik heb destijds een compleete CV+AB ingebouwd, omdat er geen “KIEKERT” in zat.
Betrouwbaarste (en tevens duurste…) is die van WAECO,
http://waeco.com/nl/producten/personenauto/4372_695.phpmaar die SPY setjes werken ook erg goed.
Je hebt alleen het setje nodig voor AB.Een “Centrale vergrendeling” waar je alleen je bestuurdersdeur mee kan openmaken, heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij zit er dan GEEN CV gemonteerd.
Dan heb je een setje nodig met stelmotoren en kabels.
Is ook niet zoveel werk om in te bouwen hoor, maar het duurt ff wat langer, omdat je beide deurpanelen moet verwijderen om de motoren te plaatsen. Voordel is wel weer, dat de gaten om de stelmotoren te plaatsen er al zitten. Onderin, parallel aan de ontgrendelingsstangetjes, waaraan ze verbonden moeten worden.Als je toch naar de sleutelmaker moet, om de sleutelbaard te laten kopiëren, dan kun je meteen de chip laten omzetten, maar zelf doen kan natuurlijk ook. Inderdaad ff opletten dat je dat dingetje niet kwijtraakt
(+/- 2×5 mm groot) want dan heb je inderdaad een probleem.Sommige sleutelmakers zijn ook in staat om de transponder uit de bestaande sleutel over te zetten in de klapsleutel…. ff googelen….
Sensor besteld, ontvangen en ingebouwd en vandaag (23/02) naar de APK keuring.
Zonder enige opmerking goedgekeurd, en dat vind ik toch knap voor een auto van 1994.
Viergassentest ook binnen spec. dus de lambda sonde doet ook wat ‘ie moet doen.
Kan er weer een jaartje tegen….Ik heb zelf een complete CV+AB set ingebouwd in mijn Corsa B, maar als er als een “sleutelbediende” CV in zit,
dan kun je volstaan met b.v. een SPY setje.
http://www.spy-europe.nl/epages/61657728.sf/?ObjectPath=/Shops/61657728/Categories/%22Centrale%20Vergrendeling%20.%22
Op deze site kun je een keuze maken uit de eenvoudige (met losse AB zender) of de wat luxere set met klapsleutel.
Aansluiten op de bestaande CV unit is niet zo moeilijk.Suc6 ermee….
Duparts levert origineel opel parts, althans, dat wordt op de website vermeld.
Ik mag er toch vanuit gaan dat dat dan zo is…..OK Man, bedankt.
Handig zo’n lijstje. Morgen maar eens op pad voor een nieuwe sensor dan. Zit er gelukkig maar 1 in, dus altijd raak.
En ik zie dat ‘ie bij “DUPARTS” te koop is voor ‘slechts’ €59,00
Valt dan ook weer mee.Bedankt voor de snelle reactie,
Gr,Ron
Ik heb nog een Hyundai Accent van 2001 en een Toyota Avensis van 2004, en in beide auto’s hoor ik dat nooit.
Bij de Hyundai zie ik ook wel wat roest op de schijven, maar bij de Toyota die vaak langere tijd stilstaat, is zelfs geen roestvorming te zien. (V en A schijven op beide auto’s)
Kwaliteit van de schijven misschien???
Weet nu dat het geen kwaad kan, maar er zijn dus wel verschillen.Tijdens het rijden lijkt het over de voorremmen te gaan, en is na een paar keer remmen weer weg. Nu ik het zo lees, valt het mij inderdaad op dat de schijven wat roestig zijn na een nachtje rust. Dat zal dan dat schurende geluid veroorzaken, maar is dat niet slijtageverhogend voor blokken en schijven? Heb dat bij mijn andere auto’s nooit gehoord, of het is niet opgevallen.
Dank maar weer voor de antwoorden.
Weer een beetje gerustgesteld.Toch altijd weer fijn als je de buitentemperatuur kunt aflezen, alhoewel dat naar mijn idee nog steeds VEEL TE KOUD is….
Van mij mag ‘ie oplopen tot +20.Mannen, heel veel dank voor deze nuttige informatie.
Nou was ik voordat ik dit las al bij de garage geweest, die met professionele apparatuur de storing hebben uitgelezen, en het kwam erop neer dat de lambda sonde de boosdoener was. De storingen waren netjes opgeslagen, dus het feit dat de motor nu wel weer mooi liep, deed niet terzake.
Af en toe storing dus op de sonde. De aansluitstekker is losgehaald een schoongemaakt, (was erg vuil, omdat deze ergens loshangt tussen motor radiator en erg veel vuil “vangt”) en de foutcode gereset, om te zien of het probleem zich weer gaat voordoen.
Nu maar afwachten wat er gaat gebeuren, en in de tussentijd op zoek naar een reserve lambda sonde, voor het geval deze het echt begeeft.
Het uitlezen was overigens gratis bij de garage waar ik het onderhoud laat doen, dus dat valt ook weer mee.
Maar de hierboven gegeven informatie zal ik goed bewaren voor het geval ikzelf met de paperclip aan de gang ga.OK, dan wacht ik wel ff tot volgende week om de boordcomputer te laten uitlezen. Het lampje brandt niet constant, alleen af en toe tijdens het schokken. Eenmaal op temperatuur is het schokken over, vandaar dat ik dacht dat het iets met de brandstof toevoer te maken zou kunnen hebben.
Maar bedankt voor de antwoorden…..
Volgende week weten we meer.Auto gaat volgende week (jaar…) voor onderhoud naar de garage, maar ik dacht dat er misschien op het forum iemand zou zijn die alvast wat tips kon geven waar ik zelf naar kan kijken. Dat uitlezen komt dan volgende week wel…
Als ‘ie er nog goed uitziet wel……kan 60.000 tot 90.000 km mee, dus met die 10.000 moet dat wel lukken.
Maar check wel je spanrollen op slijtage en waterpomp op lekkage. Die wordt altijd naar 1 kant getrokken door de riem., en kan gaan lekken als de druk van de riem er even af geweest is….. Of is die ook gelijk met de riem vervangen???Ik denk ook dat het de termostaat is. Heb ik recentelijk ook laten vervangen.
Die temperatuurmeter is wat verraderlijk. Hij komt maar net boven de 90 graden tijdens het rijden, en bij een correcte termostaat gaat de meter bij het eerste streepje NA de 90 graden alweer teruglopen naar 90 graden.
De rest van de meter lijkt dus zinloos, omdat de 100 graden helemaal rechts staat en de meter dus vrijwel nooit ergens in het midden staat. Maar als je een flinks stuk hebt gereden, en je rijdt dan een stad of dorp in waar het wat rustiger gaat (of verkeerslicht) dan loopt de meter wat verder door naar rechts (soms wel 1 streepje voor de 100 graden) waarna de ventilator ingrijpt om de boel weer binnen de perken te houden. Maar zoals gezegd, blijft de meter vaak net rond de 90 graden aanwijzen, en dat is OK voor een 92 graden termostaat.Ik heb ook laatst bij mijn C14SE motor de termostaat laten vervangen om dezelfde reden.
Omdat je toch die hele zooi eraf hebt, is het verstandig om maar meteen de waterpomp en de distributieriem te laten vervangen, inclusief spanrollen.
Bij mij was de totale ingreep € 285, maar dan kun je ook weer een beste tijd doorrollen.Suc6
ff naar de sloperij die ook Corsa’s Tigra’s en Astra’s heeft staan. Kniptangetje in de zak, en er een paar uitknippen. Meestal ligt de grille er toch al uit, en dan zitten ze achter de middelste verticale steun in het midden voor de radiator.
Bij de balie dachten ze bij mij dat het alleen stekkertjes waren, dus ik mocht ze gratis meenemen.
Bij de Opel dealer betaal je al gauw 15 Euro.
Mocht je ze toch bij de dealer willen halen, dit is het onderdeelnummer: 90477289 (dit is van het merk BERU, maar er zijn ook andere merken, dus ook andere nummers.)
De Opel dealer herkent het nummer wel…Suc6
-
AuteurBerichten