Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Weer even een update. Vanmorgen een compressiemeting uitgevoerd. Eerst met koude motor, dan lagen de waardes rond de 12.5 kg/cm2. Daarna ook nog bij warme motor uitgevoerd, omdat ik het veschil wilde weten (compressiemeter voorzien van schroefnippel). Resultaat tussen de 13.5 en de 15 kg/cm2. Deze waardes veranderden niet echt met een klein beetje olie in de cilinders. Kan ik hieruit concluderen dat conditie van kleppen, cilinders, zuigers etc. in orde is? En dat het olieverbruik dus ergens anders vandaan moet komen?
Is interessant om eens naar te kijken. Als ik de olievuldop erafhaal heb ik niet het idee dat deze vacuüm zuigt. Kon je hem echt voelen zuigen via de vuldop?
En waar zit het membraan in de carterontlichting? In het kleppendeksel? Kun je er eenvoudig bij om het membraan te controleren?
Ik zie soms wel een soort vage mist, maar alleen in het donker in de koplampen van de auto achter mij. Een juist bij meer toeren. Maargoed, dan misschien toch een compressie meting eerst zonder, daarna met een beetje olie in de cilinders.
Rinus noemt in een eerdere reactie om een compressiemeting bij koude motor te doen. Vanuit behoud van het aansluitventiel begrijp ik dat, maar krijg je dan wel betrouwbare resultaten? Ik kan me voorstellen dat de speling tussen zuigerveren en cilinderwand koud toch anders is dan warm.
Bedankt voor jullie reacties. Heb gisteren nog even lucht toevoer van het gasklephuis gehaald. Voor de gasklep is alles brandschoon, na de gasklep zit er een zwart laagje olie op. Hoe kan ik controleren of er vanuit het kleppendeksel olie meekomt het gasklephuis in? Gisteren zowel de dunne als de dikke slang tussen het gasklephuis en kleppendeksel gedemonteerd. Bij gasgeven kwam uit geen van beide openingen op het kleppendeksel olie naar buiten…
Verder nog even testje gedaan met vuldop eraf. Bij stationair toerental bij het deksel liggen, bij gasgeven gaat deze iets bewegen, maar blijft wel liggen.
Motorflush is ongeveer 2 jaar geleden gedaan, maar hielp niet echt tegen het verbruik. Misschien nog eens doen?
En lekkende klepseals zou geen olie in gasklephuis veroorzaken toch? Dan gaat het direct via de klep de cilinder in en wordt het verbrand. Of klopt mijn redenatie niet?
oja, de auto heeft ondertussen 212.000 km op de teller staan
-
AuteurBerichten