Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Het lijkt erop dat de pulldown inrichting op de carburateur niet goed werkt, bij een Varajet II carb (als je die hebt natuurlijk) is dat een vacuumdoosje met een stangetje eraan die de chokeklep direct na het starten een heel iets open doet gaan om te voorkomen dat direct na het starten de motor verzuipt en dan direct afslaat.
Als de nokken op de stationairversneller afgesleten zijn wat een kwaal is van deze carburateurs loopt de motor niet versneld stationair tijdens de koude start en zal ook dan afslaan omdat ,ie dan van de choke afschiet.
De mate van openen/sluiten van de chokeklep kun je verstellen door het electrisch choke-element te verdraaien,het is een zwarte soort van ronde doos met stekkeraansluiting aan de zijkant van je carb met een schaalverdeling erbij.succes.
20se heeft hoge compressiezuigers maar niet de nokkenas van de 20seh,iets lager vermogen, A omega had ze,deze heeft geen Lambdasonde en een ML4.1 motronic met 2 rijenstekker,niet de latere M1.5 met 3 rijenstekker, inderdaad 122 pk/ 175Nm.
Ook al is het 2 jaar na dato,wie weet komt er nog eens een geinteresseerde langs,heb wel eens beide koppen vergeleken,kleppen verschillen zo,n 3mm in doorlaat onderling (dat 18E groter is),ook de nokkenas verschild,die van de 18E is een stuk scherper.
FF terug naar meer on-topic, heb de lijst met de codeverklaring nog n,s doorgespit en begrijp dat er een verschuiving is geweest van 2 naar 3 toevoegingen na de getallen van cilinderinhoud.
Omdat ik nu dus die 20se heb ingebouwd in de E2 rekord met de R25 bak kreeg ik een probleem ivm onderdelen ,in dit geval de centrale spoorstok die links en rechts de stuurstangen met elkaar verbind.
De rechte stok van de 20S (CIH) loopt bij het verdraaien van het stuur tegen de bak aan,de originele met 2 verbuigingen had een kogel versleten.
Heb er nu een identieke gevonden van een Rekord uitvoering met een C18NV motor, dit 100pk blok verving in duitsland de 20S doch heeft geen carburateur maar multipoint injectie met Lambdaregeling op LE jetronic basis,ik snap dus even niet dat een E18NV er wel een heeft (Pierburg Ecotronic,please don,t shoot me if i,m wrong) ,V staat voor carburateur of volumemodel maar die laatste toch alleen bij de 3 voudige toevoeging als in X20XEV??Goh,wat het blijkbaar uitschelden van een x18xe1 na twee maanden stilte voor het verschijnen van m,n eerste (re)aktie zoal teweegbrengt…een drukte van belang.
Willem v6 heeft helemaal gelijk wat de motor aangaat en interessante info over die koreaanse motoren maar vloeken in de kerk?,bouw dan een GTi of een audi 20v turbo motor in je geliefde c-kadett,ondanks dat ik zelf geen originaliteitspurist ben en dus rustig een bmw M42 blok in een rekord d,of een jaguar 4.0 24v in een manta prop,is met een VW in een opel wel een lijn bereikt.
Ik sta dus op autoweek met de rekord 2.0s (blauwe,harde auto) waar ik dus laatst de 20se (geen x20se) en complete aandrijflijn van een witte afrikaanse rekord e2 (erg,erg rotte auto bleek later, staat ook op autoweek) in heb overgehangen en die witte heb afgevoerd.
Ik ben meer van de achterwielaandrijversgeneratie,en ben dus door Willem v6 weer ff bij.beter laat dan nooit,
x18xe motor is een ecotec versie van de c18xe opel motor ,de x18xe1 is geen opel motor….dit is een koreaanse 1.8 die in feite een langeslag 1.6 inhoud,de boring/slag tussen beide 1,8 motoren verschild dus,en om het onderscheid duidelijk te maken is dit 1’tje toegevoegd.
Van deze motor bestaat ook een 95pk 8klepper (code x18se meen ik) en is geleverd in o.a. de Daewoo Tacuma.
Er bestaat ook een z16se 8V motor,geleverd in de astra “g”, dit is een koreaanse opel derivaat met multipointinjectie echter leverd zo,n 62 kw,pk of 85.
Elke ohc-tandriem opel motor is in principe een family 2 ,hier staat alles over op wikipedia omschreven en is om deze “nieuwe” (nou ja vanaf ’79) motorenserie te onderscheiden van ohv blokken en ander inefficient oud ijzer zoals CIH blokken. -
AuteurBerichten