Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Nou ik heb eens een paar maanden opgelet. Nog steeds zit er wel bruine smurrie op m’n olie dop, ook verbruikt de auto wat meer koelvloeistof.
Op een rijtje de symptomen die ik merk:
*Sinds ik deze post heb aangemaakt borrelt er achter het dashboard iets bij het starten (heb me laten vertellen verwarmingsradiator) > Heb echter ook gelezen op internet dat dit op een lek in de koppakking kan wijzen. Ook als ik de dop van het koelreservoir eraf haal borrelt er van alles en komt de koelvloeistof terug naar boven. (Dit is wel n minuut fso na het uitzetten van de motor). Mijn stiefpa zei dat dit ook een symptoom kan zijn van een lek.
*De auto wordt niet overdreven warm of iets dergelijks, wanneer ik bv. een berg of iets oprij vliegt ie wel 5 graden omhoog. Maar na een paar seconden gaat ie ook weer terug. Merk wel dat ie wat sneller warm wordt de laatste tijd, maar dit kan ook omdat ik er nu overdreven op let. Op de snelweg á 130 km/u blijft ie stabiel op 95 graden, wanneer ik via een uitrit bijna tot stilstand kom wil dit nog wel eens richting de 100 stijgen, maar zodra ik weer 40/50 rijdt koelt ie weer af.
*Zoals ik al zij zit er smurrie op de olie dop, m’n stiefpa (die redelijk veel over auto’s weet) zegt al direct ja kan een mini lek in de koppakking zijn.
*Geen witte rook uit de uitlaat, geen geknetter wanneer ik vuur bij de dop en/of de oliepeil stok houd, verwarming doet t nog steeds prima, merk geen vermogensverlies.
Met andere woorden; Is het nou echt de koppakking met een klein lekje? Of lekt het koelsysteem ergens anders. En stel het is een mini lek, hoe lang denken jullie dat hij het uithoud voordat het echt ondragelijk wordt. Ik ben namelijk van plan over 4/5 maandjes n Corsa C / vergelijkbare hatchback te gaan aanschaffen. En zou het van mijn oude buddy uit 93′ erg waarderen als hij het tot die tijd uithoud. :wors :angel
Alvast bedankt voor jullie hulp!
MVG
Topic kan dicht, bedankt allemaal! Het lag aan de hoofdremcilinder
@bart-gsi wrote:
uumm volgens mij idd.. hoofdremcilinder ==> verdeler ==> remmen voor en remmen achter… je zou kunnen kijken of er lucht via de nippels van de remmen voor en achter en bij de verdeler binnen komt door onvoldoende sluiting.. en anders zou ik denken het menbraan in de hoofdremcilinder dat versleten is… ik weet niet of daar ooit wat aan vervangen is.. of is er recent geleden wat vervangen aan de remmen in totaal?? remcilinders achter ofzo?? de rembekrachtiger werkt op een vacuüm van de motor.. dus als je met de motor uit pompt en hij bouwt druk op en je houdt met het starten je voet op de rem en je voet zakt naar de bodem zou je eens kunnen kijken of tussen de motor en de bekrachtiger niet je probleem zit..
Ahh oke, bedankt voor je reactie. Een jaartje geleden zijn de remblokjes vervangen. Voor de rest niets dus hij reed al n tijdje probleemloos rond.
@joop1970 wrote:
Zo zien ze er allemaal uit haha, die kleppendeksels hebben vaak een kurken pakking, die heb ik nog nooit lekvrij gezien.
Neem aan dat je de witte rook onder de motorkap vandaan zag komen?Op eerste blik wel, het regende tamelijk hard en stond n kwatier te rollen met 0’000000000001 km/u en toen zag ik wat witte rook van de motorkap komen. Het kan natuurlijk verdampt water zijn maar wordt de kap zelf dan ook 100+ graden? Lijkt me vrij sterk
@bart-gsi wrote:
de mensen in je klas maar vertellen dat ze ver van auto`s vandaan moeten blijven.. de 8 kleppen motoren van opel kunnen veel hebben vaak gaat het carrosserie dat om de motor heen zit minder lang mee dan de motor…
Haha klopt, ik heb me denk ik wat snel zorgen gemaakt. Toch bedankt allemaal :) weer wat geleerd.
@TedMechanic wrote:
@razerguy17 wrote:
Anyway, ik zit dus een beetje met een probleem. Ik heb in juli van m’n pa als eerste autootje een Corsa B uit 93 gekregen.
Toen lekte de koppakking al een heel klein beetje maar voor de rest merkte ik niks aan de motor.Waarop baseerde je toen dat de koppakking lek was?
Ik heb even een paar foto’s ervan gemaakt:
Aan de achterkant is t minder, ik ben n leek als het aankomt op de werking en het onderhoud van motoren dus ik dacht al dat iets lekte. En nu deze week zei iemand uit m’n klas van ja misschien is de koppakking aan vervanging toe. Dus ik dacht direct oh god no moet die vervangen worden, omdat het namelijk in verband ligt met overhitten etc.
@wim-v6 wrote:
Let op!!.
De temperatuur mag bij stilstaande auto met draaiende motor oplopen tot 105graden (daar befint ook het rode vlak op de temperatuur meter).
Dat deze motoren rond de 98 / 102 graden worden bij stolstaande auto is eerder regel dan uitzondering.Als je geen vloeistoffen verliest lijkt het mij niet de koppakking.
Ik vermoed dat hier eerder de klapdekselpakking of de dichtring van de ontsteking lekt.
Mocht je in de buurt van Rotterdam / Den Haag Wonont zou je eens bij ons langs kunnen rijden voor een check!
Stuur dan een PB naar mij.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Ah oke, bedankt voor de info! :)
Ik woon in Zuid limburg dus dat wordt erg lastig haha@Maurice89 wrote:
In de filie word je auto dus te warm maar door het rijden koelt die af?
Dan zou ik eens je thermosensor controleren of je temperatursensor.Slaat je fan wel aan?
Ja ik stond iets van 20/30 minuten stil, beetje rollen in de 1e versnelling en toen zag ik een beetje witte rook. Toen heb ik de auto uitgezet even en ben daarna aan de kant gaan staan, stationair hoorde ik wel een zoemend geluid, ik neem aan dat dat de radiator fan was. Toen ik weg reed stopte ie en koelde de auto gewoon weer af. Ik heb toen ik thuis kwam nog eens de oliedop gecontroleerd en daar zat niks raars op. Alleen op het blok onder de bobine zit wat olie, maar dat zit er al weet ik hoe lang
@Maurice89 wrote:
Kwestie van aan beginnen, zorg dat iemand de riem er op kan leggen en de boel goed verfrissen als de kop niet vlak is laten vlakken en nieuwe arp bouten er in.
Ben nogal een beginneling haha, wat houd vlakken in?
Heb net trouwens nog eens gekeken, er zat geen wit spul op de oliedop en al het koelwater zat nog in het reservoir. (Dit zijn tips die ik van andere heb gekregen)
Ook ging de temperatuur gewoon weer terug naar normale waardes, rondom de 90, nadat ik weer fatsoenlijk kon doorrijden. -
AuteurBerichten