Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@Haasje17 wrote:
Kan ook zijn dat je radiateur verstopt zat met troep en nu niet meer.
Zou kunnen, er zit ook weer verse koelvloeistof in. Wellicht zat er in de kop wel een rottigheid, die is nu namelijk ook schoongespoeld.
Ik ben wel blij dat het koelsysteem nu goed werkt kwa temperatuurregeling, er staat ook veel minder druk op het systeem.
Ik moet nog wel de kachelradiator vervangen omdat hij een beetje lekt, daar zie ik eigenlijk meer tegenop dan het hele koppakking verhaal…Astra F station
1.8 16V
bouwjaar 1997
Km stand 235.456Ik heb het Vacuum systeem helemaal nagekeken en dat lijkt OK, rembekrachtiger werkt ook naar behoren.
Probleem wat ik nu heb is dat het stationair toerental schommelt (ca0,5Hz), zou het komen door een lek in de uitlaat? Het lek zit hem in het flexibele stuk en vrij dicht bij de lambdasonde….Een andere vraag is de motortemperatuur, voor het vervangen van de koppakking was deze gedurende langere tijd (aantal jaren) rond de 95gr. Nu regelt hij naar 89 a 90gr, ik begrijp niet helemaal waar het verschil vandaan komt want de koppakking is niet al drie jaar stuk geweest. Wel was de koeling niet altijd voldoende en leek het of deze niet goed door wilde stromen, heb daarom al een keer de thermostaat vervangen zonder resultaat. Nu heb ik bij de laatste actie ook de waterpomp vervangen maar ik kan aan de oude waterpomp ook weinig zien.
@Haasje17 wrote:
Terugslagklep in de slang naar de rembekrachtiger stuk? Of rembekrachtiger zelf.
Ik denk dat er in deze richting nog wat onderzoek nodig is, de rembekrachtiger heeft wel altijd prima gewerkt.
Het is meer van wat ben ik misschien nog vergeten….. iets wat goed verstopt zit misschien…Nieuwe pakking zit erin, nieuwe kopbouten plus nieuwe waterpomp en distributieriem met de bijbehorende rollen ook vervangen en ik rij weer.
Een aantal problemen zijn daarmee opgelost zoals rot lopen en witte rook, ook wordt de motor minder heet.
het enige waar ik nog last van heb is het oscilleren van de staionair regeling, ook valt me op dat er bij remmen wat minder vacuum is waardoor de bekrachtiger na twee keer op het rempedaal trappen minder werkt. Ik denk dus dat er een lek in het vacuum systeem ergens zit, ik zie een slang naar de bekrachtiger welke volgens mij ook goed zit en nog een slang naar een switch.
Beide slangen heb ik nu dicht maar het verschijnsel is er nog steeds, wat kan er nog meer vacuum lekken?
mijn idee ook, vaak wordt een auto ook weggedaan omdat er extra onderhoudskosten aan zitten te komen. Met een distributie riem kun je ook wel net iets langer doen… Bijv bij 65000 vervangen en bij 135000, als je van plan bent om de auto te verkopen dan laat je dat niet meer doen.
Goede kans dat de ditributieriem ruim over de datum is
Verder wordt vaak een stikker meegeleverd om de datum en Km stand te controleren welke je op bijv de distributie kap kan plakkenHet lijkt er inderdaad op dat de pomp zijn beste tijd heeft gehad, dan maar de boel eruit slopen denk ik.
Kan ik de pomp ongestraft verwijderen en een andere multiriem plaatsen (van de versie zonder airco?) of zijn er dan nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb de zaak nu open liggen vanwege de koppakking.Vanochtend weer verder en met wat rommelen heb ik de kop er af, zodirect naar v Rheenen om hem te laten vlakken.
De koppakking is doorgeslagen op cylinder 3, valt me op dat de pakking vooral ingevreten is vanaf de koelvloeistof kant.
Ik heb een stuk of 7 moeren losgedraaid van het inlaat spruitstuk maar die zit nog steeds vast, er zit wel meer beweging in de kop.
kan iemand mij vertellen hoe het inlaatspruitstuk aan het onderblok vast zit?morgen weer verder nu eerst een biertje.
@wim-v6 wrote:
Ginlaat er al af??
Deze zit vast aan zowel onderblok als kopverstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Je bedoelt het inlaat spruitstuk?
die heb ik nog niet los, wel bevestigings beugel naar de dynamo.edit:
de stalen plaat bij de distributie is ook een punt, nu lijkt het inderdaad nog aan de achterkant vast te zitten.
Maar waar zit het inlaat spruitstuk vast aan het onderblok?
Ik kan daar niet bij en niks zien ook…De uitlaat bouten gingen probleemloos los, ik heb nu ook de nokkenassen eruit en het blok aan de zijkant waar de bobines zitten is los
De 10 bouten van de kop zijn er ook uit dus ik verwacht dat de cylinderkop nu los moet komen, dat is echter niet het geval.
Zie ik iets over het hoofd of moet ik meer geweld gebruiken?@wim-v6 wrote:
Ja dat lukt wel, met het uitlaatspruitstuk eraan.
Zo heb ik het ook gedaan, de kop van de grote broer van de x18xe (x20xe)
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Is inderdaad wel handig voor demontage maar moet dat spul er niet af als ik de kop wil laten vlakken (indien nodig)
@Haasje17 wrote:
Ook kopbouten vervangen!
Aanhaalmoment: http://workshop-manuals.com/vauxhall/vectra-b/j__engine_and_engine_aggregates/dohc_petrol_engine/general/specifications/technical_data_recommended_torque_values_(x18xe_x20xev_c20sel_c22sel” onclick=”window.open(this.href);return false;)/
aanhaalmomenten zijn vrijwel altijd:
OK dan moet ik nog een set kopbouten regelen.
die link geeft niet echt duidelijkheid over de aanhaal momenten.
Ik heb wel ergens gelezen iets van 25Nm en +60 +60 +60gr en ergens anders weer 25Nm en +90 +90 +90 gradenwat is juist?
De volgorde is duidelijk en ik neem aan bij demontage andersom
kan iemand nog iets zinnigs zeggen over de kachelslangen?
Ik wil de kachel even tijdelijk buiten gebruik stellen, ivm vervanging.Tis de bovenste, big block dus
X18XEnog een vraagje:
hoe kan ik het beste de kachel afkoppelen, deze is lek maar wil deze later vervangen dus het is tijdelijk.
De twee slangen afdoppen of door koppelen?Shit ja natuurlijk……..
het is een 1.8i 16v(116Pk), zo’n ecotec blok.
Het zijn een hoop kosten maar dan weet je ook wat je hebt, zo rij ik ook met een nog oudere F met dezelfde euvels en die ga ik ook opknappen.
Als je koppakking inderdaad combineert met distributie en en waterpomp dan valt het eigenlijk best wel mee.Volgens mij zit het in de eind overbrenging of de secundaire versnelingsbak as, ik kan me voorstellen dat een as met een beetje axiale speling wellicht dit geluid kan geven.
Door schuine vertandingen wordt de as bij optrekken de ene kant op geduwd en bij uitrijden de andere kant op.Al twee keer een gebroken achterveer gehad, bij mij dus ook weer het geval…. merkte het gisteren bij het banden wisselen..
Ik heb er ook een besteld, ben benieuwd welke storingscode hij geeft.
Bij mij gaat het storings lampje branden als de motor op temperatuur is en stationair draait, dat treedt op sinds de uitlaat lekt ergens vooraan.
geef je weer gas en ga je rijden dan gaat het lampje uit.Ik heb hetzelfde probleem maar hoorde iemand bij een garage roepen dat er nog een relais tussen zou zitten, na wat neuzen in schema’s blijkt dit te kloppen maar dat is dan het interval relais. Het terugloop contact staat in serie met het relais dus dat is heel goed mogelijk dat het aan het relais ligt, werkt de interval stand tot een halve stand kun je er van uitgaan dat het terugloop contact hemelen is en dus de RW motor moet worden vervangen.
Ok bedankt, dat is in elk geval een ding.
is het nog eenvoudig om deze te vervangen?
Bij mij heb ik nu ook last van een lek in de kachelradiator of de toevoerslangen, ik heb een Astra F en mijn vraag is wat ik moet doen om erbij te kunnen.
De airco is al geruime tijd buiten gebruik dus delen van de airco kunnen eruit gesloopt worden als dat gemakkelijker is.symptomen zijn: damp uit ventilatieopeningen en koelvloeistof lucht in de auto, licht koelvloeistof verlies.
Dit vind ik ook een interessant ding, vraag is wat kan wel en wat kan niet ten opzichte van een originele.
Ik bedoel deze
http://www.mister-auto.nl/fl/katalysator/opel-astra-f-stationwagen-51-52-1-8-i-16v-116pk_v4093_g429.html” onclick=”window.open(this.href);return false;of deze
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/opel-onderdelen/a1002841500-katalysator-opel-astra-f-1-8i-2-0i-16v-1-8-i-2-0-i-129-00.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW-PlwLdvhAa1wlhEj9Itxh86Vv4Z7hJX6pjEiryG0Dfu3VmUnHh6JIvsxSHHSgy4SR_mznzg3gu4YAV86LLj4X8S5VOjjeOYQ3zL9uQ5mkjPuG_3BhV-jhJ13gJuhLSQxIMz5iy1MQZrvrmRhvI1y3HiBtQAADRxC3FjRcC9dVaGO8ebZ_osqlrvIlEIt-5npAKQKG-exNa1Q” onclick=”window.open(this.href);return false;De tweede vind ik het meest aantrekkelijk, 129 euro is een leuke prijs voor een nieuwe Kat en er zijn meer gegevens.
@Maurice89 wrote:
Gewoon op de sloop eentje kopen of via internet. Goed kijken of de binnenkant niet kapot is.
Ik heb het type 18i/16V van 116PK hetgeen net een minder voorkomend type is, ik weet niet of er nog veel verschillen tussen diverse uitvoeringen zijn maar wil wel graag meteen de goeie hebben.
-
AuteurBerichten