Ratman

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Koppakking defect #18275585
    Ratman
      Lid sinds:
      21 October 2010

      @Haasje17 wrote:

      Kan ook zijn dat je radiateur verstopt zat met troep en nu niet meer.

      Zou kunnen, er zit ook weer verse koelvloeistof in. Wellicht zat er in de kop wel een rottigheid, die is nu namelijk ook schoongespoeld.
      Ik ben wel blij dat het koelsysteem nu goed werkt kwa temperatuurregeling, er staat ook veel minder druk op het systeem.
      Ik moet nog wel de kachelradiator vervangen omdat hij een beetje lekt, daar zie ik eigenlijk meer tegenop dan het hele koppakking verhaal…

      In reactie op: post hier je km stand #17501833
      Ratman
        Lid sinds:
        21 October 2010

        Astra F station
        1.8 16V
        bouwjaar 1997
        Km stand 235.456

        In reactie op: Koppakking defect #18275583
        Ratman
          Lid sinds:
          21 October 2010

          Ik heb het Vacuum systeem helemaal nagekeken en dat lijkt OK, rembekrachtiger werkt ook naar behoren.
          Probleem wat ik nu heb is dat het stationair toerental schommelt (ca0,5Hz), zou het komen door een lek in de uitlaat? Het lek zit hem in het flexibele stuk en vrij dicht bij de lambdasonde….

          Een andere vraag is de motortemperatuur, voor het vervangen van de koppakking was deze gedurende langere tijd (aantal jaren) rond de 95gr. Nu regelt hij naar 89 a 90gr, ik begrijp niet helemaal waar het verschil vandaan komt want de koppakking is niet al drie jaar stuk geweest. Wel was de koeling niet altijd voldoende en leek het of deze niet goed door wilde stromen, heb daarom al een keer de thermostaat vervangen zonder resultaat. Nu heb ik bij de laatste actie ook de waterpomp vervangen maar ik kan aan de oude waterpomp ook weinig zien.

          In reactie op: Koppakking defect #18275582
          Ratman
            Lid sinds:
            21 October 2010

            @Haasje17 wrote:

            Terugslagklep in de slang naar de rembekrachtiger stuk? Of rembekrachtiger zelf.

            Ik denk dat er in deze richting nog wat onderzoek nodig is, de rembekrachtiger heeft wel altijd prima gewerkt.
            Het is meer van wat ben ik misschien nog vergeten….. iets wat goed verstopt zit misschien…

            In reactie op: Koppakking defect #18275579
            Ratman
              Lid sinds:
              21 October 2010

              Nieuwe pakking zit erin, nieuwe kopbouten plus nieuwe waterpomp en distributieriem met de bijbehorende rollen ook vervangen en ik rij weer.

              Een aantal problemen zijn daarmee opgelost zoals rot lopen en witte rook, ook wordt de motor minder heet.

              het enige waar ik nog last van heb is het oscilleren van de staionair regeling, ook valt me op dat er bij remmen wat minder vacuum is waardoor de bekrachtiger na twee keer op het rempedaal trappen minder werkt. Ik denk dus dat er een lek in het vacuum systeem ergens zit, ik zie een slang naar de bekrachtiger welke volgens mij ook goed zit en nog een slang naar een switch.

              Beide slangen heb ik nu dicht maar het verschijnsel is er nog steeds, wat kan er nog meer vacuum lekken?

              In reactie op: Distributieriem #18275995
              Ratman
                Lid sinds:
                21 October 2010

                mijn idee ook, vaak wordt een auto ook weggedaan omdat er extra onderhoudskosten aan zitten te komen. Met een distributie riem kun je ook wel net iets langer doen… Bijv bij 65000 vervangen en bij 135000, als je van plan bent om de auto te verkopen dan laat je dat niet meer doen.
                Goede kans dat de ditributieriem ruim over de datum is
                Verder wordt vaak een stikker meegeleverd om de datum en Km stand te controleren welke je op bijv de distributie kap kan plakken

                In reactie op: Reparatie Airco in Astra F #18275116
                Ratman
                  Lid sinds:
                  21 October 2010

                  Het lijkt er inderdaad op dat de pomp zijn beste tijd heeft gehad, dan maar de boel eruit slopen denk ik.
                  Kan ik de pomp ongestraft verwijderen en een andere multiriem plaatsen (van de versie zonder airco?) of zijn er dan nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
                  Ik heb de zaak nu open liggen vanwege de koppakking.

                  In reactie op: Koppakking defect #18275578
                  Ratman
                    Lid sinds:
                    21 October 2010

                    Vanochtend weer verder en met wat rommelen heb ik de kop er af, zodirect naar v Rheenen om hem te laten vlakken.

                    De koppakking is doorgeslagen op cylinder 3, valt me op dat de pakking vooral ingevreten is vanaf de koelvloeistof kant.

                    In reactie op: Koppakking defect #18275577
                    Ratman
                      Lid sinds:
                      21 October 2010

                      Ik heb een stuk of 7 moeren losgedraaid van het inlaat spruitstuk maar die zit nog steeds vast, er zit wel meer beweging in de kop.
                      kan iemand mij vertellen hoe het inlaatspruitstuk aan het onderblok vast zit?

                      morgen weer verder nu eerst een biertje.

                      In reactie op: Koppakking defect #18275576
                      Ratman
                        Lid sinds:
                        21 October 2010

                        @wim-v6 wrote:

                        Ginlaat er al af??
                        Deze zit vast aan zowel onderblok als kop

                        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                        Je bedoelt het inlaat spruitstuk?
                        die heb ik nog niet los, wel bevestigings beugel naar de dynamo.

                        edit:

                        de stalen plaat bij de distributie is ook een punt, nu lijkt het inderdaad nog aan de achterkant vast te zitten.
                        Maar waar zit het inlaat spruitstuk vast aan het onderblok?
                        Ik kan daar niet bij en niks zien ook…

                        In reactie op: Koppakking defect #18275574
                        Ratman
                          Lid sinds:
                          21 October 2010

                          De uitlaat bouten gingen probleemloos los, ik heb nu ook de nokkenassen eruit en het blok aan de zijkant waar de bobines zitten is los

                          De 10 bouten van de kop zijn er ook uit dus ik verwacht dat de cylinderkop nu los moet komen, dat is echter niet het geval.
                          Zie ik iets over het hoofd of moet ik meer geweld gebruiken?

                          In reactie op: Koppakking defect #18275571
                          Ratman
                            Lid sinds:
                            21 October 2010

                            @wim-v6 wrote:

                            Ja dat lukt wel, met het uitlaatspruitstuk eraan.

                            Zo heb ik het ook gedaan, de kop van de grote broer van de x18xe (x20xe)

                            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                            Is inderdaad wel handig voor demontage maar moet dat spul er niet af als ik de kop wil laten vlakken (indien nodig)

                            In reactie op: Koppakking defect #18275570
                            Ratman
                              Lid sinds:
                              21 October 2010

                              @Haasje17 wrote:

                              Ook kopbouten vervangen!

                              Aanhaalmoment: http://workshop-manuals.com/vauxhall/vectra-b/j__engine_and_engine_aggregates/dohc_petrol_engine/general/specifications/technical_data_recommended_torque_values_(x18xe_x20xev_c20sel_c22sel” onclick=”window.open(this.href);return false;)/

                              aanhaalmomenten zijn vrijwel altijd:

                              OK dan moet ik nog een set kopbouten regelen.

                              die link geeft niet echt duidelijkheid over de aanhaal momenten.
                              Ik heb wel ergens gelezen iets van 25Nm en +60 +60 +60gr en ergens anders weer 25Nm en +90 +90 +90 graden

                              wat is juist?

                              De volgorde is duidelijk en ik neem aan bij demontage andersom

                              kan iemand nog iets zinnigs zeggen over de kachelslangen?
                              Ik wil de kachel even tijdelijk buiten gebruik stellen, ivm vervanging.

                              In reactie op: Koppakking defect #18275565
                              Ratman
                                Lid sinds:
                                21 October 2010

                                Tis de bovenste, big block dus
                                X18XE

                                nog een vraagje:

                                hoe kan ik het beste de kachel afkoppelen, deze is lek maar wil deze later vervangen dus het is tijdelijk.
                                De twee slangen afdoppen of door koppelen?

                                In reactie op: Koppakking defect #18275563
                                Ratman
                                  Lid sinds:
                                  21 October 2010

                                  Shit ja natuurlijk……..

                                  het is een 1.8i 16v(116Pk), zo’n ecotec blok.

                                  In reactie op: advies reparatie astra #18046111
                                  Ratman
                                    Lid sinds:
                                    21 October 2010

                                    Het zijn een hoop kosten maar dan weet je ook wat je hebt, zo rij ik ook met een nog oudere F met dezelfde euvels en die ga ik ook opknappen.
                                    Als je koppakking inderdaad combineert met distributie en en waterpomp dan valt het eigenlijk best wel mee.

                                    In reactie op: Ratel(tje) in Astra F #18274909
                                    Ratman
                                      Lid sinds:
                                      21 October 2010

                                      Volgens mij zit het in de eind overbrenging of de secundaire versnelingsbak as, ik kan me voorstellen dat een as met een beetje axiale speling wellicht dit geluid kan geven.
                                      Door schuine vertandingen wordt de as bij optrekken de ene kant op geduwd en bij uitrijden de andere kant op.

                                      In reactie op: Bekende APK afkeurpunten astra F station (1996) #18273742
                                      Ratman
                                        Lid sinds:
                                        21 October 2010

                                        Al twee keer een gebroken achterveer gehad, bij mij dus ook weer het geval…. merkte het gisteren bij het banden wisselen..

                                        In reactie op: Is deze Op-Com clone geschikt? #18272079
                                        Ratman
                                          Lid sinds:
                                          21 October 2010

                                          Ik heb er ook een besteld, ben benieuwd welke storingscode hij geeft.
                                          Bij mij gaat het storings lampje branden als de motor op temperatuur is en stationair draait, dat treedt op sinds de uitlaat lekt ergens vooraan.
                                          geef je weer gas en ga je rijden dan gaat het lampje uit.

                                          In reactie op: ruitenwisser halve slag #18269142
                                          Ratman
                                            Lid sinds:
                                            21 October 2010

                                            Ik heb hetzelfde probleem maar hoorde iemand bij een garage roepen dat er nog een relais tussen zou zitten, na wat neuzen in schema’s blijkt dit te kloppen maar dat is dan het interval relais. Het terugloop contact staat in serie met het relais dus dat is heel goed mogelijk dat het aan het relais ligt, werkt de interval stand tot een halve stand kun je er van uitgaan dat het terugloop contact hemelen is en dus de RW motor moet worden vervangen.

                                            In reactie op: Raamrubbers Astra F #18273151
                                            Ratman
                                              Lid sinds:
                                              21 October 2010

                                              Ok bedankt, dat is in elk geval een ding.

                                              is het nog eenvoudig om deze te vervangen?

                                              In reactie op: kachelradiator vervangen.. #18257071
                                              Ratman
                                                Lid sinds:
                                                21 October 2010

                                                Bij mij heb ik nu ook last van een lek in de kachelradiator of de toevoerslangen, ik heb een Astra F en mijn vraag is wat ik moet doen om erbij te kunnen.
                                                De airco is al geruime tijd buiten gebruik dus delen van de airco kunnen eruit gesloopt worden als dat gemakkelijker is.

                                                symptomen zijn: damp uit ventilatieopeningen en koelvloeistof lucht in de auto, licht koelvloeistof verlies.

                                                In reactie op: Is deze Op-Com clone geschikt? #18272076
                                                Ratman
                                                  Lid sinds:
                                                  21 October 2010

                                                  Dit vind ik ook een interessant ding, vraag is wat kan wel en wat kan niet ten opzichte van een originele.

                                                  In reactie op: Nieuwe Katalysator #18272002
                                                  Ratman
                                                    Lid sinds:
                                                    21 October 2010
                                                    In reactie op: Nieuwe Katalysator #18272001
                                                    Ratman
                                                      Lid sinds:
                                                      21 October 2010

                                                      @Maurice89 wrote:

                                                      Gewoon op de sloop eentje kopen of via internet. Goed kijken of de binnenkant niet kapot is.

                                                      Ik heb het type 18i/16V van 116PK hetgeen net een minder voorkomend type is, ik weet niet of er nog veel verschillen tussen diverse uitvoeringen zijn maar wil wel graag meteen de goeie hebben.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)