Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2015 om 12:05 In reactie op: Motor zakt naar 400rpm/valt uit bij uitrijden en ontkoppelen #18292723
@richardschaeks wrote:
Is dit niet carterventilatie op je gasklephuis verstopt? Uitboren en nieuwe gaskleppakking erop a 6 euro?
Als de carterventilatie verstopt zit zou hij de oliedop uit moeten spugen met een draaiende motor toch? Als je hem los erop legt dwz…
Edit: Net even geprobeerd. Misschien relevante informatie, de motor zuigt de olievuldop vast op zijn plek (er heerst een vacuum). Ik moet met een draaiende motor moeite doen om hem los te krijgen en ik voel veel lucht langs mijn hand stromen als ik hem uiteindelijk los krijg.
Is dit normaal voor dit type motor?
4 augustus 2015 om 13:56 In reactie op: Motor zakt naar 400rpm/valt uit bij uitrijden en ontkoppelen #18292721@ZakhooiTM wrote:
Welke motor heb je precies ?
Kan je misschien je auto uitlezen en in de meetwaarden de volgende waarden hier posten :
Short term Fuel trim (STFT) (Stationair, bij 1500 RPM en 2500RPM. Elk 5 minuten laten stabiliseren)
Long Term Fuel trim (LTFT) (Stationair, bij 1500 RPM en 2500RPM. Elk 5 minuten laten stabiliseren)
Gram per uur door luchtmassa meter (Stationair, bij 1500 RPM en 2500RPM.)
Inlaat temperatuur
Koelvloeistof temperatuurBedankt voor je reactie!
In het motorcompartiment hangt een Z16LEL met standaard 110kW. De turbodruk en ontstekingstimers zijn nu zo afgeregeld dat hij 155kW uitspuugt.
Ik zal dan eventjes voor uitleesapparatuur moeten zorgen. Met wat googlen zie ik dat ik zo’n bluetooth OBD2 uitlezer voor bij de telefoon kan kopen voor 25,- ofzo. Is dat een goed idee om te doen?
Zijn er nog andere omstandigheden waarmee ik dan rekening moet houden? Dwz, moet de Airco aan? Goed opgewarmde motor? Koude motor?
In heb net even in de factuur gekeken en het was inderdaad het stuurhuis. Na wat gegoogle zie ik ook dat het gebonk daar ook vandaan kan komen en dat het een typisch opel kwaaltje is. Daar dus niet zo druk over maken.
Ik heb zelf ook een Corsa C GSI gehad en die had hetzelfde. Ik ben er nooit achter gekomen wat dat bonken over drempels heen was maar die dode slag zit in je stuurkolom. Daar zit een onderdeel waarbij een vierkante as in een vierkant gat grijpt en die zijn beiden af/uitgesleten. Bij mij is destijds de stuurkolom vervangen en toen was dat probleem voorbij.
Het bonken over drempels ben ik nooit kwijt geraakt. Wat dat is is me nog steeds een raadsel.
Ik ben net bij de dealer geweest. Ik moet zeggen dat ik niet echt tevreden ben met de manier waarop ze het gaan aanpakken.
1. Volgens de monteur is de koppeling van deze auto gewoon bijterig (hij had naar eigen zeggen een OPC gehad en die had hetzelfde) en heeft hij gewoon genoeg koppel onderin om in 3 op te trekken. De motor is te zwaar om dat als testmiddel te gebruiken. Het gierende geluid heeft de monteur niet kunnen reproduceren dus die gooide het op een verglast oppervlak. Wat minder slippen en harder optrekken verhelpt dat.
2. De monteur hoorde het verschil niet tussen aangekoppeld neutraal draaien en afgekoppeld neutraal draaien. Volgens hem is er niks aan de hand met de druklager.
3. Het metalige schakelen heeft de monteur ook gevoeld. Volgens hem kan het niet de synchro zijn echter omdat het dan ook nog even hard aanwezig moet zijn met een opgewarmde motor. Het wordt op dit moment alleen minder als de motor warm is (gaat nooit 100% weg, meer 90%). Wat ze gaan doen is de bakolie vervangen met iets dunnere olie zodat hij op alle temperaturen soepel schakelt. Uiteraard heb ik gevraagd waarom dit dan alleen bij de derde versnelling gebeurde. Dat wist de monteur niet. Dat antwoord vond ik weinig vertrouwenwekkend.
4. Deze specifieke monteur had wel ervaring met de slechte lagers van de M32 bak. Hij heeft hem getest op de snelweg en er waren geen rare geluiden te horen uit de bak zelf. De lagers zijn nog ok. Volgens hem komen de meeste problemen alleen voor met de 2011 en hoger M32 bakken, wat volgens het internet niet klopt maar goed het zal wel.TLDR; Ze gaan nu de bakolie vervangen met iets dunnere olie zodat de bak op alle temperaturen soepel schakelt. Voor de rest doen ze niks omdat er volgens hun niks aan de hand is.
Ik ben een beetje bang dat de olie vervangen een lapmiddel is om de slijtage te maskeren en ze me op die manier af proberen te schepen.
Heb hier wel een beetje een naar gevoel bij…
Ik heb eventjes iemand die ik ken van sporten naar de auto laten kijken (hij is zelf automonteur) en volgens hem is het verhaal vrij duidelijk.
Druklager is versleten, je hoort namelijk verschil in geluid als je aan of afkoppelt als je in neutraal stil staat. Koppeling begint ook op zijn eind te lopen, je kan zonder problemen wegrijden in de derde versnelling en hij grijpt verschrikkelijk laag aan. Als je het pedaal ook maar een beetje op laat komen begint hij al aan te grijpen. Omdat hij zo laag aangrijpt zit er helemaal bovenin heel veel dode slag in de koppeling.
Het “metalig schakelen” naar de derde versnelling is ook aanwezig bij terugschakelen van 3 naar 2. Conclusie: synchromesh ring versleten. Omdat de druklager alleen lawaai maakt op het moment, kon hij niet horen of de versnellingsbak lagers geluid maken op dit moment (en dus evt versleten zijn, wat vaak voor komt bij de M32). Hij zei er alleen wel bij, dat het uitermate lastig is om de VB lagers er onbeschadigd uit te krijgen tijdens het demonteren om de synchromesh te vervangen dus de kans is groot dat als hij opengaat die sowieso vervangen worden.
Ik heb een afspraak gemaakt bij de dealer morgenochtend om een kort ritje te maken met een monteur om hem de symptomen te laten zien. Ik ga adhv het advies van mijn sportmaatje hem proberen te sturen om de koppeling en druklager te vervangen en de VB een deelrevisie te geven. Alles moet er dan toch onderuit dus dan kunnen ze dat beter in 1 reparatie doen. Als ze nu alleen de koppeling doen bijvoorbeeld zal de synchro over een jaar aan de beurt zijn en vice versa. Daar wil ik het niet op aan laten komen.
Nu heb ik nog een geloofwaardig verhaal als ik zeg dat dit na 2 maanden bezit niet mijn schuld is.
Dus ik ga het zien morgen, ik hoop dat ze mij tegemoet willen komen ondanks dat de koppeling een slijtage onderdeel is.
Ik ben blij dat ik nog garantie heb. Als ik dat niet had zou dit een dure reparatie worden…
Correct. De Corsa D GSI heeft een M32 bak.
Het is wel bekend dat dat een zwakke schakel is maar na slechts 75dkm zou het toch niet al op moeten geven…
-
AuteurBerichten