Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
22 april 2015 om 18:03 In reactie op: Astra-H 2004: Waar let ik op bij modelspecifieke navigatie #18069329
Of dat past weet ik eigenlijk niet, in mijn auto zat geen navigatie dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb dat meegeleverde blokje ergens ver achterin het dashboard weggestopt/vastgeplakt en het werkt prima. Af en toe als ik stil sta dan wilt de Zenec nog wel eens aangeven dat ik “omgedraaid” ben maar goed, kleinigheidjes houdt je toch :P
V.w.b. het wegwerken, ik heb de microfoon langs de deurstijl omhoog laten lopen, over het dak en zo naar de binnenspiegel toe. Daar kun je, met een beetje gewroet met een schroevendraaier prima bij zonder dat je iets los hoeft te halen. :D
13 maart 2015 om 19:41 In reactie op: Astra-H 2004: Waar let ik op bij modelspecifieke navigatie #18069326Wauw dat was een beste bump :p
Anyhoe, ik heb inderdaad de Zenec (ZE-NC5011D) gekocht en ik ben er tot op heden – in tegenstelling tot de rest van de auto maar dat is een ander verhaal – zeer tevreden over.
Het grootste “nadeel” wat ik ervaar, maar dat was door iedereen van tevoren natuurlijk ook al gemeld, is dat het scherm wat aan de lage kant zit waardoor de letters aan de bovenkant van het scherm niet altijd goed te lezen zijn. Daarnaast lijkt me de ontvangst van de radio ook op sommige plekken iets minder (als in sneller ruis) maar verder heb ik er nog steeds dagelijks plezier van.
Hierbij trouwens nog wat foto’s die ik ooit eens online gezet had omdat een andere user er naar vroeg :)
18 juni 2013 om 05:51 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146206Hehe dat dat niet goed is had ik al bedacht, maar nee ik heb de sleutel nog steeds niet werkend. Overigens reageert de sleutel ook met het afgebroken stukje (transponder?) wel nog steeds op de CV :wtf
Ik ben wel voor de zekerheid bij een sleutelboer geweest hier in Nijmegen, maar die vraagt voor de meest simpele sleutel (recht), zonder CV al € 75,- en inleren kan hij niet (nou zou dat weer moeten gaan met de OP-COM maar toch). De dealer waar ik mijn auto gekocht had zit inclusief inleren op minimaal € 200,-, de dealer waar mijn auto nieuw geleverd was (ik had ze toch aan de telefoon voor de security code dus ik denk ik vraag ‘t meteen :)) zit voor een klapsleutel inclusief inleren op € 150,-, dus nog even wat dealers afbellen lijkt me het verstandigst :p
Dan wat anders, hoewel ik er dus waarschijnlijk nog even mee wacht, even terugkomend op de parkeersensoren.
Ik heb afgelopen donderdag m’n OP-COM binnen gekregen en ben daarmee in staat geweest om de speedlock aan te zetten. Zoals ook in m’n Opel boekje staat (al is het daar dus een optie) zou je een piepje moeten horen wanneer je de knop om de deuren te sluiten een paar seconden ingedrukt houdt. Dit piepje hoor ik inderdaad ook, maar nou was mijn vraag, komt dit vanuit het instrumentenpaneel (wat zou betekenen dat ik dus geen externe speaker hoef te plaatsen), zit de speaker in de schakeleenheid van dat knopje verwerkt, of hebben deze niets met elkaar te maken?
… Ik ga er hierbij overigens vanuit dat je de parkeersensoren aansluit die gebruik maken van de speaker in je IPC (instrumentenpaneel) de PAS (Park Assistant) module vanaf 2008 werkt op de IPC heb je een oudere PAS module dan moet deze worden aangesloten met een aparte speaker (hiervoor moet je ook weer draden leggen…
10 juni 2013 om 16:42 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146204Zojuist de sleutel open gehad, met de transponder leek niets mis, totdat ik de sleutel voor de 2e keer in elkaar zette :P
De eerste keer uit elkaar gehaald, schoongemaakt en in elkaar gezet, wel reageren op CV, niet starten.
De tweede keer weer open gehaald en toen brak er met het in elkaar zetten een stukje van (volgens mij) de tranponder af -_-
De foto had ik gemaakt toen het bordje dus nog heel was, het afgebroken stukje heb ik er later in gephotoshopped7 juni 2013 om 09:14 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146202Dan zal ik dat vanavond nog eens proberen. Ik heb het laatst al geprobeerd maar ik was bang dat e.e.a. af zou breken zo veel kracht moest ik zetten :s, maar gewoon vanaf de zijkant openen zou dan moeten werken dus?
Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat de transponder bij mijn sleutel niet alleen zo’n buisje zou zijn, maar een heel blokje? Als je de sleutel uitklapt, staan er letters/cijfers aan de binnenkant (geel even uit mijn hoofd), dat zou dan de transponder moeten zijn?
Ik ben nu op kantoor dus doe e.e.a. uit mijn hoofd en kan dus ook even geen foto’s of iets plaatsen.
7 juni 2013 om 07:55 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146200De sleutel is alleen gevallen en is niet uit elkaar geweest, dus ik denk dat de transponder mogelijk gewoon losgeraakt is (hoewel ik niks hoor als ik met de sleutel schud).
Opcom zit in de bestelling trouwens, ik heb vorige week een berichtje gehad dat deze verzonden is, dus die verwacht ik aankomende week ergens binnen te krijgen en dan zal ik eens kijken wat ‘ie zegt :)
V.w.b. het openen van de sleutel en de plaats van de transponder, deze afbeelding had ik inderdaad ook gevonden op internet, maar het betreft hier volgens mij van die sleutels die je voor een paar tientjes kunt bestellen en waar dan geen elektronica in zit, of zo’n set waarmee je een gewone sleutel kan omvormen tot klapsleutel.
Ik heb echter een originele Opel sleutel (waarbij het logo dus ingelegd is i.p.v. een soort van stickertje) en deze kan, voor zover ik heb kunnen ontdekken, niet 1,2,3 uit elkaar… Ik heb wel de baard losgekregen, maar daar houdt ‘t dan mee op… Wanneer ik het klepje van de batterij verwijder zie ik dan ook alleen maar de batterij en een stukje printplaat en geen schroefgaatjes zoals op bovenstaande foto. Of kijk ik er dan finaal over heen :???:
6 juni 2013 om 13:55 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146198Hier zou ik inderdaad een apart topic voor aanmaken. Ik kan je geen duidelijkheid geven over deze foutcode. :hmmz
Gaan we doen :)
V.w.b. de P1614 codes, ik heb op internet inderdaad ´t nodige gelezen m.b.t. problemen met de CIM, die al dan niet na een update verholpen zouden zijn.
Nu denk ik echter dat het in mijn geval wel aan de sleutel ligt:
Ik ben laatst naar de lokale bouwmarkt gereden om wat spul voor thuis te halen, wat prima ging met de originele sleutel. Vervolgens belde mijn vader mij dat hij wat gereedschap moest hebben, en toen heb buiten de sleutel laten vallen. Vanaf dat moment reageert de sleutel nog wel op de vergrendeling, maar start hij dus niet meer.
De reservesleutel doet het prima, hier rij ik dan ook al een week of 2 mee.
M.b.t. een terugroepactie durf ik niets te zeggen btw, ik heb de auto nu 1 jaar en een beetje, en heb 2 keer een terugroepactie gehad met als kenmerk 08-C-003, dit zou echter volgens de dealer een probleem met de oliedrukschakelaar zijn, wat bovendien volgens hen al verholpen zou moeten zijn met mijn auto (ik kreeg mee, code T1181, wat dat ook in mag houden king:) Dus meer info daarover heb ik niet.
Is er een manier om daar achter te komen (ook al zou dat mijn probleem niet oplossen, is wellicht een update -als die er is- altijd verstandig?)?
5 juni 2013 om 16:24 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146196Thnx voor de info, v.w.b. de foto’s is e.e.a. nu duidelijk en ik denk dat ik eerst maar eens even alles goed moet inventariseren voordat ik over ga tot aankoop van de sensoren.
Niet om de laatste reden dat ik zojuist weer een 3-tal mooie foutcodes heb aangetroffen waar ik dus ook nog even mee aan de gang moet :puke
Code 1
P0335 - crankshaft sensor wrong signal C-002
P0335 - crankshaft sensor no signal
P0335 - crankshaft sensor signal is not in the target area C-002
Code 2
111301 - ?
Code 3
111306 - ?
Code 4 (had ik al, transponder is waarschijnlijk defect)
P1614 Wrong transponder key error (the chip is still in the key?)
P1614 Wrong transponder immobiliser key B-006
P1614 immobilizer anti-theft wrong signal B-008
Heb je toevallig enig idee wat de laatste 2 inhouden? Ik kon deze wel op een Duits Opel forum vinden, maar de betekenis ontgaat me even
V.w.b. de 1e (0335), zou dit het teken zijn dat de sensor het gaat begeven, of heeft deze het al begeven (ik meen me te herinneren dat ik deze v/d week ook kreeg, maar de volgende ochtend was deze weer weg (wellicht alleen bij warme/hete motor?)). En is het heel schadelijk als ik hier nog mee door rij?
Of is het handiger om hier een apart topic voor aan te maken?
Edit:
Het lampje met de sleutel er in gaat na het starten een seconde of 2 uit, gaat vervolgens aan en blijft dus branden
Motorcode indien relevant, Z16XEPEdit 2:
Linkje naar het betreffende Duitse forum toegevoegdEdit 3:
Volgens deze website is de 1113 code iets met een ventiel?
1113 - Switch over valve 2
Hoewel deze website iets anders zegt?
U1113 - Loss of Serial Communications for Class 2 Devices
Edit 4:
Oké, wellicht iets te voorbarig geweest, zoals ik al dacht is, net als van de week, het lampje al weer uit :wtf31 mei 2013 om 16:47 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146194Dus, als ik het goed doe, heb jij gekozen voor:
Merk: Opel
Model: Astra-H
Modeljaar: 2008Uit het hoofdmenu:
- Elektrische schema's
- Inhoudsopgave
- Carosseriesysteem
- Parkeerhulp
- Stroomkring
- Parkeerhulp (auto's met kofferruimte)
- X131 Elektronische module achter
- Stekkerbezetting en reparatie XR1
Overzicht elektrisch schema
Aansluitingen stekker XR1 + pinnummersMocht dit het geval zijn, dan snap ik wel waar je e.e.a. vandaan haalt, maar om nou te zeggen dat het me direct duidelijk is gaat wat te ver :p
Ik heb in ieder geval de afbeeldingen van de 2004 en de 2008 modellen naast elkaar gelegd, en daar zie ik inderdaad dat bij de 2004 versie, er een losse speaker bij staat. Dus mocht ik geen extra speaker aan willen leggen, dan dien ik, bijv. op de sloop, een module van een Astra-H uit 2008 te kopen, correct?
Deze zou dan moeten werken in mijn auto uit 2004 (de reden daarvoor ontgaat me, maar die kan jij me vast vertellen :angel)?
Ot: Hoe kan het trouwens dat TIS en EPC beide aangeven dat mijn auto een 2005 model is, hoewel deze uit november 2004 is?
Edit:
De vraag waarom op XR1 en niet bijvoorbeeld op XR2 hoe ik niet meer te stellen, hier ben ik achter :p
X131 (XR2) Carrosserie achter & achterste elektrische centrale
Pentoewijzing
Pen Kleur Draaddikte Optie Functie
1 Zwart 0.75 Ontstekingsspanning
4 Zwart 2.5 Elektrohydraulische hardtop Regeling achterruitverwarmingselement
4 Zwart 2.5 Elektronische module achter Regeling achterruitverwarmingselement
Elektrohydraulische hardtop
Edit 2:
Een vraagje waar ik het antwoord dan nog net niet op had, jij geeft hier aan om pin 18 te gebruiken, waarom kies jij hier voor 18 en niet voor 22?
Pen Kleur Draaddikte Optie Functie
18 Zwart 0.75 Auto’s met kofferruimte Ontstekingsspanning
22 Zwart 1.5 Elektronische module achter Ontstekingsspanning
30 mei 2013 om 21:56 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146192Mag ik vragen waar je deze schema’s gevonden hebt, en hoe jij ze ontcijfert :???: Ik zit hier in TIS te kijken, maar kan uit die schema’s zo snel niet opmaken waar jij die specifieke data vandaan haalt (PAS module 2008, de te gebruiken pinnen).
Nou moet ik toegeven dat ik me nog niet verdiept heb in dat programma, en dat ik er ook nog niet helemaal uit ben wat ik waar, en hoe kan vinden :p
Of zit ik daar überhaupt niet goed te zoeken?
30 mei 2013 om 08:55 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146189@TvhR:
Ik heb zojuist nogmaals in de kofferbak gekeken en specifiek op de draden gelet, maar ik zie de betreffende kleuren draden ook niet lopen, dus ik kan me voorstellen dat die voorbereiding er niet ligt. Het enige wat bij deze kabels komt zijn de twee dikke rode draden. :(Dat zou dus betekenen dat ik deze 3 draden zelf zou moeten trekken. En dan lopen ze vanaf achter, via de dorpels naar de voorkant?
@johanhummer9:
Voor de achterste sensoren was ik eigenlijk ook niet zo heel bang (mits e.e.a. (gedeeltelijk?) zou zijn voorbereid), maar ik zit meer in m’n maag met de voorste sensoren, en hoe deze gekoppeld zouden moeten worden aan de dashboardschakelaar (die ik dus ook niet heb) :(28 mei 2013 om 13:49 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146186Was idd geen eenvoudige reparatie :(
Ik heb van meerde mensen het advies gekregen om er vanwege de problemen zelfs een nieuw blok in te leggen, zo dramatisch was ‘t (die € 2500,- was zelfs nog bij de beun, waarbij hij schatte dat je bij de dealer voor alle werkzaamheden die hij verricht had, tenminste € 5000,- kwijt was):
oa.: Div. zuigerveren stuk, cilinderwanden beschadigd en opnieuw uitgehoond, 1 hele nieuwe zuiger en voor de volledigheid ook maar alle bougies en klepveren vernieuwd… Motorblok is volledig uit elkaar geweest, ben de auto bijna 8 weken kwijt geweest en nu zit ik waarschijnlijk met een defecte luchtmassameter en een lekke krukaskering (die laatste is voor de beun, want die was zeker niet lek toen ik m’n auto daar neer zette, maar hij is met vakantie -.-).
Dus vandaar dat ik zeg, hou ‘t zo goeiekoop mogelijk :p
Oh ja, en nee, ‘t was niet mijn schuld :p
Heb die auto nu 1 jaar en een beetje en heb 8000 km. gereden… Volgens div. personen had de dealer dit moeten opmerken bij het innemen c.q. bij de verkoop, of anders dit als garantie moeten nemen, of coulance tonen bij de reparatiekosten . Het enige wat ik nu kreeg nadat ik vol vertrouwen daar naartoe ging was “Meneer, we hebben met een camera in het blok gekeken en gezien dat er een in- of uitlaatklep in het blok is afgebroken … lang verhaal… we kunnen u matsen door i.p.v. 2500,- slechts 2200,- te rekenen.”Toen ik vervolgens zei dat als je met een afgebroken in- of uitlaatklep zit de motor niet meer kan laten draaien aangezien je dan de cilinders dwars door de hele zooi heen duwt (terwijl ik toch nog prima kon rijden met de auto en er zelfs naartoe ben gereden) had ik er geen verstand van :puke
Edit:Voor die foto moest ik dus redelijk dat vak induiken, maar op deze foto zie je hem nét liggen, en het gaat dan om dat kleine witte puntje wat onder de dikke rode draad loopt:
Als ik een schatting moet maken vanaf de binnenkant, dan schat ik dat deze ongeveer op de volgende plek loopt:
Sterker nog, ik heb zelfs de achterbank omlaag geklapt omdat ik heel even dacht dat ik er wellicht van die kant bij zou kunnen :wtf
Maar zo ver naar voren ligt dat ding dus, je achterbank kruist als het ware met je wielkast, en op die hoogte ligt dat ding.
28 mei 2013 om 13:11 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146183Als je dat een keer zou willen doen zou wel top zijn.
Ik ben niet bang om een beetje te knutselen aan de auto maar ik wil het allemaal wel netjes doen, het moet er enigszins origineel uitzien, en het mag me zeker niet te veel kosten…
Ik heb namelijk net een reparatie van € 2500,- erop zitten dus het had al niet veel gescheeld of ik had de Astra al verkocht en een andere gekocht :p
Maar, er even vanuitgaande dat ik de draden niet heb liggen, dan is het 3 draden door de auto naar het dashboard trekken, waar zou ik die op aan moeten sluiten?
28 mei 2013 om 12:50 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146181Ik zie wel iets wits liggen ter hoogte van de wielkast wat vastzit aan de rest v/d kabels, maar het lijkt me te klein voor een stekker? Bovendien zou ik zo 1,2,3 ook niet weten hoe ik daar bij moet komen, ik kan er in ieder geval met m’n hand zo snel niet bij.
ik heb nu m’n camera ff in de oplader zitten, maar ik zal zo eens proberen een foto te maken.
Mocht ik de voorbereiding nou niet hebben, is ‘t dan véél werk om die draden te trekken, of is het wel te doen?
Edit:Hierbij de foto, maar nu ik er eens rustig op foto naar kijk lijkt me het witte ding wat ik zag (in het rood omcirkeld) eerder iets van een stuk plastic wat e.e.a. op z’n plek houdt, net zoals hetgeen wat in het blauw omcirkeld is?
Iets anders heb ik me zo snel niet kunnen ontdekken…
28 mei 2013 om 11:43 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146179Je how-to had ik inderdaad gezien :thumb, en het liefste heb ik natuurlijk ook de originele onderdelen er in zitten, maar ik hoopte voor een lager bedrag uit te kunnen komen, vandaar dat ik het op deze manier met een aftermarket set probeerde (nou moet ik toegeven dat ik ook nog niet wist dat er zo veel via ebay.de te krijgen was)
Dat de Astra trouwens af-fabriek niet met sensoren voor te krijgen was wist ik niet zeker, maar hier ging ik al wel een beetje van uit gezien de geringe hoeveelheid info die ik hierover kon vinden.
Laat ‘t mij nou eigenlijk nét om de sensoren voor gaan, ik heb 0 moeite om de achterkant in te schatten, maar toch wel wat meer moeite met de neus (misschien de stoel iets hoger afstellen :P). Maar ik dacht, als ik aan sensoren begin, dan dus ook rondom :)
Kan jij trouwens, op basis van de foto’s die ik geplaatst heb zeggen of een origineel GM onderdeel wel 1,2,3 aan te sluiten is, of moet ik een bulk extra draden gaan trekken?
Uit jouw how-to:
In deze HOWTO ga ik er vanuit dat je auto gedeeltelijk is voorbereid voor parkeersensoren. Dat wil zeggen dat er een connector naast de REC ligt met 3 draden die naar je instrumentenpaneel loopt.
…
Ik heb volgens mij wel goed rondgekeken in de REC, maar ik kon zo snel even niets vinden wat hier op leek, of kijk ik er strak over heen?
Dan, v.w.b. het spuiten, ik was eigenlijk ook niet van plan om een hele nieuwe (= gebruikt maar voorzien van sensoren) bumper te bestellen en deze te laten spuiten, zo veel geld is het me dan ook niet waard. Ik dacht dat het wel leuk zou zijn om deze optie er in te zetten, maar het moet prijstechnisch wel leuk blijven. Maar het spuiten van de sensoren zou inderdaad wel een optie kunnen zijn. Overigens heb ik een zwart metallic lak, dus ik vraag me af in hoeverre je dan de sensoren over moet spuiten aangezien de deze standaard al zwart zijn?
28 mei 2013 om 08:16 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146177@Haasje
Ik heb nog niet gekeken, maar zijn:
A) Die sets eenvoudig te vinden (ebay.de is wel dé plek om te zoeken merk ik);
B) Betaalbaar;
C) Er ook voor de voorbumper?En hoe sluit ik die sets dan aan? Is dat op een vergelijkbare manier als de set die ik hier gevonden had, of is dat wel plug & play?
@Nor
V.w.b. de gaten in de bumper ben ik niet zo bang, ik had evt. ook nog een set voor de voor- en achterzijde gevonden die je je niet ziet, maar enkel aan de binnenzijde van de bumper monteert.Ik wilde later hier informeren of er toevallig ook mensen zijn die daar ervaring mee hadden. Mocht ik de auto dan namelijk ooit verkopen en ik zou de sensoren willen houden, dan zit ik dus niet met die gaten.
Maar een donorbumper incl. overspuiten, volgens mij loop je daar ook op leeg? (even snel gekeken naar alleen een bumper, niet naar of er wel of geen mistlampen etc. inzitten, en dan kom ik toch al aan de € 250,- – € 300,- en dan moet ‘ie dus nog gespoten worden)
Ik had gehoopt met zo’n aftermarket setje voor max. € 100,- tot € 150,- klaar te zijn, maar dat valt dus vies tegen :(
28 mei 2013 om 07:47 In reactie op: [Astra-H – 2004] – Vragen m.b.t. inbouwen parkeersensoren #18146174Kort maar krachtig :p Heb je daar misschien ook een reden/uitleg bij?
Hoe heb je de draad over c.q. Onder de bekleding van het dak laten lopen dan? Of loopt dze nu zo over t plafond heen?
Haha nee, ik kreeg een melding dat er tussentijds gereageerd was, maar zag zo snel niks staan en dus drukte ik alsnog maar op “Bevestig”
M.a.w., jij had al “klopt” geantwoord waardoor mijn reactie dus niet meer echt nodig was, ik was dus de spuit 11 king:
Ja, die plaatjes in de deurstijlen waar “airbag” op staat. Die zouden er eenvoudig uit te wippen moeten zijn, waarna je de bekleding zou moeten kunnen verwijderen, maar dat ging bij mij dus even anders :hmmz
Edit: spuit elf :agent
Ik heb dit vorig jaar geprobeerd toen ik mijn navigatiesysteem met carkit wilde installeren, maar bij mij is het plaatje dus afgebroken :(
Ik heb uiteindelijk maar besloten om de boel aan de linkerzijde van het middenconsole weer naar buiten (rechts achteraan onder je stuur) te laten komen, i.p.v. via het dashboardkastje onder alle stijlen door te laten lopen.
Daardoor heb ik nu de microfoon schuin onder m’n stuur zitten (draden weggewerkt achter de rubbers) en dat werkt perfect, hoewel ik wel van mensen hoor dat mijn knipperlicht erg goed te horen is, maar of dat anders is wanneer je e.e.a. onder/boven je spiegel hebt durf ik niet te zeggen.
Tip die ik achteraf kreeg van het bedrijf waar ik de unit gehaald had: warm je plaatje evt. wat op met een föhn, dan wordt dat plastic wat buigzamer waardoor het minder snel breekt :)
Na een reparatie van € 2.500,- (en nog is het niet zoals het hoort) aan m’n Astra toch ook maar even zo’n ding besteld :p
Is er iemand die mij toevallig vast een linkje voor een Nederlandse versie kan sturen, de links van een pagina of 4/5 terug werken niet meer :(
Voor de geïnteresseerden: Deze heb ik zojuist besteld voor € 19,-
27 september 2012 om 06:31 In reactie op: Astra-H 2004: Waar let ik op bij modelspecifieke navigatie #18069323@Haasje, die had ik inderdaad gezien maar de zenesis heeft meer opties, vandaar dat ik die hier neergezet had.
Overigens weet ik niet of ik überhaupt wel iets bij navaudio moet bestellen/ophalen, ik lees op internet echt honderden reacties van mensen die het product nooit krijgen na de betaling, of als er wat mee is dat ze maanden moeten wachten voor er iets gebeurd. Die jongens schijnen bovendien hetzelfde, of in ieder geval gelieerd te zijn aan dynavin (zo even uit mn hoofd), waar de reacties ook al niet over houden…
Dat is ook een beetje de reden dat ik hier om info kwam vragen, wanneer ik namelijk op Opel navigatie zoek is bijna de hele eerste pagina bezaaid met navaudio en marktplaats. Maar aangezien ik de merken en de winkels niet ken heb ik geen idee of het wat is of niet.
26 september 2012 om 18:05 In reactie op: Astra-H 2004: Waar let ik op bij modelspecifieke navigatie #18069320De 5011 staat nu overal voor € 799,- en dat vind ik een prima prijs. Hoe het er gemonteerd uit ziet durf ik niet te zeggen, daarvoor moet ik zoals ik al zei even langs een dealer, maar heb het vanmiddag even half half zitten meten en op het eerste gezicht lijkt het me mee te vallen. Maar goed hier ga ik dus eerst even naar kijken.
Dan v.w.b. de DVD90, daar moeten dus weer eerst extra dingen voor gekocht worden tot je een vergelijkbaar systeem hebt als de zenec en daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Niet dat ik de standaard systemen al afschrijf maar ik neig toch meer naar een alles in 1 waarbij ik ook nog eens allerlei extra’s kan gebruiken zoals een iPod.
26 september 2012 om 12:23 In reactie op: Astra-H 2004: Waar let ik op bij modelspecifieke navigatie #18069318@opel-mark wrote:
Er zit veel verschil in de kwaliteit van de schermen, en dat zie je terug in de inkijkhoek, maar als je lang bent scheelt dat ook weer met de zitpositie van als je kort bent.
Als je voor een niet opel radio gaat zou ik eerst kijken hoe hij werkt en het beeld is, ik heb al van een forum lid gehoort dat de inkijk bij zijn radio met scherm niet super is.
Mark
http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;Ik kan me inderdaad voorstellen dat wanneer je een kwalitatief slecht scherm hebt dat dit o.a. de kijkhoek beïnvloed, maar ik neem aan dat een Zenec van € 800,- niet onder de noemer “slecht” valt, al helemaal niet wanneer ik de filmpjes en recensies lees.
-
AuteurBerichten