Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Kleine update, inmiddels een hoop gebeurd aan de Meriva. Distributieriem geknapt, dus heb de motor maar vervangen met een sloopmotor. Kan er geen afstand van doen. :)
P0302 storing is nu ook weg. Iedereen nog bedankt voor alle reacties. Hopelijk de eerste tijd geen klachten meer met de Meriva. Zoja dan post ik ze weer. :)
Groet.
Dit onderwerp mag op slot.
Even een update, weinig tijd ivm werk maar vandaag compressietest uitgevoerd. Goed bevonden. Weinig verschil onderling in compressie alhoewel cilinder 1 2 ietsje lager zijn dan 3 en 4. Maar zal niet het probleem veroorzaken. Volgende stap is injectoren uitwisselen. trouwens als de tank bijna leeg is brand en knippert het lampje niet meer. Misschien een link met iets?
Verder nog iemand ideeën?
Statupdate:
Gisteravond heeft Liviu nog de ECU vervangen en wat waardevolle tips gegeven mbt het probleem (Again Liviu thank you for all the help :wors ). Voor de zekerheid maar een andere ECU ingezet maar dit lost het probleem nog niet op. De foutcode P0302 blijft aanwezig. Verder nog even de bobine bougie getest op vonken maar dit werkte goed. Ik heb een foto gemaakt van de bougie op plaats 2. Deze is zwart en olieachtig. Auto loopt nog steeds op 3 cilinders.
http://s8.postimg.org/uszosgzhh/20151230_211355.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Liviu gaf nog de tip om een compressietest te laten uitvoeren. Dit ga ik nog doen. Heeft iemand nog tips? Het lijkt nu op iets mechanisch. Kunnen het bijv de injectors zijn? En hoe kan ik deze makkelijk testen?
Of is er een klep stuk?Heeft er iemand een advies wat te doen of te laten testen bij bijv de garage? Het begint nu weer aardig in de papieren te lopen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Allereerst prettige kerstdagen iedereen.
Net uitgerekend op 2de kerstdag wil de auto niet meer starten. De auto slaat niet aan. Gisteren sloeg de auto tijdens het rijden uit. Kon hem niet meer aankrijgen. Aantal keren sleutel van het contact en daarna sloeg de auto weer aan. Vanmorgen tijdens het vertrek naar opa en oma sloeg de auto bij stilstand niet aan. Auto uitgelezen en de volgende foutcodes:
P1483 – Fan Relay 3 Signal Low / Open Circuit
(04) – Not present
P1530 – A/C Clutch Relay Voltage Low (Air Conditioning)
(04) – Not present
P0302 – Cylinder 2 Misfire Detected
(00) – Not present
P0300 – Misfire Detected at Low Fuel Level
(0B) – Not present
P0230 – Fuel Pump Relay Contact Problem
(00) – Not present
P0230 – Fuel Pump Relay Voltage Low
(04) – Not present
P0230 (30) – Fuel pump ..en nog iets weet ik niet meer. had hem al gereset grrr..
P0300 – Multiple Cylinder Misfire Detected
(00) – Not presentFouten waren dus present.
Fuel pomp fout is er bijgekomen. Ik heb de min accupool eraf gehaald en dan wil de auto gelijk weer starten. Alleen blijft hij niet stationair lopen gaat na 1 minuut weer uit. Krijg hem dan niet weer aan behalve als ik min accupool loshaal.. Weet iemand een oplossing? Zal waarschijnlijk allemaal met elkaar te maken hebben. Kan ik simple de relais vervangen? Auto wordt nu dus onbetrouwbaar kan voor het stoplicht afslaan.@liviu, kun je me jouw ECU opsturen om te testen? Misschien lost dat alles op.? PM me eventueel maar met de kosten.
Alvast bedankt voor de tips.. Ik heb eventueel ook de waardes van de measurement blocks van de opcom als het nodig is. :???: :???:
Kleine update,
Opcom zegt dat alle 4 de bougies active zijn. Ben een beetje radeloos nu… blijf er even mee rondrijden nu. Ga nog wel even achter de sensor aan. Zodra die eronder zit update ik weer.. iemand nog ideeën?
Ecu vervangen ben ik nu aan het bekijken googlen.. kan ik ook via opcom bekijken of ecu defect is?…
wordt vervolgt.Scope laat nog even op zich wachten.
Bart, ik probeer test bobine te doen maar als ik akkoord doe na insert test sparkgab dan zie ik alleen test active en frequency 1/s, verder niks geen waardes oid. Hoe verder? Moet ik een wachtwoord intoetsen voordat ik echt testen kan uitvoeren? Alle meetblocks etc doet hij wel. Wat doe ik fout?
Verder nog iemand anders ideeën? Kan het ook een sensor zijn die ik moet schoonmaken? Bijv map sensor misschien? Kwam ik ook nog ergens op een andere forum tegen. Had bijna zelfde probleem als ik …………
On engines with a “speed density” type of fuel injection, the MAP sensor also helps the PCM estimate airflow. Problems here may cause an intermittent check engine light (light comes on when accelerating or when the engine is under load), hesitation when accelerating, elevated emissions and poor engine performance. The engine will run with a bad MAP sensor, but it will run poorly. Some PCMs can substitute “estimated data” for a missing or out of range MAP signal, but engine performance will be drastically reduced.
Vandaag heen naar werk gereden geen lampjesdie branden, na 6 km oranje lampje, geen gele. Op terugweg geen lampjes bij start, na 2minuten gelijk gele lampje en wederom knipperen boven 50km. Bij thuiskomst gelijk uitgelezen. Krijg melding p0302 en p0300 present,
Ik heb nu ook devolgende stap met opcom gedaan namelijk alle measurement blocks gedaan en opgeslagen. Als ik hier nog info over kan geven doe ik graag, zijn 76 waardesdie worden uitgelezen.
Bart, ik heb ook test geprobeerd maar bij cilinder test vraagt hij of ik test sparkgab heb geplaatst, dus maar even niet verder hiermee gegaan. Of kan ik gewoon verder?
Liviu, vrijdag kan ik een scoop lenen om te meten, dus gewoon op de bobine connectie onderde motorkap meten toch? En dan alle pinnetjes even proben?
Bedankt liviu.. fijn dat je eentje wilt opsturen, kom ik nog op terug.. :thumb
Zal me hier eens in verdiepen cq googlen.. en scoop regelen. Weet alleen nog niet op welk punt ik de probe op moet zetten.. :shock:
Dus jij zegt eigenlijk ecu niet laten repareren???
Kosten die dingen zoveel geld dan?
Zal ook eens kijken naar ecu en opcom. Hoe dit te doen..
Wederom bedankt!
Ok bart, duidelijk, ga ik ook mee bezig..
Liviu, ok, kan ik je afbeelding ook ergens anders op internet zien? Of kun je hem pm?
Is het trouwens makkelijk om ecu zelf los te halen? Kan ik ook een andere van de sloop halen oid?? Of zijn deze niet uitwisselbaar? Of moet ik deze weer herprogrammeren met opcom?. Zag een bedrijf die ecu repareert hier op het forum.. jij had ook nog 1tje liggen toch?
Mijn gevoelzegt dat we steeds dichterbij de oplossing komen.. ;)
yikes ligt vast aan mij liviu maar ik kan de afbeelding niet zien. Kun je hem naar mijn mail sturen?
Ok, zal ik even een scoop regelen. Kun je mij vertellen waar ik moet meten? En wat verwacht je van het signaal? verwacht je een fout ergens? Kun je dan iets herleiden? edit: ik heb trouwens het vauxhall werkboek van HAynes.
@bart, ok bedankt, maar ook als ik dus bijv de bobine wil testen hoeft de motor niet aan en of bougies tegen blok aan leggen?Met opcom is het eigenlijk best leuk… goeie tip!
Verder nog tips?
Ok, sorry ik kon niet wachten op het antwoord, ik heb mijn opcom aangesloten. Mooi apparaat. Ik heb me nu beperkt tot het uitlezen en wissen van de foutcodes.
Het even geduurd voor ik de software en manier van communicatie met de ecr krijgen snapte. Maar als je het eenmaal weet is het makkelijk, maar ja dat is met alles zo, waarschijnlijk ook uiteindelijk met mijn probleem. :D
bij het uitlezen en voor het wissen had ik onderstaande codes (weet even niet hoe ik plaatje kan uppen)
P1483 (4) Fan relay 3 signal low/open circuit -PRESENT
P1530 (4) A/C Clutch Relay Voltage low (Air conditioning – PRESENT
P0300 (B) Misfire detected at low fuel level – NOT PRESENT
P0340 (0) Camshaft Sensor incorrect Signal – NOT PRESENT
P0302 (0) Cylinder 2 misfire detected – PRESENT
P0300 (0) Multiple cylinder misfire detected – NOT PRESENT
—-
Toen foutcodes gewist zonder auto start hou ik volgende code:
P1483 (4) Fan relay 3 signal low/open circuit -PRESENT
Toen foutcodes gewist en auto gestart krijg ik volgende codes (deze blijven over zonder te rijden):
P1483 (4) Fan relay 3 signal low/open circuit -PRESENT
P1530 (4) A/C Clutch Relay Voltage low (Air conditioning) – PRESENT
—-
Het gele motor lampje is uit en is veranderd naar oranje met sleuteltje. Even (1 minuut) motor laten draaien dan veranderd oranje lampje naar gele motor lampje. Ik heb nu codes weer gewist en oranje lampje weer terug. Ik heb er nog niet mee gereden maar dat ga ik morgen doen. Daarna weer uitlezen kijken waar hij mij komt.Ik heb ook nog even de connector van de sensor van de luchtinlaat losgetrokken maar dat maakt geen verschil.
Iemand alvast wat ideeën? Het zijn dus niet de bougies en de bobine.
Heel verhaal maar alvast bedankt, :thumb
Thanks bart, jij bent nog later wakker dan ik king:
Net opcom geïnstalleerd.. vandaag hang ik hem er waarschijnlijk even aan.
Paar vraagjes, moet de motor de hele tijd lopen? Of is op contact genoeg?
Tijdens het testen van bijvoorbeeld de bobineens of iets anderskan dat allemaal gewoon in de auto blijven zitten of moet ik dingen loskoppelen? Dus bobine eruit om te kijken of hij vonkt, of zegt het opcom programma dat het goed is?…Hoop vragen, maar voordat ik er echt mee begin en dingen stuk maak ipv te repareren… :shock:
Update, mijn opcom is vandaag binnen gekomen. Eindelijk.
Bart, moet ik nog ergens rekening mee houden qua installeren? Nog specialewindows 10 drivers oid? Of gewoon cd tje erbij installerenop pc??
Verder nog iemand tips voor mijn probleem? Hopelijk zijn er wat foutcodes die ik kan lezen.
Liviu, ik heb het in ieder geval uitgesloten :vertag en hopelijk andere opel rijders hun geld bespaard.
Ik heb nog wat meer info, ik heb nu wat scherper gelet op de auto. Net ritje in gemaakt 15 km. Heenweg lampje hele tijd aan en cruise control werkt en loopt niet in noodloop. Auto uit op de weg terug had hij gelijk weer hetzelfde probleem knipperen na 50kmh bij gas geven en continu aan bij gas terug. Cruisecontrol werkt dan ook niet meer en is of de motor in noodloop zit oid. Bobine en bougies zijn het in ieder geval niet.. ;)
Hopelijk komt mijn opcom binnenkort binnen en kan ik hem resetten om te kijken wat voor fouten hij aangeeft.
In de tussentijd nog andere tips wat ik kan proberen? Ben nogal gehecht aan mijn Meriva aangezien ik mijn racefiets er zo in kan schuiven zonder fietsendrager.. :D
Hallo simpleface,
Bedankt voor je reactie. Ik zal dan eens testen wat hij doet als ik deze eruit trek.
Goede tip over met het goedkoopste onderdeel beginnen. Dat is mijn insteek. :thumb
Misschien heb je er over heen gelezen maar ik cq de dealer heeft de bougies als eerste vervangen, nog dure grap (paar weken geleden). Dealer dacht in eerste instantie ook dat dat het was. Daarna uitgelezen met dus P0302 en opmerking dat het kon van alles zijn zie mijn eerste post.
Maar de bougies waren het dus niet. Wel was bougie nummer 2 toen dus meer verkoold/aanslag. Heb ze nog voor het geval dat.. ;)
Wat ik gek vind is dat het gele lampje eigenlijk gewoon aanblijft tijdens het starten, of moet deze eerst gereset worden met opcom? Tevens zeg je inleren ECU, moet dat ook met een bobine vervangen? En wat is dan het verschil met voor en na inleren? Ben een noob op ECU gebied.
Alvast bedankt,
Gloeiende!… Ik heb net mijn bobine vervangen, maar het gele lampje blijft nog steeds branden. Ik heb gerest dmv kmstand teller knopje inhouden dan contact aan, en wachten tot hij niet meer knippert. Maar lampje gele lampje blijft branden. Heb niet echt het gevoel dat de motor beter loopt als ik hem bekijk. Ik ga vanmiddag even een stukje rijden en kijken of er wat verandert maar ik vrees dat dit het niet is. Jammer genoeg is mijn opcom nog niet binnen.
Iemand nog tips of ideeën :( ? Zat ook nog eens te speuren op dit forum (map sensor stuk) en internet. Maar kan ik zonder gevolg als de motor loopt de luchtinlaat sensor links boven in de hoek na mijn luchtfilter) los trekken om te kijken of dit effect heeft? Vond op internet een filmpje die dat deed bij eruit trekken liep de motor beter.. of zeg ik nu iets doms.
Alvast bedankt..
Kleine update,
Bobine inzetten wordt vrijdag pas, mijn excuses. Had een torx 30 nodig.
Opcom moet nog steeds binnen komen maar is inmiddels wel verzonden.
Gasveren kofferbak 2x al wel vervangen. Wat een verbetering zeg, nu geen klep meer op mijn hoofd ;)
Hou jullie op de hoogte.
Ook wel weer vreemd. Gisteren en vandaag was het gele lampje weg en kwam het oranje lampje terug met sleuteltje. Net brandde er helemaal geen lampje bij het starten alleen knipperen van gele lampje boven de 50kmh. Dit boven de 50kmh doet hij trouwens sinds een week soms. Lijkt wel of door de kou het een beetje beter wordt oid.
Maar gisteravond eindelijk alle onderdelen (wacht nog wel op de opcom) binnen gekregen dus ik zet vanmiddag even de bobine om.
Goede tip, Alleen die had ik net bij de dealer vervangen, waren behoorlijk prijzig, ik hoop dat die nog goed zijn.. :angel
Nog eventjes wachten op mijn bestelling onderdelen. Komt pas morgen.
Ik hou jullie op de hoogte!
Bedankt, ik heb deze gelijk besteld.
Hopelijk is mijn oplossing nu de bobine… :thumb
Ik heb op dx gezocht, koop daar wel vaker. Welke type heb jij? Of dezelfde als Liviu hierboven beschrijft?
Ik kom op 2 types beiden rond de 20 euro..
1 Opcom OP-Com V1.45 OBD2 Opel Fault Diagnosis Detector
2 OP-COM Car Vehicle Diagnostic Tool – Black Firmware 1.39Mbt mijn probleem, ik heb een bobine besteld, morgen in huis. Gelijk maar even 2 gasveren erbij besteld want deze zijn ook niet meer goed. Krijg sinds een paar week steeds af en toe de kofferbakdeksel op mijn hasses. :hmmz
Weet niet of het dit weekend lukt maar als ik de bobine heb vervangen laat ik dit gelijk weten.
@bart, ah ok bedankt voor de uitleg. Vooral dat programmeren en testen was mij niet bekend. Onafhankelijk van mijn probleem denk ik zobizo goed om te hebben. Misschien valt dit onder een andere topic. Welke type heb jij? Of welke topic moet ik kijken? Op internet lees is ik dat veel werken onder windows xp ipv windows 7 of 10…
Bedankt iedereen voor de snelle reacties, ik bestel vandaag een bobine, waarschijnlijk morgen in huis. Zodra hij erin zit laat ik de uitkomst weten. Twijfel alleen nog klein beetje of ik niet eerst opcom moet bestellen en verder testen of gelijk een bobine. :???:
Ok, bobine… ik kan morgen eens kijken of ik iemand kan vinden met zelfde auto. Moet ik nog op type letter qua uitwisselen? Weet iemand maar die heeft bouwjaar 2007. Zoniet bestel ik morgen wel bobine via internet. Morgen verder..
Puur dat ik het snap. Kun je met een opcom uitlees apparaat de bougie 2 laten vonken? Hoe werkt dit dan? Opcom odb2 kost 50 euro zie ik online. Kan dat daar ook mee? Lijkt me in het algemeen wel handig om te hebben.
Solderen kan ik wel goed. Welke verbindingen zou ik moeten doorsolderen? Kan ik makkelijk bij de ecu? En stomme vraag maar waar zit deze?
-
AuteurBerichten