Het probleem is opgelost! De ring heb ik losgeslagen met de smalle zijde van een breekijzer en een moker door het breekijzer tegen een nok van de ring te zetten. En, dat ging prima zonder iets te beschadigen. De koppelingen gingen heel gemakkelijk los door 2 kleine schroevendraaiers op de kop tussen de lipjes te steken zodat dezen naar binnen werden gedrukt. Vervolgens een andere pomp gehaald bij een autodemontage bedrijf. Prijs: 20 euro, getest en wel! Een nieuwe klem op de retourleiding, stekkers weer aangesloten en de pomp in de tank geplaatst. En jawel, toen kwam pas het echte probleem. De dikke, groene rubber afsluitring! Met handkracht was het onmogelijk de ring zo ver in te drukken dat ik de grote borgring kon plaatsen. Uiteindelijk heb ik een blokje hout midden op het deksel gelegd en met een koevoet onder de beplating van het gat het deksel met ring ingedrukt. Er was zoveel kracht voor nodig dat ik zelfs op de koevoet ben gaan zitten en daarmee had ik beide handen vrij om de ring te plaatsen en wederom met het breekijzer vast te slaan om de ring weer te vergrendelen. Na een proefrit met een halfvolle tank, over verkeersdrempels… geen lekkage. Misschien dat ik er morgen nog even een dun laagje siliconenkit omheen smeer voor de zekerheid.
Dus, eind goed, al goed! Conclusie: zonder speciaal gereedschap is het prima te doen.