Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Gasklephuis zal ik even ook nog even checken. Ik ben echter toch bang dat het probleem ook wel eens met de ECU te maken zou kunnen hebben. Zie onder andere deze post, deze jongen heeft namelijk precies dezelfde Astra en op de foutcodes na ook nog eens exact hetzelfde probleem:
Astra G 1.6 Bj. 01 62 kW Z16SE
So bald der Motor seine Betriebstemperatur erreicht leuchtet das Lämpchen mit dem Auto und dem Maulschlüssel,
die Leistung geht runter und das Auto läuft im Notlaufmodus.
Fehlercode sagt entweder Gaspedalpoti oder die Drosselklappe.
Der FOH wollte sich langsam durch alle möglichen bauteile durchwechseln (und nicht den Fehler suchen)
bis er auf den Fehler stößt. Ich lasse aber nur ungern gesunde Teile austauschen und mir die Rechnungen dafür ausstellen.
Die (freie) Werkstatt um die Ecke hat aber auch sofort das Steuergerät in Betracht gezogen.
Eine relativ einfache Prüfung:
alkoholhaltiges Reinigungsmittel auf das Steuergerät draufsprühen (schnelle Verdampfung, besseres Abkühlen),
verdampfen lassen, und der Fehler ist weg.
Der Mechaniker der diesen Fehler gefunden hat, hat mir das Gleiche mit der Überhitzung wegen “zu-nah-am-Motor-sitzen” erzählt.
Aus meiner Sicht eindeutig Opel-Konstruktionsfehler.
Habe jetzt eine Firma gefunden die das Gerät für 25-30 Euro prüfen könnte, ob es wirklich kaputt ist und ob es sich reparieren lässt.
Habe heute da angerufen: wenn das Ding noch zu retten ist soll es 350- (bei verschraubten) und 500- (bei vergossenen) Geräten die Reparatur kosten.http://www.opel-voting.de/motortechnik/21723-astra-g-notlaufprogramm.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zojuist EGR losgehaald en er bleek al een gesloten pakking op te zitten. Verder zag ie er niet heel smerig en slecht uit, dus na schoonmaken weer terug gezet. Helaas is het probleem niet verholpen. Nu kan ik natuurlijk niet zien of ie van binnen ook slecht is en of de klep het uberhaupt nog wel goed doet, maar het wordt zometeen dus maar een nieuwe kopen. Hopen dat dit daadwerkelijk de oorzaak is van de storing en het onregelmatig lopen…
Kilometerstand is 154000. Olieverbruik is rond de 1 liter op 1500-2000 km, vrij hoog dus. Heb echter nooit lekkages gevonden, dus zal intern wat verbranden.
EGR schijnt inderdaad een veel voorkomend probleem te zijn helaas..
Bedankt voor de reacties! Is het niet gewoon makkelijker de EGR schoon te maken of te vervangen, gaat dit bij de Z1.6SE?
Trouwens nog een technische vraag: waarom zou de EGR alleen bij bedrijfstemperatuur problemen geven? Hoewel ik het idee heb dat hij ook bij lage temperaturen van de motor wel eens licht onregelmatig loopt, slaat hij (tot nu toe) alleen bij hoge temperatuur in de noodloop.
Ja, het is dus maar heel even een heel lichtjes, maar hij houdt soms kort in (met name als hij al in de noodloop staat dus). Ik zal dus zsm even onderzoek doen naar die EGR!
Hoi Willem,
Wederom erg bedankt. De motor gaat nog met gemak langs de 4500 toeren, dus in dat geval is deze storing p0335 waarschijnlijk “vals” geweest. Zoals gezegd is de melding p0335 slechts 1x naar voren gekomen, en gaf het apparaatje de andere keren aan dat er geen fouten gevonden waren.
Vandaag schoot de motor pas na zo’n 20 km op een 80km weg in de “noodloop”. Dit gebeurde vlak nadat de motor tijdelijk heel eventjes onregelmatig liep bij een temperatuur van zo’n 80 graden. Ik heb het idee dat de motor wel vaker kort onregelmatig liep, maar het gevoel is niet goed te onderscheiden van een windvlaag (net of neem je ietsje gas terug). En dit was eigenlijk altijd als de motor al in de noodloop stond. Zou het dan wellicht dan toch nog een andere oorzaak kunnen hebben? Bv de bougies?
Wederom bedankt voor de reacties.
Motor is uitgelezen terwijl de motor liep, temperatuur e.d. heb ik ook gechecked. De foutcode P0335 is maar 1 keer kort naar voren gekomen, de andere keren was er geen foutcode. Daarnaast heb ik de accu al eens een uur los gehad, de computer gereset met rempedaal, km-stand knopje indrukken en contact maken etc. Bedrading naar de sensor ziet er ook OK uit.
Hij geeft dus eigenlijk geen enkele code bij het uitlezen en de rest van de informatie die het apparaat geeft lijkt te kloppen. Het begint er op te lijken of wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg..
Bedankt voor de reacties!
Temperatuursensoren zal ik inderdaad even onderzoeken.
Wat betreft de “noodloop”: er is simpelweg minder vermogen (boardcomputer geeft ook minder verbruik aan bij het optrekken), de auto rijdt nog wel gewoon hoog in de toeren. Hier een foto van het lampje: https://plus.google.com/photos/102611464307850699705/albums/5809502500147046545?authkey=CJLF_PGordHXrgE
Distributieriem is een paar jaar geleden nog vervangen, kan nu eerst nog zo’n 30.000 km mee. Bougies weet ik zo niet, zal ik nog nakijken.
Bedankt Willem, ik zal het onderzoeken!
Is al opgelost! Zekering was gesprongen, kennelijk had de aircoboer kortsluiting gemaakt..
@xladage wrote:
1.7 en brandstofpomp komt vaker voor ja, heb het zelf net gehad….
@jasonvanmegen wrote:
Let bij de 2 liter diesel blokken wel op dat je ze niet bij de 200000km op de teller koopt,
Tenzij hierbij de brandstofverdelerpomp is vervangen. mijn broer en ik rijden beide een 2.0DTL. allebei rond de 230000 moest Die pomp vervangen worden. (auto doet dan niks meer)schade: 1500 euro!
Dank voor de info, ik had die indruk al dat dit regelmatig het geval is bij de diesels. Had er al wat voorbij zien komen die voor lage prijzen weggedaan worden… Wellicht is een benzine toch de beste keus ;)
Super, bedankt voor alle reacties! Voor mij gaat betrouwbaarheid boven snelheid en ga daarom primair voor een zo betrouwbaar mogelijke auto voor zo weinig mogelijk geld. Zuinigheid en snelheid zijn de echter ook zeer belangrijke factoren voor mij en geef dan ook de voorkeur aan een wat grotere cilinderinhoud op voorwaarde dat het verbruik binnen de perken blijft. Iemand trouwens een idee van het verschil in verbruik tussen een sedan en een station?
Dankjulliewel voor de adviezen, iemand een idee wat een remcylindertje op de sloop kost? Dit weekend maar eens even een grondige inspectie…
Verder heb ik er heen en terug nog max 15 km mee gereden, zoals gezegd had ik nog voldoende druk bij hard en helemaal volledig intrappen van het pedaal. Daarnaast kon ik nog steeds met slippende banden remmen en had de handrem als nood ;)
Ja, rode lampje met uitroepteken helemaal links op tellerpaneel blijft constant branden.
Ja, maar zijn al oud en is de binnenkant, dus neem aan dat de schade beperkt blijft (alleen hopen dat de achterband niet aangetast wordt, is nog als nieuw…)
Heb hier een paar foto’s neergezet, iemand een idee waar de olie vandaan kan komen? Is allemaal moeilijk te zien helaas… http://picasaweb.google.nl/100776834440664669523/Olielekkage#
Zojuist nog eens gekeken nadat de auto een tijdje stil had gestaan: allemaal olie op de binnenkant van de velg rechtsachter. Kan helaas niet goed zien waar de lekkage vandaan komt, zo eens foto’s maken…
Thnx voor de tips! Remvloeistof peil is inderdaad ver onder de maat. Maar kan toch geen lekkage vinden, erg vreemd… Verder deed ie het altijd prima en had ik er vanochtend spontaan last van.
Over het verversen, kan er gewoon de eerste de beste remvloeistof / olie in van bijvoorbeeld halfords? En waar kan ik de nippels voor het ontluchten vinden?
1 augustus 2010 om 09:33 In reactie op: Temperatuur Astra F nooit hoger dan 70 graden (correctie: 80 #17706043Nogmaals hartelijk dank!!! En zo op het eerste gezicht lijkt het verbruik nog redelijk gunstig met zo’n 1:15 en soms toch vrij sportieve rijstijl ;)
1 augustus 2010 om 09:21 In reactie op: Temperatuur Astra F nooit hoger dan 70 graden (correctie: 80 #17706041Bedankt voor de snelle reactie. Ik had reeds vernomen dat de thermostaat op een lastige plek zat maar het wordt natuurlijk vervelend (en duur) als de distributieriem ook mee moet…
Ga er in dat geval eerst zo maar mee op vakantie naar het zuiden, neem aan dat 80 graden geen dermate slechte temperatuur is dat de motor extreem hard slijt…
1 augustus 2010 om 09:12 In reactie op: Temperatuur Astra F nooit hoger dan 70 graden (correctie: 80 #17706039Dank voor de reacties! Nu jullie het over 80 / 85 graden hebben ben ik eens na gaan denken en de meter wat beter gaan bekijken. Heb altijd gedacht dat 90 graden de ideale bedrijfstemperatuur was en heb de schaalverdeling op mijn meter nog eens bekeken.
Nu heb ik dezelfde temperatuurmeter als die in het dashboard op deze foto in mijn astra zitten: http://www.corsaworld.de/teilemarktpics/119-1959_IMG.jpg
Bij een koude staart duurt het even voordat de wijzer uit het blauwe gebied komt en deze blijft vervolgens net onder het eerste witte streepje hangen. Als ik de schaalverdeling goed interpreteer zou de temperatuur dus net onder de 80 graden liggen (en dus niet 70, sorry).
Andere Astra F rijders (heb zelf de tailgate C1.4SE E2 met 82 pk), is dit ook jullie bedrijfstemperatuur of moet ik toch mijn thermostaat eens vervangen?
Alvast bedankt!
31 juli 2010 om 21:34 In reactie op: Temperatuur Astra F nooit hoger dan 70 graden (correctie: 80 #17706036Dankje voor de tip, is er behalve vervangen een manier om te testen of die daadwerkelijk stuk is?
Verder weet ik niet wat voor opwarmtijd normaal is voor een Astra 1.4 benzinemotor, maar hij gaat naar mijn idee sneller naar de 70 graden dan de VW T5 TDI waar ik ook regelmatig in rijd…
-
AuteurBerichten