Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
verwarming niet op 5 zetten natuurlijk. of met dit lekker weer buiten leggen. Maar is de ECU niet maar degene die zegt hoeveel dorst de auto heeft.
Die heb ik ook nog. Beervelde is nu niet zover 25 min van Antwerpen
in de cali zat inderdaad geen oliekoeler.
SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolie-viscositeit heeft vastgelegd. Onder de viscositeit van een olie wordt verstaan de dikte van die olie.
Olie met een hoge viscositeit is “dikke” olie. Deze olie is geschikt voor:
hoge belasting bij lage toeren;
hoge temperaturen;
verminderen van lekkage door keerringen, klepgeleiders en zuigerveren.
Olie met een lage viscositeit is “dunne” olie. Deze is geschikt voor:hoge toeren, hoge snelheid;
lagere weerstand;
lagere temperaturen.
De viscositeit van motorolie wordt aangegeven in SAE viscositeitklassen. (Bijvoorbeeld 15W40 multigrade, of 30 singlegrade). Deze viscositeitklassen geven alleen de dikte van een olie bij een zekere temperatuur aan, en zeggen niets over de kwaliteit van een olie. De kwaliteit wordt weer aangegeven met API, ACEA of JASO.Op de meeste olieverpakkingen staat de viscositeitindex van multigrade oliën aangegeven, bijvoorbeeld 15W40. Singlegrade worden voor onze toepassingen nauwelijks meer toegepast en lastig te verkrijgen. Wij zullen ons dan ook beperken tot multigrade oliën.
Op de is een viscositeittabel gegeven. Deze wordt altijd uit een aan viscositeitindexen opgebouwd.
Met de viscositeitindex wordt aangegeven hoe de olie reageert op hoge en lage temperatuur. Hoe groter de viscositeitindex hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen onder invloed van temperatuur. Een olie met een grote viscositeitindex verdikt minder bij lage temperatuur en verdunt minder bij hoge temperatuur dan een olie met een lage viscositeitindex.
Een hoge viscositeit en een grote viscositeitindex zijn dus verschillende zaken. Bij de viscositeitindex draait het om de breedte van het bereik en niet om de hoogste waarde. 5W50 olie heeft dus een grotere viscositeitindex dan 20W50. 5W50 behoudt dus over een groter temperatuurgebied zijn eigenschappen dan 20W50. Daarbij is 5W50 een dunnere olie dan 20W50.
Een multigrade olie is een olie met een hoge viscositeitindex die zowel aan de specificaties voor een dunne olie bij lage temperatuur voldoet als aan de specificaties voor een dikke olie bij hoge temperatuur. Multigrade olie heeft dus de eigenschappen van een lage en een hoge viscositeit olie in zich verenigt.
Multigrade olie valt binnen meerdere viscositeitklassen, in tegenstelling tot een singlegrade olie, die één viscositeitwaarde heeft. Multigrade reageert minder sterk op veranderingen in temperatuur dan een singlegrade olie. Multigrade olie heeft dus een grote viscositeitindex.
Bij multigrade olie met viscositeitindex verbeteraars is het belangrijk om de door de voertuig- en oliefabrikant vastgestelde verversingstermijn aan te houden omdat door de veroudering/slijtage van de olie de viscositeit minder kan worden.
Uit bovenstaande valt dan ook wel op te maken dat de viscositeit van een olie zeer afhankelijk is van de temperatuur.
De viscositeit van een motorolie kunt u dan ook als volgt herkennen:
De viscositeit bij een lage temperatuur is te herkennen aan een getal met daarachter de letter W. (De meest gebruikte zijn SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W);
De viscositeit bij een hoge temperatuur is te herkennen aan een getal ( De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50);
De waarden gevonden bij een lage en hoge temperatuur worden gecombineerd en op de verpakking gezet. U krijgt dan combinaties als: SAE: 5W30, 10W40, 15W40, 20W50.Misschien eerst even kijken hoe het water erin kan komen :o
Ik heb wel eentje om te testen. Aangezien die het wel nog doet (even) zou ik wel eens proberen om deze op de verwarming te leggen :)
temperatuursensor al gecheckt?
vuile stappenmotor zou ook HEEL goed kunnen.
deze los maken en reinigendie blauwe is voor de temperateur.
De bougies zitten in het midden van de kop
stel je misschien even voor :p
welke spanning heb je op de polen als de motor draait?
Dit zou rond de 13.8 moeten zijn Als je minder hebt mag je richting alternator gaan kijken, of bekabeling19 mei 2010 om 13:45 In reactie op: Brandstofpomp doet niks na herbevestigen brandstoftank #17673831krijg je spanning ? Heb de kabels al gecontroleerd zoals hierboven aangegeven
nog niet in een ctje
lelijk ding
tss tss franse rommel
:wtf
zo een prijs
welcome
17 mei 2010 om 10:17 In reactie op: 1e auto, opel tigra 1.4 16v gekocht maar moet wat meer pit i #17672119waarom een 1.4 kopen en daarna zeuren over te weinig kracht ???
ram er een c20xe in en zeur dan over te weinig kracht :angel
olietekort stuurbekrachtiging lijkt me
u bent ?
als ze nauwelijks vonken: bougies goed ? ander ontstekings probleem
kan inderdaad goed zijn.
Als hij niet op temp komt …. chocke toestanden –> zuipen
proficiat
dit zijn nu nog eens topics die we willen zien.
1) normaal wel
2) originele sensoren
3) beide maar rollenbank zal wel beter zijn
4) DHZ twente. gekend als rallyastra. Weet dat hij met KMS werkt de DTA ben ik niet 100% zeker
5) moet kunnen, maar zou niet weten hoemisschien handig:
http://www.dhz-twente.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=69&Itemid=90die bobine/verdeelkap :hmmz
verder heel dikke wagen:o
mooi mooi mooi
oomega lusajoda
problem solved :afro
-
AuteurBerichten