Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
het randje is overal 15mm.
Helemaal super! Dan kan ik weer verder.
Zal binnenkort eens de tijd nemen om een projectpagina aan te maken. Al heb ik het idee dat dit forum niet meer zo actief is als voorheen
Verstuurd vanaf mijn SUPER met Tapatalk
Beste,
Ik ben zelf ook al een hele lange tijde bezig met een a-tje, en had had een vraag over de “vorm” van de achterste wielranden. Zou jij eens naar mijn vraag willen kijken? kan helaas op het internet geen antwoord vinden en weet niet zo snel iemand die een a-manta bezit
zie topic: https://opel-forum.nl/forums/topic/vorm-manta-a-wielrand/
Heb net even zeer aandachtig alle pagina’s doorgenomen, dit project wordt zeer grondig aangepakt zeg!
ben zelf ook al een hele lange tijde bezig met een a-tje, en had had een vraag over de “vorm” van de achterste wielranden. Zou jij eens naar mijn vraag willen kijken? ik zag in ieder geval dat jij de wielranden ook aangepakt hebt dus je kan deze vraag waarschijnlijk wel beantwoorden.
zie topic: https://opel-forum.nl/forums/topic/vorm-manta-a-wielrand/
en houd ons op de hoogte omtrent dit project!
Heb je een PB terug gestuurd
Hoi Jethro, had je geprobeerd een prive bericht te sturen omtrent montage gt/e spoiler, had je dit gezien?? Het topic dat ik toen had gestart is spoorloos verdwenen helaas
@jethro wrote:
Ziet er goed origineel uit, de naad waar beide helften bij elkaar komen is nooit perfect geweest.
Heb er zelf tientallen GTE spoilers nieuw gekocht en gemonteerd.
Dus die € 100,- is goed besteed. ;) king: :thumbKan ook zijn dat er een Chinees? een mal heeft gemaakt, maar dat zal wel niet.
:jerry :kewlpics :wtf
Beste,
ik bedoel meer of de 2 “buiglijnen” die erin zitten (aangegeven met de zwarte pijlen en de hartlijnen) normaal zijn? ik meen op andere foto’s te zien dat deze vorm er zo niet inzit.
Ondertussen veel gebeurd, maar weinig updates :wors
de afgelopen weken is er wat meer vaart gekomen in het project, en ik zal proberen vanaf nu iets vaker achter de pc te kruipen om het project bij te houden.
Allereerst begonnen met het geheel schoonmaken van de bodem. Hier heb ik uiteindelijk 3 volledige dagen aangewerkt
van afkrabben van de oude bodemshutz (met een pakkingkrabber en beitels) tot het volledig ontdoen van de oude laklagen. Op plaatsen waar nog het plaatwerk oppervlakkige roest vertoont wordt het plaatwerk gezandstraald.(bleek niet nodig) hier heb ik weinig foto’s van(vast omdat het zo’n geweldig leuk werk is :puke ), wel een aantal foto’s van de vers gespoten bodem in een roestwerende epoxy primer:dit is nog afgewerkt met een gewone primer, en zal nadat de auto in kleur is gespoten opnieuw in de bodemshutz gezet worden.
Hierna ben ik verder gegaan met het volledig kaalmaken van de binnenzijde van de auto, ik wil uiteindelijk de gehele auto opnieuw in de epoxy zetten (dus blank tot op het metaal) om er zeker van te zijn dat er nerges verborgen roest zit.
Binnenzijde in originele toestand:
binnenzijde gedeeltelijk kaal:
binnenzijde volledig kaal en in de epoxy gezet:
ook dit wordt nog afgewerkt met een primer waarna het volledig in kleur wordt gespoten
daarna verder gegaan met het volledig kaalschuren van de buitenzijde van de auto:
bij aanvang van het schuurwerk zag de auto er zo uit:
Linker zijkant gedeeltelijk kaal
linker zijkant totaal plaatje:
Rechter zijkant nog in de originele kleur:
Rechter zijkant gedeeltelijk kaal:
Sommige delen bevat nog stukken van de oude primer, dit is geen probleem omdat de carrosserie nog zeker 1 keer nageschuurd moet worden met een fijnere korrel om zo zeker te zijn dat er geen schuurkrassen aanwezig blijven. hierna zal de gehele carrosserie in de epoxy gespoten worden.
ondertussen is de motorruimte ook al gedeeltelijk kaal, hier dienen nog enkele stukken gezandstraald te worden zodat deze ook gespoten kan worden.
zo, de staat bij aankoop is hierboven beschreven, hieronder zal ik de restauratie beschrijven:
Allereerst was het belangrijk om de carroserie goed te bekijken om vervolgens alle roestschade aan te pakken, hierbij ben ik begonnen met het schoonmaken van de motorruimte. Het plan was om vanuit de voorkant van de auto langzaam aan naar de achterkant toe te werken.
Motorruimte schoonmaken:
Linker binnen scherm
Het linker binnen scherm was er vergeleken met het rechter vrij goed aan toe, helaas betekent dit niet dat het binnenscherm roestvrij was.
balkje verwijderd
delen ingelast
in de epoxy primerRechter binnenscherm
het rechter binnenscherm was er helaas slechter aan toe, roest had het binnenscherm zo hard beschadigd dat compleet vervangen de enigste juiste oplossing was
vies en rot
vies en rot
gehele stuk eruit geslepen
reparatie deel erin gelast
rechter binnen scherm gestraald en in de epoxyVoorfront richten
helaas had het voorfront een nogal flinke deuk en zat het niet geheel recht op de auto, dit heb ik gericht met behulp van een trekbalk
Het ontzette voorfront
richten mbv de trekbalkrechter voetenruimte
Vervolgens was de vloerplaat aan de beurt, op het eerste gezicht is er weinig te zien, maar toch besloten om de binnendorpel er uit te slijpen om de roest hieronder te bekijken, zowel links als rechts was er serieuze roest aanwezig
op het eerste oog weinig roest te bekennen
binnendorpel eruit geslepen om de roest goed te behandelen
Nieuwe delen erin gelast
Binnendorpel terug geplaatstLinker binnendorpel
hier zie je welke delen eruit geslepen zijn, hierna zijn er nieuwe delen ingelast en is de binnendorpel terug geplaatstLinker eindstuk
na de vloerpanelen ben ik verder gegaan aan de achterkant van de auto, hier waren vooral de eindstukken achter het achter wiel slecht en delen van de wielkast, als eerste was het eindstuk achter wiel aan de beurt hiervan ligt het plaatwerk tegen een stukje balk aan.
Het slechte deel
Deel uitgeslepen
weer klaarWielkast links achter
vervolgens de wielkast schoongemaakt en rotte delen bekeken, hier was alleen het voorste gedeelte slecht
uitgeslepen
klaareindstuk rechts
ook rechts was het eindstuk (achter het wiel) behoorlijk ver ingevreten en eigenlijk te slecht om nog op te lappen, daarom besloten het gehele stuk eruit te slijpen en er een nieuw stuk in te lassen;
het ingevreten plaatwerk
slecht deel losgeslepen
43 jaar aan antiroest behandeling aan de binnenkant
binnenbalkje in de zink primer
weer klaarwielkast rechts
ook de rechter wielkast had roest, hier was ook het voorste gedeelte van de wielrand rot;
het slechte deel
vervolgens gelijk de wielrand gezandstraald en in en dun laagje primer gezet.Kofferruimte
op het eerste gezicht was er weinig aan te merken aan de kofferruimte, helaas was vanuit de buitenkant(vanuit de wielkast) te zien dat het plaatwerk van de kofferruimte vrij ver ingevreten was, en de enige juiste optie compleet vervangen was.
het slechte deel
buitenkant van het plaatwerk is flink ingevreten
slechte deel eruit geslepen
eerste deel erin gelast
tweede deel erin gelast
weer dichtvervolg: volledig kaalschuren buiten en binnen
-
AuteurBerichten