Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
De kogel is door de kerk, ik ga voorlopig geen Omega motor inbouwen. Dit niet omdat het niet haalbaar is, maar vooral vanwege de tijd die ik heb.
Ik wil dan in Duitsland een Omega kopen vanwege de prijs, daar zijn ze gewoon goedkoper als hier. Maar omdat ik de auto voor maart zeker klaar moet hebben omdat dat de wedstrijden weer beginnen en ik er geen wil missen, is het waarschijnlijk te veel werk. Ik kan nu niet direct een Omega vinden die niet te ver weg staat waar motorisch niks mis mee is, en omdat er nu in Duitsland veel sneeuw ligt ga ik het er geen honderden km’s voor rijden.
Ik heb een schade Suzuki Baleno gevonden met een 1,8 16V motor erin die levert ook al 30pk meer al wat ik nu had. Dit blok past ook gewoon op mijn versnellingsbak, en de motorsteunen passen waarschijnlijk ook. Ik heb te weinig tijd om aan mijn eigen auto te bouwen omdat ik voor een klant ook al een auto aan het bouwen ben die ook in Maart klaar moet zijn. En klanten auto’s gaan voor, dus kan ik aan mijn eigen wagen niet zoveel tijd besteden.Kijk voor mijn eigen toko en de auto’s die ik bouw maar eens op http://www.customoffroad.eu
Bij de projecten kun je een witte Suzuki Samurai (2e project van boven) zien waar ik nu aan bezig ben.Dus allemaal heel erg bedankt voor de antwoorde tips en adviesen, ik ga het Omega motor/bak idee zeker nog niet weg gooien, maar voor maart zal het zeker niet lukken.
Groeten
Ard van MeerIk zoek gewoon een elektrisch schema, waar alle de motorsensoren opstaan, de ecu, het dashboard. Gewoon alle bedrading die nodig is om de motor en automaat goed te laten lopen. Ik wil straks de motor uitbouwen en alles wat ik nodig denk te hebben aan sensoren en kabels enz. Dan wil ik de kabelboom uit elkaar halen en alle kabels die niet nodig zijn voor het funtioneren van de motor en automaat eruit halen. Dan houdt je waarschijnlijk een veel kleinere kabelboom over, en dat wil ik dan inbouwen in mijn Vitara.
Ik heb dit een paar jaar geleden ook gedaan met mijn Vitara. De originele motor was niet meer te reviseren, die heb ik er toen uitgehaald en alle kabels vd kabelboom die ik niet meer nodig had gestript: kachel, airco, cruisecontrol, elektrische ramen, startonderbreker, alle kabels van de oude motor en ecu. Daarna heb ik een Suzuki swift 1.6 16V gesloopt, dit blok ook op de grond lopend gemaakt en de kabelboom gestript tot wat ik minimaal nodig had voor de motor te laten lopen. Toen dit gelukt was het ik de 16V Swift motor ingebouwd, de kabelboom ingebouwd. Die heeft dus een aparte kabelboom vd rest vd auto, het enige wat vd motorkabelboom met de rest vd auto verbind is 5 of 6 kabeltjes vd ecu naar het dashboard en de accu. Oliedruk lampje, watertemp, check engine lampje, accu lampje, plus en massa.
Dit is wat ik nu ook van plan ben. Zijn er nog sensoren of signalen die de ecu perse nodig heeft van het dashboard? Suzuki ecu heeft een snelheids signaal nodig van de snelheids meter. Als de ecu dit signaal niet krijgt, loopt wel maar schijnbaar op een noodprogramma. je merkt er niets van, behalve dat het check engine lampje constant brandt en dat ie (nog) meer zou verbruiken.
Ik kan eventueel de hele omega klokkenwinkel ook in mijn Vitara bouwen, dit past en werkt bij de motor en ecu. Het kenteken gaat toch van mijn Vitara af en hij hoeft niet meer over de openbare weg te kunnen.
Het zal wel een heel project worden, maar het moet eigenlijk voor maart klaar zijn. Dan begint de eerste challenge wedstrijd weer.
Groeten
Ard van MeerAha weer wat geleerd. Ik had op de foto al gezien dat er waarschijnlijk olie door de koeler stroomt en dat ie in het koelwater gedeelte van het blok gemonteerd zat. Ik wist alleen niet welke vloeistof er zou gaan lekken. Ik dacht misschien blijft de koeler heel en gaat de pakking lekken en dit zou koelvloeistof betekenen. Maar zoals ik nu lees gaat de koeler zelf ook lekken, maar zoals al gezegd werd is het gat in het blok met een plaat en pakking wel af te dichten, en dan een externe koeler te monteren. Enig nadeel zou zijn dat de olie iets minder snel op temperatuur komt omdat het koelwater dit niet meer opwarmt.
Is er toevallig iemand die een elektrisch schema heeft van de Omega MV6, dan vooral dus het elektrisch schema van de motor en bak (als die een elektrisch schema heeft). Zijn deze automaten wel betrouwbaar, of kan ik beter een hand geschakelde nemen?
Groeten
Ard van MeerJack schreef:
Der zijn genoeg blokken te koop Waarom dan een hele auto slopen die nog in orde is.De reden waarom ik een complete auto zou kopen is:
A ik kan de motor horen lopen en er mee rijden om te controleren of de automaat in orde is enz.
B als ik een complete auto koop dan weet ik zeker dat ik alles heb wat ik nodig heb. Sensoren kabelboom computer enz. Omdat ik deze motor niet in een Omega ga leggen, maar in mijn Vitara wil ik eerst de motor uitbouwen met alles wat erbij hoort. Daarna de kabelboom strippen tot er alleen over blijft wat ik voor het blok en automaat nodig heb. Dan eerst de motor draaiende krijgen op de grond. En daarna pas inbouwen, zodoende weet ik zeker dat ik een goed resultaat heb. Als ik ergens een blok koop, dan moet er weer ergens anders een bak vandaan komen en weer ergens anders een kabelboom en computer enz. Da’s allemaal lastig en verkleind de kans op slagen.
C als ik in Duitsland een complete auto koop en hem sloop, dan kan ik de overige spullen te koop aanbieden en de aanschaf ongeveer terug verdienen. Als ik een los blok en de rest koop, ben ik veel duurder uit.
Dat zijn een beetje de redenen om een complete auto te kopen en te slopen.Zoals ik op de foto denk te zien kan het bovencarter dus gewoon van het onderblok gedemonteerd worden zonder dat de krukas of andere onderdelen los komen. Dit betekend dus dat ik er gewoon een andere carterpan onder kan maken en de olie aanzuigbuis kan vermaken? Dat zou het wel kunnen passen in de beschikbare ruimte die ik heb.
Die oliekoeler die gaat lekken, gaat die dan olie lekken of water?
Ik weet een MV6 te koop die volgens de eigenaar goed is, maar water lekt. Misschien komt dat vd oliekoeler.Ral schreef ook dat ze vochtgevoelig zijn bij de DIS module. Wat is de DIS module en waar zit die. Vocht gevoelig is wel een nadeel als ik hem in een 4×4 wil bouwen. Daar duik ik alleen maar de modder mee in.
Groeten
Ard van MeerRAL schreef:
nee de 3 ltr is niet groter is gelijk aan heeft alleen een andere boring.
wat betreft het carter dit is een dubbele, bestaat uit een ondercarter en een bovencarter in het bovenste deel draait zoals je al zegt de krukas.Dit bovencarter is dit om te draaien, zodat de stalen carterpan aan de achterkant van het blok zit? Zit de krukas ook daadwerkelijk aan/in dit bovencarter gemonteerd, of draait er alleen doorheen en zit ie aan het blok zelf gemonteerd? Met andere woorden als ik het bovencarter er onderuit schroef, heb ik dan ook meteen de krukas in mijn handen?
Bij terreinwagens zit er een grote uitstulping aan de achterkant van het carter. Hierin zit het grootste gedeelte vd olie voorraad, dit is vooral gedaan om bij helling op nog steeds olie rond te kunnen pompen. Als de olie voorin het blok zit dan is op een gegeven moment de olie op bij de aanzuigbuis. Helling af duurt meestal korter en kan eventueel ook als de motor niet draait. Vandaar dat de olie voorraad aan de achterkant zit.
Daar komt nog bij dat bij mijn auto de stuurstang en panhardstang op de plek zit waar bij de Omega de stalen carterpan zit.
Uiteraard kan ik gewoon een andere Suzuki motor erin plaatsen, bv de 1,8 uit een Baleno met 120pk (is 30 meer als nu). Maar een V6 motor is leuker om erin te bouwen, ik laat me wel graag goed voorlichten voordat ik een auto koop waar ik uit eindelijk niks van kan gebruiken. Ik was bij een Omega MV6 uitgekomen omdat deze relatief veel vermogen geven voor weinig geld. En ze hebben standaard achterwiel aandrijving zo kan ik ook de versnellingsbak gebruiken.Groeten
Ard van Meer -
AuteurBerichten