Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Beste mensen, heb de astra vandaag opgehaald. Rijdt weer als een zonnetje en natuurlijk het belangrijkst: zonder gerammel!
Voor degenen die het interessant vinden, op de rekening stond het volgende:
– Waterpomp vervangen inclusief distributieriem €159
– Distributieset €95,40
– Waterpomp €87,12
– Pakkingring €1,90
– Koelvloeistof rood €26,20
– Klein materiaal €7,95– Totaal werkplaats €159
– Totaal onderdelen €210,62
– Totaal overigen €7,95
– Totaal exl btw: €377,57
– Totaal incl btw: €449,31Deze kosten zijn bij elke opel dealer hetzelfde (Volgens de monteur dan).
Het blijft veel geld natuurlijk, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het voor een officiele dealer erg mee vindt vallen! Bij de VW van mijn ouders kostte dit zelfde grapje bij de dealer €700.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Hopelijk kan ik weer veel veilige en betrouwbare km’s tegemoet.
Alles wordt weer vernieuwd, dus distributie + waterpomp.
Dan valt €450 toch wel mee?
Vandaag bij de opel dealer geweest. De monteur hoorde na vijf seconden al dat het de waterpomplagers waren. Dus helaas…. dat is ontzettend balen aangezien de distributieset 8 maanden geleden al vervangen is.
Morgen eens naar de garage bellen waar ik hem gekocht heb om te vragen of de waterpomp wel of niet vervangen is…
Kosten bij opel: €450.
Het zijn geen led lampjes, maar gloeilampjes
Heb het al gevonden btw:
Bx8,4 in tellerunit
BX8,5 in kachelknoppenBij mijn G slaat hij rond de 92 graden aan. Maar ik merk er niets van als ik in de auto zit.
Al gekeken onder de motorkap of hij wel aan slaat?
Het enige wat ik je kan zeggen is over het olieverbruik en dat is dat een X16XEL extra gevoelig is voor trappen bij een koude motor dan een X18XE, en dus gepaard gaat met een hoog olieverbruik. Een X18XE heeft hier minder last van.
Veel mensen gaan hoog in de toeren (boven de 3000 rpm) zodra de temperatuur meter op 90 graden staat, maar dan is de olie en de rest van het blok nog lang niet warm genoeg. Dit is voor geen enkele motor goed maar X16XEL is daar over het algemeen wat gevoeliger voor. Ligt dus aan de vorige eigenaar. Mijn Astra G met X16XEL motor heeft twee dames als vorige eigenaar gehad (moeder en dochter) en dat is zeker te merken want ik heb nog geen olieverbruik gemerkt na 10 000km.
Zelf ga ik pas hoog in de toeren als ik minimaal 30km heb gereden.
Olieverbruik bij een X18XE komt meestal door een gescheurde pakking van het kleppendeksel. Maar dan heb ik liever een keer een gescheurde pakking van het kleppendeksel dan dat de cilinderbussen helemaal zijn uitgelubberd. En aan de hand van dit forum is duidelijk te zien dat dat niet erg vaak voorkomt…
Wil je zekerheid, ga dan voor een X18XE. Die presteert ook wat beter. Let er wel op dat er ook een X18XE1 is, die is voor een groot deel gelijk aan X16XEL.
Je kan ook testen op olieverbruik: (thx to wim-v6)
– auto in zijn vrij zetten
– even een halve minuut laten lopen om olie op druk te zetten
– dan gas geven, minimaal 4000 toeren
– even paar seconden zo vast houden en kijken of er olierook uit de uitlaat komt
– zo ja, dan heeft de auto hoogst waarschijnlijk versleten cilinders of zuigers.Mick
Motoren met elektrisch gaspedaal hebben toch tot ongeveer eind 2000 / begin 2001 al alles voorbereid liggen voor cruise control ongeacht de klant wel of geen cruise control wilde. Het enige wat dan nog miste was de bediening die in de richtingaanwijzer zit.
Omdat mensen achteraf cruise control konden activeren door simpelweg de richtingaanwijzer te vervangen, is Opel ermee gestopt om alles voor te bereiden.
Maar aangezien die van jou uit 2000 komt heb je een grote kans dat alles er al in ligt.
kijk op je kentekenbewijs voor h et type motor.
http://www.steve010.nl/toepassingen/astrag/astrag_inbouw.htm
Hier staat het mooi uitgelegd hoe je alles los krijgt.
Bij deze een filmpje waarbij het geluid duidelijk te horen is:
http://www.youtube.com/watch?v=MxXp1–FMQg
Tussen 0:07 en 0:11 hoor je het extra goed. Tak Tak Tak Tak…… Weet niet of jullie er iets aan hebben en zeggen van: he! dat geluid ken ik
Opel dealer kan mij pas over 7 dagen inplannen…
Mensen ik heb er helaas nog niet echt aandacht aan kunnen besteden i.v.m. toetsenweek. Heb een paar mensen laten luisteren en sommige die horen het niet, en mensen die het wel horen zeggen dat ik mij aanstel :P. Maar geen enkel rammelend geluid lijkt mij goed…
Nu bedacht ik mij gisteren dat het geluid een paar dagen later is gekomen nadat ik olie had bijgevuld. Zou dat een oorzaak kunnen zijn? Op de dag van bijvullen stond het peil precies tussen min en max. Na het vullen was deze 1mm a 2mm over de max streep… dus er zit eigenlijk wel iets te veel in. Misschien dat de druk iets te hoog zit waardoor er iets gaat rammelen ofzo?
Hebben jullie misschien iets aan een filmpje met geluid?
Wat is je rijstijl? 50 km/h in zijn 4 en 70 km/h al in zijn 5? Als je een rood stoplicht ziet of ergens een opstopping laat dan heel ver van tevoren het gas los en ga niet zoals heel Nederland pas een paar meter van te voren hard remmen. Als je het gas loslaat dan krijgt de motor geen benzine meer en rolt hij puur op de snelheid van je wielen (koppeling niet indrukken). Dit is het ‘nieuwe rijden’ en kan zo’n 10% brandstof besparen.
1:13 vind ik heel netjes voor een station met zo’n gewicht hoor!
En dat de trekkracht minder is betekent niet dat een auto zuiniger wordt. Sterker nog, dat kan juist voor extra verbruik zorgen. Vaak is een motor met grotere cilinderinhoud zuiniger dan een motor met kleinere cilinderinhoud omdat die veel minder moeite hoeft te doen tijdens het optrekken en hoge snelheden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de rijstijl…
Persoonlijk had ik zelf voor een 1.6 of 1.8 motor gekozen met een station.
Ik zelf heb gewoon een knoop gebruikt, werkt prima!
Ik ga niet ‘ff’ 100km rijden om naar de garage te gaan waar ik hem gekocht heb :P
bovendien is de distributie 9 maanden geleden vervangen dus dan is het een beetje nutteloos om naar die garage te gaan en te klagen, want dat is veel te lang geleden. En misschien gaat het helemaal niet om de distributie / waterpomp, misschien zit ik er wel naast dat kan ook natuurlijk.
Maar weet iemand dus een goede garage?
Zover ik weet is die niet vervangen. Was er ook al bang voor inderdaad…
Weet iemand misschien een goede garage die ook opels repareert in de omgeving Amsterdam / Aalsmeer / Uithoorn / Haarlem / Amstelveen?
Beste rob,
Bedankt voor je antwoord.
De set is 9 maanden geleden vervangen, maar het geluid is pas deze maand begonnen. Ik heb tegen de kap aangeduwd en het geluid ging niet weg…
Zit onder die kap trouwens niet de multieriem?
Mvg
Heb het reservoir gevonden voor stuurbekrachtiging, en deze was nog helemaal goed op peil.
Het geluid wat ik hoor is afkomstig van de servomotor van de elektrische stuurbekrachtiging. volgens de opel dealer was het geluid in ieder geval normaal!
Dus niets aan de hand, gelukkig!
1999
Astra G
X1.6XELIk had het internet wat rond gekeken en had gelezen dat als er te weinig olie in de stuurbekrachtiging zit dat je dan een zoemend geluid hoort. Dus ik heb met lopende motor zitten luisteren, en als ik mijn stuur naar links of naar rechts draai dan hoor je duidelijk een zoemend geluid. Niet heel hard, je moet er echt naar luisteren voordat je het hoort. Sta je buiten dan hoor je wel een hard zoemend geluid.
Heb vanmiddag onder de motorkap gekeken maar kan nergens de stuurbekrachtigingsreservoir vinden. Waar zit deze ergens?
Helaas, heb nog wat verder gekeken en zag een stekkertje losliggen. Dus geen verwarmingsmat, maar in ieder geval wel voorbereid. Dus wie weet wat de toekomst brengt!
Bedankt voor de reacties!
Ik heb ook last van wat gerammel uit de deuren als ik de muziek op heb staan… een flinke ram er tegen en het is tijdelijk weg.
Het lijkt inderdaad de stuurstang te zijn…
Maar zover ik weet ligt de stuurbekrachtiging toch onder de motorkap? Dus dat zou het niet kunnen zijn? Kan ik er van uitgaan dat het gewoon vet is om het boeltje te smeren? Iemand?
origineel gepost door miral astra
nick,trek die deksel eraf waarop staat ecotec en dan zie je vanzelf of er een kabel loopt of nie.
Nu ga ik toch twijfelen…
Deksel heb ik eraf getrokken en zie nergens een staalkabel lopen… Kon eigenlijk alleen maar elektrische kabels vinden onder de ‘EcoTec’ kap.
Echter loopt er wel een staalkabel naar iets toe met een half maantje, zit onder het luchtfilter linksbovenin. Beweegt als ik het gaspedaal intrap (ook als de motor uit is). Is dit een carburateur oftewel een mechanisch gaspedaal of gewoon een klep die de luchttoevoer regelt die ook aan het gaspedaal vast zit?
Hmm, heb dus een gaspedaal met staalkabel. Nouja erg vind ik het niet, maar in de advertentie stond dat er een Z1.6XE in zou zitten en cruise control. Mooi niet. Nouja jammer dan.
Over het stationaire toerental, het is iets erger als de motor koud is. Verder rijdt hij super goed zonder stotteren of schokken of iets dergelijks. Kan het op den lange duur schadelijke gevolgen met zich mee brengen?
Iedereen bedankt voor de reacties tot zover!
Mick
Bedankt voor je antwoorden, Nick.
1. Kan een vervuilde gasklep heel veel kwaad? Ik heb er zelf geen last van, maar als het schadelijk is dan laat ik het wel even repareren.
2. Misschien een domme vraag, maar hoe kan ik voelen/zien/weten of ik een mechanisch of elektronisch gaspdaal heb?
3. Gedaan :D
-
AuteurBerichten