origineel gepost door opeltechniek
Het “klepje”wat jullie bedoelen is het tankontluchtingsklepje deze zorgt ervoor dat je motor geen brandstofdampen aan kan zuigen bij stationair.
Bij deellast wordt deze klep aangestuurd en zo kunnen dan de dampen vanuit het koolstoffilter afgezogen worden.
Deze klepjes gaan niet stuk nog nooit eentje vervangen.
Het koolstoffilter daarintegen zit vol met koolstofstaafjes zodat er voldoende damp kan worden opgenomen nou wil het volgende dat deze staafjes naar verloop van tijd uit elkaar vallen tot stof. samen met een beetje vocht wordt dit een blok koolstof waar geen lucht (damp) meer doorkan waardoor hij niet mee belucht en ontlucht kan worden wat resulteerd dat het motor vacuum rechtstreeks op de tank wordt gezet.
Ik heb dit probleem al dikwijls meegemaakt en ook dikwijls dus opgelost door middel van het monteren van het koolstoffilter.
Om nu te controleren of ik gelijk heb zitten er naast het luchtfilter twee dikke leidingen met een snelsluiting als je deze even uit elkaar haalt en je gaat dan rijden met de auto moet het probleem weg zijn.
Ik zit net dit verhaal ook te lezen en moet constateren daat ook ik hier last van heb.
Zou je kunnen aangeven waar dat koolstof filter zich bevind, denk dat ik het zelf wel kan vervangen.
Alvast mijn dank