Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
How TO Distributieriem, spanrol, waterpomp en thermostaat vervangen. benzine 1.2 1.4 en 1.6
Demontage
1) Maak de + van de accu los!
2) Verwijder het luchfilterhuis en je inlaatslang
3) Demonteer je dynamo en v-snaar(en) als je stuurbekrachtiging enz hebt. dan kan je overal goed bij
4) Verwijder de bovenste kap van je distributieriem
5) Verwijder met sleutel 18 de krukaspoelie. Je zult de moeten tegen houden. Hiervoor is een speciale opel-tool, maar de meeste zijn zo handig verzin iets creatiefs.
6) Verwijder de onderste distributieriemkap.
7) Nu moet je cilinder 1 in het BDP zetten. Dit doe je door het merkteken van het bovenste tandwiel (nokkenaswiel) gelijk te zetten met de inkeping op je distributiekap. Dit zelfde doe je met het krukas tandwiel de kleine van onder. DOE DIT MET DE DRAAIRICHTING VAN DE MOTOR MEE!(verwijder hiervoor de bougies zodat je minder compressie hebt)
8) Draai de 3 inbusboutjes van de waterpomp iets los.
9) Nu draai je de waterpomp linksom totdat er geen spanning meer op de distributieriem staat.
10) Verwijder de riem en de spanrol
11) Nu kan de waterpomp verwijderd worden. zet even een bak onder je auto want er komt een slokje koelvloeistof mee.
12) Het thermostaathuis kan verwijderd worden en nu kan je de thermostaat er zo uitpakken.
13) Verwijder packingrestenMontage
1) Plaats de nieuwe waterpomp en zorg dat het merkteken van de pomp gelijkzit met dat op het blok
2) Monteer het nieuwe thermostaat
3) Nu kan de nieuwe spanrol worden gemonteerd. om de montage van de riem te vergemakkelijken moet je de spanrol op verdraaien tot je een pen in de 2 ronde gaatjes kan zetten.
4) Monteer de nieuwe riem. zorg hierbij dat het gedeelte vanaf het nokkenastandwiel tot en met de krukas gespannen is!
5) Controleer nogmaals of de distributie merktekens nog op de juiste plek zitten.
6) Span nu de riem voor door de waterpomp rechtsom te draaien tot de spannerwijzer zich in de hoge stand bevind.
7) Draai nu de krukas langzaam rechtsom tot de merktekens van het nokkenaswiel en het krukastandwiel weer overeen komen. Luister goed of je geen vreemde geluiden in je blok hoort. Let op dat hierbij de stand van de waterpomp niet veranderd.
8) Draai nu de waterpomp weer linksom tot de spannerwijzer gelijk staat aan de inkeping op de grondplaat van de spanner.
9) Draai nu nogmaals de krukas rechtsom.
10) Controleer nogmaals de stand van de spanrol als deze juist is kan de waterpomp aan worden gedraaid.
11) Nu kan de onderste distributieriemkap worden gemonteerd en daarna de krukaspoelie.
12) Monteer de bovenste distributieriemkap.
13) Monteer de dynamo en span de v-snaar.
14) Monteer het voorwiel en vul het koelsysteem af.
15) Sluit nog even je accu aan.Rijden maar! :cool:
hou de eerste paar dagen het kvs peil in de gaten deze kan zakken doordat er nog een beetje lucht in het systeem zat. Check ook even of je geen druppels onder je auto houd na een dag. dit kan beteken dat je waterpomp lekt.
Vervang ook gewoon die waterpomp en thermostaat. de waterpomp gaat vaak lekken omdat deze wordt verdraait met montage van de nieuwe riem en de O-ring vaak na een paarjaar niet meer van die kwaliteit is dat het nog super afdicht. en de thermostaatjes gaan vaak kapot en tussendoor kan je het bijna niet vervangen.
Succes! een klusje dat bij een corsa goed te doen is! en mij 1.2tje liep weer iets mooier na montage van de nieuwe riem
-
AuteurBerichten