Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
haha, ik ben dus inderdaad wel op zoek naar de “correcte” methode :thumb
hey bart, je zet ‘m dus in z’n achteruit. dan de bak vergrendelen (boven op de bak neem ik aan).
Stel mechanisme losdraaien, dan bij de pook blokkeren en dan weer vast ??He Fearless bedankt voor je reactie !
Was me wel bekend dat het een zwak punt is, bij m’n vorige astra waren deze punten ook al goed krokant :D
Denk dat het toch zelf maar ff een plaatje maken wordt dan….
Maar mocht er nog iemand reparatie stukken weten dan hoor ik het graag ! heb namelijk toch pas van het weekend weer tijd
Wederom weer eens een update :agent
Na veel kutten was ik het eigenlijk redelijk beu en ik kon toevallig een c12nz blokje krijgen compleet met kabelboom en computer.
Heb deze er in gezet maar helaas zonder resultaat de auto blijft soms op willekeurige momenten stilvallen.Om problemen met de brandstof toevoer uit te sluiten heb ik zelf maar eens een tankje in elkaar gelast en leidingen gelegd zodat ik niets meer met de originele leidingen van doen heb.
Ook heb ik binnen in de auto een schakelaar gemaakt om computer, ontsteking en brandstofpomp in en uit te kunnen schakelen. Het enigste wat ik met het contact nu nog doe is de startmotor bedienen.Maaaaar helaas de auto blijft op willekeurige momenten stilvallen, misschien heeft hier iemand nog ideen ?
Hallo allemaal,
Heb vandaag na lange tijd weer eens wat gedaan aan mij astra; ik gebruik ‘m niet echt veel vandaar…
Ik heb dus mijn bougie’s afgelopen zomer eens gewisseld, en heb zonder probelemen naar spa francochamps kunnen rijden en terug jajaja….
Helaas begon het gezeik een week of twee later weer.
Heb er toen lange tijd niks meer aangedaan en vandaag de moed verzameld om toch nog eens te kijken, heb vandaag het dashboard er uit gehaald omdat ik toch het vermoeden had dat er in de kabelboom van of het contactslot zelf iets niet goed zat. Maar helaas heb ik niks kunnen ontdekken en stilvallen doet ‘ie nog steeds.Misschien zijn er nog mensen met suggesties?
Dank voor je reactie Christiaan :thumbup
Ik was het vergeten te vermelden maar de ontstekingsvinger heb ik afgelopen dinsdag ook vervangen, deze was toevallig precies als bij jou half weggesmolten in het midden.
Gelukkig had ik nog een goede liggen maar helaas, ook hier lag het dus niet aan…Beste mede opel rijders, gisteren heb ik na lange tijd maar weer eens besloten wat aan mijn astra te doen. Heb hem eigenlijk de laatste maanden enkel voor boodschappen in de buurt gebruikt en vond het zodoende eigenlijk wel prima. Het stilvallen doet hij dus helaas nog wel :(
Ik heb gisteren de gehele kabelboom van motor management los gehaald uit de tape gehaald en gecontroleerd op breuken en of beschadigingen, zowel door te kijken maar ook door alles door te meten met de multimeter. Maar alles was hier ok. Na een stukje rijden bleek de motor nog steeds willekeurig uit vallen, dus hierop de computer maar eens gewisseld stukje rijden maar ook helaas het probleem was niet opgelost. Vervolgens verder kijken en hierop de vacuum sensor (die op het spruitstuk zit) gewisseld en nog eens geprobeerd. Gisteren geen enkel probleem dus vandaag stukje rijden en ja hoor weer stil vallen. Hierna maar eens gaan kijken of er ergens valse lucht naar binnen kon met remmen reiniger maar geen lek kunnen ontdekken. Dus toen het gasklephuis eens losgehaald schoongemaakt maar niks kunnen vinden :swear
Afgelopen jaar had ik met de apk ook nog wat zaken vervangen zoals bobine vonkversterker en hall gever had ik daarvoor al gedaan.
Heeft er iemand een idee wat ik over het hoofd gezien zou kunnen hebben????
Wat ik aan wil geven met ontbreken van een vonk is: op het moment dat de auto is stilgevallen de auto niet meer aan wil omdat er geen vonk is.
Heb namelijk een bougie kabel los getrokken en een losse bougie erin gedaan en geprobeerd te starten, dan heb ik dus geen vonk.
Daarom lijkt het me sterk dat het in de stappenmotor zit :thumbHet niet aanslaan is meestal na het roken van een sigaretje weer opgelost dan doet ie het meestal namelijk gewoon weer :swear
@ rik: De ontstekingsmodule heb ik een tijdje gelden al verwisseld voor een exemplaar van sloop, verwacht dan ook
niet dat hier het probleem in zit.@ oenatje: had een eindje terug ook al aangegeven dat bij het stilvallen er ook geen vonk meer aanwezig is, niet dat ik
de stappenmotor niet schoon wil maken maar het lijkt me sterk dat deze bepalend is voor het al dan niet geven van een vonk :afroOverigens is de auto geheel origineel enigste wat mist is de eind demper, deze was lek en daar zit nu een pijp voor
in de plaats om hem door de apk te krijgen :thumbupEven dat het duidelijk is, schokken doet de auto niet hoor!
Enig probleem is dat ie op willekeurige momenten stil valt. Stappenmotor is om stationair toerental bij te regelen volgens mij !?
Maar het uitvallen gebeurd ook vaak genoeg gewoon onder het rijden dus zou denken dat het niet zo gauw hieraan ligt.Zelf zat ik eerder aan de bobine te denken maar wat ik hier op het forum lees is dat deze er meestal mee stopt als deze warm is
en dus niet al als ik de straat uit rijdt of redeneer ik nu verkeerd??Het is een ontsteking met verdeelkap, verder schokken bij veel gas doet ie niet. Rij best vaak vol gas (echt snel kun je m natuurlijk niet noemen :thumb ) maar
heb dan nooit problemen met “schokkerig rijden”.
Het stilvallen bij een stoplicht is me wel al een aantal malen overkomen maar de laatste keer viel ik zelfs stil toen ik de straat uit reed dus het stilvallen
gebeurt echt volledig onvoorspelbaar :wtfHelaas wel ja, kan zijn na een dag rijden maar ook al 1 minuut :???:
Ten eerste dank voor de reacties, ik heb idd een dashboard zonder toerenteller en dus mogelijk geen lampje.
Voor alle zekerheid had ik toch maar getankt om zeker te zijn dat het hier niet aan zou liggen. Helaas is de astra
in de afgelopen dagen meerdere malen stilgevallen en is het probleem dus nog niet opgelost.Wel heb ik gekeken of er een vonk aanwezig is bij het stilvallen en deze ontbreekt, verder heb ik wel spanning op de brandstofpomp. Iemand enig idee waar het in zou kunnen zitten?
Dank voor je reactie Jurgen !
Ik houd het ff in de gaten, mocht het probleem zich voor blijven doen zal ik ook de brandstofpomp maar eens vervangen kan me niet voorstellen dat deze erg duur zal zijn namelijk.
Is er bij jou wel al eens een lampje voor de brandstof gaan branden btw? Ik vraag me namelijk nog steeds af of ik eigenlijk wel een lampje hiervoor heb en een handleiding van de wagen heb
ik helaas ook niet :hmmzGrt. Maxxb
Zo wederom maar weer eens een update. Ik heb inmiddels de hall gever toch maar eens vervangen door een nieuw exemplaar om zeker te zijn dat het hier niet aan zal liggen.
Helaas viel de astra de afgelopen week toch weer een paar maal uit. Na eens wat te jutteren aan de kabels onder de kap kwam ik tot de ontdekking dat een stekkertje bij de bobine niet goed in het plastic deel geklikt zat en heb dit ook maar even gefixt er min of meer van uit gaande dat hiermee alles wel opgelost zou zijn.
Toch viel ik vandaag weer eens stil met de astra, veel benzine zat er niet meer in maar het benzine lampje brandde echter nog niet. De meter stond hierbij wel in het rood,nu heb ik eens even rondgekeken op het forum en internet maar her en der lees ik dat sommige astra’s geen lampje hebben voor de benzine.
Zou het kunnen zijn dat dit stilvallen van vandaag slechts een verhaal van benzine ver op is en dat er simpelweg geen lampje inzit ??Ik was er zelf eigenlijk van uitgegaan gewoon door te kunnen rijden tot het lampje zou gaan branden…..
wederom even een update, ik heb zojuist de ontsteking maar eens verwisseld voor het oude exemplaar. Hierbij meet ik wel een spanning op de
brandstofpomp. Aan slaan doet ie niet maar het voltage ligt bij het starten dan ook slechts op 9 volt.
Heb de accu maar even aan de lader gehangen in de hoop dat ie straks wel aan de gang wil :afroMocht er iemand nog tips hebben voor het testen van de hallsensor dan hoor ik het graag, wil dit graag zeker weten voordat ik voor 70 eurie een
nieuwe aan ga schaffen. Is mij toch iets te veel geld om zo maar te proberen :vertag@wim-v6 wrote:
Scope
Willem
Willem dank voor je reactie, maar met alleen het woord scope ga ik niet echt verder komen vrees ik.
Misschien weet er iemand of er ergens een how-to of andere tips of trucs te vinden zijn mbt. het testen van een hall sensor ?
Nou weer maar eens een update, nadat de astra deze week helemaal niet meer aan de gang wilde heb ik de vonkversterker toch maar eens
vervangen en helaas ook geen resultaat. Ik heb de multimeter nog steeds op de draad van de brandstofpomp hangen en kan dus ook nog
steeds zien wat hier gebeurd. Nog steeds geen spanning op deze draad dus ook nog steeds geen lopende astra :swear .Wel heb ik ook eens even gecheckt of er wel een vonk aanwezig is en ook deze ontbreekt. Ik denk dus dat het alsnog in de toerental gever
of zelfs ecu moet zitten. Omdat er dus ook geen spanning op de brandstofpomp komt lijkt het me niet echt logisch dat het aan de bobine ligt?!Graag zou ik weten of ik de toerental gever kan testen op de een of andere manier zodat ik dit nu eindelijk eens uit zou kunnen sluiten !
Het lijkt me ook niet meer als logisch dat dit te testen zou moeten zijn.Vandaar dan ook de vraag hoe kan ik in godsnaam de toerental gever testen ?? iedere keer weer onderdelen kopen op goed geluk heeft
zo natuurlijk ook geen zin en ik vrees dat de opel anders binnenkort een slopel zal gaan worden :(Nou ik ben net weer eens even aan de slag gegaan met de astra en inderdaad het signaal om het brandstof relais te schakelen valt weg op het moment dat de auto stilvalt.
Het relais kan ik dus sowieso wel uitsluiten :thumbupWillem even ingaande op je verhaal van de vonkversterker, ik heb even simpel de kabels gevolgd en voor zover ik het kan zien loopt de kabel van de vonkversterker gelijk naar de ecu en niet
via de hallgever, correct me if i’m wrong :jerry (moet wel zeggen dat ik het elektrisch schema er nog niet bij gehad heb verder).
Deze vonkversterker; wat zou deze van doen hebben met het wegvallen van de brandstof toevoer ? Zoals je al uit legde valt dus zowel ontsteking als pomp uit bij het ontbreken van een toerental
signaal. Dit deel is me geheel duidelijk, maar de vonkversterker heeft toch geen invloed op het wel of niet aanwezig zijn van een toerental signaal ??Zoals ik ook al had aangegeven heb ik de gehele ontsteking vervangen door een exemplaar van de sloop (lijkt me dat deze gewoon goed moet zijn). Maar toch begin ik hier meer en meer mijn
twijfels over te krijgen, zijn deze hall gevers te testen/door te meten op de een of andere manier. Wel heb ik ook al meerdere malen de paperclip methode toegepast maar hiermee krijg ik ook
geen foutmelding boven water. Enige code die gegeven wordt is 12 en dat constant (dus volgens mij start uitlezen !?) ik dacht dat er zelf een melding standaard gegeven werd voor het ontbreken van een toerental signaal vanwege de stilstaande motor !?@wim-v6 wrote:
Nee dat is niet helemaal waar.
Als de motor UITVALT, Door bijvoorbeeld ontbreken van een TOERENTAL signaal, Word ook DIRECT de BRandstofpomp UITGESCHAKELD!!!!
Dus ik ga nog steeds uit van een Toerental Signaal wat wegvalt.
Dus zodra de door mij aanggeven Sensor niks meer doet, Valt ook De Benzine pomp stil.
ALLES wat met Ontsteking en Brandstof te maken heeft, incl benzine pomp in de Tank word geregeld door deze toerental gever..
Willem
Verhaal dat de brandstofpomp uitvalt vanwege het feit dat er geen toerental gemeten wordt snap ik ook wel. Deze sensor heb ik dan ook al verwisseld heb ik ook al
verteld als je het even terug leest :thumbWat ik aangaf is dat ik de bobine en vonkversterker niet heb gewisseld omdat deze hier niets mee te maken hebben !
Vandaar dat ik dan ook vroeg of er eventueel nog andere sensors zijn die een foutieve waarde af kunnen geven waardoor de pomp wordt uitgeschakeld :hmmz
Nee deze heb ik niet gewisseld, maar zoals ik al had aangegeven lag het waarschijnlijk eerder aan de brandstof toevoer.
Om dit te kunnen testen heb ik na het relais de kabel doorgeknipt en hieraan 2 extra kabels gesoldeerd om te kunnen meten
wat er gebeurd bij het stilvallen.
Wat blijkt: als de motor uitvalt valt ook de spanning op de brandstofpomp weg, dat het probleem bij de brandstof toevoer zit lijkt me dus duidelijk.
Nu zat ik te denken om om het relais heen een kabel (met zekering) te solderen zodat de pomp altijd stroom krijgt als het contact aangaat, zo kan ik namelijk
uit sluiten dat het niet aan het relais ligt (deze is namelijk wel door een 2e hands exemplaar vervangen).
Iemand hier ervaring mee misschien?
Mocht iemand tips of suggesties hebben hoor ik het graag, ik heb namelijk het idee dat eerder een sensor onder de kap een foute waarde geeft waardoor de
pomp wordt uitgeschakeld !?Zoals beloofd zou ik jullie even op de hoogte houden van het stil val probleem van mijn astratje.
Afgelopen weekend had ik dus een complete ontsteking van de sloop gemonteerd om het verhaal met de hall gever uit te kunnen sluiten.
Gisteren heb ik zonder moeite naar mijn werk en terug kunnen rijden zonder problemen, vanochtend op weg naar de andere vestiging viel
helaas de motor weer uit net voor een kruispunt. Alarmlichten aan en gelukkig een minuut of 2 deed ie het weer. Verder ook zonder problemen
weer naar huis (20km) kunnen rijden maar het probleem is dus nog niet opgelost!Wie heeft er een idee wat er mis zou kunnen zijn met mijn astra??
Nou na de afgelopen week eerst een nieuwe koppelingskabel te hebben gezet (was gebroken) ben ik afgelopen vrijdag vol goede moed toch maar eens met de astra naar m’n werk
gereden. De laatste week was ie dan ook niet meer stilgevallen dus het euvel leek zich niet meer voor te doen king: .Maar helaas niets was minder waar, ‘s middags wil ik naar huis toe rijden draai het parkeervak uit en ja hoor het was weer eens zo ver :swear .
Gister gelukkig tijd gehad om eens wat tijd aan de astra te besteden en de ontsteking er toch maar eens afgehaald. Heb op de sloop een “nieuwe” ontsteking kunnen
halen voor maar 30 eurie en die gelijk erin gezet. Losse hall gevers verkochten ze namelijk niet omdat ze geen ontstekingen zelf wilde demonteren.Heb wel de oude en nieuwe ontsteking even vergeleken maar aan de oude was verder weinig bijzonders te zien. enig verschil was wel dat op het asje bij de oude ontsteking wat
spel zat in de lengte richting. Hoe dan ook de astra rijd in ieder geval weer zoals eerst. Nu alleen nog afwachten of dat dit zo blijft :afro .Ik hou jullie wel op de hoogte !
Bedankt voor je reactie Willem :thumbup.
Ik heb de afgelopen dagen al wat aan het googlen geweest en kwam dit inderdaad al vaker tegen als probleem. Het is alleen wel zo dat op het moment dat de auto stilvalt het net lijkt dat deze geen benzine meer krijgt. Kan dit komen door deze hall gever dan een verkeerde waarde doorgeeft en daardoor dan de brandstofpomp wordt uitgeschakeld ?Weet je daarnaast ook of het mogelijk is de hall gever door te meten om te bepalen of deze daadwerkelijk kapot is, het liefste haal ik er namelijk een van de sloop maar wil dan natuurlijk wel van te voren even chekken of die dan wel goed is. Ik ga er van uit dat het in de meeste van de gevallen gaat om een kabelbreuk bij het deel dat is ingegoten die soms optreed bij bijvoorbeeld trillen waardoor de foutieve waarde dan wordt gegeven !? Het lijkt me dan ook dat door flink te “jutteren” met de kabel terwijl je bijv de weerstand meet dit moet kunnen zien :hmmz
Tot slot is er op het forum hier misschien ook een plaats waar online werkplaatshandboeken te vinden zijn ? Ik heb namelijk aardig wat sleutel ervaring met motoren brommers en landbouwmateriaal maar dus niet met auto’s. Vandaar dat ik wel even moet weten hoe ik de ontsteking weer goed op tijd kan zetten alvorens ik alles los ga halen.
Alvast bedankt :thumb
Heb het net even gecheckt op de site van de rdw, daar staat dat het gaat om een c1.4nz type blok.
-
AuteurBerichten