Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Om een lang verhaal kort te maken: de Driem was niet gebroken, maar de spanning was eraf. Bleek dat de spanrol uit de lagers was gelopen en de waterpomp had ook een tik meegekregen. Kleppendeksel eraf en je kon zien dat de kleppen en de zuigers op elkaar gezeten hadden, maar de zuigers hadden geen echte grote schade. Geen gaten of losse stukken metaal aangetroffen. Kleppen (8), spanrol, waterpomp en Driem vervangen. Nieuwe koppakking erop , nokken-en krukas uitgelijnd en Driem gespannen. Dan starten….en kijk, daar stond die ouwe Combo toch weer ouderwets te snorren. Conclusie: deX14SZ motor is geen vrijloper, maar hij kan wat hebben.
Ok. ga weer vuile handen maken
bedankt en groet,
Max100Nou, ik las ergens dat ie er ook af moest, scheelt toch weer.
En, Willem, nou ik je toch aan de lijn heb,:
– weet jij welke nummer torx doppen ik nodig heb voor de waterpomp en spanrol?
– heb je die spansleutel KM 421-A echt nodig of is er iets te improviseren?groet,
Max100Beste mensen,
Nog een vraag: moet je bij het vervangen van de D-riem bij een X14SZ blok ook de pomp van de stuurbekrachtiging verwijderen of kan die blijven zitten?
groet,
Max100Okee techneuten, ik kan weer rustig slapen.
Bedankt voor jullie wijze raad.
groet,
Max 100goedemiddag Opelisten,
Vraagje: Hoe kan een motor kapot lopen bij het breken van een D-riem? immers, bij zowel de in-als de uitlaatslag drukt de nokkenas de kleppen omlaag in de cilinderkop om ze te openen; de zuiger raakt dan de klep niet, want zo is de motor geconstrueerd. Als de D-riem breekt blijft toch de afstand waarover de kleppen bewegen hetzelfde, het gebeurt alleen op een ander (verkeerd) moment. En ook de zuigerslag (afstand waarover de zuiger beweegt) blijft toch gelijk? Hoe kunnen kleppen en zuigers elkaar dan raken?
groet,
Max100Bedankt Willem, weer snel, as usual
Heb weinig te verliezen; het is de sloop of de gladiolen, want Combootje repatrieren naar Nederland kost ook wel wat. Ik zou hem ook bij een Franse Opel dealer kunnen brengen (slepen), maar die fransen zijn nogal chauvinistisch. Dus ik ga het gewoon proberen. er komen vast nog meer vragen.
nogmaals bedankt en groetjes,
Max100Willem, bedankt voor je snelle reactie.
Heb nog een aantal vragen:
1.Als je het luchtfilter eraf hebt, kan je er dan gemakkelijk bij?
2.moet ik de bougies verwijderen ivm het ronddraaien van de motor?
3. moet ik de krukas blokkeren en zo ja hoe, want ik begrijp dat de krukaspoelie eraf moet
4. is er een andere manier om de evt. klep/zuigerschade vast te stellen?
5. je leest vaak dat de ene motor bij Driem troubles wel en de andere geen schade heeft. Hoe zit dat bij de X14SZ?groet,
Max100 -
AuteurBerichten