max100

Aangemaakte reacties

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: distributieriem opel combo #18172420
    max100
      Lid sinds:
      8 September 2013

      Om een lang verhaal kort te maken: de Driem was niet gebroken, maar de spanning was eraf. Bleek dat de spanrol uit de lagers was gelopen en de waterpomp had ook een tik meegekregen. Kleppendeksel eraf en je kon zien dat de kleppen en de zuigers op elkaar gezeten hadden, maar de zuigers hadden geen echte grote schade. Geen gaten of losse stukken metaal aangetroffen. Kleppen (8), spanrol, waterpomp en Driem vervangen. Nieuwe koppakking erop , nokken-en krukas uitgelijnd en Driem gespannen. Dan starten….en kijk, daar stond die ouwe Combo toch weer ouderwets te snorren. Conclusie: deX14SZ motor is geen vrijloper, maar hij kan wat hebben.

      In reactie op: distributieriem opel combo #18172419
      max100
        Lid sinds:
        8 September 2013

        Ok. ga weer vuile handen maken

        bedankt en groet,
        Max100

        In reactie op: distributieriem opel combo #18172417
        max100
          Lid sinds:
          8 September 2013

          Nou, ik las ergens dat ie er ook af moest, scheelt toch weer.
          En, Willem, nou ik je toch aan de lijn heb,:
          – weet jij welke nummer torx doppen ik nodig heb voor de waterpomp en spanrol?
          – heb je die spansleutel KM 421-A echt nodig of is er iets te improviseren?

          groet,
          Max100

          In reactie op: distributieriem opel combo #18172415
          max100
            Lid sinds:
            8 September 2013

            Beste mensen,

            Nog een vraag: moet je bij het vervangen van de D-riem bij een X14SZ blok ook de pomp van de stuurbekrachtiging verwijderen of kan die blijven zitten?

            groet,
            Max100

            In reactie op: distributieriem opel combo #18172413
            max100
              Lid sinds:
              8 September 2013

              Okee techneuten, ik kan weer rustig slapen.
              Bedankt voor jullie wijze raad.
              groet,
              Max 100

              In reactie op: distributieriem opel combo #18172410
              max100
                Lid sinds:
                8 September 2013

                goedemiddag Opelisten,

                Vraagje: Hoe kan een motor kapot lopen bij het breken van een D-riem? immers, bij zowel de in-als de uitlaatslag drukt de nokkenas de kleppen omlaag in de cilinderkop om ze te openen; de zuiger raakt dan de klep niet, want zo is de motor geconstrueerd. Als de D-riem breekt blijft toch de afstand waarover de kleppen bewegen hetzelfde, het gebeurt alleen op een ander (verkeerd) moment. En ook de zuigerslag (afstand waarover de zuiger beweegt) blijft toch gelijk? Hoe kunnen kleppen en zuigers elkaar dan raken?

                groet,
                Max100

                In reactie op: distributieriem opel combo #18172409
                max100
                  Lid sinds:
                  8 September 2013

                  Bedankt Willem, weer snel, as usual

                  Heb weinig te verliezen; het is de sloop of de gladiolen, want Combootje repatrieren naar Nederland kost ook wel wat. Ik zou hem ook bij een Franse Opel dealer kunnen brengen (slepen), maar die fransen zijn nogal chauvinistisch. Dus ik ga het gewoon proberen. er komen vast nog meer vragen.

                  nogmaals bedankt en groetjes,
                  Max100

                  In reactie op: distributieriem opel combo #18172407
                  max100
                    Lid sinds:
                    8 September 2013

                    Willem, bedankt voor je snelle reactie.
                    Heb nog een aantal vragen:
                    1.Als je het luchtfilter eraf hebt, kan je er dan gemakkelijk bij?
                    2.moet ik de bougies verwijderen ivm het ronddraaien van de motor?
                    3. moet ik de krukas blokkeren en zo ja hoe, want ik begrijp dat de krukaspoelie eraf moet
                    4. is er een andere manier om de evt. klep/zuigerschade vast te stellen?
                    5. je leest vaak dat de ene motor bij Driem troubles wel en de andere geen schade heeft. Hoe zit dat bij de X14SZ?

                    groet,
                    Max100

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)