Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik ben het volledig met je eens dat het een vreemd verhaal is. Helaas gaat mijn kennis niet ver genoeg om te bepalen of het klopt of niet. De persoon vertelde het aannemelijk…. Het enige dat ik weet is dat er een keer een “nieuwe” bak onder gekomen is. Ik geloof dat dat in 2006 gebeurd is, ergens rond de 20.000km, dus redelijk bijtijds. Wat destijds het probleem was weet ik niet.
Naja, maar weer afwachten denk ik zo…
Groet, Marsi
bert01,
Maar je kan de mijne gerust kopen hoor. Hij is (gezien de lijst met vervangen onderdelen) inmiddels weer helemaal nieuw en te koop!
Wat ik zeg, gelukkig heb ik van die lijst niks gemerkt in kosten. Meeste is bij de vorige eigenaar gebeurd en daar ben ik pas later achter gekomen. Maar das toch best triest zo veel of niet…. Mijn Lexusje snorde probleemloos 195.000 km met enkel een draagarm kapot buiten het reguliere onderhoud volgens het boekje. Ik weet je betaalt er meer voor, maar het is dan ook beduidend betere kwaliteit waar je van op aan kunt. Dat verhaal met de roestende portieren ligt bij de advocaat. Ik ben benieuwd wat eruit komt.
Tsjah bert01, ik ben iets minder enthousiast. Uiteraard moet je de afweging geheel zelfstandig maken, maar laat ik je de lijst presenteren wat er allemaal ter zielen is gegaan (en dus vervangen) aan mijn Zafira 2.2 automaat. Gelukkig zijn de meeste zaken bij de vorige eigenaar boven tafel gekomen, alhoewel ik nu ook al gelijk met ellende wordt geconfronteerd.
-Nieuw vliegwiel
-Nieuwe cilinderkop
-Nieuwe automatische versnellingsbak
-Nieuwe ABS/ESP regelunit
-Nieuwe regensensor
-4 roestende portieren aan de onderzijde
-Gare middenarmsteun (oud type)Ik denk dat deze lijst meer dan € 10.000,- gekost heeft en dat vind ik voor een auto van eind 2005 met 50.000 kilometer op zijn minst niet echt een frisse zaak! Overigens ben ik met de garantieclaim voor het roesten nog aan het oorlog voeren met Opel. Ze proberen op allerlei manieren er onderuit te komen.
Let dus ook goed op roestende portieren en dorpels onder de sluitrubbers.
Kortom als je het mij vraagt…..
Ik heb (net) een Zafira B van 2005 met 50k kilometers die begint te roesten onderaan alle deuren tegelijk. Hij heeft nooit schade gehad; ook niet volgens de schade-expert. Volgens hem ligt het gewoon aan een slechte lakdekking op de randen wat een niet geheel onbekend euvel is…. Opel wil het volledig ingevulde serviceboekje zien met de anticorrosierapporten om een claim in behandeling te nemen. Die zien alle buien al hangen met 12 jaar carrosseriegarantie ja! Alsof er een dealer/monteur in nederland is die die dingen überhaupt invult. En als dat al zou gebeuren wat maakt het dan uit? Hij roest van binnenuit of hij roest niet van binnenuit. Geen monteur die daar wat aan kan doen door er een rapport van te maken of ernaar te kijken. Gewoon lariekoek om eronder uit te komen. Als ze niet over de brug willen komen ga ik stennis maken en anders gaat het door naar de advocaat. Ik ben helemaal klaar met dat stelletje afschuivers :fy1
Nu ik overigens dit weer aan de lijst met reparaties/ellende kan toevoegen weet ik wel dat ik nooit weer de fout maak om een Opel te kopen. Goeie genade wat een rommel is dat zo’n Zafira. Als je er naar kijkt breekt er iets af en als je er niet naar kijkt begint het te roesten…
Afijn ik meld de uitkomst nog wel.
Sjah, dat zal inderdaad zo zijn. Ik heb overigens liever een draadje dus….
Maar ik ben wel van mening dat een gerenommeerd merk als Opel gewoon een deugdelijk apparaat moet leveren. Electronica of draadje maakt me niet uit. Als consument betaal je daar namelijk een marktconforme prijs voor (In 2006 kostte zo’n Zafira ca. € 34.000,-). En voor deze bedragen mag je toch verwachten dat het allemaal wat langer meegaat dan nu.
Morgen naar de dealer en eind van de week ermee op vakantie. 2.500 km’s voor de boeg dus ben benieuwd hoe de test verloopt….
Groet, Marsi
Afijn, toch maar even naar de Opelgarage geweest en het circus is dus wel naar de knoppen; de regensensor is kapot. Kosten € 300,- incl. BTW en montage. Vorige week is de ABS/ESP regelunit al vervangen á € 2.200,- Tezamen met een beurt is de verkopende partij een krappe 3 mille lichter dus.
Ik ben blij dat ik 2 jaar garantie genomen heb op het apparaat, want ik had al zo het natte vermoeden dat de kwaliteit nou niet jé van het (meer) is. Ik bedoel het ding is 6 jaar oud en heeft 48.000 km gereden…..Dat is toch niks? :???: Er zal nog wel meer volgen vrees ik.
Met mijn Lexus IS200 heb ik 200.000 km gereden in 10 jaar en daar heb ik buiten het reguliere onderhoud enkel een draagarm hoeven vervangen en hij snort nu nog probleemloos rond bij een kennis van mij. Ben ik verwend of zijn die Zafira’s inderdaad niet jofel?
Dank voor je antwoord.
Die (enorme) regenbui heb ik inmiddels onderweg wel even gehad. Het resultaat was 0. Bovendien werkt de interval nu in het geheel niet; regensensor of niet….. Dus ik vrees dat het apparaat niet goed is. Werkt de interval nu altijd op de regensensor of kan ik deze ook uitschakelen? Om eerlijk te zijn heb ik zo’n sensor liever niet namelijk. Het boekje vertelt ook hier weer niets over.
Ahaaaa. Dus zonlicht erop en je airco gaat harder aan het werk. Geen zonlicht erop en hij kan in de “relax modus”. Bedankt voor je antwoord!
Hoi bert,
Ja geen punt, maar als je het ziet wordt het duidelijk ;)
Die modificatie ken ik niet. De ophanging ziet en is goed stevig, dat is geen punt. Het is meer de vulling om het metaalwerk heen dat wat gammel is (geworden). Naja ik kijk het wel even aan en ga eerst maar eens rijden met de auto. Een nieuwe armsteun kan altijd nog.
Net wel de dashboardplaat bovenop het dashboard vervangen. Die met die 2 ventilatieroosters erin en om het displaydakje aansluit. Er zat zo’n soort bronskleurige glanzende in wat zeer irritant reflecteert in de voorruit. Nu heb ik er een matzwarte in zitten en dat scheelt vast een hele slok. Ook wel een leuk delicaat klusje :p
Groet, Marsi
Ahoi,
Nee, geen foto’s gemaakt. Maar om eerlijk te zijn kan iedereen dat kunstje klaren. Althans iedereen die het forum bezoekt op zoek naar een antwoord kan de bekleding los krijgen en de armsteun eraf trekken…
Inmiddels wel een leuk linkje gevonden naar onze duitse vrienden. Gaat over en Zafira A, maar is praktisch hetzelfde:
http://www.zafira-forum.de/showthread.php?1134-Mittelarmlehne-trotz-Recarositz-einfach-gemacht” onclick=”window.open(this.href);return false;!
Zoww daar ben ik weer. Ik heb eerst maar eens de stoel losgehaald om te kijken hoe e.e.a. is gemonteerd. Dat losmaken van de bekleding gaat zeer eenvoudig, maar de montage van de armsteun aan de stoel is niet top. Als je dat los wilt hebben (buiten alleen de schroefjes loshalen) ben je wel even zoet. Het hele circus moet ook nog langs/door de bekleding eruit namelijk en dat is niet zo eenvoudig. Wat me wel opviel is dat de armsteun zelf toch aan de buitenkant los moet kunnen aangezien het bevestigingsmeganisme niet door het gaatje in de bekleding kan. Daar heb ik dus met beleid een ferm trekje aan gegeven en toen had ik hem in mijn hand. Er zit gewoon een groefje in de as van de armsteun met een grendelveertje in het bevestigingsmeganisme. Verders heeft hij 3 langspasgroeven voor de 3 spietjes in het meganisme.
Met de armsteun naar de autobeklederij gegaan om eens te informeren of die hem weer netjes kunnen opvullen met nieuw schuim of zo. Dat gaat helaas niet (althans niet zo makkelijk), want dan moet het stiksel los en daarna de gehele bekleding eraf want die suffers van Opel hebben de bekleding vastgeplakt aan de vulling…. Dat gaat minstens 2 uur werk en wat materiaal kosten, en afhankelijk van hoe het er in de armsteun verder uitziet is het dan nog maar de vraag of het daar bij blijft. Qua kosten ben je dan minimaal € 100,-kwijt of dus meer…..
Een nieuw type armsteun met klep kost bij Opel dealer € 196,- incl BTW excl. montage. Dan mag je vervolgens het hele bevestigingsmeganisme gaan vervangen daar de oude en nieuwe armsteun niet uitwisselbaar zijn i.v.m. een verschillend aantal pas spies/groeven. (ook al zo lekker handig van Opel). Dus het nodige werk en/of uurloon komt er nog bij.
Bij de sloop is lastig vinden inderdaad, maar ik heb wel een alternatief adres gevonden via internet. Deze levert een nieuwe originele armsteun van het nieuwe type vanaf € 140,-. Voor het type van mij met andere bevestigingsplaat voor de lendesteunverstelling rekent hij € 185, incl. montage en € 165,- excl. montage. Dus dat scheelt i.i.g. weer € 30 – 50,-.
Ik denk dat ik het maar lekker laat zitten zo. Minimaal € 200,- voor een nieuwe steun (incl. km’s) is me te veel geld en een echt alternatief is er gezien mijn toch wel uitgebreide onderzoek dus niet. Ik vind dat er niet echt klantvriendelijk over het hele systeem nagedacht is door Opel. Zeker gezien het feit dat bekend was/is dat de oude armsteun klachten opleverde, wat waarschijnlijk de aanleiding was voor het nieuwe type armsteun. In mijn ogen hadden ze op zijn minst de ophanging compatible kunnen maken wat uitwisselbaarheid toelaat….
Wie er meer over wil weten kan mij contacten. Tot zover…
Groet, Marsi
Ok, dankje! Ik ga kijken wat ik kan doen en meld me later weer.
@ bert.
Dank voor je reactie. Duidelijk verhaal. Ik had de zoekfunctie al gebruikt en geloerd naar de verschillende “how to’s” Maar wat ik er (nog) niet uit kon halen was het volgende. De 2007 versie armsteun met klep kan je gewoon van de stoel aftrekken en dan heb je hem in je hand (zonder bevestigingsmeganisme uiteraard) Ik weet dat want ik heb een lease Zafira uit 2008 gehad waarbij ik de steun een keer in de handen had. Nu heb ik privé een Zafira gekocht met oud type steun en volgens mij kan je die met een ferm trekje ook wel los krijgen? (nog niet geprobeerd). En het mooie zou dan uiteraard zijn om de nieuwe gewoon weer in het bevestigingsmeganisme te klikken en geheel geen stoel te hoeven losmaken etc. Dat scheelt weer werk en risico. Ik heb de 2008 Zafira niet meer, dus kan niet meer vergelijken nu. Ik begin echter te geloven dat die Opel jongens het helaas niet zo mooi gemaakt hebben en dus ook het gehele bevestigingsmechanisme gewisseld moet worden….
@ GRSBK
Dank voor je reactie. Inderdaad is dit oude type erg beroerd. De vulling hangt onderaan en je arm ligt op het metalen frame. Een gammel en niet prettig apparaat. Met googelen was ik al een behoorlijke hoeveelheid opties tegengekomen, maar ik prefereer toch de originele aan de stoel. Die imitatie versies zijn vaak van dat knisperende harde plastic en dat vind ik niet top.
Ik ga eens kijken of ik deze eraf krijg en even bij de dealer kan kijken hoe het nieuwe type eruit ziet. Anders is het niet anders en halen we de stoelbekleding even los. Ik meld de bevindingen dan later.
Groeten Marsi
ps. mocht iemand nog een goeie tip hebben of weten of ze zo eenvoudig uitwisselbaar zijn, hoor ik dat graag!
-
AuteurBerichten