Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Misschien kennen deze nog niet.
Maar het blijft erg leuk om te zien hoe dit BLONDE meisje met een flacon motorolie haar motorblok verwend met nieuwe olie… kijk maar even hoe ze dat doet :http://www.dumpert.nl/mediabase/6551172/0076376b/blond_meisje_vult_olie_bij.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
En de beetje liefhebber rijd niet met zijn of haar wagen door de pekel…
Dit vind ik nu de meest onnozele opmerking die er is ..Er zijn 2 soorten liefhebbers van oudere auto’s:
De 1e groep heeft hem voor dagelijks gebruik en rijdt ook in regen, sneeuw en pekel, maar zorgt er wel voor dat die er tegen kan en doet er alles aan om de wagen goed te houden. (o.a. steeds schoonmaken / onderkant reinigen / undercoating goed houden, etc.)
De 2e groep heeft een troetel auto die gevoelig is voor vocht, pekel e,d,. deze wagen wordt alleen bij mooi weer uit de stalling gehaald voor een plezier ritje.Maar om te blijven bij het onderwerp van de topic: WE GEVEN DE MOED NIET OP en doen er alles aan om de MRB voorstellen van tafel te krijgen. Bezwaren en handtekeningen tekenen en indienen. enz.
De voorstellen zijn eigenlijk al afgekeurd door de Raad van Staten. Veel oldtimer liefhebbers hebben hun klassieker al weggedaan (diesel wagens) voordat de wagen helemaal niks meer waard zou zijn. Straks komt er een heel andere regeling en hebben ze er spijt van.
Ik houd mijn Opel Monza 2.5E met LPG nog lekker even onder zeil staan, totdat de beslissing bekend is.Groet, Marius
Weet ik zo niet, zal ik even naar kijken. Dank voor je tip.
Bij mijn Monza 25E heb ik een mengstuk direct achter de gasklep gezet. Het inlaat luchthuis is ongewijzigd en de cilinderkop is ook nog origineel. Om op benzine maar ook op LPG goed te kunnen rijden was het noodzakelijk een onderdruk slangetje tussen de achterkant van het verdamper (OMVL-r90) en de kromme rubber verbindingsbuis aan te brengen. Zie bijgaande afbeelding. In het verdamperdeksel zit normaal al een gat, daarop heb ik de slang aangesloten. Aan de onderkant van de dikke rubber inlaatslang heb ik een gaatje gemaakt en de slang er doorheen geklemd, met een de binnenkant een trumpje en aan aan de buitenkant een slangklemmetje, beetje kit er tussen, zit luchtdicht en kan geen kant op. De slang is PA slang (nylon) en heeft een inwendige diameter van 9 mm . Het werkt goed. Ook stationair is LPG nu perfect af te regelen. Een backfire komt zelden voor en dan schiet de dikke rubber inlaatslang van de LMM af. In dat geval moet je de slang weer monteren. Een bachfire is nog nooit voorgekomen tijdens het rijden, gelukkig maar. LPG verbruik ca. 1:6,5 to 7.
.
PS. Voor de duidelijkheid is op de foto de rubber inlaatslang even van het mengstuk en de LMM losgenomen
21 september 2011 om 20:31 In reactie op: Show hier je origineel Nederlandse Monza A1 / A2!! #17486644De Monza is APK goedgekeurd, de handrem stellen was een lastig precies werkje, maar het is gelukt.
Wie heeft er nog 4 originele lichtmetalen Opel Monza velgen? Dat mogen ook GSE velgen zijn, dus artraciet-zwart van binnen met blanke rand of het bekende strakke 5 lijns-velg model. Er hoeven geen banden op te zitten. Zoja, wat kosten ze?
Groet, MariusDag Emile,
Helaas voor jou heb ik deze steker niet, ik heb nl. een Monza 2.5E met L-Jetronic. Dus kan ik je niet aangeven waarvoor deze plug is. Kun je meer gegevens aanleveren wat voor inspuitsysteem je precies hebt een LE-Jetronic of L-Jetronic, de schema’s zijn verschillend.
Groet, Marius10 augustus 2011 om 08:01 In reactie op: Show hier je origineel Nederlandse Monza A1 / A2!! #17486642Ik wil de Monza zo origineel mogelijk houden, dus geen speciale dingen.
Misschien nog een keer Opel lichtmetalen velgen eronder zetten, hoewel deze velgen wat breder maken, da’s ook wel leuk sportief.
Alles is nagelopen na een tijdje stilgestaan te hebben, o.a. remmen, uitlaat, motor, filters, ruitenwissers, raammechanisme en nog een paar kleine dingetjes. De wagen rijdt weer heerlijk, vooral op LPG. Starten gaat ook prima op LPG.PS. De auto is vanmiddag bij de RDW goedgekeurd voor LPG, deze installatie is er pas zelf ingebouwd. Binnenkort komen de nieuwe kenteken papieren. Volgende week komt de APK keuring.
De luchtweger heeft heel aan het begin van de beweging een contactje die een relais aanstuurt waarop de benzinepomp gaat draaien. Heb je gecontroleert of dat allemaal goed werkt ?, want zonder benzinedruk is geen inspuiting van benzine mogelijk. Vanuit datzelfde relais wordt ook de 12V voeding naar de inspuitnozzels vrijgegeven. De massa aansluitingen (witte draden) worden geschakeld via de insjectiecomputer (CPU). Je kunt eenvoudig controleren door bij ingeschakeld contact, met de hand de luchtweger iets in te drukken, via de opening als je de dikke rubber haakse verbindingsslang even losneemt van de luchtweger. Dan moet meteen de benzinepomp gaan draaien en een relais horen inschakelen, dat is goed hoorbaar bij de motor.
PS. Ik neem aan dat jouw inspuitsysteem werkt zoals bij de meeste Opels.Tenslotte gaat er een draad vanaf de CPU gecodeerd nr.1 naar de bobine.
Succes, MariusHoi, heel fijn dat je zo snel antwoord. Bedankt.
Voor mijn goed begrip heb ik nog een vraagje.
Ik heb nl. een Monza 2.5E met zo’n zelfde situatie, en krijg het LPG systeem in combinatie met de luchtweger maar niet werkend. Op de achterplaat van de verdamper (OMVL R90E) heb ik een tule op gezet, waar een slang op zou moeten aangesloten op een zelfgemaakte tule aan de dikke haakse zwarte rubber slang aan de luchtweger. Maar het werkt niet als ik de 2e aansluiting van de mixer afdop. Heb jij deze verbindingsslang ook zo? En tevens de 2e mixer aansluiting (nl.de onderdruk aansluiting aan de rand van de mixer) op de doos van het termostaat?Hoi Freestyler,
Even wat anders, ik zie op het fototjes van de motor dat je LPG inlaat op een ring-mixer aan de inlaatbuis is aangesloten, wat zit er op de andere aansluiting van deze ring-mixer? Volgens mij zie ik daar rechts ook aan slang op aangesloten, waar gaat dat naar toe?
MariusHier onze Opel Monza 2.5E – 5 bak.
LPG met ringtank pas ingebouwd, rijdt er prima op, binnenkort RDW keuring en meteen APK.
Originele door Het Motorhuis op kenteken gezet.
Bouwjaar 1983.
Uitvoering is vrij standaard, wel zit er een Opel cassete opbergbox in voor 6 muziekcassettes, grappig. Ik laat het erin, lekker ouderwets.
De 1e foto is van 2003 – net gerestaureerd en in de nieuwe lak, km-stand 157.000.
Groet, MariusWaarzit het mengstuk bij jou? op de ronde inlaatbuis of heb je zo’n rechthoekige tussen luchtfilter en luchtweger?
Hallo Peter777,
Hoe is het afgelopen met je LPG problems? Is de spoel toch om de verdamper “aan” te zetten en idd geen chokespoel?
Ik heb in mijn Monza precies hetzelfde geval, geen gasuitstroom als de spoel niet is bekrachtigd. Vandaag een specialist gebeld voor advies, die heeft voor soortgelijke auto’s met L-Jettronic en luchtweger veel ervaring. Hij sluit de achterkant van de OMVL verdamper aan op de gebogen dikke rubber luchtslang om de druk te vereffenen. Dan heb je geen mengstuk tussen luchtweger en filter nodig.
De luchtweger heb je nodig om goed op benzine te kunnen rijden, deze stuurt de motor injectie aan via het management systeem.Heb je ook last van fireback ? Ik ben benieuwd hoe jij het hebt gedaan.
-
AuteurBerichten