Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik wil niet bijdehands doen mbt. de gasklep.
Toch wil ik toevoegen dat de gasklep een veiligheids functie heeft. Mocht je turbo kapot gaan en daardoor je motor op hol slaan dan zal de motor tot stilstand komen bij het omdraaien van de sleutel. De gasklep sluit dan waardoor de motor geen lucht meer kan krijgen.
Zonder afdichtende gasklep zal je motor lastig te stoppen zijn en het kan wezen dat de motor dan aan stront draait.Kans dat het gebeurt is klein, maar toch, ik zou het er niet op wagen.
Nee dat is exact hetzelfde. Het is een spoeltje met een asje er in die lineair beweegt. Dat noem je in de techniek een stappen motor. De stappenmotor kan de gasklep regelen tijdens stationair lopen, zonder stappen motor zou je telkens gas moeten geven om de motor voldoende lucht te geven om te laten blijven lopen.
Aan mijn (pas een week in bezit zijnde) Calibra C20NE samen met mijn maat de multiriem en distributieriem, waterpomp en spanrol vervangen. Was er wel aan toe na 4 jaar stilstand :shock:
Daarom zei ik ook gelijk aan de 2.0 diesels vanaf 2003.
Tot en met 2002 zaten er vp44 psg5 pompen op welke inderdaad vaak rond 200k km elektronisch kapot gaan. Vanaf 2003 werden zowel de 2.0 als de 2.2 met vp44 psg16 geleverd welke veel betrouwbaarder zijn, hiervan ken ik geen voorbeelden van pompen die het plotseling begeven.. Mijn 2.0 diesel van 2003 heeft nu 260k km op de originele pomp.
de 2.2 is bij mijn weten altijd met psg 16 geleverd en niet met psg 5.Ohja, niet zo spannend maar wel noemenswaardig. Deze motoren hebben weleens de nokkenas sensor kapot waardoor hij in de noodloop gaat. Maar dat is zelfs bij de opel dealer goedkoop en snel opgelost.
1.9 motoren zullen zuiniger zijn en krachtiger. 2.2 is met 5 traps automaat. De 2.2 is wellicht betrouwbaarder. Zwakke punten zijn de VGT turbo maar dat is volkomen afhankelijk van hoe je hem gebruikt. Verstuiverringen willen weleens lek. Over het algemeen weinig specifieke kwalen bij deze motor. Eigenlijk zijn ze hetzelfde als de 2.0 van vanaf 2003.
Wervelkleppen problemen is meestal de schuld van de EGR. Ik zou zeggen EGR uit laten schakelen bespaart veel geld en ellende.
Verder ben ik ook zeer benieuwd naar ervaringen met de automaat qua betrouwbaarheid of die fijn schakelt.ABS. Mijn 1.6 GL van 1999 had het niet. GL had het niet standaard. Als je de sleutel op contact zet en er brand kortstondig een ABS lampje dan heb je ABS. Kun je ook testen op een lege weg vol op de rem maar kijk uit als je geen ABS hebt rem snel weer loslaten.
Controleer nog maar eens goed je retourleidingen en verstuiverringen. Dat hij bij langer stilstaan slechter start betekent waarschijnlijk dat er lucht in komt. De verstuiverringen zijn een zwak punt bij deze motoren en helaas niet zo erg gemakkelijk verholpen de nokkenas moet er dan af.
Retourleidingen horen na 2x 20 seconden starten wel genoeg ontlucht te zijn om aan te kunnen springen. Misschien toch nog lucht voor de pomp bij het filter oid. Geen lekkages na de pomp? Retourslangen niet poreus en/of lek? Brandplaatjes/Verstuiverringen in orde?
Dan ben ik ook bang voor je brandstofpomp. Zou zonde zijn na alles wat je er aan gedaan hebt.Als je rustig rijdt kan je met een Astra G 1.6 szr (8 klepper 75pk) ook best zuinig rijden.
Heb zelf zo een gehad uit 1999. Super auto. Kon ook wel een kar trekken van iets meer dan 1000kg. Het max koppel zit bij deze motoren al bij 2800 toeren dus al snel beschikbaar. Met zo een zware kar natuurlijk niet echt vlot maar ik kwam goed vooruit.
Als die stationair loopt hoor je hem bijna niet zo stil zijn die blokjes. Op de snelweg is het andere koek, dan loopt die tegen de 4000 toeren aan dat is wel een nadeel.
Nauwelijks kosten aan het ding gehad, ja had wat sludge onder de oliedop omdat er alleen maar korte ritjes mee werden gereden maar dat is normaal. Zwak punt bij die motoren is de koppakking die wil er weleens uit vliegen. Maar dat ligt ook aan hoe je hem misbruikt.
Schijnt zo te zijn dat deze motoren een breuk van de distributieriem vrijwel altijd schadeloos overleven. Heb ik niet geprobeerd maar ik geloof het best.
Ik zou wel een pearl uitvoering oid. kiezen. Heb je airco, el. ramen+spiegels en fijnere stoelen.De trommel zelf hoeft in principe nooit vervangen te worden. Het is het frictiemateriaal aan de remschoenen dat slijt. Als je net als ik door rijdt met versleten trommelremschoenen, dan gaat je trommel wel slijten doordat hij staal op staal gaat remmen.
Moi, ik had ook met mijn vorige Astra G pieperij bij een van de achterremmen. Op een gegeven moment was het vanzelf verdwenen. Daarna kwam ik er bij de APK achter dat één wiel nauwelijks mee remde, de rem was helemaal weg gesleten. Dus best kans ja dat je rem versleten is.
Vervangen van trommelremmen is een koud kunstje. Haal je wiel er af en de deksel van de trommel er af.
Beetje schoonmaken is wel leuk eerst en kijken hoe ver die afgesleten is, met een beetje technisch inzicht wijst het zich vanzelf.14 april 2013 om 20:58 In reactie op: Sleutel centrale vergrendeling solderen want werkt niet meer #18126340Dit is inderdaad een kwaal van deze sleutels, ze krijgen het allemaal. Eerst de (op de foto) bovenste contacten en als je je batterij er dan zo uit trekt scheur je die andere twee onderaan zo kapot.
Ik zou de batterijhouder weer terug op de print solderen. Dan ben je er van af. Als die los contact maakt zal hij vanzelf weer haperen. Ik heb bij mijn sleutels de (op jouw foto) bovenste verbindingen opnieuw gesoldeerd deze waren los gebroken bij mij. Hier kon ik makkelijker bij met mijn dikke soldeerbout. Met een fijnere soldeerbout kun je hem voorzichtig wel solderen denk ik.
Anders, andere afstandbedining printje compeet met batterijhouder kopen (sloop/marktplaats of evt. nieuw) en inleren.
Diesel eerst voorgloeien natuurlijk starten met ingetrapte koppeling. Mijn 2.0 DTH laat ik even een fractie van een seconde doorstarten nadat hij aanslaat. Anders slaat hij aan met een schok en als de startmotor nog draait gaat het wat soepeler. Met de 2.0 DTH rijd ik altijd gelijk weg zonder veel gas te geven.
Met mijn vorige 1.7 DTI wachtte ik een paar seconde omdat het even duurt voor de oliepomp de olie op druk heeft. De 2.0 DTH heeft hem gelijk op druk alleen doe ik rustig aan voor de turbo die dan nog niet volledige smering krijgt.Voordat ik hem uit zet wacht ik minimaal 10 seconden. Langer wachten is beter maar vind ik zonde van mijn tijd :argue
En altijd wegzetten in de versnelling als ik het zomers niet blijf doen ga ik het in de winter geheid vergeten. Net als die eerste en hopelijk enige keer vorig jaar toen ik veel te laat op het werk was omdat mijn handremkabel bevroren was, toen was het -15.
Die Vectra 1.9 CDTI laat ik alleen nadraaien als het me uitkomt. Is niet mijn eigen auto :angel
Als je er 1 of 2 kapotte vindt, zou ik ze ook maar allemaal vervangen. Heb je er één keer werk van, anders moet je wellicht over een paar maanden weer de boel los halen ;)
Bedankt Willem en Blue Dragon voor de reacties!
Vond op Youtube een filmpje van een Italiaan die zijn pook uitelkaar had en er een stalen ring in stopte. Dit idee heb ik iets mee gedaan. Heb niet de pook uitelkaar gehaald maar op een andere manier voor opvulling gezorgd.
Op de plaats waar de schroevendraaier er in steekt, heb ik rondom drie windingen 1,5mm soldeertin draad gepropt, daar bovenop een stukje zeer stug 2,5mm schrikdraad op maat geknipt en gebogen tot de juiste cirkel maar dan iets groter. Deze heb ik er toen in gestouwd. Zonder deze kwam de tin draad weer naar boven.
Ik gebruikte als eerste tin draad omdat dit lekker flexibel is, koperdraad of staaldraad zal wellicht ook kunnen. De 2,5 mm stukke schrikdraad kreeg ik er niet meteen in. Wel na een wat opvulling van tin, maar puur voor het gemak.
Nu met deze opvulling heeft de kogel van de pook geen speling meer!Bij mij zit er nu alleen nog een klein beetje speling in de rood omcirkelde gewrichten. Hetgeen blue dragon zegt gaat over de grote rode cirkel. Deze ga ik wellicht binnenkort ook even aanpakken. Ook heeft het kogeltje, kleine rode cirkel een beetje speling. Hier is volgens mij maar weinig aan te doen.
Ook heb ik de schakelkabels opnieuw afgesteld. In de twee en de achteruit knalde die tegen de limiet van de kogel aan. Waarschinlijk door de speling, waar ik het eerder over had. Nu staat de pook in de vrij precies in de midden en gaat het schakelen ook mooier. De kabels zijn af te stellen door met de schroevendraaier op bovenstaande foto het clipje los te wrikken, deze springt een klein eind omhoog en dan kun je de pook in de juiste stand zetten. Vervolgens het clipje stevig aandrukken en deze zit weer vast. Wel in de vrij zetten oid, in elk geval niet vergeten in welke versnelling hij stond. Je hoeft niet bang te zijn dat de kabel weg springt, deze staan niet onder veerspanning.
In elk geval schakelt mij Astra 2.0 DTH weer best fijn nu vergeleken met eerst de grote speling op de kogel. Hopen dat deze oplossing even een tijdje stand houdt… :D
Heb ik ook bij mijn 2.0 Diesel. Bij deze temperaturen rond het vriespunt. Onder de 80kmh wordt de motor nooit warm als de kachel op standje midden staat. Pas boven de 110 kmh wil die wat opwarmen. Schijnt normaal te zijn. Diesels hebben een hoog rendement en produceren weinig warmte.
Bij een benzine is dit niet het geval door het lage rendement warmt deze snel op en kun je de kachel goed opstoken. Had mijn eerdere astra g 1.6szr ook, thermostaat vervangen en was zomaar warm ook met de kachel aan.Beste Willem, dank voor je antwoord.
Ik begrijp hieruit dat ik me niet zorgen hoef te maken dat het snel gaat ver ergeren. Ik schakel nu nog telkens altijd naar de juiste versnelling dus het werkt nog wel goed zo.
Van de week reed ik weer in de Transporter Slowmotion van me werk en dan valt me pas op hoe fijn die schakelt tov. mijn Astra.
Het is net als roeren in een pan snert. Dat terwijl ik die bak in mijn ouders hun vroegere Omega 2.0 DTH altijd erg fijn heb gevonden.Jammer, een jaar voordat ik hem kocht, op 185.000 is er een nieuwe koppeling en tweemassa vliegwiel op gekomen (rekening gezien, ben blij dat ik dat niet heb hoeven te betalen) had de bak er gelijk even onderuit gekund om het mechanisme te vervangen.
Na ja denk dat het dan verstandig er voorlopig niks aan te doen.Ik denk dat je op mij doelde.
Ik heb vandaag even gekeken met de Astra 2.0DTH (niet gechipt), even warm gereden en wat dingen geprobeert.
Stationair eerst schommelend rond de 288 mg/stroke. Valt me wel op dat het voltage van de LMM erg schommelt rond de 1,5 volt. Dat is wel meer dan gezegd wordt op de eerste pagina van de TIS printscreen.
Na een halve tot een minuut stationair wordt het ineens ongeveer 450 mg/stroke. Waarom dat is snap ik niet, het ligt veel hoger dan wat er volgens TIS gezegd wordt maar hij loopt er niet anders om.Heb me eerder door een monteur van Opel laten vertellen dat bij de y20dth de luchtmassameter iets boven de 1000 mg/stroke moet aangeven tijdens rijden bij volgas tussen de 2000 en 4000 toeren. Bij mij duikt die rond de 3000 toeren ónder de 1000 dus dat is wellicht niet goed.
Ik ben wel zeer benieuwd naar wat anderen meten
15 maart 2013 om 20:49 In reactie op: geert wilders wil belasting VERLAGING!! toch WEER verhoging? #18116179Uiteraard getekend door ondergetekende. Als mensen nou eens luisteren naar de plannen van Geert Wilders en niet meteen roepen dat het een racist is enz. Dan hadden we wellcht geen PVDA kabinet gehad nu.
Belastingverlaging zal de binnenlandse bestedingen doen groeien en we zijn nog nooit zo snel uit een crisis hersteld. Duitsland kan het ook!!
Er valt nog genoeg te bezuinigen in dit land. Pak die vuile graaiers maar eens aan, scheelt ons zomaar 100 euro belasting per persoon per maand!15 maart 2013 om 20:07 In reactie op: Vandaag arrestatieteam rijdt meisje aan .. helaas overleden. #18116728Zeer tragisch. Veel politielui denken dat ze jezus zijn en dat ze alles kunnen maken. Niet voor niks dat politiewagens gemiddeld elk jaar schade krijgen. Dan kun je dit soort dingen verwachten. :thumbdown
99 van de 100 keer was er achteraf helemaal niet zó veel haast bij. Probeer dat maar eens uit te leggen aan de nabestaanden
Politie moet eens bij hun verstand komen en een beetje bewust te werk gaan, dit had niet hoeven te gebeuren.
Als ik (veel) te hard rijd door de bebouwde kom ben ik als de dood dat er een klein kind achter een geparkeerde auto de weg op komt rennen.
Een politieambtenaar is volgens mij ook een mens, als zou je dat niet zeggen, en zou hier ook bewust van moeten zijn en deze situaties voorkomen.Maar zelfs áls je je er bewust van bent kan het gebeuren, dan heet dat een ongeluk. Dit is inderdaad dood door schuld, zonder daarbij de agent in kwestie persoonlijk aan te vallen, want hij is zeker niet de enige die zo te werk gaat.
Sterkte aan de nabestaanden!
Als je dan je vectra B stoelen over hebt heb ik daar wel belang bij wellicht.
Ik zit me een ongeluk in mijn Astra G. Rugklachten bij lange afstanden enzovoort. Bestuurdersstoel is een beetje doorgezeten. Volgens mij zullen de Vectra B stoelen in het algemeen comfortabeler zijn.
Maar dan vraag ik me af of dát wel past…
Dus al je toch je vectra B stoelen gaat opmeten om te vergelijken ben ik wel benieuwd naar deze maten :thumbMAF = Mass Air Flow = Luchtmassameter
Ik ben ook wel benieuwd naar de waarden, daar ik een klein vermoeden heb dat de MAF sensor in mijn y20dth niet helemaal lekker is.
Ik kon er niks over vinden in TIS. Wat een onoverzichtelijk programma…Ik hoor het graag!
Laatst in de mc drive bleef mijn linker achterrem hangen. Gebeurt destijds wel vaker, rijdt die wat zwaarder en verbruikt wat meer gasolie nooit geroken nog maarja ik snuif ook niet zoveel. Tijdens het rijden slijt het wel weer af en komt die los. Wel zijn bij mij de remschoentjes LA wel erg dun geworden. Inderdaad eigenlijk binnenkort even vol blabberen met wat smeer.
Meestal stond de radio op Arrow Classic Rock Noord maar sinds die is overgenomen door Freez FM is de muziek er niet beter op geworden. :wtf Nu staat die dus vast op Veronica, maar als ik daar genoeg van heb gaat er een CD in van Rammstein, Nirvana, Red Hot Chilipeppers, Pearl Jam of Golden Earring.
Daarnaast heb ik nog een USB stick met Russische muziek van Lube en Leningrad, meesterlijk! :wors Alleen zou ik daarvoor graag nog een Lada willen. -
AuteurBerichten