Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
<p style=”text-align: left;”>Goed nieuws, de manta rolt weer!</p>
Ik wil nog een keer een uitgebreid verslag doen maar eerst even een paar fotos:En in mijn eigen nieuwe schuurtje:
En dat betekent dat het spit nu leeg is en te koop (vraagprijs 250):
Nu spuitklaar maken en spuiten!
9 juli 2017 om 13:12 In reactie op: Stabilisator stang verschillend bij achterassen manta a? #18345739Dat was ik inderdaad vergeten.
Dit is de oude achteras:
Dit is de nieuwe achteras:
Ik heb de nieuwe as dacht ik compleet in elkaar gekocht dus het zou goed moeten zijn, al zit er wel veel minder ruimte tussen.Alvast bedankt!
Weer even een update met dit mooie weer
De carrosserie is klaar om strak gemaakt te worden, de bodem is nu zwart:
Hierna is de bodem in de anti-steenslag gespoten, dus de bodem is klaar.De losse delen worden nu strak gemaakt, als dit klaar is kan dit weer op de auto en kan de rest strak gemaakt worden
De manta hangt nu nog in het spit, dit is voor het strak maken natuurlijk nog wel handig, maar voor het spuiten wil ik deze weer op de assen zetten.
De assen waren al een aardig eind klaar maar nog niet monteer-klaar, dus daar zijn we mee begonnen.
Als eerste de achteras, alle delen weer bij elkaar gezocht en weer het een en ander gemonteerd:
Ik heb de oude assen nog compleet liggen zoals ze onder de auto vandaan kwamen, handig om de boutjes/rubbertjes die kwijt zijn mee te kunnen vervangen. Ook als voorbeeld al kan er niet heel veel verkeerd gaanVervolgens nog de armpjes van de schotels naar de auto gestraald en gespoten, evenals de beugels van de stabilisatorstang:
Van de week maar zwart spuiten en dan kan dit gemonteerd worden. Ik twijfel nog of ik de PU bussen ga monteren in deze armpjes, die heb ik toendertijd een keer gekocht maar dit is volgens mij voor een manta b. Op het oog lijkt het wel hetzelfde, weet iemand of dit zo is?
Verder dan nog de remleiding maken op de achteras, stabilisatorstang/armpjes monteren en dan moet het al redelijk klaar zijn en dan is het voorterrein aan de beurt, deze kan ik dan ook afbouwen met de motor/bak enz.
Moet wel zeggen dat dit werk toch een stuk leuker is dan het slijpen/lassenTot zover, over een paar weekjes weer een update hoop ik!
17 november 2014 de laatste update, pff het vaker updaten is niet gelukt :(
Desondanks heeft het project zeker niet stilgelegen gelukkig.
Inmiddels is de manta voor de tweede keer gestraald en in de epoxyprimer gezet. Maar eerst nog wat foto’s van de lasklusjes:
Dit zijn lang niet alle foto’s uiteraard, maar het is best veel om in 1x even te posten.
Het laswerk is nu klaar en de manta kon voor de tweede keer naar de straler:
En na het stralen in de epoxyprimer:
Vervolgens de bovenkant van de neus weer op de auto gelast (deze was met de eerste keer stralen krom getrokken):
Momenteel zijn de kokers behandeld met dinitrol en is het afkitten begonnen:
Als alles goed loopt wordt de manta maart/april/mei strak gemaakt en gespoten.
Oja, intussen ook afgestudeerd en een huis gekocht waar nog de nodige tijd in gaat zitten, maar stap voor stap komen we er wel.Er zijn zeker updates! Helaas door school niet zoveel tijd om het forum bij te werken.
De manta is inmiddels gestraald, en ik ben dus al druk bezig om de vervangdelen overal in te zetten. Het is me verder meegevallen met de onzichtbare rotte plekken, een paar kleine gaatjes links en rechts maar geen extreme dingen.
Manta na het stralen:
Wielkuip linksvoor:
Wielkuip rechtsvoor:
Wielbak linksachter:
Onderkant:
Toch handig om te weten of je stoel goed vastzit:
Chassisbalk links (was al bekend):
Op een aantal plekjes al begonnen met lassen:
Gat in de reservewielbak was iets groter geworden (helaas geen foto van)
Keienvanger stukje ingelast:
Stukje aan nieuw deel kofferbakbodem gelast (was te laag):
Kokertjes onder kofferbakbodem lekker ingesmeerd:
Nieuwe kofferbakbodem passen en meten:
Vastgelast:
Hier ook alvast een van de verstevigingskokertjes gehecht:
Stukje bodem onder de versteviging binnendorpel:
Toen met wat spannenders begonnen, een van de binnenste wielranden:
Andere kant verstevigingskoker (oud vs nieuw):
Wielrand andere kant:
Versteviging achterkant:
Begint weer ergens op te lijken:
Uiteraard ook een hoop van dit soort kleine frutsels gemaakt om de slechte stukjes te vervangen:
Honderdduizend keer meten, passen, nakijken etc:
Eerst wilde ik vanaf de achterkant naar voren werken, maar het lijkt toch beter om vanaf de dorpels naar achter te werken. Dus nu druk bezig om de kokertjes voor de achterwielen weer te fatsoeneren. Als dat klaar is kan meteen de afwerkplaat er over heen, en kan ik de buitenste wielranden erin gaan maken, en zo doorwerken naar de achterste plaat.
Dus gelukkig niet stil gezeten! Ben blij dat ik nu bezig ben met het opbouwen, dat stimuleert toch heel erg om door te gaan.
Oja, om toch weer een beetje mobieler te zijn heb ik samen met m’n vriendin een dagelijks betrouwbaar autotje gekocht:
Ik zal proberen om wat vaker te updaten :thumb
Tijd voor weer een update!
Intussen een hoop gebeurd, de neus is nu een stukje kaler: Onderste stuk onder de koplampen is nu weg, dat ga ik van de losse neus afhalen en overzetten. Van de “nieuwe” neus waren de koplampen niet echt bruikbaar dus dan maar zo.
Kokers aan de voorkant zien er nog goed uit aan de binnenkant:
Linker voorste wielbak kaal:
Met klein uitdagingkje:
Het plaatje ernaast moet ook weg, dat was schijnbaar ook doorgerot want aan de motorkant van de wielbak was dat allemaal vol gestopt met plamuur.. Beetje lastig te zien zo maar dit waren centimeters.. Lekker bikken dus:
Rechter voorste wielbak ook kaal, gelukkig zonder verassingen:
Denk dat ik beide chassisbalken ga vervangen, want aan beide kanten bij de kriksteunen zijn ze al aardig heen:
Wielbak linksachter ook kaal met wat gaatjes:
Bij verschillende achterlichten kwam ik dit tegen:
Eerst maar eentje los gehaald:
Toen ik dat zag was het snel duidelijk, ze gaan er alle 4 uit, want die zullen wel niet anders zijn :thumb
Binnenkanten:
Was dus ook wel nodig. Nu mooi de binnenkant en de bakjes stralen en dan terug kitten, kan het niet meer roesten daar.Maar toen hing hij er nog zo bij:
Het spit moest ik nog aanpassen, om twee redenen, het draaipunt klopt niet, en bij de straler gebruiken ze een ander systeem voor het spit. Daar had ik al beugels voor gekregen om aan de auto te maken, dus daar ben ik ook weer even druk mee geweest.
Achterkant:
De steun aan de buis (met de lippen) is het systeem van de straler, er zitten nu tussenstukken tussen die ik aan de lippen kan schroeven waar mijn pen weer aan zit, die bij mijn spit in het lager komt. (simpel toch?) :jerry
En voila, de voorkant ook klaar en maar eens testen:
Ik was alleen met het uitmeten van het zwaartepunt vergeten dat de buis ook aardig massa heeft, dus het draaipunt had lager moeten zitten, maar hij is nu alsnog alleen te draaien en dat is wel fijn zeg.
Vandaag nog druk geweest met de tunnel maar nog geen foto’s.
Plan is om volgende week langs de straler te gaan, en wielbakken, motorruimte, koplampen, kofferbak, en nog wat kleine stukjes te laten stralen. Dan begint het feest met lassen! :thumb Dan gaat het weer de opbouwende kant op!
Binnenkort fotos van de te stralen delen, heb ik straks mooie voor en na plaatjes. :kewlpicsGroeten!
Bedankt voor de tip over het zwaartepunt, die ervaring zocht ik :thumb Zal hem zelf dan 1 a 2 cm boven hart bumpersteunen maken en dan zien we wel hoe hij draait.
Dit deel vervangt de roest op de laatste foto:
Dit deel dus, inclusief binnenste wielrand tot aan de dorpel:
Vandaag bij de linkerstijl aan het krabben geweest, weer een paar gaatjes gevonden. Verder ziet de stijl er wel goed uit, ook de scharnierophanging lijkt goed. Ik dacht eerst dat de deur bij het scharnier dichtgesmeerd was om roest te verhullen maar volgens mij hebben ze gewoon de ruimte om het scharnier opgevuld zodat er geen zooi en water bij kan :thumb
De gaatjes:
Rechterkant van de motorruimte ben ik nu klaar aan het maken om gestraald te kunnen worden, dat wil zeggen zoveel mogelijk strijkkit weghalen want dat straalt niet zo makkelijk weg. Dit stuk is klaar:
Nu bij de accubak nog ..Verder had ik vandaag nog een ideetje, wat een hoop meetwerk etc scheelt. Bij de neus die er nu op zit alleen de plaat + keienvanger vervangen, de plaat die zegmaar onder de radiateur en onder de koplampen doorloopt. Dit scheelt het overzetten van de koplampoortjes, en het uitmeten van de bovenplaat. Tevens kan ik dan het manta embleem behouden wat ik toch ook wel mooi vond:
Daar gaan we morgen maar eens mee stoeien, om de huidige plaat los te halen. Dan kan ik ook gelijk overal bij straks met stralen, vooral achter de koplampen zit wat roest (en gaatjes):
Morgen verder :thumb
Ik heb de complete wielrand inclusief vulgat en dat loopt tot dat vervangbakje dat al eerder op de foto staat (2 na laatste foto van eerdere post)
Zal morgen een foto maken van dat deel.Ik kreeg de tip om met zon zaagje te werken omdat dit wendbaarder is en minder warmte inbreng in het staal geeft. Ook de wielranden kun je dan over elkaar leggen, tegelijk zagen en dan lassen, dan heb je geen kieren tussen je plaatwerk. Ik wil trouwens zoveel mogelijk met zon gezet randje werken, en dan kit ertussen en puntlassen op een paar plekken.
Puntlassen kun je hier soms ook makkelijk mee loszagen want je kunt er een normale ijzerzaag inzetten en dan ergens tussen twee platen iets loszagen. Met de slijptol haal je dat niet.
Ik heb deze in Engeland gekocht via ebay, was 35 euro inclusief verzendkosten. En waarom: was de goedkoopste die ik kon vinden :jerrySoms corrodeert het onderste contactvlakje in de sigarettenaansteker en maakt daarom geen goed contact. Met een schroevendraaier of veiltje het onderste vlakje schoon krabben kan dan helpen. Wel eerst checken of er spanning op blijft staan! Zoja dan de zekering er even uithalen.
Het klemmen gebeurt meestal door de veren op hetgeen wat je in de sigarettenaansteker stopt.Toen ik hem kocht zag alles er ook goed uit. Het is ook altijd lastig als je een auto koopt om alle slechte plekken te kennen en te controleren. De binnenkant kun je meestal niet zien.
We zijn weer even druk bezig geweest.
Als eerste even de beloofde foto’s, van de linker achterkant en de kale neus:
De plaat die op de foto te zien is heb ik ook nieuw, zie laatste foto van de vorige post, al ziet die er nog wel goed uit. Toch maar vervangen, nu zijn we toch bezig.
De neus, de rest laat ik binnenkort stralen:
Voor het eerst een stukje gedraaid om wat makkelijker bij de chassisbalk te kunnen:
Het zwaartepunt klopt nu alleen voor geen meter, dat wil ik binnenkort nog oplossen. Ook om het spit zo te maken dat hij in het spit van de straler kan. Weet iemand waar het zwaartepunt ligt? Ik ben vast niet de eerste die een manta aan het spit rijgt :jerryHier nog even de uitgezaagde stukken:
Lijkt wat aan de grote kant uitgezaagd, maar dit is de binnenkant:
Ik ben begonnen met het kaal maken van de linker wielbak, er is daar al aan gelast en dat wilde ik graag even bekijken. Ik kwam daar ook een gaatje tegen:
Verder ziet het laswerk er daar wel goed uit, dus daar ga ik niks aan doen (wel gaatje dichtmaken uiteraard, en stralen)
Hetzelfde ga ik denk ik ook doen aan de bijrijderskant.Ik moet toch even terugkomen over de dorpels, het blijkt dat er bij de linker dorpel helemaal aan het begin toch wat mist:
Daar gaat de zaag binnenkort maar eens in om te kijken hoe de binnenkant is, en om er een nieuw stukje in te zetten.Omdat ik de rechter binnenste wielrand nieuw heb, wil ik deze zover mogelijk vervangen, dus ook het tankgat. Deze heb ik nu ook los geboord. Voor het vervangen van de binnenste wielrand moet ik nog een mooi plannetje maken, ben er nog niet helemaal uit over hoe ik het het beste kan doen.
Komende week weer verder! Hopelijk dan een stukje buis scoren en het spit aanpassen, dus mocht iemand weten waar het zwaartepunt zit hoor ik het graag! :thumb
Ik denk dat je er idd niet altijd aan ontkomt, het zorgt er ook wel weer voor dat er geen vocht etc tussen kan komen. Dat het ook gebruikt wordt om vanalles weg te moffelen is dan weer jammer.. Laten we t zo zeggen, bij deze manta wordt het alleen gebruikt waar nodig, en niet om wat weg te werken :D
De zomervakantie is aangebroken dus het is tijd om te gaan vlammen!
Vanaf afgelopen weekend al bezig dus het wordt tijd voor een update.
Ik ben eerst verder gegaan met het weghalen van de strijkkit, in de motorruimte. Linksvoor moest bij de koplampen nog het een en ander weg:
Om alle stukken plaat netjes weg te kunnen halen, en de nieuwe delen pas te maken maar een mooi stukje gereedschap gekocht, een mooi pneumatisch zaagje:
De zaagjes die erbij zaten waren een beetje bagger, maar gelukkig passen er ook gewoon normale ijzerzaagjes in. Die knip ik met de plaatschaar tot een paar kleintjes en dat werkt ook prima!Er zat nog een deukje in de achterkant, die is er nu uit (alleen nog een foto met deukje, net links op de foto bij de bumperbevestiging):
Naast de pneumatische zaag kwam er nog een pakje met wat leuke spulletjes:
Omdat de neus die er nu op zit niet de nieuwste meer is, een betere neus gekocht, samen met een goede keienvanger:
De neus die er nu op zit had namelijk wat gaatjes links en rechts:
Enige is dat de keienvanger van de “nieuwe” neus een slechte plek had bij het rechter knipperlicht. Met de andere keienvanger dit mooi opgelost:
Daarnaast zijn de oortjes aan de zijkant afgeslepen en niet meer te gebruiken, dus dat moet ik van de huidige neus nog afhalen als die van de auto is.Nu ik de nieuwe stukken binnen had, kon ik gaan zagen. Als eerste de plaat aan de achterkant van de auto:
Hier helemaal los:
De plaat die je daar ziet is dezelfde als aan de binnenkant van de kofferbak (zie hieronder) en deze is nog nieuw te krijgen. Ditzelfde geld voor de kofferbak bodem rechtsachter, waar het ook verrot is. Alleen kosten deze delen bij elkaar weer 200 euro.. :hmmz Eerst maar eens laten stralen en kijken wat er overblijft. Bestellen kan altijd nog.
Rechtsachter achter het achterwiel uitgezaagd en de verwachte rottigheid:
Gelukkig had ik het al verwacht:
Verder is de bovenkant van de neus nu helemaal kaal (op de foto halverwege). De rest van de neus ga ik laten stralen, heb de bovenkant kaal gemaakt zodat deze niet gestraald hoeft te worden en dan ook niet krom kan trekken:
De linker achterkant is nu ook uitgezaagd maar helaas fotos vergeten te maken. Hier wel de nieuwe delen:
Morgen de fotos van linksachter en de kale neus!
Heeft iemand nog tips voor het vervangen van de binnenste wielranden? Het makkelijkste leek mij om een stuk van het buitenscherm uit te zagen en dan weer terug te plaatsen. Dan kan ik mooi overal bij om het netjes af te werken. Enige is dan dat je in een stuk plaat gaat zagen en lassen terwijl dat eigenlijk niet nodig is.
Oja, op de dorpels zitten trouwens geen slechte plekken, alle verf etc zit er nog goed op.
Bedankt voor de reacties :D
Afgelopen weekenden weer bezig geweest, overal de strijkkit maar weg aan het halen. Ik had in de kofferbak een stukje weggehaald en wat ik daaronder vond, althans, wat ik er niet onder vond (blijkbaar heb ik daar nog geen foto’s van, die zal ik nog posten)
Vervolgens in de motorruimte beginnen met kit weghalen, hier een impressie:
Klein gaatje in t hoekje:
Accubak voor en na:
Volgens mij was dit gaatje wel mooier origineel, er zat aardig wat kit omheen:
Gat vanaf de binnenkant (links):
Hier kun je ook zien hoe de oude accubak ‘gerepareerd’ is, een plaatje over de oude plaat heen
Twijfel nog of ik dat zo laat, of dat oude stuk ook weghaal.
Rechtsvoor bij de koplampen:
Linksvoor bij de koplampen (nog niet klaar, van t weekend verder)
Ook druk geweest met spullen uitzoeken/bestellen, zo heb ik een pneumatisch zaagje gekocht, om eenvoudig straks de wielranden op de schermen te klemmen op de juiste plek, dan in 1x beide stukken plaat zagen, dan blijft er als het goed is nagenoeg geen naad voor het lassen (heb ik mij laten vertellen dus dat gaan we eens proberen :thumb
Ook divers plaatmateriaal besteld, ben benieuwd hoe dat allemaal gaat passen, maar anders maken we het pas.
Lijstje wat deze kant op komt:
Delen voor de achterwielen, inclusief het bochtje van de deur, zowel links als rechts
Delen achter de achterwielen, zowel links als rechts
Kofferbak verstevigingen, zowel links als rechts (als die andere delen er toch vanaf zijn, en ze zijn al goed heen)
Achterplaat, dan kunnen we ook meteen de dubbele plaat die erachterzit beetpakken
Binnenwielranden, heb getwijfeld deze over te slaan, en alleen de buitenste wielrand terug te lassen waar er eerst twee zaten, maar om het geheel toch stevig te houden gaan we het netjes maken.Daarnaast ben ik een beetje aan het tekenen geweest, om de chassisbalk misschien te laten maken, van plaat.
Weet nog niet of het gaat lukken, moet zoiezo ook even kijken hoe de radius van de auto loopt. Misschien dat hij uiteindelijk uit twee delen gemaakt wordt, omdat het misschien niet als 1 deel te zetten is.Morgen nog 1 tentamen en dan tot 1 september vakantie, dus dan moet er wel wat kunnen gebeuren :thumb
Plannen zijn:
Kijken hoe het nieuwe plaatwerk past ten opzichte van het originele spul
Dan originele spul eruit slijpen/zagen op de juiste maat zodat straks het vervangspul meteen op z’n plek kan
Alle delen waar nog roest zit laten stralen (rond de achterwielen, motorruimte, kofferbak, achterkant)
Kijken wat er over is gebleven na het stralen, en op die plekken weer netjes plaat maken
Dan misschien de gelaste delen opnieuw stralen en in de epoxy laten zetten
Dan het vervangplaatwerk overal terug plaatsen, en waar nodig al in de epoxy zetten
Dan weer laten stralen, en netjes in de epoxy zetten (gaat daar in een moeite door)Waar ik nog over twijfel zijn de dorpels, deze zien er nog goed uit of zijn een poosje geleden door mij en een klasgenootje al gelast, het ene in mij zegt eruit slijpen en meteen nieuwe erin plaatsen, maar aan de andere kant lijkt me dat ook zonde omdat ze nog goed zijn. Achteraf vervangen kan op zich ook altijd nog dus het heeft nog geen haast. Misschien als ik straks toch overal aan het slijpen/zagen/lassen ben dat ik ze wel gelijk meeneem maar nu nog :hmmz
Op naar komend weekend!
Ik heb momenteel de remklauwen van een e kadett gsi 16v eronder zitten, ook met geventileerde schijven. Maar dan heb je hetzelfde probleem met de remslangen, ik heb er 2 aan elkaar geknoopt om genoeg lengte te hebben (na lang zoeken in de “ouderemslangenbak” van de groothandel hier).
Dit remt wel aardig hard, maar ik ben van plan om over te gaan op de vierpots met 262 schijven (wat hierboven ook staat), aangezien de kadett remklauwen net iets tever naar binnen komen en de stabilisator stang dan net raken. Heb ik opgelost door m’n maximale stuuruitslag in te korten maar das niet altijd even fijn rijden.Verder komen op m’n achteras ook schijven, met n verdeler ertussen zodat ik de remdruk naar achter kan regelen (wel zo fijn met nat weer)
-
AuteurBerichten