Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Oké P. Rutser,
Dan zit het dus nog nèt binnen de marge begrijp ik.
Overigens zei die monteur Lex Vilier dat hij niet kon controleren hoe ver heen het al was wat betreft kleppen stellen aangezien klepkommetjes zijn zodat hij niet kan zien of het al de dunste zijn.Denk nl. wel dat ik vroeg of laat een nieuwe kop nodig zal hebben. Ik zit dan aan de volgende te denken:
http://www.kleingunnewiek.com/voorraad/Opel/Astra/Cilinderkop/7901X05A20A10012156S8/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zou het idd zo zijn dat deze cilinderkop met geharde klepzittingen iets beter tegen LPG kan? Iemand ervaring hiermee?
Is het dan misschien verstandig om er ook een kleppensmeersysteem (zoals Flashlube) bij te monteren?Beste forumleden,
Opnieuw bedankt voor de suggesties.
Inmiddels heb ik de bougies vervangen. De fout blijft d.w.z. stotteren bij start, gaat pas na een tijdje weg als motor warm is.
Voor de goede orde, ik maak er de laatste tijd een gewoonte van om de auto de laatste km voor stilstand op benzine te laten rijden zodat ik zeker weet dat het stotterprobleem bij koude start niet door LPG komt.Inmiddels ben ik er ook achter gekomen wie de vorige eigenaar was, dus degene die de auto heeft ingeruild bij de dealer waar ik hem heb gekocht. Hij vertelde mij dat hij dezelfde problemen had en dit ook heeft gemeld bij inruil. Helaas heeft de verkopende dealer mij daar niets over verteld. Dat lijkt mij haast oplichting, maar volgens de Bovag heb ik geen poot om op te staan. Ga ik dus maar zelf verder met achterhalen wat het probleem is.
Bougies waren het dus niet. Inmiddels een nieuwe bobine besteld, maar ik ben bang dat dat het ook niet is.
Vanmorgen bij koude start weer dat haperen en toen een kwartiertje een heater op de draden richting bobine gezet. Daarna startte de motor perfect en liep ook direct zonder haperen. Dat gaf mij het gevoel dat het wel eens met vocht te maken kan hebben, bijv. dat een draad richting bobine niet goed is zoals P. Rutser opmerkt, bijv. een beetje poreus waardoor er bij vochtigheid stroom richting de massa lekt.Maar via die vorige eigenaar ben ik ook bij de Opel garage terecht gekomen waar men hem in 2013 heeft verteld dat dit stotter probleem te maken heeft met het feit dat er LPG in zit. Volgens de monteur daar wordt het probleem veroorzaak doordat de klepspeling te klein is waardoor de kleppen bij koude start niet op tijd afsluiten (olie koud en dik en hogere oliedruk). Zijn woorden: de kleppen worden net te traag tegen de zitting aangedrukt en dan krijgt íe overslag en loopt hij tijdelijk op slechts 3 cilinders.
Dat verklaart misschien toch waarom de auto in het begin na kleppen stellen (vlak na aankoop) wèl goed liep.
Maar zoals ik in voorgaande post vertelde heb ik die kleppen op 20-10 laten controleren en toen waren ze goed. Voor de kenners hierbij de waardes die garage Lex Vilier (Elst, Overbetuwe) op mijn verzoek op de factuur heeft geschreven:
Speling moet zijn:
inlaat 0.21 – 0.29
uitlaat 0.26 – 0.34Gemeten speling:
inlaat kleppen:
cilinder 1 0.25/0.25
cilinder 2 0.22/0.25
cilinder 3 0.25/0.25
cilinder 4 0.25/0.21uitlaatkleppen:
cilinder 1 0.35/0.35 (ben zelf geen kenner maar volgens mij is dat dus buiten de marge)
cilinder 2 0.35/0.35 (idem)
cilinder 3 0.35/0.35 (idem)
cilinder 4 0.30/0.30Overigens heb ik op 24-08 de olie nog bijgevuld bij 148.200 km en vandaag 17-11 bij 153.800 km staat de olie nog maar nèt op minimumpeil.
Is dat niet wat snel?
Zo ja, kan dat ook duiden op een kleppenprobleem?
Welke olie kan ik het beste bijvullen? Er is altijd 5w30 in gedaan, behalve door de verkopende dealer die heeft er toen 5w40 (is dikker?) in gedaan. Ik meen me te herinneren dat ik toen bij 148.200 km weer voor 5w30 heb gekozen. Ik stond toen met een olie tekort langs de snelweg.
Mag ik nu verder gaan met 5w30 of moet ik de hele zooi verversen?Sorry voor mijn lange verhaal. Ik hoop dat ik niettemin wat antwoorden krijg. Alvast bedankt voor de moeite!
Hartelijk dank voor de suggesties. Heb vanavond de bobinebrug er even uit gehaald en bekeken. Kon er niets geks aan zien, terwijl een vriend v. mij bij zijn Zafira een keer duidelijk ‘n geblakerd stuk kon zien bij één v. die tuitjes. Bougies konden we ook niets aan zien. Wel hele dunne pinnetjes maar dat is misschien omdat het speciale LPG bougies zijn? (Bosch R6 fr7ki332s)
Nog een paar vragen.
Voordat ik voor niets een nieuwe bobinebrug koop. Is het wel logisch dat die het is? Het gestotter is er nl. niet altijd en eigenlijk nooit als de auto warm is. Komt dat omdat de weerstand dan verandert? Of ontsteekt zo’n cilinder dan nu eenmaal gewoon makkelijker?
Ik kan natuurlijk bobinebrug en bougies bestellen en eerst alleen nieuwe bougies proberen. Is dat goed dan bobinebrug terugsturen (mag binnen 14 dagen mits ongemonteerd) Of riskeer ik dan die nieuwe bougies te slopen? Dat zei de Opelmonteur namelijk.
Ik las ook nog v. iemand die hetzelfde euvel had. Bobinebrug vervangen maar bleek voor niets. Toen bleken de kanalen v.h. spruitstuk verstopt.
Ik hoop dat iemand nog wat suggesties heeft.
Beste forumleden,
Vanmiddag voor €57,- bij Opel de foutcodes uit m’n Astra laten uitlezen. Conclusie van Opel: Fout verwijst naar bobine en bougies. Benodigde actie: DIS-ontstekingsmodule/bobine-unit vervangen € 370,- en bougies vervangen €78,-
Zou bij elkaar wel 500 euro worden zei die monteur.
Heb ik nog even laten zitten en online gekeken naar de prijs v. ontstekingsmodule/bobine-unit en dat is hoogstens € 160,-http://www.easycarparts.nl/opel/astra-h-sw-combi-2004-2010/1-6-16_v-twinport-z16xep-08-2004-03-2007/kt_15tsjv/motor/ontsteking” onclick=”window.open(this.href);return false;
Of zie ik nu iets over het hoofd? Is er los v.d. bobine nog een ontstekingsunit die ik dan ook moet vervangen?
Ik hoor graag jullie mening. -
AuteurBerichten