karthur8

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: electronische ontsteking Rekord A #18554450
    karthur8
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 December 2006

      Oke…bedankt voor de informatie. We hebben besloten je raad op te volgen en er geen electronische ontsteking in te plaatsen.

      Gr,

      Arthur

      In reactie op: opel rekord c 1.9 / 1970 geen remdruk #18554403
      karthur8
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 December 2006

        Hoi..

        Ik weet niet of je het al opgelost hebt gezien je bericht al even geleden is  maar ik had precies hetzelfde probleem… en ik heb uiteindelijk het rempedaal ‘strakker’ afgesteld en sindsdien blijft het pedaal hard en remt hij goed en valt de druk dus niet meer weg. Of dit de juiste oplossing is weet ik ook niet want het was puur iets wat ik probeerde omdat ik alles al had geprobeerd verder..  dus als er iemand is die hier meer over kan vertellen zou ik dit graag weten. Als jij het anders hebt opgelost zou ik dit ook graag weten

        Gr,

        Arthur

        In reactie op: VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS.. #18252144
        karthur8
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 December 2006

          Ik heb de ecu uit elkaar gehaald en ik heb 1 aansluiting gevonden welke niet goed was…en deze gaat zo te zien naar pin 31. Het wordt inderdaad wel een moeilijke zaak om dit draadje wat je maar net met blote oog kan zien weer vast te krijgen….temeer ook door die gel welke ze er in gegoten hebben. Het is zo te zien zeer moeilijk om deze gel te verwijderen van zo een dun draadje zonder dit draadje en/of haar omliggende draadjes te beschadigen. (… ik heb hier overigens niet het Simtec 71 model ECU als hierboven op de foto maar het andere model 71 ECU van Simtec met drie bevestigingsboutgaten. ) Nou ja….eerst maar ffkes slapen….genoeg voor vandaag.. en morgen als ik wakker wordt heeft mijn breintje wellicht tijdens de nacht ‘doorgewerkt’ en een oplossing op mijn ontbijtbordje neergelegd.

          gegroet en bedankt,
          Karthur8

          In reactie op: VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS.. #18252141
          karthur8
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 December 2006

            Het afkoelen van de ECU is zeker geen raar overkomende tip …..voor mij althans dan. Elke elektricien heeft wel een busje ‘freezespray’ om componenten te testen op warmte problematiek. Veel laptoppen ( vooral HP) en X-boxen hebben een soortgelijk probleem omdat de videochip loskomt als deze warm wordt de laptop zichzelf uitschakelt ( niet TE warm..het is een designfout…al ontkende HP dit i.v.m schadeclaims uiteraard ) Na afkoeling doen ze het meestal weer totdat dit net iets te vaak is gebeurd en de laptop er geen zin meer in heeft. ( met een verfbrander op de chip kun je die chips vaak als het ware weer ‘vastsolderen’ … maar meestal is dit maar een tijdelijke oplossing. Ligt er een beetje aan hoe lang de laptop in deze conditie is ‘doorgebruikt’ ).

            Ik ben geen elektricien …. dus heb hier geen ‘freezespray’ en perslucht heb ik ook niet tot mijn beschikking. Ik heb echter wel een grote doos met allerlei pc ventilatoren omdat ik vaak computers repareer. ( vandaar dat er een lichtje ging branden bij me na het lezen van de ‘rare tip’.) en heb er een grote ventilator uit een pc voeding afkomstig genomen en voor de ECU gezet . Deze zijn ook 12 volt…dus kunnen direct op de accu aangesloten worden. ( als je deze ook niet tot je beschikking hebt kun je altijd nog een stofzuiger gebruiken…zowel de zuigende als de blazende zijde.)

            En …de motor blijft nu wel draaien zonder problemen. De ventilatoren slaan ook aan en uit op het juiste moment zonder dat de motor zich er aan stoort. ( deze gingen denk ik inderdaad voortijdig draaien, wanneer de motor afsloeg, en wel in de ‘failsafe’ modus als hierboven gemeld, welke in de koel-module zit ingebakken. Alles werkt dus naar behoren met de toegevoegde ventilator ……op het ESP lampje na dan. Ik hoor echter een knisperend geluid wat bij de stuurkolom vandaan komt…dus ga ik eerst eens kijken of de aansluiting van de stuurhoeksensor hier debet aan is. Wellicht heeft dit ook te maken met de ECU ‘hitte’ problematiek…

            En daarna ga ik eens ‘inside’ de ECU kijken of er ergens een los contact o.i.d te zien is. IK hoop maar , als dit zo is, dat het geen chip is zoals hierboven bij de laptop problemen maar iets wat eenvoudig te solderen is zoals een massa aansluiting o.i.d . Ik heb ergens een foto gezien van de Simtec 71 ECU in opengewerkte toestand en zo te zien hoef ik alleen de ingegoten rand rondom het afdekplaatje achterop de ECU lost te snijden ( soldeerbout o.i.d) om er in te komen.

            Bedankt allemaal voor het meedenken, tot nu toe, en vooral voor die rare tip… lol. :D
            Tips over wat de oorzaak kan zijn van de oververhitting van de ECU en hoe dit te verhelpen zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom. Het probleem is nog niet opgelost natuurlijk. Al zijn we wel al, toepasselijk te noemen:… ‘warm’… in de buurt van de oplossing gekomen.

            gegroet,
            Karthur8

            In reactie op: VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS.. #18252137
            karthur8
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 December 2006

              Het is een handversnellingsbak …..dus geen automaat. ( volgens de buurman hebben zeker automaten vaak zo een soort beveiliging en Franse wagens volgens hem ook vaak) Ik heb begrepen dat er in dit geval dus iets niet klopt. Als je voor een stoplicht komt te staan hebben veel mensen hun auto in zijn vrij staan en de voet op de rem en velen zullen ongetwijfeld hierbij wel eens het gaspedaal beroeren…al was het alleen al om te laten horen wat voor een machtig geluid hun karretje produceert. De auto moet dus in een versnelling staan wil deze met het tegelijkertijd bedienen van de rem en het gaspedaal afslaan. Er lijkt in het geval van de Zafira hier dus een signaal doorgegeven te worden aan de ECU dat de auto in een versnelling staat of rijdt terwijl de auto in zijn vrij staat en geen mm voor of achteruit beweegt. (staat ook op de handrem zelfs). Misschien is dit een aanknopingspunt voor iemand…

              Een extra massa kabel had ik reeds aangelegd naar een versnellingsbakbevestigingsbout… Ik heb geen scanner welke een opnamefunctie heeft . Als de motor afslaat is alle live data ook gelijk weg omdat er , zoals gezegd , geen verbinding meer mogelijk is met de computer dan. Pas nadat de twee bovengenoemde lampjes op contact II weer meedoen na ongeveer een half uur kan er weer contact gemaakt worden met de computer maar staan er geen foutcodes in.

              Als het motorregelingsrelais waar Wim-v6 het over heeft één van de twee paarse relais is welke zich in het zwarte bakje bevinden ( motorruimte) dan is het antwoord ..ja die twee heb ik verwisseld en ook heb ik beide ‘overbrugd’ geprobeerd en ik heb van het benz. pomp relais een extra draad van pin 85 direct op de ‘min’ pool van de accu aangesloten. Ik ga nu controleren of het contact-signaal wel aankomt bij motorregelingsrelais en de computer als ik het contact op II heb staan nadat de motor is afgeslagen. ( ik vermoed van wel en denk zelf dat de ECU het half uur na het uitvallen van de motor het zelf verhinderen wil dat de motor loopt)

              ps: …één van de paarse relais is toch hoop ik wel het motorregelingsrelais waar Wim-v6 op doelt? Ik heb achter het zekeringenpaneel ( wat ik eindelijk er uit heb kunnen wurmen) een groen relais aangetroffen. Wat is dit voor relais ?

              In reactie op: VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS.. #18252130
              karthur8
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 December 2006

                Ik zou graag weten hoe ik het aan moet pakken als ik op zoek moet gaan naar massa problemen.

                In reactie op: VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS.. #18252129
                karthur8
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 December 2006

                  Het is wel erg toevallig als iemand mij verteld dat de motor afslaat als ik het gaspedaal en het rempedaal tegelijkertijd intrap en ook nog met een uitleg erbij waarom dit het geval zou zijn en ik dit hierna gelijk probeer ( we stonden buiten bij de auto) en dat de motor inderdaad gelijk afslaat. Het lijkt mij een kans welke nog lager ligt dan het winnen van de staatsloterij dat dit een onzinverhaal zou zijn geweest en de motor toevallig op dit moment af zou slaan om een andere reden. Ik zal het morgen nogmaals doen voor de zekerheid en de goede man nog wat meer uitleg vragen hier over. Hij had zelf niet specifiek de Z18XE genoemd overigens maar dit nam ik aan en het betreft enkel de gas-kabel-loze modellen ga ik van uit. Het is een serieuze man welke iets van baancommissaris is geweest geloof ik op het TT-Circuit van Assen en hij heeft er zelf ook geraced… en hij zei lachend dat zo een auto niets voor hem is want dan kan hij niet ‘side flippen’. Hij weet echt wel waar hij het over heeft…geloof mij maar. Dat over de computer niet uit kunnen lezen als het lampje in stand II van het contact niet brand had ik op een forum gelezen en ik kan inderdaad geen contact maken met het uitleesapparaat als het lampje in stand II niet mee brandt met de rest. ( dit hoort niet natuurlijk…in stand II moeten alle lampjes branden. Bij de Zafira is dit ook enkel het geval nadat de motor is afgeslagen en na een half uur of zo branden de lampjes weer mee en kan het uitleesapparaat weer contact maken met de computer.) Verder stottert de wagen niet en loopt stationair ‘als een naaimachientje’ . Ik weet niet of dit nu gelijk een slecht contact uitsluit maar de Engelstalige uitleg wat de symptomen zijn passen hier in ieder geval niet bij: jerking may occur while driving and while rough idling engine may stall. Engine – poor startability. Ik heb vandaag de koel module met alle bekabeling van de ventilatoren en AC er afgehaald en nagekeken en schoon gemaakt en weer terug geplaatst. Maar ik ben helaas niets verontrustends tegengekomen . Ook de koel module zelf was droog van binnen en had geen corrosie. De stekkeraansluitingen van de ventilatoren heb ik ook losgenomen en de weerstanden zijn ook intact. Vandaag ga ik de zekeringkast er uit proberen te halen. ik wilde dit al eerder doen maar kreeg het ding er toen niet uit.

                  In reactie op: VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS.. #18252124
                  karthur8
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 December 2006

                    Hier onder staat een link waar je interessante info kunt downloaden ( Technical service Bulletin ….PDF file) over de werking van…..en de problemen met …. de ‘cooling module’ en ‘AC’ van de Astra en Zafira. Als je op DOWNLOAD klikt gelijk links onder de vetgedrukte titel bovenaan tw: ” Holden Ts Astra And Zafira Cooling Fan Operation And Ts” dan opent de PDF file zich in een nieuw scherm en kun je deze OPSLAAN op je pc door met je muisaanwijzer beneden in de blauwe balk te gaan staan en in het menu wat dan verschijn helemaal links op het ikoontje , wat een ‘floppy’ voorstelt , te klikken. ( de tekst begint met de locatie van de module…” under the passenger side..etc” maar dat is voor auto’s met het stuur rechts. Bij ons zit de koel module dus links voor.)

                    http://www.e-bookspdf.org/view/aHR0cDovL2FkYWlyLmNvbS5hdS90c2IvVFNCJTIwNTQlMjBIT0xERU4lMjBUUyUyMEFTVFJBJTIwLVpBRklSQSUyMENPTVBSRVNTT1IlMjBBTkQlMjBGQU4lMjBBQ1RJVkFUSU9OLnBkZg==/SG9sZGVuIFRzIEFzdHJhIEFuZCBaYWZpcmEgQ29vbGluZyBGYW4gT3BlcmF0aW9uIEFuZCBUcw==” onclick=”window.open(this.href);return false;

                    In reactie op: VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS.. #18252123
                    karthur8
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 December 2006

                      ps2: …dat er geen foutcodes uit te lezen zijn komt denk ik omdat de ecu bij het uitvallen van de motor ook geen voeding meer krijgt zelf en deze , als ze er al waren , uitgewist heeft. Bij een Opel schijn je toch zo-ie-zo niets uit te kunnen lezen als het MM lampje niet brandt zoals in dit geval ook zo is als je de sleutel naar het contact II draait nadat de motor is uitgevallen. Ik kan dan geen contact maken met de computer. Pas als het MM lampje en het service lampje weer meedoen na enige tijd kan er contact gemaakt worden maar dan valt er dus niets meer uit te lezen.

                      Als deze theorie klopt dan zou dit voor degenen welke ‘2 linkerhanden hebben’ ( ik ben linkshandig .. dus dat zou voor mij wel mooi uitkomen) en de foutcodes uit hun ECU willen wissen ook een zeer eenvoudige oplossing zijn. Motor starten…het rempedaal en het gaspedaal tegelijkertijd intrappen ..en .. voila… klaar!

                      In reactie op: VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS.. #18252122
                      karthur8
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        13 December 2006

                        ps; ik heb een nieuw contactblok voor het contactslot besteld om te kijken of hier iets mee is voor de zekerheid en ga morgen…oeps…ik bedoel straks dus.. de koelmodule links achter de voorbumper onderzoeken.

                        In reactie op: VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS.. #18252121
                        karthur8
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          13 December 2006

                          Bedankt voor de reacties…maar het probleem wat ik heb met de Z18XE is qua symptomen precies eender als wat er gebeurd als je met draaiende motor het gaspedaal en het rempedaal tegelijk in trapt. Dit kun je bij al deze wagens doen dus. Niet enkel de Zafira welke hier staat…het is een door Opel ingebouwde beveiliging dat de motor dan afslaat.

                          Weet je dus zeker , uit eigen ervaring, dat de ventilatoren niet behoren op te starten nadat je op het gaspedaal en rempedaal tegelijk trapt met draaiende motor “Midnight Black”? Het liefst zou ik antwoord krijgen van iemand die dit na het lezen van deze posting uitproberen wil bij zijn eigen Z18XE en mij laten weten of het opstarten van de ventilatoren bij hem ook gebeurd tegelijkertijd met het uitvallen van de motor nadat hij tegelijkertijd de rem en het gaspedaal ingetrapt heeft. De auto hoeft hiervoor niet te rijden of in een versnelling te staan en enkel gestart te worden . Dat de motor zal uitvallen is 100% zeker omdat dit nu eenmaal zo geprogrammeerd is door Opel…( na veel onverklaarbare ongelukken is dit destijds stiekem ingevoerd door heel veel fabrikanten om geen paniek te veroorzaken bij het grote publiek als men zou weten dat hun auto ‘op hol kan slaan’….dit zou de verkoopcijfers uiteraard niet ten goede gekomen zijn) Ik wil alleen graag weten dus of de ventilatoren ook hierbij behoren op te starten . Misschien had ik beter de vraag kunnen stellen of iemand dit laatste weet zonder er bij te vermelden dat ik een probleem heb met een M18XE motor welke de zelfde symptomen vertoond. Het is natuurlijk goed bedoeld dus mijn excuses als ik wat bot overkom…maar het hele traject van uitlezen (geen code)en sensoren vervangen ,krukassensor stekker losnemen, nokkenassensor stekker losnemen ( motor kan draaien met één van deze twee stekkers niet aangesloten te hebben…misschien interessant om te weten voor degenen welke één van deze sensors verdenkt voor zijn eigen probleem en ze zodoende kan testen zonder deze aan te behoeven schaffen) bedrading/stekkers testen en schoonmaken, relais verwisselen , relais overbruggen, massa direct naar de accu van het brandstof relais, op vacuem lekken controleren, gasklephuis schoonmaken ( het bekende kleine gaatje zat verstopt overigens ) etc…etc…heb ik al achter de rug. Al moet er uiteindelijk natuurlijk iets ( of nog zat.. ik ben geen monteur) zijn wat ik nog niet getest heb….maar eerst wil ik graag dus het bovenstaande weten en of iemand er ervaring mee heeft dat deze symptomen ook precies hetzelfde zijn bij andere tegenstrijdige handelingen of gebeurtenissen. In dat geval zit ik weer op dood spoor natuurlijk. Vandaar de naam van het bericht…deze heb ik niet zo neergezet om voorrang te verkrijgen door de professionals hier…..daar zijn deze mannen toch net iets te slim voor ….. maar ik vermoed dat enkel de echte professionals in hart en nieren dit soort zaken weten te beantwoorden of in ieder geval dan toch minstens er zelf ook alles over willen weten als deze er nog niet van op de hoogte zijn uit liefde/obsessie voor het vak.

                          Gegroet en nogmaals mijn excuses als ik wat bot overkom…Ik ben altijd heel erg prestatiegericht en gewend om net zo lang door te gaan tot ik iets opgelost heb…en dit probleem houdt mij letterlijk tot in de vroege ochtenduren wakker al twee weken lang. De ontdekking dat de symptomen hetzelfde zijn is voor mij weer een opening waar ik mij nu vol op stort zeg maar.

                          gegroet,
                          Karthur8

                          In reactie op: uitlezen computer Zafira #18246184
                          karthur8
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            13 December 2006

                            Ik heb uiteindelijk de auto maar meegegeven en hoop maar dat dat het een slecht contact was wat nu weer ‘meedoet’. Ik heb het probleem uitgelegd aan hem en hij weet nu dus dat als het probleem zich voordoet de auto uiteindelijk wel weer start. ( tot nu toe dan in ieder geval) en hij naar mij toe kan komen om het eventueel verder uit te zoeken. Daar ik hem persoonlijk ken als overbuurman zijnde was dit geen probleem voor hem. Dus…’fingers crossed’ . In ieder geval bedankt voor alle reacties en als het probleem weer terug komt horen jullie dit van mij en gaan we ‘vrolijk verder’ ( ahum..) ;)

                            gegroet,
                            Karthur8

                            In reactie op: uitlezen computer Zafira #18246183
                            karthur8
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 December 2006

                              Bedankt wederom voor de reacties …. en het elektrisch schema natuurlijk…en voor het aanbieden om eventueel in TIS te koekeloeren voor mij als ik iets daaruit zou nodig hebben.

                              Ik heb aan alle ‘draadjes’ gerommeld en ook aan connectoren maar de motor bleef netjes lopen….. helaas zou ik bijna zeggen! Ik zal morgen de connectoren dan maar zo veel mogelijk los nemen en bekijken hoe de toestand is waarin ze verkeren. Ik wilde ook even in het gebied rond het contactslot kijken maar de kap om de stuurkolom zit met een apart boutje vast . Ik herkende het niet direct als een ster of torx. Maar ik kon het niet goed zien…misschien wel een omgekeerde torx. Weten jullie misschien wat voor boutje dit is? Ik zat verder te denken dat het dus iets moet zijn wat de computer laat denken dat de motor veel te heet is geworden en naast dat deze de koelven aan zet ook direct de motor uit voorzorg afzet…. of deze krijgt informatie , n.a.v de veronderstelde hete motor, door dat het mengsel aangepast moet worden tot waarden waar de motor op afslaat. Zijn er eigenlijk wel situaties denkbaar waarbij de computer de motor zelf kan afzetten? Ik had ook ergens iets gelezen wat er een klein beetje op leek en daar bleek het te komen uiteindelijk doordat er te veel olie in de airco zat wat achtergebleven was als residu steeds in het systeem na een aantal keer de airco geleegd en weer gevuld te hebben . Dit zorgde voor een te hoge druk en de druksensor sloeg alarm. Ik weet niet meer precies hoe het verhaal ging maar dit geeft wel aan dat het niet makkelijk gaat worden in ieder geval. Ik ben net 20 km gaan rijden en de auto rijd prima…maar ik zal dit toch op moeten lossen natuurlijk anders staat hij straks weer stil. Ik heb liever dat iets maar gelijk helemaal kapot is met problemen als dit want nu wordt het aardig zoeken naar een speld in een hooiberg als niemand de symptomen herkend. gr, Karthur8

                              In reactie op: uitlezen computer Zafira #18246180
                              karthur8
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                13 December 2006

                                In de sloot heeft hij niet gelegen want het is de 1e eigenaar en deze heeft geen nat pak gehad. Wat de connectoren betreft kan het wel zo zijn dat er iets aan scheelt want er is een paar maanden terug een andere motor in gegaan. Misschien dat er ergens een connector niet goed vast zit o.i.d. Nou ja…ik ga eens even koekeloeren er naar .
                                gr,
                                Arthur

                                In reactie op: uitlezen computer Zafira #18246178
                                karthur8
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  13 December 2006

                                  zal ik doen..bedankt Cobus!

                                  ps: Ik had de zekeringen onder de motorkap cq onder de voorruit van de bestuurderskant er uit gehaald en nagekeken. 1 Zekering had aan de voetjes te zien slecht contact en die heb ik schoon gemaakt. Toen ik de auto startte daarna ging de radio aan terwijl ik dit hiervoor nog niet het geval geweest was. De eigenaar had ook het probleem een tijdje terug dat zijn binnenverlichting niet uit wilde na het afsluiten van de auto. Hij heeft toen het lampje er uit gehaald. Ik had ergens gelezen dat dit ook mogelijk te maken heeft met datzelfde zekeringkastje of het kastje er naast met de relais. Zou één van die twee kastjes de ‘boosdoener’ kunnen zijn?….

                                  gr,
                                  Karthur8

                                  In reactie op: uitlezen computer Zafira #18246176
                                  karthur8
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    13 December 2006

                                    nee…geen foutcode te zien nu. (als de stroom echt uitvalt dan krijgt de computer ook geen stroom om iets op te slaan misschien…? ) Ik kan ook live data, freeze frame en I/M Status uitlezen maar heb hier geen ervaring mee verder en hier geldt misschien hetzelfde voor als hierboven…geen stroom= geen gegevens. Mocht ik hier iets aan hebben dan zou ik graag willen weten waar ik op moet letten en of mijn apparaat de juiste functies heeft. Ik heb een Memoscan en hier is de Nederlandse handleiding te downloaden:
                                    http://www.luccio.nl/index.php?action=extra&extra=A_downloads&lang=NL” onclick=”window.open(this.href);return false; ( kiezen voor “OBD2DISPLAY handleiding”)

                                    gr Karthur8

                                    In reactie op: uitlezen computer Zafira #18246175
                                    karthur8
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      13 December 2006

                                      Bedankt voor jullie reacties…

                                      Het actieve koolstoffilter had een abnormaal hoog gewicht en bleek vol drab te zitten. Ik heb voorlopig maar een gaatje even er in gemaakt …zo ook in de tankdop en wilde zodoende eerst kijken of de auto zonder dat vacuem in de tank wel goed zou rijden. Ik startte de auto, met een nieuwe accu er in, en heb de motor een minuut of 10 warm laten lopen stationair. De motor liep als een naaimachientje maar toen ik het toerental omhoog bracht viel de motor plotseling uit ( rond de 2000 toeren) en ik kreeg hem niet meer gestart. Uiteindelijk startte de motor toch weer en wat hierbij opviel was dat als het storingslampje en het service lampje bij stand II van het contact te zien waren zoals gebruikelijk neem ik aan deze wel startte en als deze lampjes niet brandden in stand II van het contact de motor helemaal niets deed ( wel de startmotor) Toen ik wederom het toerental verhoogde en rond de 3000 toeren wilde laten lopen bleef de motor het wel doen maar op een moment leek het alsof de ‘stroom’ uit viel , …een fractie van een seconde maar, maar de motor ‘pikte de draad weer op’ en liep verder goed. Wat opviel bij dit alles was dat als de motor niet wilde starten ( en ook toen deze de eerste keer uitgevallen was)de koelven van de radiateur na het afzetten van het contact bleef draaien ondanks dat de motor niet zo warm was. Als de motor gewoon startte, als de lampjes op het daschboard dus brandden in stand II, dan draaide de koelven niet mee en na het uitzetten van het contact bleef of ging de ven ook niet aan dan. dit heeft dus op één of andere wijze met elkaar te maken. Op het moment loopt de motor wel goed en zie het verschijnsel niet meer en ook de koelven draait niet na het uitzetten van het contact…dus alles lijkt nu goed maar dat kan natuurlijk zo weer anders zijn. Dit probleem staat los van het vacuem probleem waarschijnlijk omdat de eigenaar had gezegd dat de ven sinds kort bleef draaien wat vroeger niet zo was . Hij had eerder de tankdop losgemaakt en het slangetje van het koolstoffilter naar de elektronische klep losgemaakt en dan bleef de motor het doen …tot deze weer vacuem trok ….dan viel de motor weer uit natuurlijk. Dat de motor het weer deed steeds lijkt mij enkel en alleen gekomen te zijn door het oplossen van het vacuem probleem door het losdraaien van de tankdop en niet door het slangetje maar hij vertelde dat dit op een gegeven moment allebei niet meer hielp en hij de motor niet meer aan de praat kreeg. Dit is dus later ontstaan en staat los van het vacuem probleem. Herkent iemand dit plotseling uitvallen van de motor in combinatie met het vreemde gedrag van de lampjes in de controle stand van het contact? Ik ga kijken of er nog iets uit te lezen valt en zal zo meteen hier onder het resultaat laten weten. ( het storingslampje blijft niet branden na het starten van de motor …dus of er iets valt uit te lezen betwijfel ik) gegroet allen…Karthur8

                                      In reactie op: uitlezen computer Zafira #18246173
                                      karthur8
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        13 December 2006

                                        oke…bedankt allemaal.

                                        Kan ik dat ontluchtingsgaatje vanaf boven bij de tankdop open maken als het verstopt zit? Ik zie niet zo 1,2,3 waar het gaatje zit namelijk. Kan iemand mij iets meer details vertellen over waar dit gaatje zich bevind en hoe ik het vinden kan?

                                        gegroet en nogmaals mijn dank voor de reacties.

                                        Karthur8

                                        In reactie op: uitlezen computer Zafira #18246165
                                        karthur8
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          13 December 2006

                                          ps: De foutcode is P0170…er achter staat iets wat ik niet kan lezen maar het eindigt op mengsel…dus zal iets met het brandstofmengsel te maken hebben wat dus goed zou kunnen i.v.m het vacuem trekken van de tank.

                                          In reactie op: uitlezen computer Zafira #18246164
                                          karthur8
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            13 December 2006

                                            Nou…ik heb de zafira hier nu staan en heb eens goed doorgevraagd over het probleem. En de problemen lijken in het geheel niet op wat ik eerst er uit begrepen had. En er lag ook een brief in de auto met een foutcode er op dus de computer is wel uitgelezen zo te zien.

                                            Het probleem is dat de motor steeds uitviel boven de 100 k/u en wat opvalt is dat de tankmeter op het daschboard op dat moment helemaal uitslaat. Het probleem zit in de benzinetank volgens mij want deze trekt heel erg vacuem en nadat de tankdop er af gedraaid is start de auto weer. En als je een tijdje wacht tot het vacuem vanzelf weg is gegaan start hij ook weer. Ik zou dus graag willen weten hoe ik dit op moet lossen. Ik heb ergens gelezen dat het vaak voorkomt bij een Zafira en het active koolfilter/ koolstof canister hier meestal debet aan is. Maar ik zou niet weten waar dit zit of hoe ik dit moet controleren.

                                            gr,
                                            Karthur

                                            In reactie op: uitlezen computer Zafira #18246162
                                            karthur8
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              13 December 2006

                                              Bedankt voor jullie reacties……

                                              Het betreft een Opel Zafira (F75) MPV
                                              Uitvoering: 1.8 16_V Z18XE (09-2000/07-2005), 92kW / 125pk Loodvrij (Oct.95/98)
                                              Motorcode: Z18XE

                                              Met welk apparaat men de computer heeft willen uitlezen weet ik niet , maar het is een officiële Opel Dealer….dus wellicht zegt dit genoeg voor de ‘kenner’ om te weten wat voor apparaat het geweest is. Of men wel de ABS, airbag etc. heeft kunnen communiceren weet ik niet. Ik zal het de buurman vragen vanavond maar hij spreekt slecht Nederlands en ik heb er tot nu toe niet meer ‘uit kunnen krijgen’ dan dat men gezegd heeft dat men de computer niet kon uitlezen en de enige optie zou zijn een nieuwe er in te laten zetten. Ik had hem wel gevraagd of hij iets van een rapport of zo had gezien of gehad…zijn antwoord was …nee. Zijn zoon vertelde mij dat de computer er ‘uitgevallen’ was. Dus neem ik aan dat hij bedoelde dat men bij de garage gezegd heeft dat deze ‘uitgevallen’ is.

                                              Er kan niet gereden worden met de auto. De auto start wel maar bij gas geven valt hij uit. Als de motor gestart is en je laat deze stationair draaien dan valt deze na ongeveer 5 minuten uit. Het toerental wordt op dit moment plotseling lager en even hierna valt de motor uit.
                                              Er kan niet mee gereden worden dus maar misschien geeft het wel kunnen starten van de motor al genoeg indicatie dat de computer niet helemaal dood is in ieder geval. Het na 5 minuten plotseling lager worden van het toerental met als gevolg het uitvallen van de motor lijkt mij toch ook aangestuurd te worden door de computer…of niet?

                                              Ik kan een ‘MemoScan OBD2 Display’ lenen . Kan ik hiermee de Zafira uit proberen te lezen? ( …misschien een rare vraag maar ik heb zelf geen ervaring nog met het uitlezen van computers ….dus ik vraag het maar eerst even voor de zekerheid aan jullie voordat ik domme dingen ga doen)

                                              gegroet,
                                              Karthur8

                                              In reactie op: Vectra 2.5 v6 loopt op 4 cilinders #17801531
                                              karthur8
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                13 December 2006

                                                Bedankt voor je reactie Willem….

                                                Moet je altijd uitlezen met de motor aan?

                                                gr,
                                                Karthur8

                                                In reactie op: Vectra 2.5 v6 loopt op 4 cilinders #17801529
                                                karthur8
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  13 December 2006

                                                  Ik heb de ecu uitgelezen en krijg deze 2 codes:

                                                  P0550 : sensor/schakelaar stuurbekrachtigingsdruk-storing in circuit.
                                                  Mogelijke oorzaak:Bedrading , sensor/schakelaar stuurbekrachtigingsdruk , motorregelmodule.

                                                  P0335 : krukaspositie sensor , storing in circuit…
                                                  Mogelijke oorzaak: Bedrading.krukaspositiesensor,motorregelmodule).

                                                  Kun je deze ecu ook zelf resetten?
                                                  Is het belangrijk dat hij gereset wordt bij het vernieuwen van bijv. een sensor….ik bedoel of dat het oude probleem blijft ook na het vervangen van een kapot iets zolang de ecu niet is gereset.

                                                  gr,
                                                  Karthur8

                                                  In reactie op: Vectra 2.5 v6 loopt op 4 cilinders #17801526
                                                  karthur8
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    13 December 2006

                                                    o..ja…….0Rudy0….welke bedrading bedoel je eigenlijk?

                                                    In reactie op: Vectra 2.5 v6 loopt op 4 cilinders #17801525
                                                    karthur8
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      13 December 2006

                                                      ……..maar ik heb de 4 draden van de multistekker los van de bobine 1 voor 1 met een multimeter ertussen aan massa gelegd en de startmotor rond laten gaan…….en bij 1 kwam er geen signaal …dus er komt gewoon geen stroom binnen bij de bobine voor de 2 cilinders die niet meedoen.

                                                      ps: 0rudy0 …wat moet die ecu kosten eventueel als ik er verder niet uitkom?
                                                      gr

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)