Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hoi,
Temperatuur zender geeft de juiste waardes af in Op-Com (rond deze tijd van het jaar dus sub zero).
Krukas en nokkenas sensoren nog niet omdat ik ervan uit ga, dat bus daar problemen in zitten dit toch als fout moet worden gezien door de ecu…. Toch?!?
Onderstaande afbeeldingen zijn van wat ik wel en niet kan……
Zou het dan echt aan mijn Op-Com liggen?!?!
Is er dan echt helemaal NIEMAND van de 100+ kijkers die mij verder kan helpen?!?!
Damn zeg, da’s een tegenvaller…… :(
@Arjenlodder wrote:
151.000 KM, waarvan ongeveer de helft op LPG!
@jongsma63: je foto werkt niet, ik ben wel benieuwd hoeveel die van jouw op LPG heeft gelopen! ;)Zou het nu moeten doen…… Hoop ik althans!
En dit allemaal op LPG!!!! :)
Voor het geval dat de foto niet zichtbaar is (om wat voor (technische) reden dan ook)
314000km and still going strong! (Inmiddels 318458km :) )
Hoi Skywalker,
Ebay.de is fantastisch!!! zoals ik schreef kost daar een Behr thermostaat €34 ex verzenden.
In nederland kost deze thermostaat iets meer dan het dubbele!Dus het loont om eens te gaan kijken op Ebay.de!!
Succes!
MvG Ronald
@koenelsenaar wrote:
90 – 95, tijd voor een nieuwe thermostaat dus…
Yup……..
Ik ben er zojuist ook achter gekomen. Had vandaag via de OpCom eens gekeken wanneer de thermostaat nou daadwerkelijk open ging.
Ik weet dat de temp. meters wel eens willen afwijken. Dus OpCom eraan, en de temperatuur loopt mooi op tot 82’c, om vervolgens terug te vallen naar 77.
Vervolgens loopt het weer iets op tot 79 – 80’c.Op internet de openingstemperatuur eens bekeken bij nieuwe thermostaten, en deze ligt bij de 92’c.
Dus ja, thermostaat naar het hiernamaals toe…….
Net een nieuwe uit Duitsland besteld voor 34€ incl sensoren en pakking enzo….
Bedankt voor de info, en tot een volgende keer?!?! :)
31 augustus 2013 om 08:16 In reactie op: Gas blijft "hangen" tussen het schakelen (Vectra B met Z18XE #18115745Heren goeroe’s……
In de tussentijd is het LPG probleem al opgelost, en bleek zoals Wim-V6 zei de lambdasonde te zijn geweest (Ander topic van mij).
Maar mijn dikke Vectra rijd nu zoals het hoort (denk ik) en is glansrijk (Nah ja glansrijk……. ) door de APK gewandeld.
Kostte wel wat moeite, maar is nu weer klaar.
Heb in de tussentijd de Lambdasonde vervangen, brandstoftank vervangen (Was doorgeroest), remleiding van voor naar achter, ABS ventielenblok gerepareerd, koplampsproeirelais gerepareerd, alle rubbers van de achteras vervangen, stabilisatorstangrubber voor en achter vervangen, stabilisatorstangen vooras vervangen, koelvloeistofslangen van en naar de verdamper, en het verdeelhuis gereviseerd, ringtank geplaatst ipv de standaard gasbom :) Oh, en 2 bandjes vervangen…..Soms is goedkoop dus duurkoop….. :(
Nah Ja, we zijn in ieder geval lekker bezig geweest……
Dat toerental, dat zal er wel bij horen denk ik, hij ijlt gewoon wat na…… Even wennen, maar is nu best te doen.
Denk alleen als je het niet weet, je de koppeling er binnen no-time doorheen jaagt.Op de snelweg is mijn Vectra juist lekker rustig….. Zoals Wim-V6 aangaf rond de 3000 rpm bij 120 á 130.
Alleen door het gebrek aan koppel moet je niet te rap willen inhalen, wanneer je in z’n 5 zeg 80 á 90 achter iemand rijd.
Dit wordt een levensgevaarlijke actie!!!! OF je moet 2 trappen terug (naar z’n 3 of 4) en ander moet je heel goed kunnen plannen :)
Maar ‘t is ook geen racemonster, dus dat neem je wat mij betreft op de koop toe.Al met al een hele fijne auto hoor, waar hier en daar wel een kleine aanpassing op z’n plaats had geweest.
@Bartjex88 wrote:
Pak 2 startkabel, zet 1tje van je – pool accu op carroserie, Anderz van – pool accu op de motor, Kijk nu eens wat ie doet;)
Ha, grappig dat je met deze mogelijke oplossing bent gekomen.
Dit had ik ook al eerder bedacht als mogelijke oplossing voor een LPG storing.
Heb toen een stuk versterkerkabel +/- 50cm (die ik voor mijn condensator gebruikte) van de accu -pool naar het massaverzamelpunt op het linker binnenscherm geplaatst.
Dus een eventueel massaprobleem met de body (lees carroserie) lijkt me uitgesloten….
Maar toch ook erg bedankt voor het meedenken!!!In de tussentijd blijf ik ook op zoek gaan, en heb morgen weer wat “vrije” tijd dus als ik wat wijzer ben meld ik dit hier gelijk,
‘K blijf wel open staan voor andere suggestie’s natuurlijk :)
@Lemmens wrote:
Had er zelf ook last van, heel irritant. Het kunnen verschillende dingen zijn, massa en plustoevoer. Makkelijk om even te checken zijn de stekkers op de ECC. Die kun je (redelijk) goed bereiken als je je radio met frame en al even demonteert. Even stekkers los, kijken of er geen vuiligheid op zit, stekkers terug en waarschijnlijk doe dan alles weer zoals het hoort. Had er na het friemelen met beide stekkers geen last meer van.
Ik heb net je advies even opgevolgd…..
Helaas zonder succes…. Stekkers zagen er beide prima uit, en na het monteren nog steeds knipperen.
‘k zal ze morgen nog eens los halen en er contactspray in spuiten. Misschien dat dat nog werkt.Mocht er iemand anders nog een idee hebben…… :)
Oh, ok op die “fiets”…….
Net wandelde ik even door marktplaats, en daar wordt OpCom aangeboden voor 42,50€….
En idd, die electronica kunnen je behoorlijk ver*&*%^….Soms is het maar een klein ding, en ‘t zit hem altijd in de hoek waar je het niet zoekt!
Probleem is met de lambdasensoren, is dat ze altijd het systeem controleren, maar ook feedback geven aan de ECU.
En zo’n ding zit in de uitlaat, dus hij krijgt het lekker warm :) .
Maar, als je een beetje goed zoekt, zijn die sensoren best voordeling op het interweb te vinden,
dus blijft het rijden in onze bolides nog redelijk betaalbaar.
Ook wanneer je veel zelf kunt/wilt doen scheelt dit stukken.Succes met het oplossen, en als je nog eens wat info nodig hebt, ….
Groetjes Ronald
@turbo.d wrote:
Laat ik het zo stellen, bij de aankoopkeuring van mijn auto heeft de dealer de motor gecontroleerd en de foutcodes uitgelezen. En daarin kwam deze storing aan het licht.
Heb ook de foutcode; maar moet ik even zoeken.Kan ik die diagnose sonde testen/ doormeten :?: bijv met een multimeter oid.
Ok, da’s alvast fijn dat ze je een auto verkopen met fouten erin :) maar goed, daar ga ik niet over…..
Die lambdasonde is best goed door te meten….
Er zijn 4 draden (als het goed is)…. 2 daarvan zijn van de voorverwarming (zodat hij eerder kan gaan snuffelen) en 2 van het signaal.Hier de gegevens van een Z18xe die Wim-V6 heeft gedoneerd :)
lambda sonde meten Z18XE..
lambda sonde 1 (voor de kat dus)
meten tussen pin 2 en 4 voor lambda waarde.
deze moet bij STATIONAIR toerental tussen de 0,1 en 0,9 volt
bij koude draaiende motor meten tussen pin 1 en 3 om de verwarming te controleren
tussen pin 1 en 3 bij losgekoppelde stekker weerstand meten moet 9 ohm zijn.Lambda sonde 2: (na de kat dus)
lambda waarde meten tussen pin 2 en 4
Waarde moet bij STATIONAIR draaiende motor constant op 0,6 volt blijven staan.
om verwarming van de lambda te controleren geld hetzelfde als lambda 1Hiermee moet je in ieder geval weer iets verder komen, maar ‘k denk dat je nog veel verder komt met OpCom….
Dat is wel zo handig om te hebben, en kost volgens mij maar iets van 50€…..
Dus een keer laten uitlezen bij de dealer en je hebt het geld er weer uit :)Gr. Ronald
@wim-v6 wrote:
Bout aan de onderzijde van het subframe los halen (dop 16), van de motorsteun, dan kan je als het goed is de motor net vergenoeg op krikken om de riem er tussendoor te halen.
anders even met een bandemwipper het rubber van de steun (metaal waar schroefdraad aan zit) omhoog duwen.
Willem
Willem,
Wederom bedankt voor de info.
Aangezien ik nog wat meer zaken moest vervangen (Aircopomp en stuurpomp) was het makkelijker de gehele steun te verwijderen.
Dit was een “piece of cookie”…. Idd, moer loshalen uit subframe, daarna de motor iets lichten, en als laatste de drie bouten eruit halen.
Was nog wel even pielen om hem eruit te krijgen, maar ‘t was gelukt.Tijdens het monteren kwam ik erachter, dat wanneer de aircopomp er niet is, het in ene keer vééél makkelijker is.
Geen pielen en klooien, maar zat er zo tussen…. Dus misschien een tip voor de volgende keer…. 3 boutjes van de aircopomp en je hebt een zee van ruimte.Nogmaals mijn dank en misschien tot een volgende vraag :)
Ronald
@turbo.d wrote:
ik heb idd de diagnose sonde nodig. Gaf een foutmelding bij uitlezen, maar ik merk er niets van tijdens het rijden.
Kan idd dat je er niets van merkt.
De diagnosesonde controleert eigenlijk alleen maar de regelsonde, en geeft een terugkoppeling wanneer er teveel/teweinig zuurstof in de uitlaatgassen zitten (lambda = niet 1)
Het kan ook zijn, dat de katalysator aan het einde van zijn leven is, waardoor de emissie waarde niet meer wordt gehaald,
en de diagnosesonde defect lijkt te zijn.
Maar ik neem aan, dat dit wel goed gecontroleerd is….. (te arm of rijk mengsel t.o.v. onderbroken signaal).
Wanneer de lambdasonde constant tussen arm en rijk wisselt, is de sonde (in principe) goed, maar wanneer deze constant een te rijk of arm mengsel aangeeft,
of helemaal geen waarde meer geeft is deze helaas naar zijn grootje.Wederom hoop ik je een stukje verder te hebben geholpen.
@turbo.d wrote:
Mag ik vragen hoe je die lambdasonde heb gevonden op ebay, want ik zie er best een aantal staan voor mijn motor type, doch ik kan er niet uit opmaken of het een originele is.
Ik heb voor een Astra-G Z1.6SE degene nodig die in het uitlaat traject zit na het flexibele deel ( dus aan de onder kant van de auto zeg maar )
Oh, en nog een klein ding……
Je hebt het hier volgens mij over de diagnose sonde, dus de 2e lambdasonde in je uitlaat.
De eerste zit nl net voor je katalysator welke ze de regelsonde noemen….Succes!
MvG Ronald
@turbo.d wrote:
Mag ik vragen hoe je die lambdasonde heb gevonden op ebay, want ik zie er best een aantal staan voor mijn motor type, doch ik kan er niet uit opmaken of het een originele is.
Ik heb voor een Astra-G Z1.6SE degene nodig die in het uitlaat traject zit na het flexibele deel ( dus aan de onder kant van de auto zeg maar )
Hey Turbo-d,
Tsja, ik denk dat ik mazzel heb gehad……
Ik ben op zoek gegaan naar het Opel onderdeel nummer via Ebay.
Toen ik deze had gevonden, heb ik deze als zoekopdracht gebruikt.
Hierna heb ik via de foto’s gekeken/gezocht naar een Opel doosje (grijs/bruine papierkleur) met GM sticker of doorzichtig zakje met witte sticker waar GM op stond.
Dit was/is dus een originele verpakking, en als tekst stond ook “Original” erbij, dus BINGO.‘t is dus even zoeken…… Misschien als er iemand EPC voor Opel heeft, kan die even voor je kijken naar het GM nummer :)
Wanneer je dit nummer dan invoert als zoekterm krijg je een aantal “hits”.
Nu is het alleen nog “even” zoeken naar de juiste aangezien er dus veel aanbieders dit nummer ook gebruiken als referentienummer. :(Meer kan ik er helaas niet van maken, en hoop dat ik je “iets” op de goede weg heb geholpen.
MvG Ronald
22 juni 2013 om 12:13 In reactie op: Bij koude steeds omschakelen van gas naar benzine en terug #18115214@zafirajos wrote:
Hoi ronald,
sorry voor de erg late reactie. Ik kom niet heel vaak op dit forum.
Bij mij zijn er geen problemen meer, maar ja, de vorst is uit de lucht. Volgende winter echte test. Maar het is duidelijk dat de temperatuur van de auto nu veel hoger komt, dus ik heb er vertrouwen in. En ik zie dat jij toch niet helemaal uit de problemen bent, dus dat inpakken en dikkere slangen is ook niet zaligmakend.
Succes!
Hoi Zafirajos,
Ook ik kom niet heel vaak op ‘t forum, meer zo nu en dan, maar ik ben inmiddels wel van mijn problemen af.
Bij mij waren het een aantal problemen bij elkaar……Uiteindelijk bleek toch de Lambdasonde de boosdoener te zijn geweest, en toen deze eenmaal was vervangen…. einde problemen…..
Maar bij de oudere auto’s blijven toch die dunnen slangen niet zaligmakend te zijn, en het vervangen kost niet zo heel veel
(ik was 7€ kwijt voor de adapters in de verdamper en nog eens 9€ voor de slang…. Oh, en dan een uurtje werk, maar da’s maar tijd en kost niets.Ook jij succes in de toekomst en wie weet kom ik nog eens met een tip.
Groet’n Ronald
ZO,
Na heel wat speurwerk heeft de Vectra eindelijk z’n APK en dus ook geen spontane terugschakelingen meer.
Bleek na een life-data ritje met OpCOm dat mijn Lambda signaal na x-tijd weg viel.
Hierdoor vond het LPG systeem, dat hij maar moest terugschakelen.Heb inmiddels een orginele lambdasonde besteld en erin gezet, en voila, einde problemen…..
Dus voor diegene met een LPG installatie; koop echt een orginele ipv immitatie scheelt een boel problemen!
@RISL wrote:
Ik had een x18xe1 (de voorloper van de z18xe, bijna hetzelfde blok) die regelmatig terugschakelde.
Bij de dealer geweest en al, niemand kwam er achter, tot ik er gewoon (heel stom) achter kwam dat m’n koelvloeistofniveau veel te laag stond. Daardoor kon de verdamper bevriezen (gebeurde ook zomers) en dan schakelde het systeem terug naar benzine.Dus even koelvloeistofniveau checken.
Hallo RISL,
Als eerste sorry voor de late reactie!! Had jou idee niet gezien. Sorry!!
Maar koelvloeistof is niet het probleem bij dit euvel….
Heb er voldoende in zitten, heb nl net de slangen van de verdamper gewisseld en dat was/is prima voor elkaar!Toch bedankt voor je meedenken….
Ben onderhand al weer wat verder, met enorme vreze vrees ik voor de lambdasonde.
Ben vandaag een stukje gaan rijden met de laptop ernaast en de meetwaardenblokken in beeld.
In eerste instantie gaat het allemaal goed, tot in ene keer mijn lambdawaarde blijft hangen op 431mV….
Geen verandering meer in te krijgen…. tot ik even terug schakel naar benzine, en dan weer naar LPG.Als ik op benzine rijd doet hij dit ook, dus heb de grootste vraagtekens op dit moment!
Ben bang (en hoop ?!?!) dat er toch een immitatie lambdasonde inzit, en deze voor de problemen zorgt.
Heb op Ebay.de een nieuwe orginele lambdasonde gevonden voor 69€ dus denk dat ik die maar ga bestellen.
Mocht dit het niet zijn, is deze in ieder geval goed :) , moeten we alleen verder op speurtocht….@h67racing wrote:
@jongsma63 wrote:
@h67racing wrote:
Hallo, ik heb vorig jaar een astra h station met z18xe motor gekocht. Ook, jawel, enkel dagen na aankoop, terugschakelen op gas. Ook een koltec/necam. Bleek een kapotte injector te zijn, dus mocht je dat nog niet gecontroleerd hebben zou je is in die richting kunnen gaan denken/zoeken. Overigens een prijzig verhaal destijds voor mij, ca 1300 euro omdat de injector niet meer te krijgen was en er dus 4 nieuwe in moesten.
Beste h67racing,
gaat het hier om de LPG injectoren??? Dat zijn toch gewone membraampjes die openen bij een overdruk van een paar tiende??
Hier zou dacht ik niet zo heel veel mee mis kunnen zijn……Ik heb het idee, dat ik het misschien verkeerd interpreteer, maar het is bij mij echt een LPG probleem.
Op benzine rijd hij als een zonnetje….. maar hij schakelt op LPG terug naar benzine….ja waren de lpg injectoren. Hij liep op benzine ook normaal. Ik zeg natuurlijk niet dat dit bij jou ook het geval is maar het is het onderzoeken waard denk ik maar;
Hey h67racing,
Ja, is idd een goeie tip, alleen zou ik niet weten hoe ik deze moet controleren… :)
Weet jij dit toevallig nog hoe je dit hebt gecontroleerd???
Is idd wel een erg duur geintje om bij wijze van proef te vervangen… :)In ieder geval thanks voor het meedenken!!!!
@h67racing wrote:
Hallo, ik heb vorig jaar een astra h station met z18xe motor gekocht. Ook, jawel, enkel dagen na aankoop, terugschakelen op gas. Ook een koltec/necam. Bleek een kapotte injector te zijn, dus mocht je dat nog niet gecontroleerd hebben zou je is in die richting kunnen gaan denken/zoeken. Overigens een prijzig verhaal destijds voor mij, ca 1300 euro omdat de injector niet meer te krijgen was en er dus 4 nieuwe in moesten.
Beste h67racing,
gaat het hier om de LPG injectoren??? Dat zijn toch gewone membraampjes die openen bij een overdruk van een paar tiende??
Hier zou dacht ik niet zo heel veel mee mis kunnen zijn……Ik heb het idee, dat ik het misschien verkeerd interpreteer, maar het is bij mij echt een LPG probleem.
Op benzine rijd hij als een zonnetje….. maar hij schakelt op LPG terug naar benzine….Ok, hier even een kleine update…..
Net een PM van Wim-v6 gehad op een bericht dat ik hem had gestuurd.
Hij vertelde mij, dat de Z18xe motoren het niet erg “bien” doen met een immitatie lambdasonde.
Ik ga nu een orginele lambdasonde proberen te roggelen, en dan proef op de som gaan doen.Ik hou jullie op de hoogte, maar elke extra info is altijd welkom!!!!
Thanks!!!
27 maart 2013 om 20:54 In reactie op: Bij koude steeds omschakelen van gas naar benzine en terug #18115212Hey Zafirajos,
Ik heb ook een soortgelijk problee “gehad”…. Of althans, dat hoop ik :).
Ik rijd in een Vectra B met een Z18XE motor erin, met een Necam EGI systeem erin.
Ook die van mij schakelde steeds terug van LPG naar benzine.
Heel erg lastig, aangezien dit een paar cent per kilometer meer kost.Ik ben bij een LPG boer geweest, en bij mij was in eerste instantie de drukgever op het verdeelhuis defect.
Hierdoor was het mengsel te arm, en dacht het LPG systeem dat ik een lege tank had.
Prima drukgever vervangen (91.40€ ec BTW!!! en een totale rekeing van bijna 300€).
Helaas bleek dit niet het enige te zijn. Na een dag schakelde dat #lote systeem weer terug.Nu was ik van plan om systematisch verschillende componenten te gaan vervangen, maar kreeg toen de tip van een maat van me die bij de Opel dealer werkt,
om de verdamper in te pakken in bubbelplastic. Dit gedaan en warempel (schrijf je dit zo?!?!), nauwelijks nog problemen Alleen bij de -8’c 1 x een terugval.Onderhand heb ik de koelvloeistof aansluitingen op en slangen van en naar de verdamper vervangen voor 16mm slangen ipv de 8 of 10mm slangen.
In de loop der tijd, word de verdamper ouder, dus wat aanslag aan de binnenzijde waardoor hij niet meer voldoende warm word.
resulteerd in de bevroren verdamper, en helemaal met de temperaturen van afgelopen weken…….Tot op heden heb ik geen problemen meer gehad, maar dit geeft natuurlijk geen garantie voor de toekomst!!! LOL!!!
Misschien het proberen waard?!?!
Succes!
MvG Ronald
27 maart 2013 om 20:42 In reactie op: Gas blijft "hangen" tussen het schakelen (Vectra B met Z18XE #18115741Ach ja,
Kan niet altijd rozengeur en maneschijn zijn….. :)
1 voordeel; GEEN EGR!!! :worsIn de tussentijd blijf ik met het andere probleem stoeien (LPG issue…)
Is mij op dit moment iets belangrijker dan het overschakelen…..Kreng schakelt uit zichzelf terug op benzine, terwijl ik dat dus NIET wil.
Afgelopen dinsdag bijn 300€ geïnvesteerd in diagnose en een drukgever van het verdeelhuis.
Iets beter geworden, maar nog niet 100%
Gisteren verdamper ingepakt in bubbelfolie; weer wat beter!Morgen koelvloeistofleidingen verleggen, zodat de koelvloeistof vanaf de motor eerst door de verdamper gaat,
daarna naar de kachel en dan weer terug naar de motor. Hopen dat dan het euvel voorbij is.
Oh, ook nog achteras rubbers vervangen, 2 achterbanden, ruitensproeiers voor de koplampen storing zoeken, ruitensproeiers voorruit doorprikken en afstellen,
remleiding van ABS blok naar achter vervangen……Dus, ben morgen nog wel een paar uurtjes zoet :) :(
Hou jullie op de hoogte……
13 maart 2013 om 21:10 In reactie op: Gas blijft "hangen" tussen het schakelen (Vectra B met Z18XE #18115738Willem,
Dank je wel!!!
‘K ga m’n best doen, maar dat milieu… :(
We willen met z’n allen toch een lekkere warme zomer??? weg met de emmissie eisen!Wordt wel steeds handiger im het vloeiender schakelen…:) Er is dus hoop.
Groet’n Ronald
-
AuteurBerichten