Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik volg dit topic omdat mijn zafira (zelfde motor?) een soortgelijk probleem heeft. Na 2 LMM ‘s zit nu de derde er in. De garage heeft m “extra goed” gereset en de auto reed fantastisch. Na n maand en enkele 1000 n km weer diagnoselampje aan. Zelf gereset en sidsdien weer bokken, twijfelen bij t optrekken en meer verbruiken. Het verbruik was altijd ca 8,3 L/100 en staat nu op 9,3! Garage zag bij uitlezen dat de gasklep niet aangeeft waar hij uithangt (kan niet uitlezen) Het mengsel was niet juist, (te rijk of te arm, daar kan ik nooit wijs uit want rijk of arm in wat, zuurstof of benzine?) Vooreerst hebben ze ergens een vernauwing aangebracht en dat scheelt wel wat maar niet zoals het was. Probleem is ook dat niemand vane en LMM kan zeggen of die nog goed is (zoals bij een gloeilamp of zekering wel het geval is) Ik ga nu toch de gasklep eens vervangen. voor 75euro al bij een revisiebedrijf.
Wie weet hoe dat nu zit met een “rijk” mensgel?
A: Een motor met te weinig zuurstof heeft te veel benzine. Die gaat sputteren zoals de choke vroeger bleef hangen (klepje gedeeltelijk gesloten) Dat noemt men dan een rijk mengsel?
B een motor met te weinig benzine gaat harder draaien maar het vermogen loopt sterk terug, zoals je vroeger de tank van je bromfiets afsloot. T laatste stukje nam ie een spurt en gaf dan de geest. Dat is dan dus een arm mengsel?
Dat lijkt toch wel behoorlijk veel op mijn Zafira klacht. De LMM is vlak voor de vakantie, (ook al naar frankrijk) vervangen en de hele boel goed gereset. De 1300 km heen gingen prachtig, nog nioet eerder heb ik die auto zo mooi soepel voelen optrekken en hij reed ook een stukje zuiniger. De garage had de LMM dus vervangen en deze heeft zich zelf ingeleerd. Op de terugweg reed mijn vrouw weg bij een tolpoort en begon hij te bokken. Ik meende dat zij het koppeling te snel liet opkomen maar kort erna kwam ook het diagnoselampje weer tevoorschijn. Met een app en een BT adapter heb ik weer dezelfde diagnose gezien als voor het vervangen van de LMM (Fuel Bank 1, en catalyst failure. De foutmeldingen heb ik uiteindelijk gereset en daarna is het lampje uit gegaan en gebleven. De auto trekt echter weer moeilijker op en ik ben bang dat dat langzaam weer erger wordt. Ik ben al weer naar de garage geweest maar ze konden zo snel geen fouten uitlezen. Het te snel op laten komen leek hen niet erg waarschijnlijk.
KAN HET ZIJN DAT LMM ‘s op een of andere manier gesloopt worden in mijn auto, een spanningspiek of iets anders? Dit is de derde al! Graag mensen met ervaring hierin.
?????
Michel,
ik deel je zorgen! In mijn Zafira ZX 1.8 is het lampje ook meer aan dan uit en hij loopt soms uitermate beroerd. De garage weet t niet en de erkende dealer begint doodleuk bij ‘t duurste onderdeel! Heb zelf een dongeltje aangeschaft en lees de foutcode’s uit. Helaas is de verkoper overleden maar op dit forum zitten zeer ervaren monteurs (m/v).Bijna logisch komt er een hele lijst meldingen. Die computer schrijft alles op! Bijv: 1. Een ventilator valt stil maar dat weet die compu niet, wel dat t te warm wordt (melding 1), dat het ergens anders ook te warm wordt(melding 2) , dat de motor te heet wordt (melding 3) dat de achterruitverwarming geen stroom afneemt (meldingt 4) en dat alles omdat er een stukje draadboom is uitgefikt (wat uiteindelijk de oorzaak blijkt maar waar natuurlijk geen sensor op zit! De compu weet daar dus niks van, maar wel van alle gevolgen! Hoe langer je lijstje hoe beter je de ananlyse kunt maken.
Succes, ben heel benieuwd waar je op uit komt.
Dank je wel WIM! Kun je me tips geven hoe te werk te gaan of waar ik ze kan vinden? Waar zit de grootste kans met een relatief goedkope methode om uit te sluiten? Die LMM is door opel een keer vervangen maar het probleem is nooit helemaal weg geweest. Ik ben niet benauwd om iets uit elkaar te halen of te vervangen maar wel om dat door een garage te laten doen terwijl ze zelf ook niet precies weten wat t kan zijn! (Hoog gok gehalte op mijn kosten)
Heb vandaag flinke ritten gemaakt. Als ik de auto ‘s ochtends start is ie niet meer van zijn plek te krijgen! Hij reageert niet op gas geven en loopt niet verhoogd stationair. Met een hoop gesputter wordt de boel langzaam een beetje warm en met veel te veel toeren moet ik de straat uit! Geen koud vermogen dus en volgens mij neemt ie geen maatregelen voor de nog koude motor. Dat gaat wel vrij snel weg. Voor mij weer een thermische aanwijzing (MM denkt dat temp wel ok is) Het gele MM lampje blijft terugkomen als er een stuk gereden is. De foutmelding blijft P0170
Ik lees het volgende uit:
Accel: 0,0 g 0,0 g
Accel (z) 0,8g 0,8
Load: 16,9 15,7
Coolant: 85 ̊ 87°
Revs: 850 rpm 3500 rpm
Speed: 0,0km/h 0,0 km/h
MAF: 3,1 g/s 8-11 g/s Even plankgas: 30 g/s
Intake: 43° 44° (T bu 21°)
Timing adv: 6,0 -14° 37°
Throttle: 3,1% 8,2%
Accel X: 0,1g 0,1g
Accel Y: 0,2g 0,2g
De foutmelding blijft weg zolang er niet gereden wordt.Op het “Drive status since DTC clear” staat:
Misfire : Complete
Components: Complete
Fuel system: Complete
Catalyst: INCOMPLETE
Evaporate syst: Complete
02 Sensor: INCOMPLETE
02 Sensor heater: CompleteZojuist met de Torque App wat waardes uitgelezen en een paar ritjes gemaakt. De buitentemperatuur op het dashboard was 17 graden, in de app 39 graden! Ook in de winter had ik bij een koude ongestarte motor al zo ‘n 15 graden in de avond! Die sensor lijkt dus niet erg goed te werken.
Iemand een idee waar die buitentemperatuur sensor zit? Ik vermoed in de LMM (MAF) daar zie ik twee electronische componenten met elk twee draadjes, een soort gloeiplaatje en een soort weerstandje.
De koelwatertemp was bijna 90 graden op het dashboard, de app gaf 92 aan, een acceptabel verschil.
De LMM (MAF) gaf stationair 2,2 G/s en haalt bij zo’n 5000 RPM niet meer dan 50 G/s. De schaal kan vele malen meer aangeven. ZOu deze LMM defect zijn?
Nu is die LMM al eens door Opel vervangen en ging t een poosje goed mard at is nog maar een jaar geleden en die dingen zijn best duur. Heeft iemand ervaring met het schoonmaken ervan? Ik kan het blokje met de sensoren er wel uit krijgen.
Okay, dank voor de tips. Gaatje nog niet opgeboord, maar ga dat nog wel doen nu ik weet waarom! De Zafira ZX 1.8 rijdt behoorlijk goed en het MM lampje houdt zich nog koest. Wel valt me op dat hij koud maar weinig vermogen geeft, niet verhoogd draait (t was natuurlijkw el een warme dag, alsof het gaspedaal vertraagd werkt maar na een minuutje is dat al weg. Ook zag ik onwaarschijnlijke waardes van de airtemp maar dat zou ook aan de app kunnen liggen.
Gaat de computer zichzelf nog herstellen?
Waar zit de temperatuursensor die bepaalt of er “choke” bedrijf (tijdelijk verhoogd RPM) ingezet moet worden? I dat die in de dikke koelvloeistofslang aan de radiator?
oeps sorry, verkeerde post!!
Volgens de temperatuurmeter op het dashboard wel maar via de obd torque app (android) klopt er niet veel van. In de winter zag ik al 20 graden bij een koude start? Heb net, zomers dus, een koude start gedaan, motor levert maar een matig vermogen, net of t gaspedaal vertraagd werkt, maar wel als tie wat warmer wordt, al na een minuutje rijden gaat t prima. Bougies zijn bij de laatste beurt gecontroleerd en goed bevonden. Ik neem aan dat de garageman (type traditionele vakman) daar voldoende kijk op heeft. MM lampje blijft nog steeds uit.
Okay,
dank je wel voor de toelichting. Wat is de te boren maat? (Of wanneer wordt t te groot?)
En bij snel weer vies, waar denk je dan aan? Hoeveel weken / maanden / kilometers?Hoe controleer je op valse lucht? Bij druk lijkt me als een fietsband maar hier staat toch een vacuum op? Iemand trucjes?
Gisteren de gasklep goed schoongemaakt. Dat bleek wel nodig en heeft ook flink geholpen. Ook de foto’s met aanwijzingen over carterventilatiegaatje opboren zijn een zeer prettige aanvulling. Dank daarvoor poster!! Het gaatje zat helemaal dicht en heb ik weer open gepeuterd en goed schoon gespoeld. Waaarschijnlijk begint het daar en vervolgens slipt de hele klep langzaam dicht
Heb nu nog wel twee vraagjes:
1. Met autodoctor pro zie ik heel veel data maar hoe controleer ik of nu alles weer goed is? Waar kan ik info over het werken met dit programma vinden en hoe reset je alle storingen? Met accu los was hij nog niet weg)2. Opboren is heel mooi beschreven maar waarom op te boren kan ik niet vinden? OPel heeft dat gaatje toch niet voor niks zo klein gehouden? Wat zijn de nadelen / risico’s?
Dank je,
een triest gegeven is dat de man die die dongel heeft geleverd kort geleden aan een hartstilstand is overleden. Dat las ik op zijn site http://www.z20let.com/” onclick=”window.open(this.href);return false; onder gastenboek. IK heb al wel de pro versie van autodoctor te pakken en daarmee ga ik nu kijken of er meer gegevens te vinden zijn. Welke waardes zijn speciaal van belang? Ik dacht aan luchtmassa, temperatuur en dergelijke. Ook ga ik preventief de gasklep maar eens reinigen. Wordt vervolgd.Nog niet. OP-Com heb ik niet. Ik kreeg bij de adapter wel OBD autodokter maar heb dat nog niet geinstalleerd. Kan dat meer details opleveren dan? Bij de opeldealer durf ik mij eigenlijk niet te vertonen. Die willen alleen kijken als je de onderzoekskosten betaald tenzij vervanging door hun. Destijds zeiden ze zelf al datze het ook niet zo zeker wisten! Ik zoek dus ook vooral naar een deskundige die snel de juiste rotte appel er uit plukt in omgeving groningen.
Beste Pieter,
dank voor je reactie. welke waardes denk jij aan? Ik zie er wel heel wat en het valt me bijv op dat de inlaattemperatuur zo n 7 graden afwijkt van de buitentemperatuur die ook op t display staat. Is het WAARSCHIJNLIJK dat de EGR gereinigd moet worden of heeft dat er niks mee te maken?Heb inmiddels een OBDII bt aangesloten gehad. Eerst de lampjes flikkeringen gepoogd te tellen kwam uit op 0170 en daarna 1140 maar die laatste klopt volgens mij niet. Daarna met de OBDII uitgelezen. Er stond alleen de 0170 in! Weet iemand wat dit betekent bij een Zafira A Z 1.8 XE en wat de oorzaak van deze melding kan zijn? IK heb m gereset en t lampje blijft vooralsnog uit. Ik heb m in dit forum gezocht maar zie verschillende uitkomsten, waarschijnlijk door verschillende modellen?
Ook ik blijf nog wat wroeten. 2 sleutels, allebei niet stabiel. Wat opvalt is dat alles goed werkt als ik printje uit de sleutel kantel en op tafel leg en dan op de knopjes druk. Dus toch maar een kartonnetje er achter gezet en wel zo dik dat het deksel van de sleutel met enige extra druk dicht gaat. 2 zeer dunne pennetjes moeten het indrukken van de print voorkomen, juist bij de voorste (deur open) knop, en dat is een slappe constructie. Oorzaak waarschijnlijk te hard drukken na een weigering.
Het lampje dat brandt is geel en toont een soort motorblok met een versnellingsbakje. Geen bliksem volgens mij, en zeker geen steeksleuteltje. Het handleidingboekje geeft aan dat er dan een probleem is met het uitlaatgassysteem (aldus de bijrijdster). “Een te hoge concentratie schadelijke gassen in de uitlaat. Als het knippert, maar dat doet het gelukkig niet, kan de katalisator defect gaan, zo lazen wij in het boekje. Kun je daar iets mee?
Van Mijn A-Zafira uit Mrt. 2002 vond ik dat de soldering van de batterijsteun stond te wiebelen op de print! Soms deed t lampje ‘t maar helaas veel vaker niet. Even solderen en die doet ‘t nu dus ook weer. De knopjes zijn van rubber, volgens mij bij elke opel??
Van Mijn A-Zafira uit Mrt. 2002 vond ik dat de soldering van de batterijsteun stond te wiebelen op de print! Soms deed t lampje ‘t maar helaas veel vaker niet. Even solderen en die doet ‘t nu dus ook weer. De knopjes zijn van rubber, volgens mij bij elke opel??
-
AuteurBerichten