Jan H

Aangemaakte reacties

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • Jan H
      Lid sinds:
      8 April 2013

      Klinkt als een heel redelijk verhaal van de garage. Als de waterpomp had gelekt, hadden ze dat echt wel opgemerkt en vervangen. Ook de theorie van het drooglopen en dan stukgaan klinkt best aannemelijk.

      Gevalletje dikke vette pech als je het mij vraagt.

      In reactie op: Tikkende Z14XEP #18287721
      Jan H
        Lid sinds:
        8 April 2013

        Jep, ik heb gewoon de tandwielen met tie-wraps aan de ketting gedaan, en los gelegd.
        Als je zo’n setje hebt is het binnen een uur of 2 wel gedaan trouwens.

        Alleen hopen dat jouw lagers er wat beter uitzien. De blokken zijn ook berucht voor lostrillende lagerschalen met uiteindelijk gebroken nokkenassen tot gevolg. De mijne rijdt nog steeds prima trouwens, zo’n 10K verder.

        In reactie op: Tikkende Z14XEP #18287710
        Jan H
          Lid sinds:
          8 April 2013

          @zlatan1411 wrote:

          Heb een jaar geleden mijn ketting en spanner vervangen, hierna was het beter. Zeker de koude start, soms hoor je het nog bij koud weer en voor olie verversing.
          Tijdens het rijden is een lichter maar super storend geluid hoorbaar, denk dat dit met de stoters te maken heeft. Deze ga ik binnenkort dan ook maar controleren/vervangen. Mijn vraag is moet de ketting er weer af, of kan ik de nokkenassen los halen bij het tandwiel. Om zo de ketting te laten zitten (liever lui dan moe king: )

          Je kunt prima de tandwielen los halen bij de nokkenas. Let wel, er is een klempassing zonder een registratienok. Dat wil dus zeggen dat je hem wel opnieuw op tijd moet zetten.

          Daar is een setje voor met:
          -Blokkeerpen voor krukkenas
          -metalen staaf voor nokkenassen
          – uitlijn malletje voor nokkenas sensor.

          Ik had dat niet en heb het een beetje houtje touwtje gedaan met
          – een verlengstuk van een ratel om de krukas te blokkeren + schuifmaat in bougiegat om het bdp te meten
          – achterkant van een lijmtang om de nokkenassen te blokkeren
          – malletje van internet uitgeprint en in karton uitgeknipt.

          Hopelijk helpt dat je verder.

          In reactie op: Tikkende Z14XEP #18287719
          Jan H
            Lid sinds:
            8 April 2013

            Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=kAvyXFvD-ZI” onclick=”window.open(this.href);return false;

            In reactie op: Tikkende Z14XEP #18287718
            Jan H
              Lid sinds:
              8 April 2013

              oh dat wist ik niet. Er zijn dus grotere nokkenassen op de markt? Als die boringen opnieuw geruimd moeten worden moet de hele kop er af, en kan ik net zo goed de hele kop reviseren. Dat moet dan toch een keer naar een ander moment verplaatst worden. Deze auto is mijn daily driver en ik moet gewoon maandag weer naar mijn werk helaas.

              Voor nu, ik heb alle klepstoters vervangen, en alles weer in elkaar gezet. 1x warm laten draaien. Olie en filter ververst, laten afkoelen en nog 1x alle bouten van de lagers naar 10Nm aangetrokken. Das 2Nm meer dan opel zegt, hoger durfde ik eigenlijk niet te gaan met die aluminium delen.

              Resultaat
              De motor klinkt veel rustiger, je hoort nog wel zacht getik van klepstoters, maar het klinkt als een normale auto en niet als hamertje tik. Optrekken gaat ook een stuk vlotter moet ik zeggen, hij reageert sneller en lijkt meer vermogen te hebben. :D

              In reactie op: Tikkende Z14XEP #18287716
              Jan H
                Lid sinds:
                8 April 2013

                volgens mij is de onderste lagerschaal gewoon direct het aluminium van de kop. Als dat opnieuw geruimd wordt ofzo, dan past de nokkenas toch niet meer?

                In reactie op: Tikkende Z14XEP #18287714
                Jan H
                  Lid sinds:
                  8 April 2013

                  Nou jongens, tijd voor een update.

                  Ik had besloten om de klepstoters te gaan vervangen. Dus vandaag mee begonnen. Maar vraag me inmiddels af of ik beter dat kleppendeksel dicht had kunnen laten :(

                  de twee middelste lagerschalen van de inlaat nokkenas zaten los! :shock:

                  Met waarschijnlijk dit als resultaat:

                  K*T, heb ik weer.

                  Morgen maar eens kijken hoe ik het een beetje schoon ga krijgen. Ik ga het toch weer terug in elkaar schroeven zo, die lagerschaal is nooit meer te repareren ben ik bang. Tja of een andere kop natuurlijk. Het ziet er in ieder geval naar uit dat deze auto nogal een treurige onderhoudshistorie heeft.

                  In reactie op: Tikkende Z14XEP #18287712
                  Jan H
                    Lid sinds:
                    8 April 2013

                    koud lijkt het iets erger. Maar je hoort het eigenlijk altijd.

                    Jan H
                      Lid sinds:
                      8 April 2013

                      @joop1970 wrote:

                      ZO, die zat goed dicht. Heb je de egr nu ook gelijk afgedopt? Gaat zeker niet zonder hem uit de ecu te schrijven?
                      Misschien wel aardig om dit bij de how to’s (bovenin) te zetten.

                      Ik begrijp dat je dit model inderdaad niet zomaar af kunt doppen. Omdat de auto altijd goed warm gereden wordt laat ik het denk ik maar zo. Ik zie dan wel wanneer de klachten weer terugkomen. Kan goed pas over een ton zijn.

                      Feit blijft wel dat een EGR systeem gewoon ellendig is. Zijn er uberhaupt auto’s met een goed werkend EGR systeem?

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)