Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
De slangen mogen erbij op de lijst achter foutcode P0299, naast de ventielen, turbo’s, wastegate, axial speling krukas, katalysator.
Hoop dat anderen hier ook iets aan hebben.
Vakantietijd bij de garage. Daarom alleen tijd voor uitlezen. Geen storingsmeldingen aanwezig, wel de code, dat de basiswaarden niet meer klopten. Reset plus … een haarscheur in een slang opgemerkt en dat was de slang, waarmee de turbo genoeg luchtdruk houdt. Slang is vervangen onder de gewone garantie van de garage.
Nu eerst een gewone beurt ingepland en wachten tot de fout opnieuw optreedt. Dat kan even gaan duren, de eerstvolgende rit met stevige hellingen is misschien dit najaar of in de kerstvakantie. We hebben vlak bij ons wel 9% stijging in de aanbieding, maar dat is nog geen honderd meter lang, te weinig om de fout te kunnen herhalen.
Ik kreeg de tip – advies om naar de Opel Forum groep op Facebook te gaan. Niet aan mij besteed, vanuit mijn werk is alleen LinkendIn onder voorwaarden toegestaan en verder Signal. Maar wellicht wat voor jou?
@Ries/Corsa-GSi:
Ik vraag mij af of de turbo echt stuk is. De melding ‘verminderd vermogen’ met foutcode P0299 hebben we nu vier keer gehad en dit gebeurt alleen onder specifieke omstandigheden. Zodra de melding verdwijnt, presteert de auto weer normaal. Als de turbo echt zou haperen, moet je dat tijdens het rijden al merken of denk ik nu te veel als leek?
Terugkijkend vragen wij ons eerder af, waarom het niet eerder is gebeurd. De Duitse A7 heeft bij Kirchheim een aantal hellingen van 8% en daar zijn we probleemloos omhoog gereden. Ook die dag was het warm en stond de airco aan.Tegelijk geloof ik niet, dat de Astra K serie met slechte motoren is uitgerust. De online ervaringen worden soms breed uitgemeten en dat geeft een vertekend beeld. Deze motoren zijn zo’n beetje het maximum wat je uit oude techniek kunt halen en tegelijk aan de nieuwste eisen wilt voldoen.
Wel vervelend zijn de vage foutcodes. P0299 heb ik onderweg al achterhaald, nog voordat we bij Baotić op de stoep stonden, maar deze code dekt een breed spectrum aan mogelijke oorzaken. Eigenlijk geeft de code alleen aan, dat de turbo is uitgeschakeld en niet meer dan dat.
Daarom krijgt de garage de opdracht voor regulier onderhoud plus uitgebreid onderzoek. Ik betaal liever 500 euro meer aan gewerkte tijd dan voor 5000 euro blind onderdelen te laten vervangen, zonder dat het probleem definitief is opgelost.Dank je, Ries.
Het uitlezen is al een keer bij Baotić gebeurd. Daar kwam naast het drukventiel het advies om de complete turbo te vervangen. Die hadden ze niet op voorraad en gegeven de levertijd (opperhoofd werkplaats keek naar boven en sloeg een kruisje oftewel: zo God het wil komt er een levering binnen) hebben we de gok genomen en zijn met een nieuw ventiel verder gegaan.
Je
advies hebben we al opgevolgd. Al moest ik nadenken bij welke auto we voor het laatst terug moesten schakelen om met een hoog toerental omhoog te komen – de afgelopen 25 jaar was dit niet nodig (We hebben Peugeot, Kia, Opel gehad en sinds 2014 elke twee jaar de auto ingeruild voor iets anders met vier wielen, een stuur, minstens twee stoelen en vooral bagageruimte.)
Inmiddels zijn we thuis aangekomen en had ik de tijd om dit onderwerp op het Duitse Opel-Astra-K forum na te lezen. De overeenkomsten in de meldingen zijn opvallend: warm weer, auto voller geladen dan normaal, helling op. Net zo opvallend: de fout staat compleet los van onderhoud, leeftijd of kilometerstand van de K-serie. De fout komt in alle versies voor, ook de diesels. Daarom een vraag retour: hoe doet jouw automaat het helling op?
Op de terugweg gebeurde het nog een keer, nu voor de Gleinalmtunnel. Op de parkeerplaats na de tunnel een half uur pauze genomen en bij het starten was de melding ‘verminderd vermogen’ weer verdwenen, een stop later ging het lampje voor de katalysator uit. Daarna compleet normaal verder.
Wordt zeker vervolgd.
-
AuteurBerichten