Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik zal de foto’s er wel even opzetten.
In principe is het wel verstandig om de accu even los te halen. Maar als je de stekker los haalt van de sensor kun je op de sensor zelf geen sluiting maken. Als de contactsleutel uit het slot is zijn grote delen van het elektrisch circuit stroomloos. Maar wel grote kans dat het kabeltje van de temperatuursensor wel onder spanning blijft. Want als de motor is afgezet en de sleutel uit het contact is gehaald blijft soms bij een hete motor de ventilator draaien om de motor bij stilstand verder af te koelen. Ik ga ervan uit dat er dan spanning op dit kabeltje van de temperatuursensor staat.
Mijn picasa web link is.
https://plus.google.com/photos/116391863447112264702/albums?banner=pwa” onclick=”window.open(this.href);return false;
Bij de foto met de rode pijl zit bij de punt van de pijl de aansluiting van de temperatuursensor.
Tevens heb ik verleden jaar mijn uitlaat vervangen compleet van voor tot achter.
Hier heb ook wat foto’s van bijgezet.Ik hoop dat je er wat aan hebt…..
Groeten Arjan Kramer.
Jou probleem vertoont verrassend veel overeenkomsten met dat van mij. Ik heb een nieuwe temperatuursensor gekocht bij Mr. Auto.
http://www.mister-auto.nl/fl/koelmiddeltemperatuursensor/febi-bilstein-28381_v10915_g830_a10128381.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Volgende week ga ik hem monteren en vervang dan gelijk de verouderde koelvloeistof.
Ik denk dat met het schoonmaken van de temperatuursensor jou probleem wellicht is opgelost…..
Ik weet alleen niet of bij het ontbreken van temperatuurdata de boordcomputer doet besluiten om in de veilige modus (thuiskom modus) over te gaan.
Misschien zul je na deze actie wel de boordcomputer moeten resetten omdat hij waarschijnlijk deze waarde vasthoudt in zijn geheugen.
Restten kan volgens mij alleen met een uitlees (OBD) systeem.
Dus check eerst even de aansluiting van de sensor op het kabeltje.Ben nu wel erg benieuwd of dit geholpen heeft. Bij mij was het dus niet de thermostaat maar de aansluiting van het kabeltje op de sensor.
Dit gaf exact dezelfde problemen die jij nu beschrijft. Ook gezien de overeenkomsten van het motortype en bouwjaar is opmerkelijk te noemen.Ik heb de aansluiting schoon gekrabt met een klein schroevendraaiertje tot er weer blank metaal zichtbaar was. Hierna kwam de temperatuurmeter weer keurig stabiel net onder de 90 graden te staan. Maar dit werkt slechts tijdelijk denk ik.
Ik heb foto’s van de themostaat maar weet niet hoe ik deze moet plaatsen op deze site.
Ik heb een picasa account en op verzoek wil ik ze er wel even tijdelijk bijzetten…..Beste van Stylo,
Ik heb exact hetzelfde gehad ook na het tanken van 98 in Frankrijk alleen bleef de motor goed en normaal lopen. Het motormanagement lampje brandde toen ook. Bij ons bleek het de lambdasonde na de katalysator te zijn die stuk was. Er zit ook een lambdasonde voor de kat…. Als die defect is gaat de motor wel in de “thuiskom” modus.
Waarschijnlijk schakelt jou boordcomputer over op die veilige modus (om thuis te komen). De motor gaat rumoeriger en onregelmatiger lopen en hij gaat meer verbruiken. Wat je kan doen is de boordcomputer uitlezen. De stekker zit onder het klepje van het handvat van de handrem.
Deze universele uitlees interfaces (OBD) zijn niet duur (€ 30,-) en aan te sluiten via usb of blue tooth op je pc of laptop en zelfs tablet. Hiermee kun je zelf de boordcomputer uitlezen en de foutcode eventueel wissen.http://www.tuningstation.nl/onderhoud-diagnose/obd-ii-obd2-kabels-interface/obd-ii-elm-327-bluetooth-adapter.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik dit ook gedaan bij mijn defecte lamdasonde. De garage rekende €30,- alleen al voor het uitlezen. (Zie mijn topic over lambdasonde). Bij mij werkte het goed en zo is hij snel terugverdient. Op internet kun je codes met bijbehorende fouten opzoeken. Ik heb zelf de sonde met veel korting besteld bij mr. Auto en in de dhz garage in Zuilen (Utrecht) gemonteerd. Dit ging perfect en het scheelde me bijna € 200,-.
Een vaak voorkomend probleem is EGR klep en een defecte lambdasonde……Check ook even je aansluiting van de temperatuursensor. Deze zit op het huis van de themostaat boven op het motorblok onder de plastic kap. Deze was bij mij gecorrodeerd en daardoor liep de temperatuurmeter op het dashboord niet meer op. Hierdoor kreeg de boordcomputer dus ook geen temperatuursignaal meer wat ook een storing kan geven……
Succes,
Arjan Kramer
(Zafira A 2001 1.6 xel)Toch de bougies maar vastgezet met de moment sleutel. Is inderdaad wel zo veilig. Ging overigens erg goed.
Nu volgende week de temperatuursensor met koelvloeistof en de olie met bijbehorend filter vervangen.
Alles bij elkaar voor € 110,=. De garage rekent voor deze onderhoudsbeurt € 350,=. (exclusief de temperatuursensor en koelvloeistof).
En aangezien de auto elk jaar APK gekeurd wordt en meedoet aan de jaarlijkse Opel testdagen komen verborgen gebreken hier wel aan het licht….Bedankt voor de tip.
Net interieurfilter en luchtfilter vervangen. Dat ging goed en alles paste keurig.
Wil straks ook nog de bougies vervangen. Is het verstandig om de bougies met een momentsleutel vast te zetten?
Vroeger deed ik dat op gevoel…..Super!! Wat een snelle reactie…
Mijn temperatuursensor zit boven op het motorblok in de thermostaat geschroefd.
Dus zal ik waarschijnlijk onderaan de radiateur eerst de koelvloeistof moeten aftappen. -
AuteurBerichten