Ik ben er uit Ik ben naar de opel dealer geweest Daar konden ze de fout niet uitlezen maar ze zeiden de ervaring te hebben dat het vaak de koelvloeistof sensor is en die heb ik dan maar vervangen en daar mee was het probleem opgelost Het was trouwens niet de sensor voor de temperatuur aanwijzing op het dash boord maar die voor de computer
Ze vertelden me ook wat dat ding doet In koude toestand wordt het benzine mengsel verijkt en in mijn geval dus terwijl de motor nog warm was dus de motor verzoop. Ik kwam toen op het idee om op de sensor te gaan meten door het element in kokend water te leggen en de weerstand te meten met de ohm meter De uitkomst was dat als hij heet was hij 200 ohm was en als hij koud was 2200 ohm en verbazend genoeg waren deze waarden van bijde sensors gelijk dus ook de defekte sensor was in orde . De konklusie was dan snel getrokken De weerstand in de auto had bij de nog hete motor 200 ohm moeten zijn maar was kennelijk hoger. Dat kon alleen maar duidelijk op een overgagsweerstand wijzen en wel het meest voor de hand in de stekker Kontakten schoongemaakt en ingespoten met kontakt sprai en zie daar werkten beide sensorren weer. Vervangen was dus hele maal niet nodig geweest Ik vraag me af hoe af hoe vaak opel dealer deze sensor onnodig vervangen maar dat is mijn gelukkig probleem niet Het ding kostte me 18 euro dus dat valt wel mee Dit was mijn verhaal ter lering en vermaak
Vr.gr. HANS