Harun010

Aangemaakte reacties

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: opel astra g doet moeilijk in de ochtend #18559669
    Harun010
    Deelnemer
      Lid sinds:
      16 September 2025

      Dit klinkt als een klassiek Opel Astra G probleem — vooral bij de oudere X12XE (1.2 16V) motoren. Goed dat je al de gaskleppositiesensor (TPS), de stationairregelklep (IACV) en de krukassensor hebt vervangen. Dat zijn inderdaad de eerste logische stappen.

      De foutcode P1510-4 “Idle Position Switch Open Circuit” is een belangrijke aanwijzing. Dit betekent dat de ECU niet goed kan detecteren wanneer de gasklep volledig dicht is (stationairstand). Daardoor weet hij niet goed hoeveel brandstof en lucht hij moet geven bij stationair draaien, en valt de motor uit.

      Hier zijn de meest voorkomende oorzaken en stappen die je nog kunt controleren:

      1. Gasklep schoonmaken en resetten
      Ook al heb je de TPS en IACV vervangen, een vervuilde gasklep kan nog steeds roet in het eten gooien.
      Demonteer de gasklep en maak hem volledig schoon (vooral de randen en het kanaal voor de IACV).
      Na het schoonmaken: gasklep-aanleerprocedure uitvoeren:

      Contact aan, 30 sec wachten, contact uit, 30 sec wachten.
      Daarna starten zonder gas te geven en 5 min laten stationair lopen.
      Eventueel een korte rit maken zodat de ECU opnieuw leert.

      2. Kabelboom en stekkers checken
      De foutmelding “open circuit” kan duiden op een kabelbreuk of slechte massa.
      Controleer de kabels van de TPS, IACV en de stekker op de gasklep op:

      Corrosie
      Beschadigde of gebroken draden
      Slechte massa-aansluitingen op de motor
      Vooral de kabelboom langs de inlaat kan bros worden door de leeftijd.

      3. Vacuumlekken
      Een valse luchtlek kan ervoor zorgen dat de motor niet goed stationair wil draaien.
      Controleer:

      Vacuumslangen
      Rembekrachtiger slang
      Pakkingen van de inlaat
      Eventuele scheurtjes bij de carterventilatie

      4. ECU of gasklephuis zelf
      Bij de X12XE komt het voor dat het gasklephuis zelf intern stuk gaat (printplaat of potmeter slijt).
      Als je tweedehands onderdelen hebt gebruikt, kan het zijn dat het probleem in het gasklephuis zit en niet in de TPS/IACV.
      Een bekend trucje is een ander compleet gasklephuis proberen om te testen.

      5. Brandstofsysteem
      Omdat hij koud slecht start en warm wél goed loopt:

      Controleer de brandstofdruk bij koude start.
      Slechte brandstofdrukregelaar of teruglopende druk kan ook dit soort klachten geven.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)