Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
[rquote=1850409&tid=140184&author=GSE]Breng die auto maar naar een garage je gaat van kwaad tot erger…
Elke keer als je bij die auto komt heb je meer problemen..
En je hebt zelf de kennis niet,en om hier iedere keer 10 vragen te beantwoorden die los van elkaar staan,is vrij zinloos want als je 1 ding hebt gemaakt heb je der weer 3 bij…
Laat die Monza maar nakijken door een vakgarage,want dit is gewoon zinloos,1 vraag beandwoord dan heb krijg je der weer 3 terug…
Leuk is leuk en goed is goed maar dit is eindeloos,en zelf heb je der niet de kennis van om het tot een goed einde te maken…[/rquote]
Ik volg avondschool autotechnieken waar ik er nu woensdag weer zal naar kijken ja.. Dat er steeds problemen opduiken is wel heel logisch omdat we steeds verder in het verhaal geraken hé..
Eerst reed de wagen niet, werd de motor verwisseld, nu draait de motor en kunnen we nu pas merken wat daaraan scheelt, doordat de motor draait kunnen we rijden en merken we nu pas wat er nog allemaal aan scheelt..
Dat ik de kennis niet bezit van een monza is misschien waar maar ik ben wel ijverig om veel bij te leren…
Ik vind je antwoord echt niet passen GSE… Ik doe mijn best om deze wagen in orde te krijgen en het enige wat ik van jou krijg is de indruk dat ik twee linkerhanden heb en het beter overlaat aan iemand anders.. Waar is dan de draagkracht van een forum?? Nogmaals, het probleem wat hierboven staat weet ik nu pas door ermee te rijden..
Ik vind dit heel spijtig..
Even een update,
De ontluchtingsdarm zat een klein scheurtje in en bij het uitbouwen is deze compleet beginnen afbrokkelen (mama mia!). Benzinedarm van 7.5mm ging er gemakkelijk op en spande goed op dus dat is voorlopig opgelost. Ik heb deze wel anders geplaatst, langs de achterbumper (binnenkant weliswaar) en dan over de benzinetank omdat ik deze niet kon monteren zoals deze oorspronkelijk was zonder de benzinetank onderuit te halen?
Verder een volgend probleem. Toen we een paar km gereden hadden begon de wagens opeens te schudden, dacht hierbij aan los wiel of dergelijk maar vanaf je de ontkoppeling induwde viel de motor meteen stil… Ik heb deze dan nog 1x aan de praat gekregen om dan 1km verder weer stil te vallen en geen leven meer in te krijgen. Dit zou misschien wat lucht in de benzine kunnen betekenen maar de tank is nooit volledig leeg geweest (er kwam nog steeds een klein stroompje uit de ontluchting).
Verder merkte mijn vriendin op dat hij wat raar rook en bij de motorkap stonk hij wel wat maar niet overdreven. Nu is dit misschien de ontkoppeling die niet goed afgesteld is (iets te hard aangespannen ofzo) maar daardoor zou hij toch niet stil vallen? Iemand een idee?Ter verduidelijking: het schudden van de wagen kwam door de motor want bij het slepen van de wagen liep deze mooi vooruit.
En een heel belangrijk iets in dit verhaal: Als je gas bijgeeft kreeg je soms wat van die gierende geluiden, typisch zoals je hoort wanneer een V-snaar doorslipt… Nu heb ik echter al vernomen dat dit misschien de waterpomp zou kunnen zijn? En wat hierbij nog belangrijk is, de radiator lekt linksonderaan bij het voetje maar was volgegoten wanneer deze geluiden zich voordoen. Kan een klein lekje opgelost worden zonder andere radiator?
Groetjes,
Glenn[rquote=1847634&tid=140184&author=MonzaRon][rquote=1847626&tid=140184&author=Glennyboy]
Het zou de slang achterop de tank moeten zijn en ik heb gezien dat deze precies iets fijner is. Ik heb enkel benzineleiding van 8 en 7,5mm liggen. Hoeveel mm zou die ongeveer zijn denken jullie?[/rquote] :wtfIk zou zeggen, kruip er ff onder, dan weet je het zo :thumbup[/rquote]
Nja, wil ik wel maar met een lekkende (niet zomaar een paar druppels) durfde ik toch niet rondrijden dus staat de wagen weer waar hij vroeger stond en dus niet bij mij thuis hier.. En zaterdag kan ik er naar toe, maar de onderdelenboer (die dan een groot kwartier rijden is van daar) sluit al over de middag ;)
Maar geen probleem, geen drama aan deze kant ;)
Groetjes
[rquote=1847579&tid=140184&author=GSE]WAAROM EEN NIEUWE TANK ALS EEN SLANG POREUS IS…..
Dan heb ik nu al mijn 3de motor derin,als ik die moest omhangen iedere keer als der een brandstof leiding hier of daar lekte..[/rquote]
Ik was gewoon nieuwsgierig of je daar vlot kon aan geraken en of er varianten in plastic bestonden
Ik moet nog controleren of de slang poreus is. (heb ik toch gezegd..)
Het zou de slang achterop de tank moeten zijn en ik heb gezien dat deze precies iets fijner is. Ik heb enkel benzineleiding van 8 en 7,5mm liggen. Hoeveel mm zou die ongeveer zijn denken jullie?
[rquote=1847025&tid=140184&author=rinus de boer]Opel4ever ..[/rquote]
Ik heb die mens gecontacteerd voor interieurpluggen en uitlaatrubbers en hij heeft niet meer van zich laten horen en toen ik belde kreeg ik zijn vrouw aan de telefoon en toen ik later nog eens belde ging hij mij een overschrijving opsturen en die is nooit toegekomen enzovoort…
Ben nooit aan mijn uitlaatrubbers geraakt via Opel4ever… Kortom, geen goede ervaring daarmee :(
Ja dat vacuumgedoe is iets speciaals, vind ik toch :p
Pics zullen er komen
Is dat normaal dat er op dat ontluchtingsgedoe geen spanband zit? Nu, ik weet niet zo goed wat wel en niet overeen komt met de foto maar van mij loopt die kabel naar de achterkant van de tank (dus je ziet het voor je als je achteraan de wagen staat).
Als de tank zelf kapot is, kun je dan ergens een andere van plastic kopen?
[rquote=1846868&tid=140184&author=MonzaRon]
ben je er al bijna 2 weken mee bezig,
en dan zie jij dat de vacuumslang niet aangesloten iszie al dat je meer tijd in het forum heb gestoken
dan het [losse] slangetje te vinden en het ff aan te sluiten :hmmzEnnuh…..je heb al zoveel vragen gesteld over andere zaken
dan moet je niet vreemd opkijken,
dat hier iemand aan dat slangetje gaat denken. ;)veel rijplezier dan maar :thumbup[/rquote]
Dit was nochtans niet slecht bedoeld, maarkom..
Sinds ik hier post op het forum ben ik 2x gaan kijken naar de wagen en ja dat heb ik steeds over het hoofd gezien omdat het koelwatersysteem niet aangesloten is en er dus genoeg “niet aangesloten” is om dit missen..
Btw dit heb ik weldegelijk gepost:
” of vacuum niet goed ivm inlaatcollector? “Ik heb de wagen gekocht met niks aangesloten dus neem het me niet kwalijk dat ik niet meteen alles weet van deze wagen.. Er staat niet bij elke nippel waar deze aangekoppeld moet worden..
Update:
Ontsteking is in orde, maar het grootste probleem zat hem in de vacuumslang die niet aangesloten was.. Niemand die hier aan dacht?
Auto is nu tik en draaien maar bij het tanken gisteren merkte ik dat hij opeens begon te lekken (linkerkant als je achter de wagen staat) aan de benzinetank.. Ik heb even gekeken met een looplamp en ik zag daar precies een slangetje zitten achterop de tank?
Wat is en doet dit slangetje? Of het daar precies lekt weet ik niet zeker maar liever dat dan een gat in mijn tank
Weet iemand trouwens waar ik “voorgemaakte” darmen (vooral voor vacuum enzo) kan verkrijgen? Nu zuigt mn vacuum mijn slang volledig plat..
Oké GSE, ik deed het zoals op jouw manier hoor ik had me behalve het BDP van niks aangetrokken
Ik zal alles nog eens controleren en hopen dat de benzinedruk (want nog steeds geen retour) zichzelf oplost daarmee
Groetjes
Oei, dat van afbeelding 2 met de wijzer van de verdeler naar de kerf richten heb ik niet gedaan.. Die kerf in de trillingsdemper stond wel goed (herinner ik me nog), dit was waarschijnlijk de aanduiding dat ik in compressieslag zat? alhoewel dat deze meedraait met de krukas en dus ook per omwenteling van de krukas daar staat?
Maar dat van die verdeler heb ik niet gedaan. Waarom moet dit zo (theoretische achtergrond?)? Ik heb er mooi een massa-uitsteeksel tegen geplaatst (ronddraaien) en zo aangespannen.. dit stond mooi op een positie in de delcokap (linksbovenaan dus).. Vacuumdoosje staat wel aan dezelfde kant..
Merk dus hierbij op dat op de foto de wijzer rechtsonderaan staat en bij mij linksbovenaan… dus ik heb de as van de stroomverdeler er 180° verkeerd in gedraait? (maar dan zou die vacuumdoos toch aan de verkeerde kant staan?)
En wat is eigenlijk de aanduiding dat je in compressieslag bent?
Bedankt voor jullie vele antwoorden :)
Hmm, dan zou alles 180° graden (dus 1 omwenteling van de krukas) verkeerd zitten.. Wat heb ik dan verkeerd gedaan? Want in principe wil die toch ergens in gang pruttelen en om dat zonder compressie te doen vind ik wel vreemd, het is wel mn eerste 6cilinder, vorige ervaringen waren steeds 4cil..
Dat kerfje begrijp ik niet zo goed, kun je daar wat meer uitleg over geven? Want ik heb niks afgesteld met een kerfje.. Ik heb gekeken naar het BDP en dat uitstekend mini-kogeltje (wat zijn die 2 putjes eigenlijk?) daar net iets links van gezet. Omdat ik niet wist of ik dan op dat moment in compressieslag zat heb ik het kleppendeksel afgenomen om te kijken naar de kleppen zelf en deze waren beide dezelfde stand (dus dicht neem ik aan, want er is maar 1 moment in de cyclus dat beide kleppen hetzelfde blijven tijdens een slag, toch?).
Mijn ontstekingsvolgorde klopt dus wel.. Maar ik begrijp volgende zin niet volledig “Kogel/puntmarkering/kerf moeten met merkteken op één lijn liggen”. Dit wil dus zeggen –> kogel en markering (kijkgat) op 1 lijn en dus niet ervoor of erna.. en die kerf snap ik al helemaal niet :o
Hallo iedereen,
vandaag heb ik dus wat zitten proberen… en de wagen draait nog steeds niet.. :(
Ik ga hieronder heel wat uitleg geven maar eerst enkele dingen duidelijk stellen, ik heb zowel de gasklepsensor als tempsensor vervangen door de L varianten, dus ALLES is nu L-jtronic behalve de inlaatcollector zelf..
Gasklepsensor van een L-jtronic kan je niet afstellen dus dat was een kleintje, tempsensor uitgemeten en de L-jtronic gaf 3,.. kOhm aan terwijl de LE 6,… kOhm aangaf dus dat is idd een heel verschil, ook de desbetreffende aansluiting op de kabelboom uitgemeten (om draadbreuk uit te sluiten) en dus de L tempsensor ingebouwd.
Dan heb ik geprobeerd om zo te starten maar maakte geen enig verschil. Ik heb dan achteraan de benzinefilter vervangen.. Echter wou ik eigenlijk ook de slangen vervangen maar kon dit niet doen vanwege spanbandjes die toegeknepen worden ipv toegeschroeft… (wat een slecht idee zeg..).
Toen ik deze net vervangen had en ik even gestart had merkte ik dat ik een sissend geluid hoorde, mijn spanbandje sloot niet volledig af en er kwam wat benzine uit onder druk.. Een duidelijk teken dat er net achter de benzinefilter, nu althans met zekerheid, wel degelijk druk is (hoeveel is natuurlijk een ander teken). Ik heb dan de aanvoer nog eens losgenomen aan de injectoren en daar kwam ook een grote hoeveelheid die nog onder druk stond uit.. Maar nog altijd geen retour <— benzinedruk te laag of vacuumklokje kapot of vacuum niet goed ivm inlaatcollector?
Spanbandje beter aangespannen (geen lek meer) en nog steeds niet willen starten Merk nu wel op dat ik niet meer gedacht heb aan een bougie uitdraaien Kan er zoveel druk zijn dat het mengsel te nat is dat hij niet meer plofbaar is?
Dan dacht ik misschien toch aan de ontsteking, dus heb ik even gekeken hoe de afstelling was. Het kogeltje (uitstekende bol, dus niet ingedrukte bollen?) stond net voor het merkteken in het kijkgat (+- 0,5cm aan de linkerkant).. Jullie spreken dus hier van 10° dus heb ik dit wat veranderd zodanig dat het kogeltje bijna volledig links stond van het kijkgat (is dit beter of niet?)..
Maar nog steeds niet starten hé, wel zowat in gang pruttelen maar na doorstarten valt deze meteen stil..
Daarna heb ik een oud truukje uit de doos gehaald en wat remmenreiniger gespoten in mn inlaatcollector.. De motor bleef nu 2sec doordraaien na doorstarten maar opeens hoorde ik weer die “plof” dat ik al vroeger ook gehoord had en vloog mijn remmenreiniger in brand, dus in de inlaatcollector… Gelukkig was dit niet veel en was even blazen voldoende.. Nu is de vraag, waarom slaat de vonk over?? Ik dacht hierbij aan het vonken tijdens de inlaatslag..
Ik zou graag wat zekerheid hebben over de ontstekingsvolgorde, ik heb deze nu zitten als 153624 waarbij de rotor in wijzerzin draait.. 1 zit linksbovenaan als je naast de motorkap staat, recht voor de ontsteking.. Hier graag een duidelijk antwoord want ik wil vermijden dat ik in de verkeerde slag ontsteek..
Iemand enig idee? Vacuumklokje (benzinedrukregelaar) aan de injectoren?
Ik heb wat foto’s genomen van het blok en de benzinepomp+filter achteraan.. Als iemand hier wat meer kan mee weten laat het me gerust weten..
Groetjes,
GlennJap is voorlopig zo, kwam niet veel uit daarmee :( Maar morgen misschien beterschap met nieuwe benzinefilter en veranderen van gasklepsensor en temperatuursensor :)
Dus best de temperatuursensor gaan vervangen door die van de L-jtronic, want het is voor mij gemakkelijker als deze mocht blijven zitten :D maar misschien beter op safe spelen en dit ook vervangen samen met de gasklepsensor
Maar volgens mij blijft het “hoofd”probleem wel degelijk de oorzaak waarom ik zo goed als geen retour heb (wel aanvoer, maar geen retour.. benzinedruk weet ik niet).. Tenzij dat dankzij de temperatuursensor de benzinepomp minder druk steekt? Lijkt me niet?
Bij deze een foto:
samen met de vriendin:
achterkant:
Op dat moment had ik net 4 nieuwe banden geplaatst omdat de oude volledig kapot waren (auto stond met platte banden..). De gele verstralers zijn er ondertussen vanaf en ik heb al andere kleinere witte (geinspireerd op deze foto: http://forum.avtoindex.com/foto/data/media/61/Opel_Monza_A1_78-82_30.jpg ) gaan halen maar nog niet geplaatst, de oude waren precies zelfs niet aangesloten…
Foto’s van het blok ontbreken nog
Ivm de temperatuursensor (is dit deze die zeer dicht van de omleidklep zit?), deze die nu aangesloten is, is van de LE-jtronic.. verschilt deze van de L-jtronic. Ook moet ik wel zeggen dat er momenteel nog niks van het koelsysteem is ingebouwd. Wou eerst de motor horen draaien alvorens ik dit deed, maar dit lijkt me geen reden ivm de temperatuursensor?
Mijn excuses dan voor de vele vragen, het is gewoon dat de wagen niet hier staat en ik ervan moet profiteren om zoveel mogelijk te weten vooraf, zodanig dat wanneer ik er naar toe ga, zoveel mogelijk kan controleren of proberen Ik heb dus ook nog niets kunnen proberen sinds ik deze topic heb aangemaakt en probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen zodat ik de volgende keer (morgen) heel wat meer theorie weet erover..
Ter verduidelijking, ik heb de wagen al NIET rijdend gekocht + het volledig koelsysteem was reeds uitgebouwd en de cilinderkop lag al half los.
Morgen kan ik wat gaan prutsen aan mijn wagen en wanneer deze rijdt kan ik deze rijden naar mijn woonplaats voor de afwerking. Dus ik zou het heel leuk vinden dat deze rijdt zodat ik er meer kan naar kijken (om eerst 3kwartier te moeten rijden, wat prutsen in de donker en dan 3kwartier terug, terwijl ik nog andere werkjes ook heb is een redelijk ambetante opgave).
Het was vorige week bijna zover (motor laten draaien) dus ben ik nu gebeten om hem effectief te horen draaien
Nogmaals mijn excuses hiervoor dan en ik zal eens kijken voor wat foto’s, zit nu momenteel wel niet op mijn computer..
De complete L-jtronic kabelboom is aangesloten ja met als enig stuk dat loshangt die omleidklep is maar de aansluiting heb ik er wel op bevestigd. Ik heb gaatjes met draad die voorzien zijn in mijn inlaatcollector (het enige nog van de LE-jtronic) voor deze omleidklep maar de mogelijke aansluitpunten op deze inlaatcollector liggen toch wel iets anders.. Iemand hier schema’s van?
Qua vonk heb ik de eerst cilinder afgesteld pal in het BDP, dit lijkt mij toch de goeie werkwijze? :p
Ja maarja de benzinepomp werkte ook perfect vroeger hé Nu, ik hoop dat het met die benzinefilter te vernieuwen opgelost is :p Of toch allezins wat retour op te merken.
Gisteren schoot me nog iets te binnen. Ik heb hier ergens in ander topic gelezen dat de injectiedoos (binnenin de wagen) zelf zijn massa heeft via een schroef waarmee hij vastgeschroefd zit.. Nu ligt deze van mij gewoon los op de vloer en dus niet vastgevezen aan de carrosserie, ik zag dat hij zijn massa nam aan het motorblok (en dit denk ik nog steeds :D) maar zou dit er iets mee te maken hebben. Hij spuit alleszins iets in hé dus ergens moet hij wel werken..
Wat zijn de typische symptomen als deze defect is? kan ik dit testen door iets door te lussen ofzo?
Maar naar wat ik weet is dat een onderdeel die niet snel stuk gaat toch?Ik ben achter een benzinefilter geweest en ik kreeg een injectiefilter mee? Kortom een speciale benzinefilter, wat is er dan zo speciaal aan?
delcokap eens controleren zal ook geen kwaad kunnen en rotor of visjes (vis platinees)
Ja dus vacuumklokje = benzinedruk regelaar
Dus bij vacuum is er een lagere druk dan standaard (dus minder dan 3 bar).. Dan zou er inderdaad meer retour moeten zijn, zal de bougies dan eens controleren…
Ofwel hebben we 2 scenario’s, teveel druk of te weinig druk, dat beloofd :D
Is er nog een mogelijkheid dat de luchttoevoer niet correct is? (om toe te voegen aan het rijtje)en tussenweg eens een dank u voor al jullie posts
Ahzo, maar bij een LE-jtronic is dit niet meer aanwezig? want de kabelboom voor een LE-jtronic heeft deze fiche zeker niet. Maar aangezien dit enkel 12V zet is deze aansluiting overbodig? Of kan dit toch nog aangesloten worden op het “moderner” spruitstuk van de LE-jtronic?
@Gubje:
Hij is via een T-stuk verbonden naar de benzinedrukregelaar? Wat is dit en waar zit dit? (Is dit het vacuumklokje op het injectiesysteem?)Kan er iemand nog wat meer duidelijkheid scheppen over de retourhoeveelheid? Ik ga dit weekend het benzinefiltertje vernieuwen, dit is een gewoon standaard filtertje met 8mm aansluiting? (wagen staat niet waar ik woon). Er is een klein verschil tussen de benzinedruk van L en die van een LE, maar ik neem aan dat da geregeld wordt door het vacuumklokje (dit is misschien kapot?) en niet door het inlaatspruitstuk?
En welke leidingen komen er daar op toe/weg? Het heeft dus te maken met de regeling… Ik neem aan luchtstroom ofzo?
Weet er iemand wat deze is en wat deze doet en hoe ik deze moet aansluiten?
Ik heb enkel de fiche momenteel aangesloten (zit op de L-jtronic maar niet meer op de LE-jtronic) maar heb dit verder niet aangesloten of weet niet wat dit doet… Kan dit te maken hebben met het meteen stilvallen na doorstart?
@noci: er komt veel brandstof uit de aanvoerslang, maar niet uit mijn vacuumklokje-toestand die leidt naar de retour.. Aan retourkant merk ik alleszins niet veel..
brandstoffilter denk je dus? Weet je toevallig waar deze dan zit, waarschijnlijk dicht bij de benzinepomp dan?
-
AuteurBerichten