Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hah! Van de week uren lopen zoeken, en nu in 1 keer gevonden: Een ‘nieuw’ cilinderhuis inclusief slot, sleutel en schakelaar, en nog goedkoop en in de buurt ook. Zaterdag maar even oppikken. Later kunnen we dan altijd nog eens nieuwe cilinders halen zodat alle sloten weer op dezelfde sleutel gaan.
Dat was een detail dat ik vergeten was… Nu met boormachine en drempel het cilinderhuis losgesloopt. Transponder uit de sleutel gehaald en op de onderbreker getapet, en we kunnen weer rijden!
Na 3 WD40 baden wou hij nog niet…
Nu het schakelaargedeelte maar losgehaald. Sleutel in het slot ivm onderbreker, en dan met een schroevendraaier de schakelaar draaien: Vroem, hij draait. Dat is me nu even het belangrijkste…
@Klopper wrote:
Lijkt me stug dat het niet lukt. Heb je hem al verzopen in WD40?
Had dat niet in huis, daarom eerst met siliconenspray geprobeerd, zonder succes dus. Gelukkig passen mijn ouders vanavond op, en mijn pa had het wel, en heeft het meegenomen. Geen direct effect, maar staat nu een nachtje te weken, en krijgt morgen zonodig een nieuw bad.
Ik heb begrepen dat dan alleen kan als het contact op stand I staat, en hij wil niets anders meer dan 0…
Vandaar dat het hele huis eruit moet…
Heb nu voor nood wel het volgende bedacht: Cilinderhuis eruitslopen (hierdoor ook geen stuurslot meer), reservesleutel op de immobiliser plakken (ivm startonderbreking), en starten via de schakelaar in het plastic deel achterop het slot. Zou dat werken? Dan heb ik in elk geval weer een rijdende auto om vervangende onderdelen mee op te halen ;)
Heb net de verpakking weggedaan….
De lampjes die eruit kwamen waren hetzelfde als die in de T5 fittingen, maar dan dus zonder fitting, zoiets als deze:
http://www.immers.info/Webwinkel-Product-2090111/12volt-10-stuks-T5-1-Led-Blauw.html
Het zijn inderdaad geen professionele koppelingen (maar ik ben ook geen professional ;-)). Voorlopig ben ik vooral blij dat het werkt, en gezien de voor 13 jaar geringe hoeveelheid vuil die er in de goot ligt, zullen ze het nog wel even volhouden.
Als ik weer een paar dagen vrij ben zal ik het nog wel eens netjes maken.
HIJ DOET HET!!!!!
Vandaag alle koppelingen nog eens bekeken, en twee stuks gevonden waarvan het mesje naast het kabeltje gelopen was… Hierdoor kreeg de schakelaar geen stroom, en werkte de R-knop niet.
Na het opnieuw aanknijpen werkt alles prima, zonder verder te programmeren.
Nog even in het kort:
De schema’s heb ik hier vandaan:
Het duidelijke schema: http://www.psprintersupplies.nl/OPEL%20VECTRA%20B.pdf
Het schema met ook de nummering van de stekker op de foto’s:
http://www.sendspace.com/file/xsf1em
(beide links hier op het forum gevonden, dank aan de posters/hosters!)
De foto’s:
De stekker:
Met de aansluitingen naar de schakelaar:
Moeilijk te zien, maar hier gaan de kabels de rubber dop in die achter het gaspedaal zit:
Had ik, dacht ik, gisteren gedaan. Helaas zijn ze nu niet terug te vinden op de telefoon.
Mijn vrouw heeft de auto vandaag mee, maar zal kijken of ik hem morgen hier kan houden om wat foto’s te maken.
Vandaag weer bezig geweest…
Ik ben begonnen met het volgen van de kabelboom vanaf de ECU. Deze loopt in een goot onder de parafaanplaat langs naar de bestuurderszijde. Op het einde van de goot zit een stekker, waarvan de kabelkleuren en pin nummers overeenkomen met de pin-nummering uit mijn eerste schema:
Pin nummers 1, 14 en 7 zijn dus blauw, grijs en groen.
Op de contrastekker bleken deze pins leeg te zijn. Bij deze stekker stopt dus in mijn geval de voorbereiding voor CC.
Drie kabeltjes getrokken van deze stekker naar het stuurhuis via een rubber dop achter het gaspedaal. De vierde kabel kon volgens het tweede schema aangesloten worden op de rode van de remlichtschakelaar.
Vanavond vol verwachting uitgetest, maar helaas, geen enkele reactie op de knoppen.
Morgen ga ik nog even nakijken of ik geen kruisingen heb, en of alle koppelingen spanning doorgeven. Als dat allemaal goed is, zal de ECU geprogrammeerd moeten worden lijkt me…
Is er iemand in het oosten (Ov, Gld, Dr) die dat kan, en die morgen (dinsdag) of woensdag daarvoor tijd heeft?
Ik heb het vanmiddag gedaan. Rood wordt inderdaad grijzig blauw, maar verder ziet het er wel mooi uit.
Howto:
– Met een grote platte schroevendraaier de afdekplaat loswippen vanaf de zijkanten.
– lampjes (3 stuks, bovenhoeken en middenboven) kun je er zo uittrekken. Enige lastige is dat de knoppen in de weg zitten. Met een tangetje moet dit echter gemakkelijker gaan. Mij is het zonder tang gelukt met veel gepriegel.
– Ik had kant en klare leds. Deze druk je zo op de plek van de oude gloeilampjes. Even testen of ze het doen, zo niet omdraaien.
– afdekplaat weer op de plek drukken.Bij het gebruik van een tang in plaats van vingers is het 1 minuut werk.
Nog even een buurman die vrachtwagenmonteur is naar het schema kunnen laten kijken. De B-aansluiting raak ik ergens in het dashboard wel kwijt. De A-aansluiting kon ik met een beetje mazzel direct aan de toerenteller hangen (ook groene kabel).
Nu alleen nog een koppelpunt vinden voor de C-, en D-aansluiting dus….
Heb de kap er even afgeha (geen foto’s, sorry). De ecu zit er inderdaad onder, met twee grote multistekkers bovenop.
Wat is nu de gemakkelijkste manier om de benodigde kabels tussen de rest te vinden?
Nog een mooier en duidelijker schema gevonden:
Uploaded with ImageShack.us
Vandaag even snel gekeken, en volgens mij heb ik de ECU gevonden:
Uploaded with ImageShack.us
Morgen maar eens openhalen en kijken hoe hij er van binnen uitziet.
Tankje erboven blijkt de vaccuum tank van de verwarming te zijn. De slangetjes hiervan lagen los, heb ik nu vastgezet.
Wat voor effect heeft het losliggen van de slangen? De verwarming werkt verder prima, alleen de airco doet het niet, maar dat weet ik tot nu toe aan een lege installatie (auto heeft lang te koop gestaan, airco is nog niet nagekeken/gevuld).
Hoi,
Het is lang stilgeweest in dit topic omdat ik min of meer de hoop had opgegeven. Toch wil ik het nog een keer proberen om de boel aan de praat te krijgen.
Wie o wie weet er te vertellen wat er nog nodig is.
Ik heb dus een DTH met e-gas
raw schakelaar is al vervangen, maar geen kabelboompje in het stuurhuis
rem- en koppelingsschakelaars zijn aanwezig.origineel gepost door gerbenp
aangezien de remlicht- en koppelingsschakelaar al aanwezig zijn, lijkt het me dat ik aleen de 4 polen van de bedieningshandel aan hoef te sluiten. Weet iemand of die pin-nummers hetzelfde zijn bij mijn diesel? En waar zit de ECU?Blijkbaar een lastige vraag… :hmmz
Weet er wel iemand waar de ECU zit? Dan ga ik die in elk geval eens van dichtbij bekijken.
Was ik weer….
Met de TIS is het niets geworden. Ondertussen op een ander forum gevonden:
>> Stuurschakelaar Cruise control bediening:
In:
> Contact + (Zwart)
Uit:
> Zwart Rood op ECU pin 62
> Zwart Geel op ECU pin 29
> Zwart Bruin op ECU pin 44>> Koppeling schakelaar:
in:
> Contact + (zwart)
uit:
> Zwart Blauw op ECU pin 61>> Rempedaal schakelaar:
in:
> Conact + (Zwart)
uit:
> maak contact (remlichten): Zwart Geel op ECU pin 5
> verbreek contact: Zwart Rood op ECU pin 13aangezien de remlicht- en koppelingsschakelaar al aanwezig zijn, lijkt het me dat ik aleen de 4 polen van de bedieningshandel aan hoef te sluiten. Weet iemand of die pin-nummers hetzelfde zijn bij mijn diesel? En waar zit de ECU?
Ik heb sinds juni een station met een X20DTH motor uit ’98. Rijdt super, haalt net geen 1000 liter op een tankbeurt van 55 liter (ongeveer 1:18 dus).
Heb twee verschillende ISO’s gevonden. Beide geven op een bepaald moment iets van: update gedaan, deïnstalleer en herinstalleer.
Probleem is dat het deïnstalleren niet alle mappen leegt, en daardoor het herinstalleren niet in dezelfde map kan. Zelf leeggooien zorgt ervoor dat het herinstalleren weer als eerste installatie gezien wordt… Op de DVD ook ManInst en ManUpd bestanden gevonden en uitgeprobeerd, zonder resultaat.
Nu heb ik best de nodige programma’s geïnstalleerd, maar deze krijg ik er niet onder…
origineel gepost door gerbenp
origineel gepost door gerbenp
De TIS wordt nu gebrand, vanavond maar eens in duiken.Pff, installeren van dat ding is een crime… Lijkt niet goed te komen.
Is er iemand in Twente waar ik het kan komen bekijken, of iemand die een screenshot kan maken?
Iemand in de buurt met verstand van draadjes is helemaal welkom, ik ben meer van de knopjes en stekkertjes dan van losse draadjes…
Edit: voor de duidelijk, ik bedoel dus dat het installeren van de TIS niet lijkt te gaan lukken, en daarom dus weer bij jullie aanklop…
Niemand?
origineel gepost door gerbenp
De TIS wordt nu gebrand, vanavond maar eens in duiken.Pff, installeren van dat ding is een crime… Lijkt niet goed te komen.
Is er iemand in Twente waar ik het kan komen bekijken, of iemand die een screenshot kan maken?
Iemand in de buurt met verstand van draadjes is helemaal welkom, ik ben meer van de knopjes en stekkertjes dan van losse draadjes…
Edit: voor de duidelijk, ik bedoel dus dat het installeren van de TIS niet lijkt te gaan lukken, en daarom dus weer bij jullie aanklop…
De TIS wordt nu gebrand, vanavond maar eens in duiken.
Heb ook binnen de omwikkeling gekeken, niets te vinden. Ga desondanks vanmiddag nog eens kijken…
Eventueel wil ik zelf wel die vier draadjes gaan leggen, heb alleen geen flauw idee waarheen… :hmmz
Niemand?
:(
-
AuteurBerichten