Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@GTC_Michieleke: Zoals jij nu de ervaring hebt m.b.t. tunen heb ik die al 3 jaar. Onze Astra heeft een Z17DTJ motor op de papieren en op het blok staat Z17DTH. Niemand, ook de bekende tuner in Duitsland, kan hem NIET tunen en dat alles vanwege de DENSO ECU. onze auto is van April 2008. eerdere modellen schijnen een ander type ECU te hebben en deze zijn wel te tunen. De beveiliging van de DENSO is t.o.h. niet te kraken. Wat men wel kan doen is een box er tussen zetten. Dit zou ook een goede oplossing zijn voor vermogen en, als je bijbetaalt in sommige gevallen, ook voor het verbruik. Ik heb onlangs bij een Opeldealer nieuwe software er op laten zetten. In deze softwareversie is o.a. de aansturing van de EGR aangepakt. Wanneer ik nu de motor af zet, dan hoor ik de EGR 4 of 5 maal maximaal openen en weer sluiten. Dit lijkt t.o.h. ( 4000 km verder ) een goed effect te hebben op de EGR functie: De auto trekt veel beter, verbruik is lager ( 6,6 L/100km en vaak met aanhanger naar Frankrijk, 120-130 KMH) en de roetverbranding is niet meer 1x per elke tankvulling diesel.
@GTC_Michieleke wrote:
19 juli is de dag dat het allemaal gaat gebeuren! Ik ben benieuwd… Ik denk wel dat het verschil erg goed merkbaar zal zijn? Op papier zal het in ieder geval goed te zien zijn… :hmmz
Dank je Opeltje2, dan ga ik even wachten op deze ervaringen! Weet je ook of ik gewoon kan doorrijden met de EGR losgekoppeld? Ga binnenkort een rit maken van 3000 km! Brandend lampje is wel lastig, maar hij rijdt veel plezieriger!
Om te tunen zal wel te laat zijn om binnen 2 weken een afspraak te maken vermoed ik.
Zit er in de omgeving van Rotterdam misschien ook een tuner naar iemand weet of moet ik dan helemaal naar Duitsland?Goede middag, heeft iemand al eens een Z17DTJ laten chippen? Ik kan er niets over vinden in het forum v.w.b. deze motor. Heb nu, bij 148K km stand, voor de 2e keer problemen met EGR. verbruik loopt weer op, motor loopt hortend en stotend rond de 2000 r/min, in de lage toerentallen trekt hij voor geen meter. Gisteren bij de dealer de nieuwste software laten flashen. Zou verbetering moeten geven, ook wat betreft de roetverbranding. € 42,00 later blijkt dat het voor de EGR het echter geen verschil maakt, loopt nog steeds slecht. Zal wel weer vervuild zijn. Bij het chippen wordt de EGR gedeactiveerd lees ik zo hier en daar. Kan dat ook bij de Z17DTJ? Of kan ik die met een plaatje afsluiten? Nu heb ik hem losgekoppeld. Motor doet het weer ‘ouderwets”, maar lampje brandt ( auto met steeksleutel ).
-
AuteurBerichten