Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
nee lijstje is van de Opel TIS , niet van een andere site
Zou als ik jou was zou ik gewoon ‘s onder de motorkap duiken, dan zie je snel genoeg of er 1 opzit :D
Overzicht van motoren met/zonder EGR-klep:
Z10XE:aanwezig
Z12XE:verwijderd vanaf MJ03
Z10/12/14XEP:aanwezig
Z14/16XE:aanwezig, TSB 1897, Snelle Informatie 1899
Z16SE:TSB 1900
Z16XEP:aanwezig
Z16XE1:aanwezig
Z16XER:aanwezig
Z16LET:niet aanwezig
Z18XE:Vectra-C: verwijderd vanaf MJ03(lopende wijziging)
Z18XE:Corsa: verwijderd vanaf MJ03(lopende wijziging)
Z18XE:Astra/Zafira: verwijderd vanaf MJ04 (lopende wijziging)
Z18XE:Meriva en Vectra-B geen EGR
Z18XER:aanwezig
Z20NET::niet aanwezig
Z22XE:aanwezig
Z22SE:verwijderd vanaf MJ04 (niet Speedster, VX220) Snelle Informatie 1721
Z22YH:verwijderd vanaf MJ06, Snelle Informatie 2015
Y26/32SE:niet aanwezig
Z28NEX:niet aanwezig
Z32SE:niet aanwezignogmaals, gezien de symptomen die je beschrijft zit het ‘m eerder in de lambdasonde en niet in de EGR. Als het in de EGR zit kun je wel fatsoenlijk rijden, maar je voelt ‘m af en toe wat inhouden en soms kleine schokjes geven, en vooral als je voet van het gaspedaal haalt en daarna weer gas geeft dan merk je dit het beste.
Als je lambdasonde naar z’n grootje is valt er gewoon niet fatsoenlijk mee te rijden, inhouden, horten, stoten, schokken, precies zoals je zelf al eerder aangaf…..ja dan zal het de lambdasonde wel zijn, die dingen hebben niet het eeuwige leven.
Als je het uit laat lezen en het is inderdaad kapot, en je bent een beetje handig kun je er zelf een nieuwe inzetten, ff kijken hoeveel draadjes je hebt (kun je zien aan de stekker) en dan bij de autohandel een universele halen (of origineel met stekker bij de dealer). Je hebt vast wel een doe het zelf garage in de buurt. Ouwe sensor draden afknippen, op nieuwe sensor de draden solderen van de kabelboom die je hebt afgeknipt, kind kan de was doen. Wel goed opletten hoe je de kabels soldeert uiteraard anders werkt ie nog niet….
Zou eerst ‘s ff informeren naar de prijzen bij dealer en autohandel, denk dat je beslissing gauw gemaakt is:Dkan ook je lambdasonde zijn, als die kapot is of een vreemde waarde geeft kan je motor erg beroerd lopen, denk dat het eerder zoiets zal zijn. Als de EGR klep niet goed werkt loopt de motor op zich wel ok, maar je hebt last van schokkerig rijden, alsof ie ff inhoudt. Als je lambdasonde niet goed meer is dan loopt je motor gewoon beroerd. Laat ‘m eens uitlezen bij de dealer, weet je meteen waar de storing zit
hoeft er niet op te zitten, zie onderstaande lijst, weet niet welke motor je hebt?
Z10XE:aanwezig
Z12XE:verwijderd vanaf MJ03
Z10/12/14XEP:aanwezig
Z14/16XE:aanwezig, TSB 1897, Snelle Informatie 1899
Z16SE:TSB 1900
Z16XEP:aanwezig
Z16XE1:aanwezig
Z16XER:aanwezig
Z16LET:niet aanwezig
Z18XE:Vectra-C: verwijderd vanaf MJ03(lopende wijziging)
Z18XE:Corsa: verwijderd vanaf MJ03(lopende wijziging)
Z18XE:Astra/Zafira: verwijderd vanaf MJ04 (lopende wijziging)
Z18XE:Meriva en Vectra-B geen EGR
Z18XER:aanwezig
Z20NET::niet aanwezig
Z22XE:aanwezig
Z22SE:verwijderd vanaf MJ04 (niet Speedster, VX220) Snelle Informatie 1721
Z22YH:verwijderd vanaf MJ06, Snelle Informatie 2015
Y26/32SE:niet aanwezig
Z28NEX:niet aanwezig
Z32SE:niet aanwezigtja waar ie bij jou zit weet ik ook niet, ken jouw motor niet, maar bij mij zit er een plastic kap over de motor, die moet je er af halen, en dan zie je ‘m zitten
Zo te zien op de tekening die ik je gestuurd heb zit ie tussen 2 slangen inja is makkelijk zelf te doen, zie je email
havdveen ik zal je de buitendienstoplossing en waar je de klep kunt vinden ff toemailen…..
tja wist ook niet of bij dit model het nut had om de polen tegen elkaar te houden, maar dacht baat het niet dan schaad het niet;)
Ik heb een ’99 B Vectra Caravan in pearl uitvoering met een X1,8XE1 blok.
ik had ook gezeik met de EGR klep, auto reed slecht, steeds
inhouden en schokken. Allereerst moet je kijken of er een uit een goede of een slechte serie op zit, ik had mazzel. Heb de EGR klep uitgebouwd, gekeken met behulp van elektrisch schema welke polen de klep aansturen, deze ff op de plus en min van de accu aangesloten zodat ie ff goed openging. Daarna terug ingebouwd, nog ff accupolen van de accu losgegooid en ff tegen elkaar gehouden om de boel te resetten.Rijdt weer als een zonnetje, zelfs soepeler dan toen ik ‘m kocht:D
mocht je willen weten of je een goede klep hebt (al zal dat hier vast wel ergens staan) dan kan ik de procedure hier wel ‘s opzetten
-
AuteurBerichten