Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb de gloeikernen doorgemeten. 1 zat op 0.4, 1 op 0.6 en 2 op 0.8/0.9 Ohm. Vervolgens het relais bekeken en bleek dat de zwakke stroom in het relais van de gloeikernen geen stroom kreeg waardoor het relais niet omgezet werd waardoor weer de weerstand van de grote stroom altijd op oneindig bleef staan. Stom dat ik dus niet eerst de zekering heb gecontroleerd van het relais voordat ik alle gloeikernen ben gaan doormeten en het relais ben gaan controleren. Deze had ik niet gecontroleerd omdat ik dus het probleem bij de gloeikernen zocht die gekoppeld zitten aan de 80A zekering, niet de kleine zekering van 20A naast het stuur die de relais zekert. Wel weer een leuke middag in het zonnetje kunnen klussen en weer wat geleerd van zowel de auto als dat ik voortaan ALTIJD eerst alle zekeringen controleer. Plus: Ik heb me nog nooit zo stom gevoeld dat ik het niet direct de zekeringen gecontroleerd heb, maar het probleem is opgelost.Ik heb een Corsa B 1.5 TD uit 98. Bij het starten gaat ineens het voorgloeilampje niet meer branden in mijn dashboard, waardoor ik na 10-15 sec de auto pas startend krijg door compressie. Niet echt prettig en met een grijze wolk tot gevolg. Het voorgloeilampje gaat, zodra ik toch probeer te starten even 1/10 sec aan, maar dooft direct. Nu heb ik dit al eens eerder gehad en toen is de bedrading vervangen. Nadat ik ook de handleiding So wird’s gemacht heb door genomen vraag ik mij af of onderstaande punten de enige mogelijke problemen zijn. Uiteraard heb ik de zekeringen onder de motorkap al gecontroleerd.
+ Relais (ik begrijp dat dit achter een paneel aan de bijrijderskant)
+ Bedrading (de draad die rechtstreeks naar naar de gloeibougies gaat is in orde (afbeelding 1), en ook de draad die via een koppelstuk richting de motor gaat lijkt in orde (afbeelding 2))
1.
2.
+ Gloeibougies zelf zijn niet goed meer (moet ik nog doormeten, dacht zo’n 0,70 Ohm als ze koud zijn en werken).Alvast bedankt
Ik heb inmiddels alles gecontroleerd en niks kunnen vinden. Ik heb het er even geleden met een bekende over gehad die veel van auto’s weet en samen de Opel handleiding er ven bij gepakt om te bestuderen hoe het koelsysteem rond gaat en op basis daarvan eigenlijk alles gecontroleerd. Niks kunnen vinden, waardoor er vermoedelijk een heel klein lekje ergens zit waardoor het heel langzaam weg loopt of weg lekt.
Ik heb toen het risico genomen om de koelvloeistof stug bij te blijven vullen nadat deze iedere keer leeg gepompt was na een ritje (bijgevuld bij een koude motor). Uiteindelijk, nadat ik ongeveer 2,5L erin heb gedaan, blijft de koelvloeistof nu wel in mijn reservoir na een rit. Daarom mijn vermoeden dat er waarschijnlijk een heel klein lek in zit waardoor het systeem heel langzaam leeg is gelopen. (Ik heb de auto sinds oktober, dus ik ken nog niet alle kwaaltjes en de volledige geschiedenis).
Bedankt voor de tips in ieder geval!
Nog een keer geprobeerd, koelvloeistof er in tot het streepje en een rondje rijden. De verwarming deed het nu weer goed en de motor blijft koel op 90 graden, ook bij 130 km/h. Wel is het reservoir weer helemaal leeg gezogen bij thuiskomst.
Motor warm op de parkeerplaats aan laten staan en voorzichtig het reservoir bijgevuld met een klein laagje. Gas gegeven terwijl de auto stil staat en het volgende gebeurd:
+ Niks te zien of te ruiken (anders dan diesellucht) bij de uitlaat qua uitlaatgassen, ook geen vloeistof onder de auto, maar het reservoir is wel weer leeg gezogen.Betekend dit dan toch dat het wordt verbrand in de motor maar dat het niet zichtbaar is in de uitlaatgassen? Of is mijn koelsysteem helemaal leeg en wordt die steeds aangevuld (ik heb geen idee hoeveel daar in totaal in zit). Ik gebruik “blauwe” koelvloeistof.
Opgelost, althans, voor nu.
De sleutel heb ik laten kopiëren, maar dat loste inderdaad het probleem niet op. Vervolgens heb ik de binnenkap verwijderd om het slot te kunnen zien, om te bestuderen hoe het werkt zeg maar. Goed gekeken naar de onderdelen die bewegen, of zouden moeten bewegen en het volgende gedaan:
Voor de volgende die hier problemen mee heeft, kijk even naar onderstaande foto. Aan de hand van de foto leg ik het uit wat voor mij werkte.
Op de foto zie je de ronde cilinder in plastic zitten (groene pijl). Aan de cilinder zit een palletje wat mee draait wanneer je de sleutel omdraait (rode pijl). Op foto 1 zie je deze “op slot”, op foto 2 in de “open” stand. Tijdens het testen zag ik dat dit palletje vaak bleef vastzitten tegen een ander stuk plastic wat niet beweegt. Ik heb het daar nu, zoals op de foto’s te zien is, helemaal met vaseline ingesmeerd zodat het soepeler over elkaar heen glijd. Nu probeerde ik het plastic van de cilinder af te krijgen, maar het ringetje binnen de oranje pijl is moeilijk te verwijderen. Nu zitten er kleine gaatjes vlakbij de oranje pijl, waar je van binnen wat kunt zien bewegen. Ik ga daar dan nog extra slotspray naar binnen spuiten zodat het zeker weten soepel loopt aan alle kanten.
Paars is een palletje wat bij het indrukken van de knop wordt verplaatst, waardoor de klep los komt uit het slot.
Foto 1
Foto 2
Bedankt voor de tips!
Slotolie heb ik gisteren direct al geprobeerd. In eerste instantie geen resultaat, later wel wat makkelijker, maar dat kan ook toeval zijn want soms doet ie het wel ineens een paar dagen. Binnenkort maak ik even de sleutel bij en probeer ik het slot eens leeg te spuiten zodat ik zeker weet dat ik alles geprobeerd heb. Ik laat het weten als ie het weer goed doet voor de volgende lezer.Online kun je ze makkelijk vinden, maar wel in het Duits.
-
AuteurBerichten