Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Onderdeelnummer kunnen achterhalen: BEHR 72794
Daar ben ik al geweest. Daar willen ze een geheel nieuwe ventilator plaatsen à € 285,00 excl. werkzaamheden.
Blijkt dat ik toch niet het goede onderdeel heb… :???:
De stekker is anders en ook veel groter:
Net even de ventilator losgeschroefd. Rechts ging snel, links moeizaam door de kleine ruimte. De ventilator kan ik niet ver genoeg omhoog tillen om de weerstand te vervangen omdat de ventilator met een groene stekker vast zit en waarschijnlijk moet ook de accu er even uit. Ik kan de weerstand nu wel zien en de bescherming ziet er in ieder geval wel anders uit. Blijft dus nog even spannend of ik de goed heb… ;) Straks even naar iemand toe die wat meer kennis en beter gereedschap heeft.
Ok, dat geeft mij weer wat hoop dat ik misschien toch het goede onderdeel heb. Morgen maar eens kijken of die ventilator er een beetje makkelijk uit wil.
Ik heb het nog steeds over de weerstand van de koelventilator :thumb
Hmm, ik krijg steeds meer het gevoel dat ik ondanks het uitzoekwerk alsnog de verkeerde heb besteld…
Iemand uit omgeving Assen die misschien even onder mijn motorkap mee wil kijken?Zit de weerstand bij jou ook bijna aan de onderkant? Op het plaatje van opeloem zit de weerstand redelijk bovenin.
Daar heb ik ook gekeken op aanraden van een forumlid.
Maar waarom denk je dat het een andere moet zijn?Waarom denk je dat? Heb veel research gedaan om tot het juiste onderdeel te komen.
Zou wel balen zijn als blijkt dat ik toch een andere moet hebben…Onderdeel binnen, maar kan er met geen mogelijkheid vanaf de bovenkant bij. De weerstand zit rechtsonder de ventilator… :swear
Bedankt Willem, moet wel lukken lijkt me. Heb het onderdeel via eBay besteld.
Bedankt Blue-Dragon!
Nog een vraag over het vervangen van de weerstand: komt hier speciaal gereedschap bij kijken of heb ik bij wijze van spreken aan een schroevendraaier voldoende?
@Willem: volgens mijn Opel dealer is de weerstand onderdeel van de ventilator en daarom zou de ventilator in z’n geheel vervangen moeten worden.
Kost 285 euro en dan moet er ook nog aan gewerkt worden…@Blue-Dragen: bedankt voor het bevestigen van de productnummers! Ik ga eens kijken waar ik het onderdeel kan halen.
Dan moet het een resistor zijn denk ik, onderdeel 5 op http://opeloem.com/opel/astra_g__zafira_a_1998_/cooling/fan_and_drive.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Kosten vallen mee, zo’n € 25
Via de website die Blue-Dragon noemde (http://opeloem.com/opel/” onclick=”window.open(this.href);return false;) uiteindelijk hier terecht gekomen: http://www.partsbase.net/part/ope-3447012″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit zou de weerstand zijn:
Wie kan dit bevestigen?
Bedankt voor je antwoord Wim. Nu ik weet dat de weerstandblokjes losse onderdelen zijn kan ik wat gerichter gaan zoeken.
De Opel dealer zegt dat de complete ventilator vervangen moet worden (zie mijn bericht een stukje terug)…@vincep wrote:
vanmiddag ff Koelfan eruit gehaalt. en ja 2 weerstand spiralen in het weerstand blokje aan de fan
door gerot een weerstand de middelste zit nog vast. maar kan je die weerstandblokjes ook los
kopen want fan is nog goed. weet iemand waar en de prijs???Wie weet het antwoord op deze vraag?
Van wat ik kan zien heb ik maar één ventilator. Achter de bumper komen twee grote dunne rechthoekige grills, waarvan één de condensor is en volgens mij de andere de radiateur (zoveel verstand heb ik er dus van :hmmz). Daarachter komt de grote BOSCH ventilator.
Zie foto:
Wat voor soort geluid is het? Ik heb dezelfde auto, maar dan handgeschakeld en herken het probleem. Is alleen te horen bij het schakelen en het klinkt alsof je met een schroevendraaier over een grindtegel schraapt. Het geluid is niet al te hard, maar met de ramen open en weinig wind toch duidelijk hoorbaar.
Heb de auto nieuw gekocht en ben in het begin twee keer naar de dealer geweest om navraag te doen. De monteur hoorde het geluid niet eens en had geen idee waar ik het over had, dus dan houdt het snel op… Auto rijd en schakelt ook prima, maar bij andere auto’s hoor ik het geluid niet.
Ik heb ook een Astra Z16XE van 11/2002 met waarschijnlijk hetzelfde probleem. Zelf heb weinig kennis van autotechniek en wordt van het kastje naar de muur gestuurd.
Het begon allemaal met het bijvullen van de airco bij een garage. Condensor eerst gecontroleerd: niet lek. Het vullen leek goed te gaan (600+ gram koudemiddel). Bij de eindcontrole sloeg de ventilator niet aan wanneer de airco werd ingeschakeld. Volgens de monteur moest dit meteen gebeuren. Vervolgens gecontroleerd of de ventilator aansloeg bij een warme motor en dit was bij ± 90 graden wel het geval. Conclusie: ventilator niet stuk, waarschijnlijk een sensor of kabeltje van de airco naar de ventilator wat los zit. De airco koelde wel en werd ook flink koud. De druk liep echter enorm hoog op (30+ bar). Advies: airco absoluut niet gebruiken.
Daarop in overleg doorgestuurd naar de officiële Opel garage, waar men het tegenovergestelde zei: “de ventilator slaat nooit meteen aan bij het aanzetten van de airco”. Men kon het probleem niet vinden en na overleg hebben ze het koudemiddel weer verwijderd en opnieuw gevuld. Nieuw probleem: men kon maar 135 gram koudemiddel oppompen en daarna was het reservoir leeg. (?!?!) Ook hierna koelde de airco goed, maar opnieuw liep de druk te hoog op. Advies: airco mag af en toe gebruikt worden. Conclusie: weerstand drukregelaar is stuk. Deze slaat bij het inschakelen van de airco een stand over en daarom werkt het niet goed. Oplossing: complete ventilator vervangen want de drukregelaar is onderdeel van de ventilator. Kosten ventilator: € 285. Totale kosten incl. werk en opnieuw vullen: € 550+.
Hierop heb ik wat geïnformeerd bij een kennis die in de sloopauto’s zit en veel met Opel werkt. Opmerking: “Er zit maar 1 ventilator in, normaal zit er nog een 2e ventilator aan de voorkant. Dit hebben we bij een Opel nog nooit gezien.”
Ondertussen word ik er behoorlijk moedeloos van aangezien iedereen wat anders roept. Mijn auto heeft twee dagen bij een officiële Opel-garage gestaan en volgens mij weten ze niet wat het probleem is en wat ze er mee aan moeten.
Wie kan me verder helpen met advies en tips? Net als bij vincep is de ventilator nog goed, maar schijnt de weerstandsregelaar stuk te zijn.
Is zoiets met hulp van een handig iemand zelf te repareren? De onderdelen of een nieuwe ventilator kan ik wel krijgen via de kennis en de sloopauto’s of via een grote webshop waar ik vaker onderdelen voor mijn auto haal. -
AuteurBerichten