Dveldhuis

Aangemaakte reacties

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • Dveldhuis
      Lid sinds:
      16 June 2011

      Beste allen (en Wim i.h.b. ;) ),

      Even een laat update bericht (zowel in verstreken tijd sinds laatste post als vanwege huidig tijdstip), in de tijd van stilte heb ik het e.e.a. uitgeprobeerd, achtereenvolgens:

      – eerst volle fles injectiereiniger op 1/4 tank op laten branden (dus dat duurde paar dagen), probleem leek iets minder maar veel hielp het niet
      – gasklephuis gereinigd zoals in behulpzame Howto wordt uitgelegd (lekker laagje zwarte smurrie zat er in, maar het gaatje was zo te zien al eens open geboord (als ik de grootte vergelijk met die op de fotos in de how to van Wim), en zeker 2mm), had geen effect. Alleen het spannen van de gaskabel had inderdaad tot effect dat het pedaal weer lekker strak was!
      – EGR klep even los gehad, wat geveegd en gespoten (maar had weinig zin, want, waar we later achter zouden komen, zat de ‘pal’ naar de EGR toch dicht)
      – bougies vervangen: de juiste NGK’s (koffiebruin/oranje, wsl. van de reinigers, wel beetje aangekoekt) gewisseld voor ‘de zekerheid’ met nieuwe orginele GM9’s, had geen effect.

      Na al deze projecten (die dus zo’n 2 weken in beslag hebben genomen), werden de problemen alleen maar erger! Ook bij 80 constant begon je nu licht bokken te voelen (maar wel aanzienlijk minder dan bij lagere snelheden). Ik dacht op laatst haast dat we tijdens het probleemoplossen een fout hadden gemaakt waar door het erger was geworden, bijv. de bougies er niet goed in gezet, of een of ander vacuumlek hadden doen ontstaan door lekke pakking etc. (doch, aangezien de problemen er niet waren bij stationair of gas geven, leek me dat nog steeds niet aannemelijk).

      Morgen (donderdag) zouden we op vakantie gaan met de Vec, maar met deze kuren werd dat ondoenlijk, bovendien kon de motor wel schade oplopen door de ‘onbekende oorzaak’. Naar de garagist zou ook weinig uithalen wsl. zo kort voor vetrek, dus we voelden het zwaard al hangen… Bovendien vreesden we voor een duur onderdeel als bobinebrug (dat valt dan nog relatief mee) of ECU, dat ook niet zo 1-2-3 geleverd is.

      Als laatste ingeving, mede door de hulp via andere topics hier, nog in een laatste poging DE KABEL VAN DE EGR LOS GEHAALD. En wat denk je ALLE PROBLEMEN VERDWENEN! Ik merkte tijdens het probleem niet echt dat ie slechter trok, maar nu trok ie toch nog een stuk beter, geen bokken meer what-so-ever en het “huidig verbruik” op de boordcomputer daalde ook, van 1.3 á 1.4 stationair naar 1.1-1.2L/h, en ook bij bijv. constant 50 in 4 bleek het verbruik opeens 4,0 ipv 4,8 oid.

      Goed, natuurlijk heb ik nu wel een MM lampje branden. Dus spoedvraag: Aangezien we eigenlijk uiterlijk vrijdag weg kunnen en ik niet weet of de dealer die afdekplaatjes op voorraad heeft (ik neem aan dat dit het probleem definitief oplost…?), heb ik twee opties;

      – doorrijden met losse EGR kabel gedurende vakantie van 3 weken en daarna direct oplossen
      – EGR grondig reinigen door pal open de zetten met 12V op de buitenste pallen, alles terugzetten en kijken of probleem weg blijft
      – EGR op andere manier tijdelijk afdichten ?

      Uiteraard bel ik morgen even meteen de dealer of ie het plaatje heeft liggen, en zo niet, dan de dealers in de regio/’en route’. Mocht het op voorraad zijn: is het dan nodig de EGR vooraf alsnog te reinigen? Is er bij de X18XE1 een software update nodig na afdichten, voor zover ik begrepen heb is die er niet voor de X18’s?

      In ieder geval wil ik jullie alvast hartelijk bedanken voor jullie hulp hier (niet alleen in dit topic, maar ook wat in de rest van het forum te vinden is), veel van geleerd, en de oorzaak cq. oplossing lijkt nu gevonden dankzij jullie!

      Dveldhuis
        Lid sinds:
        16 June 2011

        Dank voor je reactie Willem. :thumb Hoorde elders dat bougies vervangen oplossing kan zijn, maar jij zegt eerst gasklephuis reinigen+pijpje uitboren? Als ik de problemen nazoek die bij dat blijkbaar te kleine gaatje horen, lijken het vooral ernstigere problemen te zijn (horten/stoten, uitvallen), en dat heb ik dan weer niet.

        Tot slot, weet jij misschien of er een verschil (in nut) is tussen injectie&carb reiniger en brandstofsysteemreiniger is, behalve de prijs? (beiden van Valvoline)

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)