Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik heb een vermoeden wat de oorzaak kan zijn. Ik heb een X18XE1 blok in mijn Corsa liggen, maar de ECU is een SIMTEC 71. voor zover ik weet hoort de SIMTEC 71 bij het originele blok, een Z18XE en hoort mijn blok een SIMTEC 70 te hebben.
Kan dit de oorzaak zijn van de foutcode? Of zijn de SIMTEC 70 en 71 uitwisselbaar? En indien ik een SIMTEC 70 nodig heb, waar haal ik deze vandaan en hoe maak ik (of een bedrijf) deze passend voor mijn blok?
Inmiddels ben ik een stuk verder met het elimineren van eventuele oorzaken. Dit heb ik inmiddels gechecked:
– Bedrading tussen ECU en radiateurfan, OK.
– Relaiskast + werking alle 3 de relais, OK.
– Radiateurfan, OK
– Bedrading tussen relaiskast en aircofan, OK.
– Aircofan, OKEr is geen koelmodule aanwezig voor zover ik kan zien. De bedrading loopt van de relais rechtstreeks naar de aircofan. Als ik de airco inschakel dan gaan na ongeveer een minuut zowel de radiateurfan als de aircofan draaien.
De foutcode is er nog steeds en ik weet nu even niet wat ik verder nog zou moeten checken. Iemand ideeën?
Dank je voor de info. Ik zal een dezer dagen eens kijken of ik de airco fan kan lokaliseren.
Maar horen die zich beide hetzelfde te gedragen als ware het twee fans die voor de koeling van de motor zorgen?
Ik ben er inmiddels achter dat mijn relais configuratie klopt. Ik ben nu in TIS2000 aan het kijken of ik het probleem kan lokaliseren. Nou wordt ik in verwarring gebracht doordat ik in TIS2000 moet aangeven of beide fans op lage rpm draaien. Ik heb maar 1 fan (en geen plek voor een 2de).
Hoeveel fans hoor ik te hebben?
@wim-v6 wrote:
Ligt aan het type Airco en koelsysteem..
kan aan alle 3 de relais liggen..
kan ook aan de koelvin liggen
kan ook aan de Eventuleel aanwezige koelmodule liggen.
willem
Je geeft aan dat het aan alle drie de relais kan liggen? Maar ook aan het ontbreken van het/een vierde relais? Mijn Corsa komt uit 2001 en is voorzien van een handmatige airconditioning. De koelfan slaat aan zodra het wijzertje van de koelvloeistoftemperatuurmeter iets over de 90 graden staat. Dus dat lijkt goed te werken, maar ik vermoed dat de koelfan in een aantal fases harde gaat blazen. Klopt dit? En wanneer zou de fan dan zijn “2de fase” ingaan?
Dat klopt inderdaad. Ik wil twee personen meenemen en dan schiet ik met het opklappen van de zitting niet veel op.
Het is vanuit Opel gezien niet de bedoeling om 1 deel los te halen, maar ooit waren het twee losse delen, dus mijn inziens moet dat weer kunnen. :) Ik denk dat ik de bank er vandaag of morgen maar eens helemaal uit haal om te kijken of het mogelijk is zonder de boel permanent te ontmantelen.
-
AuteurBerichten