Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ben toevallig net terug om mijn airco te laten checken. Was alweer 4 jaar geleden. Hierbij bleek ook dat de ventilator niet inschakelt.
Waarschijnlijk is alleen de radiator weerstand kapot. Volgens mij zijn die niet los te koop en zou ik de hele ventilator moeten vervangen.
Misschien kan ik zelf de weerstanden vervangen. Weet iemand wat de waarden precies moeten zijn. Of heeft misschien zelfs een schematje.Hoi Willem,
Je schrijft dat er een leertje of rubberflapje in de klep zit. Bedoel je hiermee dat dit in het klepdeksel moet zitten. De vraag is waar dat zit? Ik heb het kleppendeksel verwijderd en alleen de twee ruimten gezien waar de nokkenassen in lopen. Hierin zit een soort binnenbak. Deze hebben we geprobeerd los te maken. Was kwestie van wat lipjes wegbuigen en proberen op te tillen. Dit zat echter zodanig vast dat we er weer mee gestopt zijn.
Groeten,
Joost
Hoi,
Het laatste bericht is alweer een tijdje geleden, toch even tijd voor een korte update. Afgelopen zaterdag is het kleppendeksel van de auto afgehaald. En met de beste wil van de wereld heb ik geen klep kunnen vinden. Als ik lucht door de biede slangopeningen blaas dan komt het er halverwege het kleppendeksel aan de binnenkant weer uit. Was voor mij even een raadsel.
Ook is mijn remolie ververst en wat bijgevuld. Bij harder remmen ging het rem lampje aan. Tot mijn grote verrassing is de long-term fueltrim gedaald. Zit nu tussen 3.5 en 5. Ook op LPG loopt de auto veel beter. Wat heeft dit te maken met het verversen/bijvullen van de remolie? Komt dit doordat er een vacuumaansluiting tussen rembekrachtiger en inlaat zit? Betekent dit nou dat er een vacuumlek zit in mijn remsysteem en moet ik dus tot reparatie overgaan?Groeten,
Joost
Hallo Willem,
Ik heb de gasklep schoongemaakt en uitgeboord. Hij was niet echt vies overigens. Toch nog even hoe ik de carterventilatie getest heb (copie van hierboven):
Ik heb vanmorgen de carterventilatie getest op ongeveer de manier zoals Duke aangeeft. Ik zat echter in een omgeving waarin ik het verschil niet zo goed kon horen, dus heb ik het volgende gedaan:
1. Motor stationair laten draaien.
2. Eerst kleine slang los gemaakt bij het kleppendeksel. Ik heb gecontroleerd of er vacuum aanwezig was. Er werd inderdaad aan het slangetje gezogen.
Kleine slang weer teruggeplaatst aan het kleppendeksel.
3. Grote slang losgemaakt bij het kleppendeksel. Met mijn vinger voor de opening van het kleppendeksel (niet dichtgehouden maar er net voor) kon ik voelen dat er lucht uitstroomde.
4. De kleine slang weer losgemaakt en gecontroleerd of de uitstroom van lucht veranderde. Dit was niet het geval.Ik heb nog een paar keer met en zonder kleine slang gevoeld en mijn conclusie is dat er met of zonder aangesloten kleine slang evenveel lucht uit de grote opening van het kleppendeksel komt.
Dit lijkt me niet goed. Wat vinden jullie hiervan en wat kan ik hieraan verder doen?
Het lijkt me nog steeds niet goed dat er met of zonder kleine slang aangesloten er evenveel lucht uit de grote opening van het kleppendeksel komt. Er zit in het kleppendeskel toch een klepje dat dichtgetrokken wordt door vacuum op de kleine slang. Dan moet er toch verschil zijn tussen wel of niet aangesloten kleine slang. Ik zou verwachten:
1. Kleine slang aangesloten => Er komt geen of nauwelijks lucht uit de grote opening van het kleppendeksel.
2. Kleine slang niet aangesloten => Er komt wel lucht uit de grote opening.
Wat vindt jij?Groeten,
Joost
Hallo,
Bedankt voor de ervaring met het cleanen. Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar de carterventilatie. Heb ik dit op een goede manier getest? En zo ja wat vinden jullie van het resultaat? Wat zegt dit over de werking van ventilatiedeel in het klepdeksel.
Groeten,
Joost
Hallo,
Ik ben nog steeds geinteresseerd in jullie reacties. Eerder hebben Willem en The Duke gereageerd op mijn vraag. Nu komt er geen reactie meer. Ligt het aan mijn informatie of hebben jullie geen tijd gehad. Ik wacht met veel interesse op jullie reacties!
Alvast bedankt,
Joost
Hallo,
Nog even over de vervuiling van de injectoren en or rails. Ik heb een flesje injector cleaner (van STP) in de tank gegooid en die tank inmiddels half leeg gereden. Als gevolg hiervan lijkt de auto iets beter op te trekken en is mijn long term fuel trim getal zo’n 1% lager geworden. Het heeft dus wel effect gehad. Zijn jullie er echter van overtuigd dat deze manier van schoonmaken goed genoeg is. Of is een andere manier beter (injectoren zelf cleanen in een ultrasoon cleaner of wegbrengen naar clean en test bedrijf)?
Groeten,
Joost
Ik heb vanmorgen de carterventilatie getest op ongeveer de manier zoals Duke aangeeft. Ik zat echter in een omgeving waarin ik het verschil niet zo goed kon horen, dus heb ik het volgende gedaan:
1. Motor stationair laten draaien.
2. Eerst kleine slang los gemaakt bij het kleppendeksel. Ik heb gecontroleerd of er vacuum aanwezig was. Er werd inderdaad aan het slangetje gezogen.
Kleine slang weer teruggeplaatst aan het kleppendeksel.
3. Grote slang losgemaakt bij het kleppendeksel. Met mijn vinger voor de opening van het kleppendeksel (niet dichtgehouden maar er net voor) kon ik voelen dat er lucht uitstroomde.
4. De kleine slang weer losgemaakt en gecontroleerd of de uitstroom van lucht veranderde. Dit was niet het geval.Ik heb nog een paar keer met en zonder kleine slang gevoeld en mijn conclusie is dat er met of zonder aangesloten kleine slang evenveel lucht uit de grote opening van het kleppendeksel komt.
Dit lijkt me niet goed. Wat vinden jullie hiervan en wat kan ik hieraan verder doen?Voor wat betreft de opmerkingen van Wim over de sensoren die kunnen afwijken zonder echt kapot te zijn:
1. De LMM is recent vervangen door een originele VDO.
2. De 1e Lambda sonde is begin dit jaar vervangen. Toen begonnen mijn problemen met mijn Zafira. En in eerste instantie was het idee dat de lambda kapot was.
3. Thermostaat is vervangen bij het plaatsen van een nieuwe kop. Er bleek 1 klep te lekken.
4. Hoe het met de temperatuur sensor zit weet ik niet. Ik heb vandaag met Opcom gekeken. De air-intake temperatuur was een graad of 15. Op de buitentemperatuur meter stond iets van 8 graden. De motor was wel warm. Als jullie dit verdacht vinden dan moet ik dit nog extra controleren.En dan nog over de vervuilde injectoren. De auto wordt dagelijks gebruikt, rijdt natuurlijk wel het meeste op LPG maar gestart wordt er altijd op benzine. Is het dan toch mogelijk dat injectoren of rail vervuilen? En zo ja, hoe kan ik dat dan controleren?
Tenslotte nog wat anders: Ik heb in andere posts op het forum hier ook nog wat gelezen over nokkenassensoren. Deze zouden gelijk met krukassensor vervangen moeten worden. Tijdens mijn zomervakantie in 2012 is de krukassensor kapot gegaan. De nokkenassensor is nooit vervangen. Is dit ook een sensor die het slechter kan doen zonder een foutmelding te veroorzaken?
Oh ja, nog een opmerking over de afwijkende fueltrims vanwege LPG. De laatste 30000 km rijdt ik al niet meer op LPG. Ik wil eerst alles op benzine goed hebben voordat ik LPG in orde ga maken. Ik zou verwachten dat de fueltrims inmiddels niet meer afwijken vanwege LPG in dit geval.
Zo, veel opmerkingen van mij en ook veel vragen. Tot nu toe hebben jullie me goed op weg geholpen. Ik hoop dat jullie me ook nu verder kunnen helpen. Het zou erg mooi zijn als mijn Zafira weer tip-top gaat lopen.
Alvast bedankt,
Joost
Bij het schoonmaken van de gasklep heb ik het gaatje opgeboord tot 2 mm (1.5mm boor was te kort).
Zelf dacht ik als er vacuum op het betreffende pijpje komt dat dan de carterventilatie zou moeten afsluiten. Vandaar dat ik geprobeerd heb op de slang van het gaskleppijpje te zuigen. In mijn geval bleef ik lucht aanzuigen. Nou kan het natuurlijk zijn dat ik niet genoeg vacuum kan maken. Misschien moet ik het anders vragen. Hoe kan ik controleren middels de twee slangen die van het kleppendesksel komen dat de carterventilatie naar behoren werkt?
Je geeft aan dat je de long-term fuel trim niet gek vindt. En dat mogelijk het licht inhouden door een afwijkende sensor kan komen. Aan welke sensor of sensoren denk je dan? En hoe kan ik die controleren? Zoals ik al vermeldde is de MAF sensor vervangen (door orgineel VDO exemplaar).
Groeten,
Joost
Hallo,
Inlaatspruitstuk en gasklephuis zijn schoongemaakt en gecontroleerd of vacuumlekkage. Daarnaast zijn er wat vacuumslangen vervangen. Sindsdien loopt de auto op benzine beter. De long term fuel trim staat op +4.7%. Is dit ok of zou dit getal 0 moeten zijn?
Groeten,
Joost
Hallo Willem,
Met op-com gemeten:
1. Stationair toerental: tussen 0.43 en 0.71 volt. Tussen 9 en 10 kg.uur.
2. Bij ongeveer 2000 toeren (wel constant): tussen 1.08 en 1.22 volt. Tussen 19 en 20 kg/uur.Hopelijk kun je hier iets mee. Iedere tip is welkom. Zelf heb ik gisteren de LMM schoongemaakt met contactspray. Het longterm fueltrim getal liep terug van +5.5 naar +3.9. Dan schakelen naar LPG en de shortterm fueltrim gaat naar -25%. Daarna zie ik snel de longterm fueltrim zakken naar +0.8%. Dus benzine lijkt iets beter, lpg weet ik nog niet. Recent is de cilinderkop vervangen. Mogelijk levert dat nog iets extra’s op.
Van mij nog een andere vraag: een tijd geleden in de gasklep en het huis schoongemaakt. Ik lees dat je dan middel op-com de parameters moet wissen zodat er opnieuw ingeleerd gaat worden. Ik heb niet kunnen vinden hoe ik dit doe. Weet jij dat?
Groeten,
Joost
Hallo Wim,
1e lambdasonde is inderdaad al vervangen. En dat leverde een weinig ander beeld op. Ik heb nog wat andere posts gevonden hier op het forum:
1. In een post over een vectra wordt aangegeven dat de massaverbindingen soms slecht zijn. Ik heb het spanningsverschil gemeten tussen min-pool van de accu en de motor. Deze is 0.05 Volt. Dus een slechte massa verbinding lijkt me bij mij niet aan de orde.
2. Je geeft in een reactie op een andere post aan hoe je de spanningen van een lucht massameter kan controleren. Als ik het goed zeg dan moet de spanning bij stationair toerental constant 0.6 volt zijn. Ik heb de spanning niet met een multimeter bekeken maar met binnen op-com. Hier valt het me op dat de spanning tussen 0.45 en 0.75 volt beweegt. Dit zou een afwijking kunnen zijn. Komen deze waarden binnen op-com overeen met de waarden die jij aangeeft bij je meting.Kan ik met de lmm een test uitvoeren om te kijken of deze werkelijk een probleem oplevert. Ik heb niet zomaar een andere lmm beschikbaar om te kunnen testen en ben dus op zoek naar andere manieren om dit probleem op te lossen. Wat me tijdens het rijden opvalt is dat de auto tussen grofweg 2000 en 3000 toeren licht inhoudt en bij meer dan 3000 beter doortrekt.
Als jullie nog tips hebben dan lees ik die graag. Alvast bedankt,
Joost
Het probleem is opgelost dankzij de hulp van een forumlid (corsa_c20xe). Bedankt!
Voor de oplossing kijk onder Zafira naar het topic: “Zafira A start niet meer na OP-Com”.
Groeten,
Joost
Het is gelukt. Corsa_c20xe had het helemaal bij het rechte eind. En uit het hoofd bijna helemaal goed. Ik heb de volgende 2 stappen net anders gedaan:
1. Na immobiliser functie programmeren en vragen om security code moet je eerst program immobiliser kiezen. Daarna kun je uit 3 mogelijkheden kiezen.
Kies nu: engine controleer installed.
2. Na 10 sec het contact er af wilde de auto nog niet starten. Dus teleurstelling en weer het contact uit. Toen, na nog eens 30 sec wachten, nog een keer geprobeerd
En toen startte de auto!!!!! Of het aan de extra 30 seconde of de 2e poging ligt weet ik niet maar het was dus net anders.Met deze kleine aanpassingen werkte het perfect. Nogmaals zeer bedankt!
Groeten,
Joost
Een reactie die zegt dat ik de sleutels moet laten inlezen, een andere die zegt de ECU te vervangen. Ik hoop op het eerste. Is er nog iemand die dit eerder heeft gehad en me kan zeggen welke stappen ik het beste kan volgen: sleutels laten inlezen, ecu vervangen of toch nog iets anders. Zelf hoop ik het zelf nog te kunnen fixen middels opcom.
Is er iemand die me verder kan helpen. Ik kan de Zafira niet missen en hoop dus vanmiddag dit nog te fixen. Als jullie nog goede info hebben, lees ik het graag.
Bedankt,
Joost
En als de sleutel niet meer bekend is dan loopt de startmotor wel, maar slaat de auto niet aan?
Kan ik de sleutel zelf aanmelden middels op-com? -
AuteurBerichten