Dirk2.0DTI

Aangemaakte reacties

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Airco/CruiseControl vraagje #17615933
    Dirk2.0DTI
      Lid sinds:
      14 February 2010

      Dat is dus juist goed?

      In reactie op: Airco/CruiseControl vraagje #17615931
      Dirk2.0DTI
        Lid sinds:
        14 February 2010

        Ik vergeet er trouwens bij te zeggen dat het wel behoorlijk naar rotte eieren stonk nadat ik effe had doorgetrokken…
        Weet iemand waarom?

        In reactie op: Airco/CruiseControl vraagje #17615929
        Dirk2.0DTI
          Lid sinds:
          14 February 2010

          Nou, vandaag even geprobeerd en ik moet zeggen, het viel mee.
          Ik heb na een half uurtje snelweg rijden, toen de motor goed warm was even flink doorgetrokken. Ik heb vanaf de oprit naar de snelweg vanaf het tankstation in z’n 4 doorgetrokken naar zo’n 4000-4500 toeren. Resultaat, een flinke zwarte walm, maar dat was maar voor zo’n 5 seconde, daarna kon ik doen wat ik wou, er kwam geen zwarte rook meer. De daaropvolgende 50 km nog wel een aantal keer terug geschakeld naar z’n 4 met 120km/u maar geen zwarte rook meer. Betekend dat dat de troep eruit was? en dat het nog wel meevalt? Op de terugweg weer een keer vlak voor huis gedaan, en toen weer wat zwarte walm maar al veel minder dan sochtends. Moet ik dit nou elke lange rit even doen vlak voor ik op bestemming ben?
          groet, Dirk

          In reactie op: Airco/CruiseControl vraagje #17615928
          Dirk2.0DTI
            Lid sinds:
            14 February 2010

            Dankje, weer wat geleerd.
            Ik begin te beseffen dat m’n astra echt een keer onderhoud moet krijgen. Ik heb bij aanschaf, 100dkm geleden, de turbo vervangen omdat de keuringsmeester bij de ANWB vond dat ie een raar geluid maakte. Dat geluid is er tot de dag van vandaag nog in (soort zoem die afneemt naar stilte vlak na het uitzetten van de motor) dus de turbo is het niet geweest. Wel kreeg ik bij turbochargers in amersfoort geen pakking voor de olieretour erbij dus staat ie nou al 2,5 jaar flink te zweten op de olieretour van de turbo. Zeg maar zo’n 3 a 4 x per jaar gooi ik er 2 tot 3 liter in. Dus in principe krijgt de auto het hele jaar door verse olie toch? Luchtfilter heb ik tussendoor een keer vervangen. Zag er echt niet uit trouwens. Maar dat van het blazen met die zwarte walm…. ik heb altijd gedacht dat dat slecht was voor de auto en daarom heb ik het altijd vermeden. Nu hoor ik dat het juist goed is…

            In reactie op: Airco/CruiseControl vraagje #17615926
            Dirk2.0DTI
              Lid sinds:
              14 February 2010

              dus wat je bedoelt is dat ik op de snelweg met een warme motor juist af en toe terug moet schakelen en het gas erop om de vervuiling eruit te blazen? Hoe vaak moet ik dat doen om alles schoon te blazen? (ik zal dit dan wel snachts doen want anders is het echt gevaarlijk…)
              En die EGR ofzo, wat is dat dan en moet het vervangen worden als ie vervuilt is?
              Ik ben een beetje een leek dus alvast bedankt voor de uitleg.

              In reactie op: Airco/CruiseControl vraagje #17615924
              Dirk2.0DTI
                Lid sinds:
                14 February 2010

                Bedankt voor jullie reacties.
                Over dat doortrekken op de snelweg, dat deed ik in het begin nog wel eens omdat ik uit een benzine auto kwam, maar dat durf ik eigenlijk niet meer omdat de zwarte walm die dan uit de uitlaat komt echt niet normaal is. Ik krijg groot licht en toeterende medeweggebruikers… Misschien komt dit omdat ik de auto nog nooit een onderhoudsbeurt heb gegeven sinds ik ‘m heb en dat is dus zo’n 100.000km geleden…
                Wat grappig dat er nog iemand in een auto rijdt met dezelfde herkomst, maar je vertelt over het verbruik aflezen ergens? Dat kan bij mij helemaal niet, klopt dat? Btw, wat moest jij ervoor betalen, en heb jij ook allemaal vage stekkers en kabelbomen onder de voorstoel en achter het dash? Bij mij hebben ze ook de achterwand van het handschoenenkastje eruitgesneden…
                Wat betreft dat verbruik, meestal moet ik zo’n 40-45 euro afrekenen voor een volle tank dus dat zou met een gemiddelde dieselprijs van 1.05 ongeveer 40 liter zijn. Dan kom ik op 1 op 17. Netjes toch? Verbruik zal wellicht iets hoger zijn geworden omdat de auto niet echt onderhouden wordt. Eigenlijk was de opel even een tijdelijke overbrugging omdat ik plots 100km per dag moest gaan rijden en ik toen niet veel geld had voor een auto. Ik had verwacht dat de auto nu ongeveer rijp zou zijn voor de sloop, maar dat ding is onverwoestbaar zeg! Toch maar een keer een beurtje ertegenaan en op naar de 2 ton!

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)