Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
de injectoren van de 2.4 passen met de benzinerail samen gewoon op de 2.0 inlaat buis. Ze hebben ook de zelfde opbrengst en weerstand als de 2.0 injectoren, maar doordat je de benzinerail mee om moet zetten heb je dan ook de 2.4 drukregelaar, deze geeft 3 bar in plaats van de 2,5 bar van het 20E systeem. Het gaat dus allemaal wel, maar je moet dan de luchtmassameter iets bijstellen door het sleepcontact te verdraaien, dan moet het verder geen probleem zijn.
2 maart 2012 om 18:05 In reactie op: X2.0E cilynderkop cih nokkenas met S aanhaalmomenten?? #18000259Nokkenas S is als ik het goed heb de opel sport nokkenas. Voor een 20E is dat een best scherpe nokkenas, zit geloof ik over de 300 graden, dus dat hij slecht stationair loopt kan dan best kloppen en daar is dan ook weinig aan te doen. Ook horen bij de nokkenas andere (sterkere) klepveren en waarschijnlijk ook vaste stoters. Verder is het verstandig bij zo’n nokkenas ook het injectiesysteem opnieuw af te stellen en de stroomverdeler aan te passen, wil het enigszins goed lopen.
De 100Nm voor de kopbouten gelden voor de bouten met de 12mm veeltand, die zitten vooral in de oudere motoren. In de manta gsi zitten meestal de 10mm inbus bouten, dat zijn rekbouten, die moet je dan ook vervangen en daarvoor gelden ook andere waarden (moment + hoekverdraaiing)
Dat alleen een 2 bij de dynamo staat en de rest is weggefreest kan betekenen dat het een 2.4 onderblok is, die ze voor 2.0 hebben willen laten doorgaan, een 2.2 heeft daar gewoon 20 staan, net als de 2.0, maar de 2.4 heeft er 24 staan, dan zou het dus logisch zijn om de 4 weg te frezen. Een 2.4 blok kan je heel makkelijk herkennen aan de m8 carterpan bouten ipv m6 (ook het distributiehuis is iets anders, maar dat kunnen ze natuurlijk ook hebben omgezet)
Op zich had ik al vanaf het begin het vermoeden dat iets verkeer was met de nokkenas timing, maar ik hoorde toen van meerdere mensen dat dat niet kan, omdat hij dan helemaal niet zou lopen. Op zich liep hij ook nog erg goed, als je bedenkt hoe veel de nokkenas verkeerd staat.
Het is in ieder geval wel de bedoeling om het blok te repareren, het was namelijk een helemaal gereviseerd blok. Bovendien heeft het blok wat er nu in zit al heel wat kilometers gelopen en is niet al te best meer, vandaar dat dit ook mijn reserve blok was.
In de zomer het blok maar eens uit elkaar halen, en hopen dat de schade mee valt.Na eigenlijk bijna alles vervangen te hebben begon ik te denken dat een 20e motor gewoon zo slecht hoort te presteren, ook omdat ik een erg lange achteras heb. Ik had namelijk verder ook nog nooit een 20E horen/zien lopen.
Nu is een paar dagen geleden een drijfstanglager van het blok kapot gegaan, waardoor ik tijdelijk mijn reserve blok moest inbouwen, een 20E met 19N kop. Ondertussen zit dat reserve blok er in, en dat blijkt echt een heel stuk beter te lopen, en ook de lambda waardes kloppen nu weer, dus met de electronica was niks mis. Het probleem moest dus in het blok zelf zitten.
Volgens de vorige eigenaar was het blok gereviseerd en opnieuw opgebouwd dus ik dacht dat dat wel in orde zou zijn. Nu blijkt bij het opbouwen van het blok een fout gemaakt te zijn bij het afstellen van de nokkenas. Het nokkenas tandwiel is verkeerd op gezet, waardoor de nokkenas nu ongeveer 15 graden te vroeg staat.
Het resultaat hiervan is dus dat de motor erg luid wordt en dat de lambda sensor een veel te rijk mengsel aangeeft. Ook had het blok veel last van detonatie, waardoor waarschijnlijk ook een drijfstanglager is kapot gelopen.Het leek me wel handig dit hier te plaatsen, voor als anderen dit probleem tegen komen, en ik deze oplossing nog nergens ben tegen gekomen.
Dennis
Bedankt voor de reacties, dan stel ik hem gewoon af op het merkteken op de poelie.
gr. Dennis
Ik heb ook een 20E blok in mijn kadett c liggen, dus veel dingen herken ik wel, maar je hebt er ook een aantal dingen op zitten die ik niet heb, zal misschien alleen bij manta zijn ofzo. Dit is in ieder geval wat ik weet:
http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view¤t=3-poligestekker.jpg
Welke draad is waarvoor, en waar moet ik deze draden op aansluiten?ik had hier geen stekker voor standaard in de auto, dus heb ik de kabels doorgemeten, en zo bepaald welke waar voor is. welke precies waarvoor was weet ik niet meer, waren in ieder geval een kabel voor de benzinepomp, en een voor de bobine, en een die bij mij niet gebruikt is.
http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view¤t=Aansluitingophetgashuis.jpg Vols mij oet deze aansluiting met een slangetje naar het kleppendeksel of niet?
Hier komt inderdaad de carterontluchting op, dus de slang van bovenop het kleppendeksel
http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view¤t=Benzinetoevoer.jpg”
Welke aansluiting is de aanvoer en welke de retour??retour komt op de drukregelaar, en aanvoer op het t-stuk
http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view¤t=Computerstekker.jpg”
Dat groene stekkertje naast de computerstekker, waar moet deze op aangesloten worden?Die zit bij mij nergens op aangesloten, is blijkbaar niet nodig bij kadett, motor loopt zonder ook.
http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view¤t=Gasklep.jpg
De slang onder het gashuis, met de blauwe slangklem, waar moet deze op? Waar dient deze voor?Deze komt op het t-stuk in de aanvoer slang van de kachel, dus bij de waterpomp. de andere aansluiting van de gasklepverwarming komt bij het thermostaathuis.
http://i738.photobucket.com/albums/xx28/poede/Koelslangaansluitingen.jpgDe aasluitingen voor de koelslangen. Welke slang op welke aansluiting? En de diameter van de slang naar de radiateur is groter, kan ik de buitenste aansluiting ook vervangen door de originele? Dan past hij er wel op…
Bovenste komt op radiator boven, midden komt op waterpomp en onderste komt op radiator onder. de onderste aansluiting is afneembaar, en daar onder zit de thermostaat.
http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view¤t=Thermostaathuis-1.jpgVolgens mij is dit de thermostaat of niet? Welk draadje moet waarop? Neem aan dat het gewoon + en – is??
deze draden hebben zo te zien niks met de injectie te maken, zijn misschien de kabels voor de watertemteratuur en oliedruk meters.
http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view¤t=Verdelerkap.jpg De slang aan de zijkant van de bobine, plastic slangetje, waar moet deze op?
deze komt aan de onderkant van het gasklephuis
http://s738.photobucket.com/albums/xx28/poede/?action=view¤t=Waterslangkachel.jpg
En nog een slang van de kachel, waar moet deze nu opgezet worden?deze komt op een aansluiting in het onderblok, vlak bij de oliedruk zender, dus achter het uitlaatspruitstuk
Elektrische benzinepomp noodzakelijk?
elektrische benzinepomp is inderdaad noodzakelijk bij injectie.
Vandaag had ik een dag vrij van school, dus heb ik nog eens naar de kadett gekeken. Ik heb van iemand een breedband lambda sensor kunnen lenen, om eens te kijken wat er nu precies gebeurt met het mengsel, dus of het een benzine of een ontstekings probleem is. Ik heb de sensor in de uitlaat gelast, aan het einde van het 4-2-1 gedeelte, en ben vervolgens op een rustige weg een aantal keren heen en weer gereden, met de sensor gekoppeld aan de laptop.
Als eerste heb ik de auto in de tweede versnelling, bij 1/4 gas, rustig naar 6000 toeren laten komen:
Zoals te zien is, bleef het mengsel mooi rond 14.7/1 dus dat was geen enkel probleem. Wel ging de motor tussen 4000 en 6000 toeren nogal ratelen, zoals zou gebeuren bij een te arm mengsel, maar dat was dus niet het geval.
Vervolgens hetzelfde nog eens gedaan bij 3/4 gas:
Het leek allemaal zonder problemen te gaan, maar in de grafiek is duidelijk te zien dat het mengsel langzaam steeds rijker wordt, tot ongeveer 10:1 bij 6000 toeren
Daarna nog eens met vol gas hetzelfde gedaan, wat al gelijk niet goed voelde, en met het mengsel gaat het ook helemaal mis:
Bij t=8s was 5000 toeren bereikt, waar de motor plotseling niet meer verder trekt, in combinatie met een hoop lawaai (gebeurt alleen bij vol gas).
De conclusie is dus uiteindelijk dat de motor bij belasting veel te rijk gaat lopen. Heeft iemand misschien enig idee hoe dit is op te lossen?
het enige punt waar ik bij de benzineslangen nog een beetje over twijfel is de grootte van de retourleiding. Bij de ombouw heb ik namelijk alleen een nieuwe leiding van 8mm gelegd voor de aanvoer, en voor de retour heb ik de originele aanvoerleiding van de carburateur gebruikt, die dus redelijk dun is. Maar als dit al problemen zou geven zou het eerder een te hoge benzinedruk zijn, maar de problemen die ik heb wijzen eerder op een te lage benzinedruk.
De benzineslang tussen tank en pomp heb ik vervangen bij het vervangen van de brandstofpomp, dus het is onwaarschijnlijk dat daar het probleem zit, tenzij beide slangen hetzelfde probleem hebben.
Wat ook nog zou kunnen is dat er misschien vuil in de tank zit, dat de aanvoeropening blokkeerd, maar dat is natuurlijk niet makkelijk te controleren.omdat ik niet al te veel reserve onderdelen heb voor LE-jetronic, is het voor mij niet echt mogelijk om even een andere luchtmassameter er op te zetten. Dus ben ik vandaag maar eens gaan kijken wat het probleem kan zijn bij de luchtmassameter.
Als eerste heb ik eens gekeken naar de klep, omdat de lmm in het begin toch een aantal keren door een backfire er af is geblazen, maar eigenlijk is er niks vreemds aan te zien, en sluit hij ook nog heel mooi af.
Vervolgens heb ik de beschermkap aan de bovenkant er af gehaald, en toen bleek dat je daar het mengsel mooi kan bijstellen, doordat het armpje een stukje te verdraaien is. Hier heb ik een beetje mee geëxperimenteerd, maar daar werd het eigenlijk alleen maar slechter van, of ik hem nu armer of rijker zette.
Verder heb ik ontdekt dat als je bij stilstaande auto het gas helemaal intrapt, de motor niet boven 2000 toeren uit komt, maar bij gedeeltelijk het gas induwen is niks aan de hand. Dit is ook af en toe te merken tijdens het rijden, met 3/4 gas trekt hij beter dan bij vol gas.
Nu denk ik dus dat iets mis is met de ecu, want de rest is eigenlijk uitgesloten, of zou ik nog iets over het hoofd zien?
hij trekt vanaf 4000 toeren wel goed, maar bij 5000 houdt hij vervolgens weer in, ik kan dus niet boven 5000 toeren komen. Bij het vervangen van de brandstofpomp heb ik ook de aanvoerleiding van de tank naar de pomp vervangen, dus daar zit het probleem ook niet.
Vandaag heb ik nog gecontroleerd of de vacuumvervroeging werkt, en die lijkt ook gewoon te werken. Nu denk ik dus dat het probleem in de centrifugaal vervroeging zou kunnen zitten, dat zou het vreemde gedrag van de motor kunnen verklaren. Alleen heb ik nu geen idee hoe ik dit kan controleren, dus ga ik morgen maar eens een andere verdeler die ik nog heb liggen proberen.nieuwe bougies heb ik al geprobeerd, dat had ook geen effect. Als ik nu de bougies er uit haal, zie ik dat de bougies van cilinder 3 en 4 heel lichte aanslag hebben, en de bougies van cilinder 1 en 2 zijn helemaal schoon, dus ik denk dat de motor te arm loopt, maar ik kan hier geen oorzaak van vinden.
Valse lucht heb ik gecontroleerd, door overal een beetje remreiniger te spuiten, zonder resultaat, dus dat zal het ook niet zijn.
-
AuteurBerichten