de menace

Aangemaakte reacties

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: 16S ombouwen naar injectie #17721404
    de menace
      Lid sinds:
      13 February 2009

      HEHE !!
      Ik heb de 1.6 klaar. Na 1e rondje ( met nieuwe olie & idem filter) rammelde de kleppen mij tegemoet. Hierop geprobeert de kleppen te stellen, maar ging steeds beroerder lopen. Boel gedemonteerd en bleek dus vast stoters te zijn. Ben met 4 stuks ong een uur bezig geweest om ze er uit te krijgen. Ze waren op het vrijloopdeel bij de nokkenas flink aangevreten. Nokkenas was trouwens verder helemaal goed. Hierop de olietoevoerkanaaltje schoongespoelt (zat flinke zwarte sludge in en op de kop). Kop verder gereinigd en mijn hydrostoters gemonteerd van de 2.0. Boel weer gemonteerd, laten draaien en gesteld. Dat scheelde een slok op een borrel. Echter toen ik een rondje ging rijden en terugkwam, ging mijn olielampje flikkeren en toen ik langzaam het toerental verhoogde, hoorde ik de rammel…..drijfstanglagers….! GRRRRR!! !!!!
      Motor er weer uit gepielt en carterpan eronder vandaan gevist. Nieuwe drijfstanglagers gehaald, flink in de olie gedoopt (AMEN !) en gemonteerd. Pen in de oliepomp op de boormachine om druk op te bouwen vòòr koudstart. Toen motor op de startmotor rond laten gaan zonder bougies en olielampje was meteen uit. Bougies erin, elektronische ontsteking aangesloten en starten … LOPEN !
      Geen tikje, geen sputtertje, helemaal niets. Loopt mooi stationair en reageert goed op het gas met de 2.0 injectie. Trekt niet de straatstenen uit de grond, maar loopt wel goed.

      Kan nu op mijn gemak de 2.0 uit elkaar halen om te bekijken wat het probleem is met dat blok…
      gasten, bedankt voor de tips en :wors

      Dennis de menace

      In reactie op: 16S ombouwen naar injectie #17721403
      de menace
        Lid sinds:
        13 February 2009

        aloha !

        Het eea is al door Theo verder weergegeven.

        Blijkbaar heb ik mij vergist met de nokkenas; ik heb inderdaad dan de H nokkenas van Theo overgenomen…….; heb nm geen andere…. de nokkenas die uit mijn oude kop is gekomen (bleek van een 1.6 te zijn met versleten nokken 4e cilinder) ligt bij Theo in de oud-ijzer bak. Vind in de toekomst wel weer wat…

        Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het mijn zuigerveren zijn. Heb diverse mensen gesproken die ooit eens achter mij hebben gereden en die gaven aan dat als ik gas gaf:er een rooksignaal uit mijn U-pijp kwam bij belasting totdat ik op snelheid was en dan zakte het af.
        Ook lurkte hij aardig wat olie per maand erdoorheen. In eerste instantie dacht ik dat het opgelost zou worden door de nieuwe klepgeleiders en klephoedjes, maar nogmaals ben er van overtuigd dat door de hogere compressie EN de optimale druk erbij krijgen van de 4e cilinder (die nu dus wel goed meeloopt) dat daarom de compressiedruk langs de zuigerveren overdruk in het carter creëert……
        Dus zal wel naar nieuwe zuigerveertjes of overmaat zuigers moeten denken….:mad:

        Verder het wegvallen van de oliedruk bij stationair daar ben ik nog niet achter wat er is, aangezien er toch nieuwe drijf- & krukaslagers in het blok zitten. OOK heb ik laatst een compleet nieuwe deksel (echt nieuw in doos) oliedrukregelaar op de kop getikt en gemonteerd, dus dat kan het ook niet kunnen zijn.

        Trouwens de “nieuwe” kop heeft nieuwe klepgeleiders en zittingen gekregen. Ook de klephoedjes zitten er nog steeds goed op, dus dat is het ook niet. OOk zijn zowel mijn oude als neiuwe kop voorzien van het oliepijpje voor eht niveau voor de nokkenaslagers…
        De kerel die mijn kop heeft gereviseerd is een maatje van een andere collega van mij en die rijd met zijn Impreza op Drachten. Het is echt een serieuze en precieze gast en werkt bij een goed aangeschreven revisiebedrijf in Balk, dus dat zit goed.
        Verder is er ook nog gecontroleerd op scheurtjes tussen de kleppen e.d. ; ook daar was geen sprake van. De tuimelaars en draadeinden had ik al gecontroleerd en ook geen lekke hydrostoter gevonden. Ik kan ze allemaal NIET indrukken, dus is er geen lek.
        Olietoevoer is ook goed, aangezien ik (na montage van de niewue lagers) met een pen via de ontsteking de pomp flink heb laten draaien en deze had echt wel moeite (eerst ff niet, toen flink druk voelen) om de olie langs de hydrostoters te krijgen. Hieruit concludeer ik ook dat de olietoevoer naar de hydrostoters en de doorgangen van de kanalen goed zijn. Ook met kleppenstellen spetterde de olie mij om de oren, dus…..:thumbup

        Moet wel zeggen dat het blok reageert als een speer met de verlichtte kleppen en flowen van de in- & uitlaatkanalen…..maar die blauwe rook……. :swear

        Eerst maar eens die 1.6 erin hangen zodat ik kan rijden en dan de 2.0 gaan pellen…..
        Wordt vervolgt….

        In reactie op: rokende en slecht lopende motor #17718539
        de menace
          Lid sinds:
          13 February 2009

          @ Freestyler: ok ! die!
          Denk toch niet dat dat het is/was: ik heb vanochtend nog eea nagelopen.

          Bleek dat de distibutie TOCH 1 tand versprongen stond. :fy1 Ik had de nokkenas geborgt met 2 ty-raps op het kettingwiel, maar op de eoa manier toch versprongen.
          OF hij heeft al die tijd niet goed gestaan…en dan in combinatie met de versleten nokken van de 4e cilinder dat hij daarom zo waardeloos liep met mijn oude kop.
          Startte hem vanochtend: lopen. Reageert meteen op het gas, maar rookt nog wel enigzins. En op 4 pitten… 1x gas; flinke pluim, jammer dan dacht ik nog….

          Carteronluchting afgekoppelt en afgedopt op de kleppendeksel. Foutje bedankt; nu kon hij de carterdruk niet meer kwijt en perstte toen de olie uit het blok via de achterste oliekeerring…. Knuppel dat ik ben; had ik kunnen weten maar toch ff proberen he !?. Hieruit blijkt dus dat toch wel de zuigerveertjes eraan zijn, ook gezien het wegzakken van mijn oliepeil terwijl ik bijna niet heb gereden……..
          Anyway: ik ben een beetje klaar met dit onderblok en wil eigenlijk kijken voor een andere 2.0 (voor weinig haha) zodat ik mijn eigen blok later kan laten honen en voorzien van nieuwe zuigers & veren (ook omdat de kop gereviseerd is en voorzien van harde zittingen omdat ik in de toekomst op gas wil gaan rijden.
          Dan kan ik gewoon naar mijn werk en heb ik alle tijd om mijn eigen blok weer op te bouwen. Drijf- & krukaslagers hoeven dan niet; zitten er zo`n 25 km in…
          Het was ook eigenlijk de bedoeling om eerst een (onder)blok te vinden & deze helemaal in orde te maken, vòòrdat ik over zou gaan op wisselen… helaas deden in dit geval de financïen niet lekker mee. Had ik het nou toch maar op die manier gedaan, had mij een hoop stress en tijd gescheeld; ben ik van overtuigd maar dat is achteraf een koe…….

          Ik leen nu een motor van een vriend van mij, want met het openbaar vervoer is het hier in Friesland waardeloos gesteld. De 1e bus komt hier pas om 06:00 uur en dan moet ik eigenlijk al beginnen….en nog maar neit te spreken over de terugweg smiddags, dan ben ik 1,5 uur onderweg, terwijl ik er met de motor/auto 25-30 min over doe….
          Maar ja ; kan ook niet weken achterheen op die motor blijven kachelen…
          Het liefst vind ik op termijn een compleet blok die ik er zo in kan hangen. Maar mocht het vliegwiel oid niet meer bij zitten, dat maakt niet uit. Mocht iemand wat weten, stuur maar ff een U2U….
          Ik check ook Marktplaats en het forum nog ff..

          Dennis

          In reactie op: rokende en slecht lopende motor #17718537
          de menace
            Lid sinds:
            13 February 2009

            @ freesltyler:
            bedoel je daarmee de klep die bovenop je thremostaathuis zit gemonteerd met de omloop over je gasklep?

            In reactie op: rokende en slecht lopende motor #17718533
            de menace
              Lid sinds:
              13 February 2009

              @ plexpiloot: hoe ben je daar achter gekomen ? doorgemeten ofzo ?

              In reactie op: gordels en oldtimers #17509561
              de menace
                Lid sinds:
                13 February 2009

                Ik had inmiddels een afbeelding gevonden van een c-kadettje op een duitse site.
                Daar staat het precies afgebeeld zoals je aangeeft.
                Is echter wel een maar: de meeste gordels moet je exact vertikaal monteren anders blokkert de boel.
                Ik wilde nog ff meer kijken via die site; maar was ff afgeleid door mijn kids, drukte de site weg en heb hem helaas tot nu toe niet meer kunnen vinden.
                Het zijn aparte units die je (met instructie van de duitse handleiding) op de hoedplank moet monteren. Ook de boutgaten en maten waren aangegeven..
                Iemand trouwens een idee hoe ze gemonteerd zitten bij een ascona of manta?

                In reactie op: gordels en oldtimers #17509559
                de menace
                  Lid sinds:
                  13 February 2009

                  goeiemiddag.
                  Ik heb het eea van de poll gelezen en ik wil persè gordelsachterin mijn C-kadettje hebben. Mijn kids zijn 11, 9 & 7, dus wil ik ze vast hebben & helemaal mee eens dat je ook afhankelijk bent van van weggebruikers…….
                  De aansluitingen in mijn kadett zijn aanwezig, maar ik zoek mij de blubber op het forum waar ik ook raad kan krijgen hoe ze gemonteerd zouden moeten zitten.
                  Kijk; heupgordeltje alla, maar ik wil er 2 3-punts bij hebben. dus als iemand mij een plaatje of link kan sturen hoe zijn achtergordels vastzitten, kom ik er verder wel uit.
                  gr, Dennis de Menace

                  In reactie op: bak keering getrag 240 + olie #17620675
                  de menace
                    Lid sinds:
                    13 February 2009

                    ik had bij member AS400 2 keerringen gekocht

                    Volgens mij kan Brammer/AKN deze ook leveren.

                    geef de afmetingen door en vraag erbij om een tokseal keerring.
                    deze hebben een dubbele afdichtingslip..

                    Ik heb zelf gearoil 90 in mijn bak zitten, doet eht goed voor mij. Volgens mij is standaard 70….

                    suc6 !

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)