Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Even een update:
Heb de auto inmiddels weer bij de garage gehad aangaande de schokken van de auto. Momenteel is het zo erg dat het eigenlijk niet meer te doen is, terwijl er al een motorsteun vervangen is. Blijkbaar was er bij de garage geen speling/rot rubber te vinden met een breekijzer. Wanneer je gas geeft hoor je een tik (of een klonk?) en wanneer je loslaat idem. Daarnaast kan het weleens zijn dat met een compleet koude motor ‘s morgens een flinke bonk waarneembaar is gepaard met een remmend effect, alsof iets zoveel speling heeft dat het met vertraging een schok met bonk geeft. De schok en bonk lijkt voor uit de auto te komen en de wat lichtere tikken ook. De tikken zijn soms weleens alleen links of rechts te horen en zijn door subtiel gas geven of loslaten al te horen. Soms is tijdens het rijden op oneffen wegdek ook een rammelend/bonkend geluid te horen. Het trillen/rammelen/bonken is te voelen in het stuur en het trillen vooral op de snelweg. De garage gooit het op een defect bi-massa vliegwiel wat niet ondenkbaar is met een kilometerstand van net boven de 2 ton. Ik ben echter niet zo overtuigd van specifiek het vliegwiel aangezien het voor me gevoel toch ergens onder de motorkap moet zitten. Het gekke is dat wanneer de auto zo’n 45 kilometer heeft gereden en warm is, je deze een uur laat staan en dat de klachten dan 60 procent minder zijn m.b.t. speling. Zoooooo, ik ben mijn verhaal kwijt en ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken. ;) Alvast een fijn weekend.
Hmm, het probleem is nu erger geworden ondanks wederom tanken bij de Texaco. Moet ik wel even vermelden dat het nu ‘s morgens erg koud is. Starten duurde misschien wel 10 slagen met temperatuur -8,5 graden. Wat wel typisch was is dat ik een heel stuk 80 rijd en wanneer ik dan de koppeling intrap, dan vallen de toeren helemaal weg en gaan de lampjes op het dashboard stuk voor stuk aan. Ik heb niet geprobeerd de koppeling op te laten komen gezien de situatie op dat moment.
Ik tank normaal gesproken bij de BP te Venray of Texaco te Deurne, maar deze keer had ik bij de TINQ getankt. Zelfde resultaat heb ik wanneer ik bij de Tango tank. Bij de onbemande Shell Express of Avia Xpress heb ik nergens problemen mee.
Scheelt bakken met geld :wors
Bij de Opel-specialist geweest en de motorsteun laten vervangen + achterlicht. Alles bij elkaar 65 euro kwijt, viel me nog mee. Hij melde dat dit het probleem wel voor een groot gedeelte zou verhelpen maar dat waarschijnlijk het vliegwiel de boosdoener is van het metaal-op-metaal geluid bij plotseling gas loslaten en weer gas erop. Ik ben voorlopig in ieder geval weer blij aangezien dit bijna niet voor komt.
Met betrekking tot het uitvallen van de motor heb ik het nu ineens niet meer. Lijkt wel of het zeer afhankelijk is van de brandstof die erin gaat :hmmz
De EGR is bij mij vervangen en het schokken was toen weg. Nu is het weer terug maar op een andere manier. Schokken is alleen bij lage toeren of constant gas geven bij lage/mid toeren en koude motor. Ik verwacht bij mij ook niets raars aangezien de auto gewoon start. Wat wel opvalt (nu ik er echt op let) is dat bij koud weer de motor erg inhoud bij gas loslaten en lage toeren. Daarnaast komt de temperatuur ook niet erg snel omhoog. Ik denk echter dat dit niet vergelijkbaar is met je Zaf wegens het verschil diesel en benzine. Misschien een idee om een los topic voor mijn Meriva te openen voordat ik dit topic hijack ;)
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem en een nieuwe EGR klep een aantal maanden geleden onder garantie laten monteren.
@Haasje17: Waarom zou de EGR alsnog de veroorzaker kunnen zijn ondanks dat de EGR schoon is bij de TS?Ik had in ieder geval daar wel het gevoel dat er geluisterd werd naar wat ik voor problemen had. Daarnaast wilden ze zelf rijden en erkenden zij meteen de problemen.
Sinds vorige week ook trouwens dezelfde problemen als tijdens mijn garantie: auto valt uit bij het remmen en na het remmen kan hij weleens schommelen qua toeren. Hoop dat dit niet zoiets is als de opvoerpomp oid. Ben zeer tevreden met de auto in het algemeen, maar heb er teveel miserie mee gehad (tijdens garantie gemiddeld 2 keer per maand bij de garage) Kan onderhand grote reparatiekosten niet meer betalen :???:Uiteindelijk bij Opel specialist Mark Smits te Liessel na laten kijken en achterste motorsteun besteld voor 34 euro excl. BTW
Zijn er zo weinig Opel specialisten te vinden in de regio Noord-Brabant en Noord-Limburg buiten de dealers om?
Vandaag naar dezelfde garage geweest die de motorsteunen goedgekeurd had. Blijkt dat de achterste motorsteun hartstikke rot is. De motorsteun was aan een kant afgescheurd en de andere kant ingescheurd :shock:
Hmm, vandaag reed ik langzaam twee drempels op. Beide drempels gaven een kloink geluid, alsof een een brandstoftank ergens tegenaan komt. Metaal op metaal geluid om het zo maar eens te beschrijven. Het geluid kwam wel duidelijk van voor in de auto. Moet ik nu zo snel mogelijk een garage gaan opzoeken?
Ah fijn te weten waar dat geluid vandaan kan komen!
Iemand misschien een tip voor de schokken? Ben overigens nog vergeten te melden dat tijdens de garantie de EGR klep vervangen is en het inlaattraject is schoongemaakt.
-
AuteurBerichten