Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
8 februari 2018 om 23:11 In reactie op: vraag astra j over turbo (140 pk) en versnellingsbak (6) #18352655
Even terug komend over dit onderwerp,ik heb bij deze 6 versn bak enkel bij het terug schakelen en laten uitrollen in de versnelling een bijgeluid,schafend heel in de verte.Rijdende weg in elke versnelling hoor ik helemaal niets.Ook niet op snelheid,stil,Betreft een 13tdci astra H 2007.
Olie versn bak (rode kleur) is net ververst.
Kan ik wachten op onheil,of kan ik hier nog gerust duizenden km mee doorrijden.
5w30 collega 13tdci rijder. Zelf doe ik er 0w30 in,is enkel een stuk duurder.
Geen Multigrade troep erin doen,gewoon full synthetisch.Behoud van je motor
Hallo Willem,even navraag gedaan. de 1.6 diesel is uiteraard zelf gebouwd door fiat.Wat ik eigenlijk al dacht.
Laatste nieuws is dat de 1.6diesel waarschijnlijk ook in de astra gaat komen.Alhoewel opel de samenwerking met de fransen nauwer aantrekt.Kan zomaar een frans dieseltje worden.50 50 dus.Egr cq roetfilter problemen krijgen alle moderne diesels last van.En inderdaad als je erg sloom rijd om zo zuinig mogelijk te rijden ben je zelfs vaker aan de beurt.
Commonrail diesels kon je met een plaatje redelijk makkelijk de egr afsluiten.Tegenwoordig krijg je dan foutmeldingen waardoor er software matig geprobeerd word de afsluiting te realiseren.Ook tdi motoren hebben daar last van.
Juist omdat de 1.3 OPEL tdci wat meer toeren maakt op snelheid zal de egr niet sneller vast komen te zitten door vet vuil etc.dan andere types commonrail.
Waarschijnlijk heeft Opel daarom dan ook misschien gekozen voor een andere versnellingsbak verhouding dan de concurrenten.
UItgaande van mijn momenteel in het bezit zijnde meriva 120km is 3000toeren.
Ik vind dus dat je niet kan zeggen dat de 1.3 sneller last zal krijgen van een verstopte egr
De 1.6 diesel van PSA vind je naast de franse merken ook in de volvo en in de fords.
1.6d in de doblo van psa is mij onbekendCorsa 15d heb ik gehad,destijds een van de betere,Veel beter dan de 17D die toendertijd door de Opel fabriek zelf werd geleverd ( 1 op 20).Opel trok net als de 15td hem inderdaad weg van zusterbedrijf izusu. De 1.3 nu komt van Fiat en de 17 nu is onder patent van fiat/bosch zelf gebouwd.
alfa 156 1997 jtd heb ik ook gehad,1 van de eerste common rail diesel made by fiat>.Top auto op de roest bodem na.
Ik denk dan ook wat zijn je verwachtingen van een diesel.Zoek je een krachtige snelle diesel,dan moet je zeker de 1.3 laten staan.Ik gebruik hem eigenlijk puur voor woon werk en ik rij laat maar zeggen als iemand met een hoed op de hoedenplank.Zo zuinig mogelijk nieuw manier van rijden laat ik maar zeggen.En af en toe een hefdak caravan om op gemak naar bestemming te rijden.
Zoek ik je een snelle diesel dan is Fiat/alfa/lancia groep het juiste adres om de juiste diesel uit het rek te halen.
De huidige diesels in het vooronder uitzondering nog tdiVAG is allemaal op patent van Fiat/Bosch groep.
Alle automerken hebben nu zo een beetje het commonrail principe.
AL met al ben ik met deze 1.3 zeer tevreden voor het doel waarvoor ik hem gebruik.Nu is het zo dat ik deze motor al ken vanuit mijn Fiat /lancia tijdperk.Ik vind het juist wel een hele goede fiat diesel.
1 van de betere zelfs na mijn bevinding van diverse commonraildiesels.
Kwa kosten dan .Logisch hoe meer cc hoe meer power zoals jij schrijft Willem.
Trekkracht onderin als je dat wilt een chiptuning naar 95pk doet zeker wonderen.
Inderdaad we praten wel over 1 van de lichtste 1248cc diesel.Met idem zeer bruikbaar brandstofverbruik.UIterraard wel bij goed onderhoud en het gaspendaalvoetje
Alleen de versnellingsbak verhoudingen zijn wat anders dan bij fiat.Opel punto EVO heeft hetzelfde blok er momenteel in liggen enkel met wat meer pk’s (90).Zie de positieve reviews op autoweek.
Was wel benieuwd of de opel rijder ook zo tevreden is.
3000toeren OPle bij 120km , bij fiat 2200toeren.
Voordeel en nadeel.Voordeel OPel (meer toeren),de egr klep raakt niet gauw verstopt,nadeel brandstofverbruik.
Ik ben in mijn nopjes,wel een toevoeging bij de verse synth. olie gedaan fin 25. Xeramic engine protector is een tikje beter echter in Nederland haast niet meer te krijgen.(onderhoud doe ik al jaren zelf)
Stillere motor,trekkracht,power verbetering. en zuiniger in verbruik.
Mijn verhaal bij deze omdat ik schijnbaar inderdaad 1 van de weinige opel;13tdci rijder ben.
(Meriva A 2008 13tdci)18 januari 2014 om 21:25 In reactie op: Waar vind ik de kleurcode van onze Meriva uit 2007? wie? #18209148Bedankt allen voor de info.
Sneller had ik het niet verwacht.Bedankt,heb ik al gedaan.Zelfs met 4 fitting schroevendraaiers. Okee dank voor de tip dan maar een opel dealer.
En ook de kleurcode heb ik bedankt18 januari 2014 om 15:23 In reactie op: Waar vind ik de kleurcode van onze Meriva uit 2007? wie? #18209145passagierskant B styl. B styl waar moet ik dan aan denken?
-
AuteurBerichten