Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@ZakhooiTM wrote:
Valt opzich mee, rond de 165 eur moet wel lukken :)
Wat ik graag wel zou willen weten, welke foutcodes komen er naar voren, kan me moeilijk voorstellen dat dit alleen P0400 zou zijn (EGR)
Als je P0340 en P0400 heb (waarbij er specifiek wordt aangegeven dan signaal laag is) dan is waarschijnlijk inderdaad de ECU defectDe auto zal inderdaad toch wel weer uitgelezen moeten worden, als ik meer weet over eventuele foutcodes laat ik dat hier weten!
Ik lees ook veel over het reinigen van het gasklephuis, zou dit ook de oorzaak kunnen zijn? Als je vanuit lage toerentallen flink gas geeft in een (te) hoge versnelling is er trouwens vrij kort een luide brom te horen. Doet dit misschien nog een belletje rinkelen? Het geluid lijkt (zeker weten doe ik het niet) van de uitlaat te komen. Hebben er verder geen last van omdat er niet vaak op deze manier wordt opgetrokken.
@wim-v6 wrote:
Kan ook de Computer zijn, die dit veroorzaakt.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Bedankt voor je vlotte reactie.
In de zin van dat de ECU gewoon stuk is? Zal wel een duur grapje worden dan lijkt me?
Inmiddels zijn alle problemen weer terug. De motor heeft het een aantal weken prima gedaan, waarna de auto op een gegeven moment plotseling stilviel voor het stoplicht. Hij startte gelukkig wel weer meteen. Bij de garage is vervolgens de EGR losgekoppeld. Het storingslampje ging natuurlijk branden maar de motor draaide hierna prima. Zo hebben we een aantal weken met de auto gereden en verder geen problemen gehad.
Afgelopen donderdag is er een compleet nieuwe EGR klep ingezet. (De vorige nieuwe was niet een originele klep wat de problemen zou hebben veroorzaakt.)
De nieuwe is ook gelijk weer afgedopt maar na 2 dagen zijn dezelfde problemen weer terug. De auto schokt en valt uit wanne er de motor stationair draait.
Het wordt nu behoorlijk frustrerend. Waarschijnlijk moeten we het probleem ergens anders zoeken maar de auto reed prima toen de EGR was losgekoppeld.
Het lijkt mij als niet-deskundige dat het dan toch ergens bij de EGR moet worden gezocht.Wordt vervolgd.
@x18xeturbo wrote:
mijn heeft dit ook gehad en heb oo zijn egr klep gedaan en hij bleeft het doen
ik heb legen hem gezegt doe is een anderen bobinereel er in tezetten kijken of het werkt
en wat denk je het is weg en is niet meer terug gekomen en hij is ook nog wat veller met op trekkendus ik wil zeggen dat het niet aleen de egr klep is het kan ook de bobinereel zijn
oja ik heb ook gelijk de bougee gedaan (sorry als het verkeert staat )
gr
Excuses voor de late reactie.
Het probleem is na het plaatsen van de welbekende pakking bij de EGR klep verholpen. Tot nu geen enkel probleem meer met de motor ondervonden.
Mocht er zich ooit weer iets soortgelijks voordoen, dan gaan we zeker naar die zaken kijken!
Onze Astra G Stationwagon uit 2001 begint af en toe te ‘zweven’ wanneer er over een hobbelige weg wordt gereden. De achterkant lijkt dan een stapje opzij te doen waardoor ook het gevoel in het stuur voor een fractie van een seconde wegvalt. Een ‘wiebelige’ achterkant om het zo maar even te noemen.
Mij lijkt het dat de schokbrekers aan vervanging toe zijn. Welke schokbrekers zijn het beste aan te raden? Degene die er nu onder zitten kunnen ook ‘opgepompt’ worden zeg maar. Heb al wat rondgezocht, maar nieuwe exemplaren die je ook kunt oppompen lijken nogal duur te zijn.
Weet iemand waar je een Astra G grill met dat chromen randje kunt krijgen? Deze werden geleverd op onder andere de Njoy uitvoering volgens mij. Als ik op internet speur kom ik eigenlijk alleen maar embleemloze exemplaren tegen maar wil toch wel graag het logo behouden. En de auto wordt er toch stukje netter van door dat chromen randje naar mijn mening.
Een korte update voor de geinteresseerden.
Onze vaste garage gaf aan dat bij deze motor de EGR klep niet kon worden afgedopt in verband met de sensor. Dankzij dit forum zijn we er dus achtergekomen dat dit wel kan. Dit hebben we doorgegeven aan de garage waarop zij een pakking bij de Opel dealer hebben besteld. Sinds deze pakking erin zit zijn alle problemen verholpen en lijkt motor ook wat feller te zijn. Pakt beter op en schokt minder bij gas loslaten. Een erg fijne constatering!
Ontzettend bedankt voor alle reacties op dit probleem. Dankzij dit forum loopt de motor beter dan ooit!
Update:
Alle problemen zijn weer terug. Ik was bijna thuis toen de auto begon te schokken wanneer ik het gas los liet. Op een gegeven moment moest ik een auto voorrang geven waarbij ik stil kwam te staan.
De motor sloeg toen af en wou pas weer starten wanneer er flink gas werd gegeven tijdens het starten. Zodra je het gas losliet viel de motor gelijk weer uit.Het lampje van het motormanagement brandt inmiddels weer. De auto gaat morgen terug naar de garage maar daar werd gezegd dat de EGR klep nooit zo snel alweer vuil kan worden. Ook was het volgens de garage niet mogelijk om de klep af te doppen aangezien het een en ander elektrisch geregeld wordt. Ik weet nu dus inmiddels (dankzij dit forum en de post van Haasje17) dat het bij de Z16XE wel degelijk mogelijk is om de klep af te doppen zonder dat dit verdere gevolgen heeft.
Hier Michelin Energy Savers onder een Astra G Station, een stille band die erg lang meegaat. Volgende bandjes worden zeker weer Energy Savers.
@Haasje17 wrote:
EGR van de Z16XE kan bij de dealer niet worden uitgezet door een update!.
Gewoon afdoppen zonder uitschakelen levert geen problemen op.
Hebben ze er een imitatie egr op gezet toevallig? Of orgineel opel?Ik denk dat het een imitatie is, maar dat moet ik even navragen. Registreert de sensor het niet als je de klep afdopt? Bij onze vorige Astra F hebben we de klep ook afgedopt maar daar brandde nooit een lampje als er problemen waren.
@ZakhooiTM wrote:
Mocht je toch willen kijken of er een update is : https://tis2web.service.gm.com/tis2web” onclick=”window.open(this.href);return false;
Edit : Heb eens gekeken in TIS en er is een TSB over, TSB 1897. Deze gaat over het vervangen en uitprogrammeren van de EGR.
Dit is wel voor een Astra G uit 2002, maat je zou je VIN nummer eens in de site hier boven moeten tikken en in het systeem van GM zoeken
Verder is er ook een TSB (TSB 1899) voor de Astra G uit 2001 waarin het volgende staat :Field Remedy: 1899
Subject: Family 1 engine – EGR malfunction
Models: Engines: Option:
Astra-G 2001…2004,Corsa-C 2001…2005,Zafira 2001…2004,Vectra-B 2001…,Vectra-C 2002…2003 Z14XE| Z16XE| Z16YNG,Z14XE| Z18XE,Z16YNG,Z16XE,Z18XE All
Complaint: Telltale on, driveabilty complaints, jerking, trouble code P0400 set
Cause: Deposits in EGR between pintle and guide
Production: As of following engine numbers a stepped pintle EGR valve with several design improvements has been introduced: Z14XE (Astra G, only MT) 20CK1163 Z16YNG (Astra-G, Zafira-A) 02PV1729 Z18XE (Corsa-C) 20AS5625 Z18XE (Vectra-C) 20AN8145Remedy:
This remedy is valid for the following models only:Engine Model Transmission Modelyear until Engine-BP
Z14XE Astra-G AT 2001 – 2004 all
Z14XE Astra-G MT 2001 – 2004 20CK1163
Z14XE Corsa-C MT 2001 – 2003 all
Z14XE Corsa-C AT 2001 – 2005 no BP available
Z16XE Astra-G AT 2001 – 2004 no BP availableBedankt voor alle moeite alvast! Als je deze updates wil draaien moet je dus naar gespecialiseerde bedrijven? Aangezien de dealer het dus niet doet.
Vreemde is dat de motor gisteren het gewoon goed deed en alle problemen weer weg waren. Ze kunnen morgen of volgende week echter zomaar terugkomen.
@ZakhooiTM wrote:
De EGR in een Z16XE kan inderdaad via een Tech2 worden uitgezet. Is een software updatje :)
Dit kan gewoon bij elke Opel dealer? Ook enig idee wat de kosten hiervan ongeveer zijn?
Bedankt voor de snelle reacties.
De nieuwe EGR klep zit er amper een week in, hoe is het dan mogelijk dat deze nu al problemen geeft? De oude heeft veel langer gefunctioneerd.
Als de EGR klep inderdaad wordt afgedopt, moet de ECU dan ook aangepast worden in verband met de sensor? Meende ergens gelezen te hebben dat de Z16XE deze mogelijkheid heeft.
-
AuteurBerichten