Calibrafreak73

Aangemaakte reacties

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • Calibrafreak73
      Lid sinds:
      2 June 2014

      Bedankt voor jullie commentaar, Arnold en Arjontje.

      Het naar rechts trekken gebeurt ook vaak op de linkse of middelste van 3 (snelweg)rijbanen. Wel valt sinds de laatste uitlijning op dat dit nu wat minder is. Als het gebeurt, moet ik licht naar links bijsturen om de auto in een rechte lijn te houden, waarbij het stuur niet meer netjes in het midden staat.
      Kalibreren/afstellen van het stuur via EPS lijkt me een evt klus voor de dealer – als het daar uberhaupt aan ligt. Is zoiets ook nodig wanneer je bijv tegen een stoeprand aan hebt gezeten? (niet dat dit bij mij is gebeurd ofzo).

      @ Arjontje
      Ik had idd al eens op een ander forum gelezen dat de afstelling van het camber nooit los kan staan van de afstelling van de sporing. Doel jij met die negatieve sporing aan de voorzijde op die -0.03 bij ‘toespoor’? Wat betekent die waarde voor de stand van het wiel? Staat deze dan meer naar binnen gedraaid dan bij een +waarde, zoals bij het rechter voorwiel het geval is?
      De camber van het linker voorwiel heeft bij de vorige stand van de dealer uitlijning een grotere negatieve waarde dan bij het rechter voorwiel; heeft dit verschil veel effect op de slijtage aan de binnenzijde van de banden?

      Zowel de voor- als de achterbanden beschikken inmiddels over het ‘cuppen’-fenomeen. Kan dit er op duiden dat de achterbanden al eens met voor verwisseld zijn, en linksachter daardoor diezelfde mate van slijtage heeft als linksvoor? En dus meer dan rechtsachter, ondanks dat beiden dezelfde camber hebben?

      Grt,
      calibrafreak

      Calibrafreak73
        Lid sinds:
        2 June 2014

        Hallo, aan allen die hiernaar gevraagd hadden, onderstaand dan het uitlijnrapport van de bandenspecialist waarop de beginwaarden (dus namens de dealer) staan, en de eindwaarden na uitlijning door die bandenspecialist.

        Ik hoop dat ie goed is doorgekomen..

        Grt

        Calibrafreak73
          Lid sinds:
          2 June 2014

          Goedemiddag,
          Allen bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

          @ gwriemersma;
          zowel linksachter als linksvoor zijn de banden aan de binnenzijde idd tot zo’n 3,5mm afgesleten (loopvlak nog zo’n 5,5mm), terwijl de banden aan de rechterzijde aan de binnenzijde nauwelijks meer slijtage vertonen dan op het gehele loopvlak (5,5mm om ca. 6mm). De banden hebben een looprichting; ik vermoed dat linksachter bij 1 van de controles dus al eens met linksvoor is verwisseld..
          Met de genoemde profielwaarden verwacht ik niet nu al geconfronteerd te worden met ruim € 400 vervangingskosten terwijl het probleem volgens de dealer het gevolg zou zijn van een verkeerde (!) bandenkeuze én het probleem zich al in de garantieperiode voordeed, toch?

          De Vectra is 1 of 2 keer bij de dealer uitgelijnd, en daarna bij een (niet landelijk bekende) bandenspecialist in Maasdijk (Zuid-Holland). Van die laatste heb ik een uitlijnrapport meegekregen; deze zal ik vanavond even op de scan leggen en hier posten.

          @ rocky4;
          Nee van trillen heb ik geen last, ook niet bij hogere snelheden.
          Ik zal vanavond of morgen even proberen een fotootje te posten.


          @Mark
          /vanieba;
          ik zou best jouw kant even op willen komen, ware het niet dat ik dan zo’n 1,5 uur onderweg ben..
          Het uitlijnrapport zal ik vanavond even posten. Hierop zijn dan de eindwaarden van de laatste uitlijning bij de dealer te zien en die van de uitlijning bij die bandenspecialist uit Maasdijk.


          @Nor

          Van het resetten/calibreren van een stuurhoeksensor na het uitlijnen als mogelijke oplossing had ik niet eerder gehoord. Van de dealer weet ik niet of daar naar is gekeken (niet bij aanwezig geweest), bij de bandenspecialist hebben ze daar in ieder geval niets mee gedaan. Maar ik vermoed dat daar wel enige specifieke kennis en ervaring voor nodig zal zijn? Of is dat met een duidelijke beschrijving ook door een ‘leek’ uit te voeren?

          Bedankt weer voor jullie reacties.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)